CRÒNIQUES
FALLERES 2016
El cor de la
ciutat, el cor dels valencians, les falles més antigues:
Sector Seu-Xerea-Mercat
Antiga Universitat de València. Font :wikimedia evidentment els
tarongers aci no estaven en flor
Els jardiners estaven esporgant els arbres de la plaça quan
arribava al Patriarca, l'olor a tarongina m'obria les portes del Sector
Seu-Xerea-Mercat, una flaire real, no poètica ni evocadora. Era ben enjorn i les aromes de menjar o de pólvora encara no s'havien barrejat amb la d'aquells
tarongers que acompanyen des de fa anys l'antiga universitat de València. Matí
fresc, però primaveral, que acompanyava a eixir al carrer.
Eixir a vore falles de
bon matí, pot tindre premi i en aquell moment passava el jurat, amb la qual
cosa vaig poder contemplar Paradoxes
sense tanques, una perspectiva que ajudava a comprendre millor el conjunt. El
cadafal de Victor Navarro Granero tenia una composició on
destacaven el cap d`una dona, que semblava una metàfora del món, junt un arbre
representant de les accions humanes. Com l’any passat o encara més, la falla
era molt conceptual, l`arbre tenia fruits,
que els humans son capaços de generar.
L’element antagonista
eren les destrals que tallaven l'arbre i impedien collir eixos fruits. A nivell
de composició resultava curiós observar que els fruits estaven elevats, mentre
que les destrals estaven arran de terra, en pintura hi havia contrast entre les
dues figures, claredat –foscor, el cadafal de la Plaça del Patriarca (Universitat Vella) rebé el 5é premi de la
secció 6-A, d’un jurat que en aquells moments arribava allí.
Xino,
xano i bones lletres era la falla infantil del mateix artista
que no em vaig parar massa a observar, aconseguí el 8é premi a la secció
divuitena infantil. Girava pel carrer de la Nau, entre el col·legi del Corpus
Christi i la Universitat, en la llunyania divisava l'estàtua eqüestre de Jaume I que semblava animar-me a fer un esprint per a arribar abans a la Plaça d'Alfons el Magnànim.
Falles
et circenses destacava per la seua composició, el seu
artista José Jarauta no sol decebre
en eixe apartat, el cadafal ja vist per darrere impactava. El que també
començava a impactar era la crítica del guió de José Fuster, amb la imatge del
nostre “Ministre Major” anunciant la seua retallada,... perdó, arribada a les
falles. Els versos de rima consonant convidaven a la lectura, la crítica a tort
i a dret també, com la croada del nou ajuntament contra les carpes.
Fantàstica
composició i un guió molt aconseguit, sobretot en un tema tant repetit com el
del Circ, al conjunt li ballava un tant el modelat, tant pels acabats, com per
la homogeneïtat en l`estil, d'altra banda tampoc desmereixia la pintura, que en
meua molt subjectiva opinió, estava millor executada, sobretot en les grans
peces centrals, però que tampoc acabava de crear el joc de transicions entre
colors càlids i freds. El jurat sembla que tingué més en compte les errades que els encerts i li donà un 12é premi –pels pels- a la secció 3-B.
Animals
de companyia era la falla d’un il·lustre com Vicent Almela, el primer que destil·lava
la falla era coherència temàtica, poques figures humanes i molts animals
domèstics, gossos, gats, lloros, peixos, etc,.. la segona un humor que
cohesionava més un cadafal on els humans havien segut conquerits per les noves
tecnologies i passaven milions dels seus animals domèstics. Tampoc faltaven els
jocs de paraules com en el cas del grup candidat a l`indult, polp com animal de companyia.
Des del punt de vista de
la composició no es pot dir que no tinguera una total harmonia, però caria de risc. En quant al modelat, estava en les mateixes, la
originalitat i la personalitat d`Almela es reflectien en cada ninot, sabies que
estaves davant una falla seua, en la majoria dels casos aconseguint transmetre
perfectament el significat de cada escena sense haver de llegir els cartells
explicatius, però sense massa complicacions estilístiques.
En la pintura predomini
de la tonalitat marró-groguenca, molt característica d`Almela, la primera
vegada que vaig vore falles seues allà pels ’90, crec que a Serrans-Plaça dels
Furs, tenia la sensació que els seus ninots semblaven eixits dels Simpsons. Un
cadafal interessant, agradable de visitar,
que no acabava de destacar com una falla impactant però que tampoc tenia
errades garrafals, que finalment no obtingué guardó a la secció tercera
infantil, crec que més per falta de pressupost que per demèrit.
Creuava amb rapidesa el carrer
de la pau, trotant com una zebra per la sabana, per a arribar en no res a Desorientats la enèsima falla d`un
emplaçament mític com el de la Plaça de
Sant Bult i al mateix temps solitari, allunyat de la resta de comissions
del casc antic i del propi sector. Un any més el cadafal omplia una plaça molt
ben conservada, que amplificava una composició que de forma intel·ligent buscava
la verticalitat amb un remat en torsió que se’n eixia uns quants graus del seu
eix central.
La temàtica era la
oriental, però el lema ja denotava que se li volia donar un nou gir o
significat. La puixança de l’orient llunyà mentre occident decau, es presenta
amb una gran pagoda com a cos central, substituint l’antic casal faller ara de Xian Bult, aquesta original idea ve
acompanyada d`escenes més clàssiques com les dels restaurants xinesos, la de la
substitució de la pirotècnia valenciana per la oriental, etc,..pero hi ha tocs
molt originals com les del rotllet de primavera entre el president i l'artista
faller, el guerrer de Xian Bult i sobretot la de la Cavalcada del Foc que es
substituïda per la Festa del Drac. Com aclaria un cartell, la base de la
crítica era econòmica, la guerra comercial existent en l'actualitat, on els
països orientals pugnen per la hegemonia mundial.
Si la composició era de
gran nivell, també ho era el modelat, que amb alguna lògica excepció dibuixava
un conjunt sense fissures. La disposició de la pintura partia d’un color càlid
com el roig a més a més en tonalitat forta, que contrastava amb el blau pastis
de les teules, a banda un samurai vestit de negre feia d'oposició al blanc de
la base, això en la pagoda del cos central, en la resta del cadafal, apareixia un conjunt
de colors suaus, que fins i tot combinaven amb el verd de la gespa. La
centenària comissió torna a guanyar el 1r premi a la secció 4-C, aquesta vegada
de la ma d’Art en Foc.
Tecnologia?
I like it! Enguany ha segut un any d'explosió en temàtica de
noves tecnologies i xarxes socials, també l'artista José
Jarauta l’ha utilitzat en la Plaça
de Sant Bult. Cadafal antropomòrfic per antonomàsia, que humanitzava la
irrupció tecnològica amb escenes simpàtiques, des del xiquet del remat que està
en el núvol passant per la
desconcertada mestra del cos central, el mestre que es obligat a eixir en una
auto-foto, el xiquet atrapat amb cordes per les xarxes socials, o un altre que
es feia damunt i ho anunciava amb pel whatssap.
Abundància de ninots en
una composició, que bàsicament tenia això i algun element més, però que complia
el seu paper i omplia l`espai. El modelat era de tall naturalista, en alguns
casos més expressiu i en altres no tant. Tot estava cobert per una tonalitat de
color pastis, el problema de la pintura era que com la composició era un
conglomerat de xicotetes peces, hi havia certa anarquia en els contrastos.
Enguany no cullen premi, en una secció la dotzena infantil, amb moltes falles i
pocs premis, un altre any serà.
La frescor del matí
m'esperonava a mourem amb rapidesa pel carrer blanc, a fer en un sospir el
d’Aparisi i Guijarro i a rodar per la plaça Nàpols i Sicília com si estiguera
en el Velòdrom Lluís Puig de Benimamet -València- plantada junt el seu casal la
falla infantil, amb unes tanques infames pel motiu de sempre, l'incivisme
d'alguns/es que en tant sols un dia d'exposició pública ja havien furtat un
ninot. Així m`ho relatava una fallera allí mateix, davant el trist assentiment
d`uns fallerets que poc entenen la
burrera dels majors.
La falleta de nou de Pepo Jarauta, de la que desconec el
lema, semblava anar de plantes, natura o coses semblant, composició efectista -dins del que és la secció divuitena-coronada per un Sol sorneguer.
El modelat realista de sempre i un bon contrast de colors sobretot en el remat
i cos central. D’altra banda hi havia profusió de detalls, dins les
possibilitats d’un cadafal modest però ben bastit, que venç la maldat dels robaninots i aconsegueix un 4rt premi a
la secció divuitena infantil per a la Falla
de la Plaça Mossèn Milà.
La falla gran tenia en el
seu remat una gran mona, lògicament el lema era: I encara dubtem si venim de la mona? Un templet amb un personatge
reial, que ha fet la mona en algunes ocasions, era coronat per una gran mona.
Pareixia fet a posta, que tant la mona com el templet tenien una pintura fosca,
per a que l`emèrit personatge destacarà més. Les escenes eren totes acudits,
per exemple la dels problemes capil·lars del molt honorable, una altra mona
estava en un compromís, etc,.....
Altres subespècies eren
els pintamones, o les xiques mones, altres dormien la mona i molts joves fan la
mona en les aules, amargant als professors. Una falla molt graciosa a nivell de
guió, però amb evidents mancances estètiques, com la falta de unicitat en el
modelat dels ninots, que era compensat amb una forta expressivitat i amb una
pintura de colors vius a la base que feien centrar-se en les escenes, d`un
cadafal ubicat a la secció 7-C de València, que no obstant les diferents irregularitats es fa amb el palet.
Carrer de les Avellanes de València. Font :wikimedia.
Creuava el carrer de les
avellanes, el llibret més antic conservat fou escrit per Bernat i Baldoví per a
una falla plantada ací el 1850, per que no s'explicarà això als turistes? També
al carrer de la mar es plantaren falles de carrasca fa molts anys, entretingut
en aquestes remembrances històriques arribava a la Plaça de la Reina, no menys
històrica que les anteriors, alguns testimonis fins i tot citen un possible
cadafal en els anys ’20 del segle XIX.
El cadafal es decantava a
favor de la peatonalització de la plaça i la pau social, amb dos ninots que
vaig identificar amb un soldat carlí i un altre isabelí, símbol de guerres
civils inacabables que assolaren Espanya durant el segle XIX. Agraisc ací a la
comissió que em deixaren entrar per fotografiar algunes de les imatges inèdites
de la falla provinents de l`arxiu Huguet, es curiós que el millor de la falla
estava per la part de darrere.
També hi havia un sentit
homenatge als diferents arquitectes valencians que projectaren la plaça, un
altres ninot metafòric era el d`una dona amb una corona al cap, la pròpia Plaça
de la Reina. Particularment graciosa era l`escena del sagrat cotxe, a manera de
“Vedell d`or” de l`antic testament o la partida d`escacs entre Sant Vicent i el
nou alcalde de València Joan Ribó, apareguent també en els cartells Grezzi el
nou regidor de transports-ara mobilitat-.
Si apareixia la plaça de
la reina, també ho havia de fer el Tio Pep, uns papirs enrotllats ens
recordaven els projectes aparcats, com el Parc Central, o la rehabilitació del
Cabanyal, les antigues cançons de Terra Mítica, l`aeroport de Castelló, la Ciutat
de la llum, etc,...ja no sonen. El guió era molt original i anava des del
barri, passant per la ciutat, fins arribar a la comunitat.
La peculiar estructura,
no tenia risc, però tenia harmonia, el modelat en la línia del José Ramon Devís
d`anys anteriors o fins i tot un poc millor. Crec que el gran salt qualitatiu
venia per l'ús de menys colors suaus i al mateix temps amb un contrast clar entre el blau del Faraó i el
roig del ventador, que amb el blanc que també cobria gran part del cos central.
La falla era nítida a la vista, altres anys tenia massa colors que embafaven,
enguany s`emportaven el 7é premi de la 2-B.
Ja me`n anava quan...però i la infantil? No estaven bobos els fallers de la Plaça de la Reina, aprofitant l`extraordinari marc de la Catedral de València, allí prop havien plantat la bresca del tio pep. Dos xiquets encuriosits descobreixen els xicotets éssers que viuen en una bresca: les abelles. L'estructura era la d`un arbre humanitzat que sostenia una bresca, amenaçada per dos ossos, àvids de mel. Una jerarquia de tres mides diferents, primer la més gran la dels ossos, després els dos xiquets i finalment les minúscules abelles i alguns insectes més.
Baixava per Sant Vicent
i girava per Mª Cristina com si em dirigira cap a la Plaça del Mercat Central
per a girar a l'esquerra per la Plaça dels Porxets, que els coneixedors de la
història de les falles, reconeixen com antic e important emplaçament faller -de
fet fa 100 anys fou una de les millors- seguia per sedassers fins a la Plaça de la Mercè, la primera falla a
visitar fou la infantil d’ Enric
Ginestar, el de Dénia repetia enguany amb Un so bestial un cadafal ple de ninots que representaven animals
interpretant instruments musicals.
També era molt interessant
la pintura quasi tota de tonalitat suau, excepte l`home del futur, amb un roig
viu, que contrastava i el convertia en punt d’interès. Un detall del
perfeccionisme de l`artista era el color gris de les pedres del pont, que les
feia semblar talment reals. Una falla que haguera carregat algun premi, si
haguera segut una mica més gran, es evident que la crisi apreta, però la seua
mida era extraordinàriament reduïda per a estar en la secció 1-B.
Ja me`n anava quan...però i la infantil? No estaven bobos els fallers de la Plaça de la Reina, aprofitant l`extraordinari marc de la Catedral de València, allí prop havien plantat la bresca del tio pep. Dos xiquets encuriosits descobreixen els xicotets éssers que viuen en una bresca: les abelles. L'estructura era la d`un arbre humanitzat que sostenia una bresca, amenaçada per dos ossos, àvids de mel. Una jerarquia de tres mides diferents, primer la més gran la dels ossos, després els dos xiquets i finalment les minúscules abelles i alguns insectes més.
Passa carrers, conjunts
musicals, l'abella reina major i la infantil, l'abella president, l'abella
poeta que fa llibrets, els veïns cuc i caragol, etc,...formaven un univers de
mini escenes, vertaderament originals i temàticament molt cohesionades, els
aspectes estètics, tal com el modelat i la pintura, eren secundaris en una
falla que destacava per una gran força expressiva que li ha valgut el 1r premi
d`enginy i gràcia de la secció dotzena infantil.
Com que la comissió posa
les tanques rodant la plaça, era impossible passar però es buscava una
composició redona, que no tinguera tan sols una part davantera com sol ocórrer,
sobretot a les grans. La càrrega més important era la que formaven una mena de
flautista de hamelin barbut, un indi i un lleó guitarrista, tot i que per
darrere semblava que hi haguera un animal voluminós com un elefant o semblant,
també una ovella i alguna xicoteta figura humana.
Modelat amb preferència
per les línies planes, sense perdre ni un bri d'expressivitat, era interessant
el joc de mirades dels diferents músics de l`escena central, joc en el que
entrava també el sol del remat i la serp del lateral. Preferència pels colors
clars amb un joc d`alternança càlids -freds, (roig-taronja-rosa, front
blau-verd-morat). Una falla molt completa que rebé el 3r premi de la secció
cinquena infantil.
Era prompte, però la
plaça estava anormalment buida, tant de gent, com de falla. Després d'uns bons
anys on la Falla la Mercè, semblava assentar-se en la seua nova categoria,
semblava que de nou feien un pas arrere. Fallasutra
unia dues temàtiques orientals, per una banda l'antiga creença que la terra
era plana i que descansava en el llom d'uns elefants suportats per una tortuga
i d`altra en el remat el kama sutra, antic text hindú que explica el
comportament sexual humà.
El cadafal de Leonardo Gutiérrez Guerra, guanyava en
les distàncies curtes, així doncs el seu aspecte general era molt més
interessant des del carrer carabasses, entre les escenes un llauro encolomat mirant un xica que
estava mirant a Conca, amor entre polis i lladres, el grup candidat a l'indult
on es demostrava que Hisenda no som tots, amb un contribuent a genollons, preparat
per a l’ inspecció….la per a mi, millor escena on dos senyors ben abillats
discutien dels sexe dels àngels, en referència a la cabuderia dels distints
partits polítics en posar-se d'acord per a formar govern.
Bon modelat amb un estil
característic que no havia vist encara, tampoc desmereixia la pintura
més fosca a la base, car els elefants tenen així la pell, de la mateixa manera
que les tortugues, en el cas del remat amb colors més clars, fins i tot feien
joc amb les façanes veïnes. El conjunt era més que acceptable en qualitat
estètica, el que fallava era que hi havia molt poca falla per a una categoria
com la 1-A, en una secció tant elevada desgraciadament la mida importa, el que
no pot ser, no pot ser i enguany es quedaven sense premi.
Un poc pesarós pel
retrocés de la Mercè, guardiana de molts records fallers de la infantesa,
avançava per carabasses, fins a una falla d’autor, la Falla Carabasses-En Gall de l`artista Ignacio Ferrando Tamarit, que ja porta
plantant uns any ací. Retaule
s'alçava junt al Mercat Central, però mirava cap a l`avinguda del Baró de
Càrcer. Un gran i maquiavèl·lic director d`orquestra de mida considerablement
major que la resta de ninots feia de cos central, amb unes partitures com a
remat al seu cap.
Entre les escenes, molt
de significat conceptual i metafòric amagat entre interminables cartells amb
fons negre –fins i tot en la cartelleria Ferrando es diferent de la resta- incerteses,
seguretats, ....la recerca de la seguretat era recurrent per exemple en l`escena
de la llàntia meravellosa. El modelat de Ferrando es Ferrandista, com el grec que no pertany a cap familia lingüística,
Ferrando es inclassificable, és ell.
No obstant hi ha
constants, utilitza ninots amb un cap desproporcionat respecte la resta del cos
per remarcar més les accions humanes, que la vessant estètica, en alguns casos
aconsegueix ninots que transmeten molt, per exemple en l'escena de la llàntia.
Els colors eren foscos, -predomini de negre i marró- amb l'excepció de de la
xica modista, no era per casualitat, possiblement per que era l`únic personatge
amb llum del cadafal. La Falla
Carabasses-En Gall no obté cap premi a la secció 5-C, però tenia un
monument amb molta personalitat.
Bitxos
tancava el meu periple carabasser, del mateix artista, mostrava a tres xiquets
observant bocabadats el creixement d`una planta i l`activitat d’un insecte. Amb
el modelat habitual, els xiquets aportaven més color, així com la natura, dalt
una terra que semblava erma. Delimitant el cadafal potets amb diferents
insectes, acompanyats per la cartelleria, situada a la secció dotzena infantil
no obtingué premi.
Vaig anar a la carrera una falla que només pel lema ja em resultava familiar, la capitana del sector la Falla del Mercat Central no se s'assemblava a res del que havia
vist eixe matí, els colors vius delataven el seu artista, el borrianenc Vicent Martínez Aparici. Una dona
empolainada acompanya un pilot de cotxes antic, al costat d`una rabosa
acostumada tots els anys a anar a les curses d’Ascot a fer la carrera, dalt en un espectacular remat obert en tres
direccions, dos genets en els seus cavalls i dalt de tot una genet en estruç.
A la base tot tipus
d'escenes predominant les de caire polític, com la carrera de conte que porta a
Pere Fuset a presidir la Junta Central Fallera, deixant fora al seu company de
partit Carles Galiana, el cartell de les falles del 2016 que semblava un dibuix
de Doraemon, les bombolles del cava,
especialment hilarants resultaven Artur Mas amb alguna Cup de més o Rita Barberà pegant-se la gran trompà en la carrera popular. En cavallets de fira
discorria la cursa de reines amb la princesa poligonera i una presentadora molt estelada, en un altre cavallet
un presentador valencià especialitzat en
temàtica festiva i fins a la mateixa reina d`Anglaterra!
Una altra carrera era la
de velocipets on amb pots de fabada,
s`exposaven les decisions polèmiques del nou alcalde, el Te Deum, l`himne, la
vara, etc,...en realitat formava una escena doble junt a la Carrera de San
Jeronimo, on apareixia el mateix alcalde junt a la vicepresidenta de la
Generalitat. Per a tancar la descripció una escena era la de la carrera
artística, també molt còmica amb Felip VI fent-se una autofoto i el cunyat i la
germana mirant des d`un racó.
Composició que destacava
especialment per un suggerent remat que augmentava la inclinació que ja
descrivia el cos central, cap a un dels costats, constituint un risc que afegia
valor. El modelat era potser el apartat que eixia més malparat, però tampoc era
dins d`un ordre caricaturesc cap desfeta catastròfica, evidentment no era ni
molt menys dels millors de la categoria -però es que estem parlant de la màxima
categoria.
En l`ordre de la pintura,
el borrianenc i els seu taller, eixien per la porta gran, els comentaris eren
unànimes, no només eren la seua millor carta de presentació en la Falla del
Mercat Central, sinó també de la secció especial, per a gustos colors i en
aquesta falla hi havia precisament això molt de color, però ben vius, d’un
atreviment que es tirava a faltar en altres falles, el cadafal traspuava energia,
frescor, joventut i força. Semblava que tornaven els temps de Regino Mas o
Vicente Luna.
Com un cor al sistema
circulatori, funcionaven els colors càlids -rosa i taronja- del cos central. D'altra
banda, no cansava a la vista, per que com en les partitures musicals, també
tenia els seus silencis, les seues pauses amb l´ús d`un blanc immaculat que
distribuït estratègicament oxigenava la paleta de colors. Sense oblidar els
verds i blaus per a contrastar com a colors freds. Vicente Martínez Aparici aconsegueix amb un pressupost mitjà baix, que la
degana i bicentenària Falla de la Plaça
del Mercat Central reverdisca llorers amb un esplèndid 5é premi a la Secció
Especial.
Un tant tapada per la
germana gran, pel fet d`estar en el mateix perímetre de tanques, Mercat
Val-Indu , semblava familiar de la veïna falla de la Mercé, amb una
composició semblant, un gran elefant constituïa el cos central que al seu cap
duia el seu conductor i darrere al llom a una princesa hindú. La falla estava
molt ornamentada, amb tot tipus de detalls tal i com correspon al exotisme
oriental, la princesa estava coberta per una cabina que a la seua vegada servia
de seient d’un parell de músics del país del Ganges.
Envoltant la comitiva,
encantadors de serps, traga-focs, equilibristes, mercaders de la ruta de la
seda i fins i tot una parella de valencians pirotècnics, que junt a l'escena de
la hindú i la valenciana, posaven la nota discordant en una falla cohesionada al voltant d`un guió previ. Esplèndid modelat realista, amb un estil cuidat i un
segell propi d’un especialista com Javi
Fernàndez, que era i és fàcil de reconèixer pels rostres característics
dels seus ninots.
Per a ser sincers, no
seria honest parlar de l'expressivitat ja que em trobava molt lluny del detall,
el zoom de la càmera m`ajudà en una tasca, en la que hi havia de tot, però
predominava la figura serena, sense arribar a caure en el hieratisme. Com a la
germana gran, la pintura ratllava a gran alçada, colors suaus, com el centre:
un blau fred -elefant- cobert per grocs, roses i morats, que feien de contrapès.
Conjunt molt complet el de la Falla del
Mercat Central, que s'emportava el 6é premi de la secció primera infantil.
Iniciava la recta final
del sector entrant pel carrer de les mantes, recordant el vell esplendor d`un
barri comercial per excel·lència com era el del Mercat, en pocs minuts arribava
a la Plaça Lope de Vega. Junt a
l`entrada de la peculiar i turística plaça redona estava ciutat vella que una vegada més plantava Alvaro Guija que ja guanyà un palet fa uns anys en esta històrica
demarcació.
La composició era oberta i
solta, això ajudava a comprendre millor els valors didàctics de cada escena, un perfecte manual de geografia municipal adreçat a xiquets i
xiquetes de primària. En certa manera s`assemblava a la infantil municipal de
Ceballos i Sanabria però adaptada al casc antic de la ciutat de
València, representant el carrer manyans apareixia un manyà és a dir una persona que fabrica i ajusta
panys, claus i altres objectes de ferro.
I així la resta de
carrers, tapineria els que feien tapins o sabates, el dels drets un jutge amb
perruca, etc,...i no podia faltar la plaça redona, allí al costat
mateix. Modelat naturalista amb més potència als baixos que al cos central i
remat, l'expressió dels ninots era massa uniforme, la pintura de tonalitat
suau, li ajudava molt la decoració amb pedres blanques, però es quedava un poc
gelada, es tirava a faltar un poc més de càlids. Xicotetes errades que sumades
allunyaven dels llocs del podi en un 7é premi de la secció vuitena infantil.
La falla de la comissió
adulta era obra d`un artista prolífic en el sector José Jarauta que amb el guió de José Fuster havien bastit T’imagines? una falla amb un guió obert
però ben construït, que com la bona fusta sostenia una composició que
descansava sobre el mig cos d`una jove que deixava volar la imaginació que
apareixia en el remat. La composició feia l`efecte de les flames que pujen cap
amunt, sense ser molt alta un mestre de la composició com Jarauta sabia
col·locar perfectament les peces per a crear una estructura sostenible i al
mateix temps atraient, en perfecta harmonia amb els edificis dels voltants.
El sol començava a calfar
i el públic anava acudint, de fet va haver un moment que crec que hi havia tant
com a la plaça del mercat, no era per a menys, el cadafal ho mereixia, amb un modelat
naturalista, millor perfilat al cos central i remat que a les escenes, tot siga
dit; que junt els cartells explicatius ajudaven a entendre millors les escenes,
eren motiu d'atenció tant dels valencians com dels turistes presents.
En el guió es barrejava
un món ecològic un gran idealisme on desapareixia la corrupció, la guerra i la
contaminació, la fada del remat volia il·luminar un mon nou...un cartell ens
tornava a la realitat, ay com se`n adonen els d`Iberdrola! amb qüestions reials i reines magues, que feien aparèixer els primers somriures o amb Tele
Circ que ara passava a denominar-se Choni-5, on ja esclataven les riallades,
també apareix un personatge com Mario
Vaquerizo, que ningú sap que co... fa, però que ahí està, en contraposició als
grans conjunts musicals dels ’80.
A la part central
apareixia el famós cuiner Alberto Chicote presentant Malson al matrimoni, una metàfora agro-floral comparava els partits
polítics amb plantes o flors que no podien funcionar sense el rec dels
vots,...magistral! La meua escena preferida era la que feia referència al
costum del running -no sé per que no
es pot dir en valencià o en castellà- o com hem dit tota la vida, el córrer a
peu...de moment la Falla Plaça Lope de Vega era la falla més corredora de les
falles 2016.
La llum del sol a eixes
hores entrava per darrere del cadafal, on es podia contemplar com de forma molt
semblant a la Falla de la Plaça del Mercat Central s`havia apostat per un color
càlid al centre de la falla, un roig dins d`una paleta de colors més suaus que
a la falla veïna, creant un fantàstic contrast amb els ocres i beiges de les
finques properes. El remat tenia una barreja de blau-verd-morat emblanquinat i
més decantat cap al color fred. Un conjunt molt harmònic que junt dos monuments
com la torre de Santa Caterina i la Plaça Redona lluïa orgullós el 1r premi que
José Jarauta tornava a guanyar per a
la Plaça Lope de Vega aquesta vegada
en 4-A -fa dos anys en el centenari fou en 3-A-.
Feia marxa enrere pel
carrer dels drets fins arribar a la Llotja de València, vetust edifici que
contempla des de fa més d’un segle els monuments efímers que s`han plantat a la
Plaça del Doctor Collado -no sempre de forma continua-, en primer lloc em vaig
dirigir a festejar que no és que
estiguera rondant a cap fallera, sinó que era així el lema de la falla infantil
de la Plaça del Doctor Collado,
plantat una vegada més per Ricard
Balanzá, la composició era un univers de formes arrodonides on fins i tot
les figures antropomorfes, eren completades per una mena de aureoles, que les
arrodonien encara més, no obstant hi havia superposició d`elements i un remat
amb un risc considerable.
El modelat, pot ser siga
l'aspecte menys destacable, tot i que mantenia una cohesió al 100%, definir-lo?
Impossible!! De moment per a mi inclassificable, molt original això sí. La
pintura, destil·la colors que no semblen reals, al·lucinants, tonalitats
pastís, molt suaus, amb molt bona combinació, situant sempre en l`eix central,
la barreja entre grocs i roses que em deixen bocabadat. Baixant al verd en una
direcció i pujant al groc per l`altra, juga com vol amb les transicions de
l`escala cromàtica. Reconec que no em vaig parar massa a llegir els cartells,
mea culpa. El conjunt rebé el 9é premi de la secció sisena infantil.
Molt violent fer fotos en
la Plaça del Doctor Collado, quan
els establiments propers posen taules fins les tanques de la falla, fet que no
ocorria ni quan era menut ni tampoc anys enrere, la empatia deu ser una paraula grega
desconeguda per a certes Mauricios
Colmeneros. El cadafal valia la pena pegar-se amb els para-sols dels bars,
amb el lema Congelats tres grans
figures la presidien, la més alta una deessa de l`hivern deslligava la ira del
temps i congelava tots els elements, una mica més baix estava el seu pare que
ajudava a gelar-ho tot i encara mes menut un gran llop polar udolava.
La composició era
oberta, formada bàsicament per aquestes grans figures i les escenes
intercalades, un fotògraf que congelava
la imatge, a un home vell li havien
havien congelat la pensió,
l`escena més calenta era la del casquet polar, els pingüins eren els
banquers que tragueren a Bankia del mercat borsari, etc,...encara que l`artista
era Manuel Martínez Reig, es notava l'influencia del disseny de Sergio Alcañiz, tant per línies planes que en
aquest cas anaven més enllà com per la forma i expressió dels ulls.
Els colors anaven mai
millor dit, que ni pintats! Una falla que vaja sobre el fred, sobre el gel, la
neu, etc,...ha de ser molt blanca i algo més...eixe algo més estava molt ben
administrat, sobretot una dosi de blau clar i un poc de verd i negre. Òbviament
els colors càlids, eren minoritaris en una falla polar, aportats per les figures humanes. El guió ajudava a lligar
totes les escenes amb una temàtica revisitada, que fins i tot personalitzava
les dues figures centrals. Bon any per a la Falla Plaça del Doctor Collado, la
comissió nº 3 aconseguia el 2º premi i el primer d`enginy i gràcia de la secció
2-B.
Enfilava el carrer
ercilla, que uns metres més avant canvia a En Bou fins el carrer corretgeria,
on vaig parar a esmorzar que ja era hora de pegar un mos. Acabat l'àpat em
disposava a contemplar el cadafal on es va formar Ivan Tortajada Estelles, la falla infantil de Corretgeria-Bany dels Pavesos que enguany portava per lema reciclant estreles, igual és que ja
necessitava un cafè, però em semblava que els ninots volaven, perquè jo no sé
com aquella estructura podia aguantar en una base tant reduïda. També em va
sorprendre la composició tres grans ninots omplien tota la part frontal.....
però que tres ninots!
El guió era senzill i
directe, l'ésser humà no només ha embrutat la terra sinó que també ha omplit de
pintures, satèl·lits i cables l'espai fent un autèntic femer. Aleshores vaig
entendre perquè la falla semblava tant ingràvida, era per donar-li eixa
atmosfera espacial en la que sembla que els astronautes visquen quan viatgen.
La part de darrere albirava les figures mes menudes que omplien un espai que
sense elles haguera quedat molt pelat.
Falla didàctica d’un mode molt subtil amb suports literaris,
com el fragment de El xicotet princep
d’Antoine de Sant Exupery. El modelat tendia a una major abstracció que anys
anteriors, potser per la temàtica i destacaven poderosament els caps dels
ninots, les seues actituds o accions més que la seua bellesa estètica. Semblava
que Tortajada estava experimentant amb noves formes de modelatge.
Abans d’entrar en el
capítol pictòric, esmentar un detall que potser al públic li passara inadvertit
però que un corredor de falles curiós, no podia deixar oblidat, la decoració de
la base, no era la habitual, s'utilitzaren pedres negres, la majoria del públic
o no presta atenció al detall o no ho entengué, a banda del joc de colors -molt
atrevit cal dir-ho- el negre feia les vegades de l'espai. Amb una ornamentació
tan fosca, l'artista estava quasi obligat a utilitzar colors suaus.
El primer que reposava a
les pedres negres eren un núvols clars, que acompanyaven al planeta blau, a
partir d`eixe blau l`artista anava jugant amb un roig per una banda i un groc
per l`altra, etc,.....Per si fora poc al centre del cadafal com estava veient
en moltes falles del sector imperava un color càlid com el roig, que a banda de
ser un magnífic contrast amb el negre de la base, atreia l'atenció, d`un
cadafal que torna a guanyar el primer premi a la secció setzena infantil.
A
pel
era una falla que jugava amb eixa paraula, obra d`un artista del qual ja havia
vist ni se sap quantes falles: Manuel
Martínez Reig amb esbós de Sergio Alcañiz. El cadafal presentava una gran
figura central, una os gay que tenia subjectat un jove hipster el qual s'havia
enamorat d’ell pensant que era una ossa. La resta del cadafal el composaven les
escenes, ben separades per omplir l'espai. Un metge receptant un medicament per
a la caiguda de cabell que en realitat era pegament, una selecció de cabells,
una parella fent-ho a pel, etc,...
El disseny del modelat
que havia previst Alcañiz, era híper-expressiu, més semblant al còmic que a una
reproducció natural, es buscava el somriure o
la riallada del visitant, i alguna que altra vaig observar. Des del punt
de vista dels colors, la falla era molt
calenta, es a dir, abundància de colors càlids com el roig-rosa, que només
eren temperats pels colors freds del desesperat hipster que penjava en l'aire. Crec que la falla aconseguia la seua
escomesa amb un 4rt premi i un 2º d`enginy i gràcia a la secció 5-C.
Feia marxa enrere com
molts transportistes en els angostos carrers del casc antic, per eixir al
carrer la puríssima, el qual muta en Calatrava, em dirigia cap a la falla més
septentrional del sector la de la Plaça
del Negret -antiga plaça de Calatrava- oasi de tranquil·litat no exempt de qualitat,
doncs el seu artista era ni més ni menys que Paco Giner. Falla gourmet malgrat el premi rebut, amb composició
agrupada, a la par que esvelta i ben adornada per baix, donant un resultat
atractiu.
Tra-d-icions
jugava amb el llenguatge, fent una dicotomia lèxica i mostrava com d`un jardí
misteriós eixien uns misteriosos dimoniets amb cara d`angelets que envaïen
València per acabar amb les seues tradicions. Modelat original, amb segell
propi, equilibrat, amb una expressivitat mesurada, etc,...que contrastava amb
la pintura que crec que en aquesta ocasió havia errat. El remat amb un roig
potent concentrava les mirades, com era obvi, però el cos central era
extremadament fosc i en eixe moment el sol ja estava pegant.
No es que la falla no
estiguera ben pintada, ho estava i de llarg! però les tonalitats fredes de la
base, no lligaven i definien un magma informe. Per a postres, el cos central
era pedra antiga i la Plaça estava envoltada, per tant, massa pedra. Pot ser no
fora això o pot ser sí, però una tonalitat més clara, haguera visualitzat
millor el conjunt que no acabava de rematar les grans jugades anteriors i es
conformava amb un 6é premi a la secció 5-B.
Priscila
era la falla infantil de la Plaça del
Negret, també de Paco Giner que
tractava sobre les distintes formes d`amor. Tot i que les infantils no son la
seua especialitat, la composició estava resolta de forma molt original, el cos
central era una sabata de tacó d`on eixien els ninots. Al seu voltant la resta
d`elements. El modelat de costum, una mica més forçat, com si en volums
xicotets no es trobara tant a gust, però amb una pintura suau molt compensada
que la milloraven. Obtenia un 8é premi a la secció quinzena infantil.
Si ara seguirem la
història de forma lineal diria que passava a un nou sector, però com es a
posteriori, farem un salt endavant d`unes quantes hores i un parell de sectors,
per arribar de vesprada a l`avinguda de l`oest o baró de càrcer, on es plantava
Llanterna-Na Robella-Baró de Càrcer,
una comissió resultant d`una fusió de dues comissions històriques que es planta
al sector Seu-Xerea-Mercat. El lema del cadafal era El duel i l`artista que debutava era Leonardo Gutiérrez. El cadafal m'ocasionà emocions molt ambivalents, per una banda era extraordinàriament menuda per una 1-B, per l`altra era increïblement original.
Un ésser meitat humà,
meitat màquina del futur o com deia l`explicació de la falla un engendre, s’enfrontava
a un home del segle XVIII, metàfora de l’enfrontament entre passat i futur. Més
que explicació hi havia una pregunta retòrica cap al visitant, guanyaria lo
conservador o lo renovador? La tradició o la innovació? Arribarien a un pacte? Un
presentador ens introduïa la pregunta.
L'escena del duel entre la banca i el client, era molt impactant, en el meu cas més, perquè era la segona vegada que la veia, la primera fou a l`exposició del ninot, un banquer amb cara de mala llet, observava com un ratolí estava a punt de caure en la trampa perseguint el formatge, en altres esquers o trampes apareixien bitllets, el sol on era de xicotetes monedes.
Un altre duel era el del
cartró contra el suro -la veritat es que en aquest cas, es tracta d`un combat
desigual, pocs artistes i comissions fan ús hui dia del cartró. Un famèlic
ninot de cartró, sense pintar ni escatar, poc podia fer davant un ufanós ninot
de suro -també sense pintar ni escatar- que alçava
els braços. I poc més. La composició dos grans
figures dalt un pont, amb uns pocs ninots al voltant, semblava d’unes quantes
categories més avall, però el modelat era extraordinari, de tall realista, fins
i tot en l’engendre robotic.
Falla de temàtica “vicentina”
la de José Luís Platero que debutava
en Llanterna-Na Robella amb un
cadafal apologètic-didàctic sobre el naixement i bateig de Sant Vicent Ferrer, la
composició era voluminosa, sense superposicions, molt rectilínia, ja que fins i
tot alguns ninots apareixien en alçada suspesos en un pal. La cohesió amb el
guió es trencava amb algunes concessions a la modernitat -telèfons mòbils- o identificacions
amb la identitat local, amb el vestit de torrentí del pare de Sant Vicent.
El modelat tenia cohesió
interna, però amb limitacions que no impedien que algunes figures mostraren més
expressivitat, el grup candidat a l'indult era el més complet en aquest sentit.
Desgraciadament la pintura tampoc
millorava el conjunt, amb una barreja de colors suaus i forts que no deixava nitidesa, sobretot alguns
com el marró, el verd fosc o el negre que enfosquien el cadafal. Els bultos de Sant Vicent Ferrer no
obstant tenia un guió original amb un tema clàssic però reinventat que aconsegueix
el 2º premi d`enginy i gràcia i el 14é de la secció cinquena infantil. Acabava ací la meua ruta pel sector, que no pel casc antic. Fins la propera!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada