Tradueix

divendres, 13 de maig del 2016



III Xerrades al taller de Tamany i Color.

The Churrero`s Gate



    El nombrós públic assistent moments previs al començament

Mes públic que mai en unes xerrades que començaren com les falles, d`una forma espontània i que porten camí de convertir-se en oficials. A banda del logotip que presidia les xerrades, amb l`inconfusible estil de Ortifus, es podrien descobrir fàcilment altres detalls com un tallador professional de pernil –abans eren els propis assistents els qui ho feien- Però si hi ha un aspecte que ha transformat aquestes xerrades es la gran quantitat de persones arribades de fora de la Ribera del Xúquer, amb artistes novells o llegendes com José Pasqual Ibañez Pepet de Borriana, o amb figures actuals com David Moreno, Miguel Arraiz, Vicente Lorenzo, Paco Torres Josà, etc,.... 

              L'amfitrió que obrí l'acte, també el tancà. Millor que el microfon, un bon megafon.

Obrí foc, l`amfitrió Juane Cortell Dasca amb pinzellades humorístiques, que a l'igual que en les anteriors edicions posà damunt de la taula el tema de les falles d`especial de València, o siga la Champions fallera. Paradoxalment qui més va parlar d`eixa temàtica, va ser el borrianer Quino Puig, el qual va intentar fugir de polèmiques estèrils afirmant que els premis estaven ben donats, de nou l`amfitrió introduí un nou tema, en aquest cas la champions infantil, amb grans fluctuacions com per exemple l`artista Joan Blanch que un any rep el palet i el següent rep un premi molt inferior. Sorprenentment a pesar de la gran quantitat d`artistes especialistes en infantils, no hi hagué massa interès en dissertar sobre això.

    Mentre uns parlaven, els altres ..... menjaven. 


Entre els xerradors fallers, Oscar Escobar, tertulià veterà de la falla Victor Pradera d`Algemesí qüestionà l’entrada de la comissió Federico Mistral-Murta en la secció especial de València o l’atorgament dels premis, on mostrà la seua sorpresa per l`ordre final, en el que donava per fet que l’Antiga s’emportaria el palet –he de confessar que vaig tindre eixa mateixa impressió durant la plantà, però el dia 17 a migdia ja no ho tenia tant clar-. Aprofitant la presència de Miguel Arraiz;  Juane Cortell preguntà per les falles experimentals. Una persona del públic qui desconec, expressà que hi ha artistes clàssics que fan falles innovadores –jo diria que falles amb disseny innovador que no és el mateix- el lobby borrianer de la Plana Baixa tornà a estar present mitjançant Quino Puig, que afirmà que les falles innovadores, innoven poc, posant com exemple de les falles 2016  la bandera blanca de Mossen Sorell –per cert realitzada per un artista clàssic-.

Benavent envoltat de companys artistes escoltant el torn de M. Sanchis.

A continuació hi hagué un diàleg entre Manolo Sanchis de la revista Cendra i l`artista carcaixentí Pepe Benavent, al voltant de la importància del cadafal. Posteriorment Raul Martínez Chuky esmentà com ha aconseguit personalitzar falles tematitzant-les, l`any passat sobre l`alzheimer, enguany Parkingson, etc,...però sense obsessionar-se pels premis, aprofundint aquesta faceta tematizadora, explica breument com funcionen els tallers que fan caracteritzacions per a televisió, etc,..a continuació un fotògraf professional, parlà de la falta de unió d`artistes a diferència d`altres oficis.

  Torn de Roberto Roig de la Falla Plaça Major de Carcaixent

Roberto Roig de la Falla Plaça Major de Carcaixent prengué la paraula, per explicar-nos la seua trajectòria com a delegat de monument, en la que mai va demanar esbossos. Feu un aclariment per clarificar la diferència entre artesans i artistes i donà una dada positiva que sovint oblidem, car hi ha millors acabats que mai en seccions de baix pressupost, a l`igual que guions, etc,......-en aquest punt diria que fins i tot enguany he vist millor acabats en la majoria de falles modestes, que no en les de secció especials, algunes de les quals presentaven acabats impropis de la màxima categoria- òbviament Roberto toca un tema que es conseqüència de la crisi econòmica: el descens de fallers, de quotes, etc,... però també el d’una falta d`educació o cultura de monument/cadafal/falla que no existia en els temps de bonança, ni tampoc ara.


R. Martínez Chuky durant una de les seues intervencions.

Interessant reflexió de M. Lagardera de la falla Sevilla-Dénia del sector de Russafa (València), quan li preguntà a l’artista Chuky quina seria la conseqüència que hi hagueren un centenar de comissions que feren falles originals o personalitzades, una llàstima que no s’obrirà ací el debat, perquè crec que la pregunta era molt bona. Minvaria l’ interès? Es crearia una nova educació o cultura de cadafal, com deia Roberto Roig?

   Entusiasta intervenció de l'artista alzireny Jordi Carrascosa.

Una de les intervencions més carregades d`optimisme fou la de l`artista d`Alzira Jordi Carrascosa , un dels primers en obrir-me el taller i que enguany per fi ha trencat el malefici dels segons i tercers premis, aconseguint el palet a la secció quarta d`Alzira amb la Falla Pare Castells, una atmosfera agradable es quasi sempre més important que un major benefici econòmic, es per això que ens revelà el seu rebuig a una empresa de major envergadura, per no trencar eixa bona atmosfera. No és fàcil dir no, però decidir és madurar



                                                 
                                              Primera intervenció d'una dona a les xerrades.          

Per primera vegada intervingué una dona, Ampa, ...i de quina manera perquè amb el tema jurats qualsevol xerrada crea polèmica. Començà de forma neutra explicant-nos que els premis ex-aequos –el mateix premi per a dos comissions- estan prohibits actualment per a cadafals i que probablement es farà pressió per a que desapareguen en el futur els deserts –  es a dir, no donar-li el premi a ningú, al no reunir les condicions. Fins ací la cosa anava tranquila, però quan s'endinsà en els premis de presentacions, argumentant que a diferència dels monuments, de vegades algunes comissions aportaven tant poc que no havia vist res premiable- soc un ignorant en presentacions- ...i salta la llebre! Inmediata replica de M. Lagardera, qui es lamentà de les diferències pressupostàries entre comissions, també en aquest concurs,...repetisc que no tinc ni idea de com van els premis de presentacions a València, a Carcaixent amb 13 falles no hi ha seccions.  

 Un instant en una de les intervencions de Hernan Mir, un dels xerradors amb més minuts en el    terreny de joc de les III Xerrades de Tamany i Color.

El tema jurats començà a monopolitzar les xerrades –una vegada més- Hernan Mir de la revista Cendra, un dels xerradors amb més minuts en directe formulà una qüestió vital : Qui vos agradaria que jutjara les falles? Un improvisat vot a ma alçada exposà les diferències en l`auditori, tot i la victòria dels contraris a que siguen els propis artistes, arribats ací era palpable la desconfiança que existia i existeix al col·lectiu entre els propis membres. D`altra banda la diversitat d’opinions era manifesta, pràcticament cada persona exposava un punt de vista diferent, molt enriquidor, però fou impossible arribar a un mínim d`entesa.

 Molt artistes de la Ribera estigueren presents, per exemple el cas d' Ivan Martínez Vaello de Carlet.

Diverses també, però totalment anàrquiques eren les posicions de la majoria dels artistes de la Ribera del Xúquer presents, tenint en compte el seu pes numèric i el factor camp, jugaven a casa, les seues intervencions foren curtes, escasses i amb poques aportacions, després ens queixem que pesem poc, desaprofitar ocasions com aquesta es imperdonable. De vegades sembla com si  el Xúquer no només haguera provocat inundacions al llarg de la història, com si també ens haguera inundat amb una falta d'autoestima atávica. Existeixen moltes comarques amb dues seccions especials, com Alzira i Cullera? poblacions amb falles centenàries, com Sueca, Alzira i d'ací poc Carcaixent i Cullera? més de 150 comissions? i sobretot una quantitat d`artistes, alguns d`ells mites com Julio Monterrubio?


Arropant al mític Pepet i prop de l'amfitrió els representants de la Plana Baixa 

Sorprenentment fou el lobby borrianenc el que amb una xicoteta, però ben dirigida delegació marca el tempo des del punt de vista comarcal, cal donar-los la enhorabona. A part d`ells una mica un artista anomenat Josep de Xàtiva i un participant de Dénia. De nou Hernan Mir intervenia per recordar que les falles xicotetes no viuen de patrocinadors –una obvietat que no per ser certa, ha de deixar de recordar-se-. A la fi un contertulià parlà sobre l'eterna disputa interna que mantenen els fallers, entre la despesa en la falla i la resta de partides, era partidari de mantindré un difícil però necessari equilibri. A continuació expressà que era bàsic el respecte per part de totes les parts i que el president ...era això, el president de la falla, però tampoc un ministre. De sobte amollà una frase que no oblidaré a temps avenir: No volem pujar a especial, perquè no volem perdre la plaça, paraules meditades, sensates i precedides amb tota probabilitat de llargues reflexions.


El representant de la Falla Mestre Gozalbo-Comte Altea del sector Pla del Remei-Gran Via de València, aportant serenitat  al debat, ...ens feu teràpia psicològica fallera col·lectiva.


I es que es tractava del representant de la Falla Mestre Gozalbo-Comte Altea, una comissió de l’eixample de València, que fins ara ha conservat eixe difícil equilibri. A rengló seguit subratllà la bona dinàmica que genera un bon premi en la competició i de nou feu un recordatori que molts sovint no tenen en compte esta festa, s`anomena falla. Remarcà molt, com un pare al seu fill o com un mestre als seus alumnes que tots haurien de pensar el que diuen abans de parlar per a no ofendre a ningú, crec que ens donà una lliçó a tots i la última frase que recorde d`ell fou: Es demanà una falla infantil per als xiquets, no una falla per als majors.


La costera amb gent com Josep artista i Andrés de la Falla Abu Masaifa de Xàtiva.

Manolo Sanchis clavà cullerà amb una frase interessant -hi ha una gran dicotomia, entre opinadors i poder de decisió- després vingué la única intervenció del món faller de la Costera, un artista anomenat Josep, inquirí: A algú li ha arribat la falla que ha vist? Apel·lació al costat més emocional de l`esser humà, que vingué seguida per una proclama a favor de la autenticitat i de la fidelitat a si mateix, fugint de manipulacions. A l`igual que feia uns instants, torna a parlar de respecte, en este cas, entre companys de professió i posa l`accent en la falta de reconeixement de la festa per la falta de risc general -ni ara, setmanes després, estic segur si es referia a un risc estètic o d`equilibri.


Fotografia molt borrosa (ho sent!) d`una de les intervencions més sinceres que he presenciat en molt de temps, a càrrec de l'artista faller de Torrent, David Moreno.

David Moreno que en principi no volia parlar, fou convençut pels companys i  participà en el speaker`s corner faller. Afirmà que els artistes eren pessimistes, que a ell se li havia caigut la falla, que açò, que allò...però que intentava trobar el costat positiu, com per exemple amb més innovació com l’any passat amb Nou Campanar -la ja històrica extinta falla, exponent d`una època - o la reflexió al voltant de l`ascens meteòric d’un artista especialista en infantils com ell, Ivan Tortajada, el qual el primer any que puja a especial ja obté el segon premi, de nou intentava fugir d’una reacció emocional i reflexionar, per que ho ha aconseguit? Com? La conclusió fou molt crítica, argumentant que allí en realitat no s`havia parlat de falles i que no era la primera vegada que acudia a un acte semblant i ocorria això, que es repetia una i altra vegada, marginant la temàtica central: la creativitat i l`art.


       
 L'amfitrió al centre, junt a Ortifus a l`esquerra i a Vicent Gaya Aguilar de Dénia rebent el primer        guardó Tertúlies al Taller de Tamany i Color.

Una de les intervencions posteriors, la de Roberto Roig, ens feu baixar a tots d`aquell estat de catarsi col·lectiva per baixar de nou al fangar: la gent dels pobles només va a València a mirar falles grans, només quatre o cinc miren falles de 7-B, jo afegiria que també molta gent de la pròpia ciutat i no diguem ja els turistes. La replica al riberenc més actiu, vingué de Quino Puig, que mostra els exemples de Mercat o Exposició com a falles de la Secció Especial que han canviat “algo” eixe model de falla gegantina. A continuació parlà del perill de fer un salt imposat en l`evolució, el cadafal evoluciona a la par que la societat... 


                 Foto de família final amb els asistents a les III Tertúlies al Taller de Tamany i Color.


Després el diàleg gira al voltant de la situació de les falles de Benicarló, gran desconegudes al sud del Cap i Casal, que per lògica, Quino coneixia i coneix millor que cap de nosaltres, riberencs, saforencs, costerencs, etc,... La cirereta del pastís fou descobrir la importància dels xurrers en el finançament de les mastodòntiques falles “especials”, fins i tot decidint el model estètic que es plantaria o deixaria de plantar, pressionant a les totpoderoses falles especials, en fi com més o menys va dir Manolo Sanchis,....i el xurrer va dir que no. Com a cloenda es va entregar un premi al company de malaltia fallera Vicent Gaya, que com va recordar Cortell, tantes fotos ens mostra a les xarxes socials, enhorabona per al de Dénia! La foto final posà el punt i seguit a unes xerrades, que supose continuaren en el posterior sopar. Fins l’ any que vé...si el temps ho permet i amb permís dels xurrers!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada