Tradueix

dissabte, 9 d’agost del 2014


Orígens de Corredor de Falles 
i balanç de la primera temporada

No vaig a fer cap introducció històrica, però si referències autobiogràfiques, com les meues primeres visites per compte propi, encara sense vehicle propi i amb una càmera analògica–i de vegades ni càmera- de finals dels noranta i principis dels ‘2000 que realitzava a poblacions cada vegada més llunyanes de la meua, Carcaixent i Xàtiva per l`interior, Cullera i Gandia per la costa i València, sempre València com a referent màxim del cadafal, això si, sense passar mai a l’altra banda del riu i explorant algunes falles de Russafa o la Roqueta-Arrancapins. 

                  Una companya inseparable per a dues generacions, fents fotos de falles des de finals dels ’80

Aquella primera llavor, no va germinar, per motius d'estudis, laborals, malalties, etc, etc,... cap a 2006-07 volia tornar, de nou desgràcies familiars i el món laboral a 500km al nord de València, em feren perdre'm les falles del 2008 i tastar molt poc les del 2009. Eixes foren les meues primeres falles 2.0, les del 2009 on lluny de casa i gràcies a Internet vaig poder gaudir, de mascletades, fotografies i fins i tot algun vídeo, no podria olorar la pólvora de les mascletades ni sentir l’ambient dels carrers, però era millor que res.

                                          Foto de mòbil : El Tarlà de Girona 2009




El Tarlà de l`argenteria el més semblant a un ninot de falla que em vaig trobar en la meua estància per motius laborals a la ciutat de Girona el 2009 Fotos via http://www.pedresdegirona.com/separata_tarla.htm


El 2010 molts valencians tornem, la crisi fa saltar pels aires la borsa de Treball i mentre intente reconvertir-me, estudiant de nou –a distància, per si tornaven a cridar-me a treballar, una situació kafkiana- descobrisc per casualitat a Malalt de Falles. Com era possible allò! Algú igual o mes boig que jo per les falles, que a més a més, tenia la gosadia de dur-ho a la pràctica? la Cremà de la Falla del 150 Aniversari de Mossen Sorell la nit de cap d`any de 2009,  fou el moment decisiu, ja no vaig tornar a ser el mateix.

                                               Via Canal Youtube Malalt de Falles
                                
Després vaig descobrir Cendra Digital, Distrito Fallas, etc, etc,...estava descobrint un nou món, a les falles del 2010, vaig començar les primeres rutes no planificades, a València encara no em vaig moure molt del casc antic o l`eixample, fora del Cap i Casal, arribava a Alzira, Algemesí, Carcaixent, Sueca, Xàtiva o Cullera, en aquesta darrera, amb uns amics vaig assistir a la Cremà de Ballant, Ballant d'Alfredo Bayona a la Taüt, vaig prendre consciència del gran potencial de les falles de juntes locals.



La malaltia fallera augmentava el 2011 trencant la barrera psicològica i passant el Túria –el meu particular Rubicon- explore sectors fallers com la Saidia, Rascanya, Benicalap, etc, etc,... la planificació de les meues incursions anava fent-se cada vegada més metòdica, consultant la secció dels futurs cadafals o l’estat de forma dels artistes,  mentre anava descobrint nous mitjans com Planet Fallas o el Reto al Foc, que anaven creant una gran xarxa al cap i casal.

                              Falla Visitació-Oriola Art Fernando Garcia Ribas “El que canvien les coses” 14pr Sec 2-B                                                                           2011  Sector Saidia, -el no passar el riu em feia perdre`m coses com esta.

La implicació amb les falles augmentava amb literatura fallera el primer article a un periòdic local,  la Veu d’Algemesí el 2012. Pel que fa al Tour de la setmana fallera, creixia encara més amb la incorporació d'un sector enorme com Camins al Grau i es consolidava una estructura que pràcticament arriba als nostres dies, eixe any naix el meu primer intent de seguiment de la plantà a Xàtiva i Alzira, comence a col·laborar durant dos anys passant fotos per a Cendra Digital, tant de cadafals de falla, com exposicions del Ninot, presentacions d’esbossos, Plantà de Xàtiva, etc,... per a qui només tinc paraules d’agraïment i on em vaig adonar definitivament, que calia fer alguna cosa a les falles de comarques. També entre en el Reto al Foc, gràcies a Ismael Roger.


                                             Plantà d’ “Alzira te una olor especial” Art Paco Lopez Albert
                                                                      fou 1r premi de la Secció Especial d`Alzira 2012

Com va dir Joan Fuster, en una entrevista  nunca fui precoz en nada i malgrat que algunes veus del meu voltant de l'any passat ja m'incitaven al bloggerisme, no m'acabava de fer l'ànim, em veia més verd que una ceba, sobretot en l’aspecte tecnològic. El Tour faller s'estabilitzà a València amb un lleuger creixement, però s'incrementà encara més a la Ribera, amb l'entrada de Benifaió, Almussafes, Albalat, Alberic, Castelló o les Falles de la Vall dels Alcalans –Torís, Montserrat i Montroi.

                                                    Falla Els Barris Turis  Art Pere Baenas 2012

Primera col·laboració amb un llibret de Falla el 2013 per a la Taüt de Cullera, Modernitat i tradició a les falles per un embolic del meu amic cullerot Josep Aparici, es l'any també de l'article Algemesí, Falles sense memòria? de nou per a La Veu d'Algemesí o Alzira Fallera per a ALZIRA al DIA, una capçalera que no passa del primer exemplar. L'any passat fou clau, la multiplicació de contactes i la acceptació en cercles cada vegades més amplis del meu projecte, em va convèncer. El detonant però, fou una assignatura de T.I.C.S on amb tres companys més, havia de fer un Blog sobre recursos didàctics de magisteri. Això fou un senyal diví! O no, els companys es dedicaren a viure la dolce vita i vaig aprendre molt per força, amb eixos recursos em vaig donar un termini: l'any que ve!



La tardana aparició de Corredor de Falles
La col·laboració enguany amb articles per a més comissions, com Sants Patrons d’Alzira i sobretot El Mocador de Sagunt, on he pogut aprendre de col·laboradors de Champions , més una segona vegada a la Taüt de Cullera,  han endarrerit l’aparició de Corredor de Falles. Les múltiples urgències quan s`estudia a contrarellotge una segona carrera –més encara quan parlem de Bolonia, amb els seus interminables treball- fan que el Blog no aparega, quan hauria, a la fi em dibuixen el logo, però ja estem finals de febrer, encara queden les proves finals i a la fi després de molts problemes naix la criatura el 6 de Març de 2014, els seu germà xicotet, la pàgina de Facebook naixerà dos dies més tard, hui fa cinc mesos i un dia.



Nàixer quasi en la plantà, es una bogeria que no recomane, sobretot si no tens internet en el mòbil, circumstància que condiciona i de quina manera. Passada la bogeria del Tour faller 2014, es quan es pot percebre la necessitat del Blog, la seua base, les Cròniques Falleres. Barreja d`experiències personals, anècdotes i farcides de tant en tant d'intents de crítica artística, amb fortes dosis de contextualització. Aquesta novetat sense dubte positiva, ha segut molt ben rebuda sobretot als pobles, però també en alguns sectors de València.


Divulgar la història de poblacions falleres com Xàtiva, Cullera o Sueca era un deure, tornar a fer-ho seria una absurditat, per això només tornaré a repetir el model en poblacions on encara no ho haja fet que son poques. Alguns dels sectors del Cap i Casal, tindran eixe contingut històric el 2015, perquè les dimensions son semblants a les grans poblacions falleres de comarques. En quant al tema territorial, entone el mea culpa per no haver estat més pendent de comarques com l’Horta Sud o  la  Safor que malgrat no tindre molt lluny no han omplert tant el mur de Corredor, assignatura pendent que s'uneix al meu escàs coneixement de les Fogueres de Sant Joan, una altra matèria a millorar.

                     Falla L'Albufera Art Paco Vizcaino  2º premi Catarroja 2014 Via Facebook Falla l`Albufera

Les Cròniques seguiran com a base del blog però s'introduiran gèneres nous, com entrevistes a artistes fallers, músics, pirotècnics, etc,... i altres que diversificaran els continguts del Blog, sempre des del punt de vista de les falles/fogueres i del  territori on estan establertes. Pel que fa al germà xicotet, el corredor facebooker, com si es tractara d'un xiquet ha corregut amb molta il·lusió, però sense mesurar l'esforç,  informant potser moltes vegades sobre notícies que no eren molt importants i deixant-se altres, es evident que en un futur, Corredor madurarà,  serà més selectiu i no bombardejarà tant als seus seguidors en xarxes socials. D'altra banda tractarà de colonitzar noves xarxes socials, per tal de fer que les falles, especialment les del territori que millor coneix estiguen allí presents.


Finalment parlaré del logo, disseny original, però amb problemes de visualització a facebook i a twitter, que serà modificat per a la propera temporada, per tal que siga fàcilment visible i identificable. Vull donar-vos les gràcies a totes i tots els que m`heu llegit, posat un m`agrada o simplement heu interactuat, mitjançant el blog, facebook, twitter o la pàgina google+, ara toca descansar, després d'una temporada curta, de tan sols cinc mesos, però molt intensa.


Fins Setembre!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada