Tradueix

divendres, 1 d’agost del 2014

CRÒNIQUES FALLERES    2014


Dia 18 de Març- En un triangle estratègic- Cullera, crisi econòmica i apogeu faller- músics i artistes. Iª Part. De la Vila a la costa.

                        La badia de Cullera , un refugi natural .  Font: http://es.wikipedia.org/wiki/Cullera

Poblada des de fa més de 25.000 anys com indica la Cova del Volcà. Te en l’abric lambert les úniques pintures rupestres de la Ribera junt a les de la Falaguera d’Alfarb, sembla que els primers cullerencs ja tenien inclinacions artístiques, art esquemàtic de barres, punts, figures antropomorfes, etc... Els creadors provenien de les oliveretes, assentament del bronze valencià, que no ha estat objecte d’excavacions sistemàtiques i que va patir un incendi el 1994.


      
1.Wikipedia 2. L’expressió, periòdic independent de participació ciutadana.
2. http://www.lexpressio.com/?arg_id=1042&url=2&corp=lexpressio&arg_familia=2&arg_poblacion=5

Mar, riu i muntanya conformen un lloc estratègic, abric de naus comercials, amb vies de comunicació cap a l'interior, tant per terra com pel Xúquer. Amb una talaia natural, la Muntanya de Cullera, que permet el control visual de desenes de kilòmetres a l'interior i del control dels vaixells de la costa. Durant els aproximadament mil anys en els que quedà testificada la presència de pobladors ibers i romans, la muntanya els donava seguretat.

                                  Vista des de Llauri, interior de la Ribera Baixa. Font: gentdellauri.wordpress.com 

El poblament iber més important estigué entre l`Alt del Fort carlí i el Castell actual, amb les primers muralles de Cullera del segle IV a. C, altres assentaments seran l’illa dels pensaments, llocs de l`actual barri de Sant Antoni i la Cova del Volcà. Amb els romans, arribà la decadència del habitat en alçada, els últims anys del s.III a.C marcaren grans canvis. El nucli urbà canvià d`emplaçament cap al sud-oest del castell i cap el barri de sant Antoni. L’esplendor més gran es desenvolupa a finals del segle III fins el ¼ del I a.c que coincideix amb el final de les guerres civils Sertorianes, amb la batalla del Sucro. Després, la població viurà una gran recessió minvant i replegant-se cap a la muntanya.


                                      Entre el Castell actual i el Fortí carlí, l`assentament ibèric. Foto: Nacho Romero.

Al període baix imperial gràcies al comerç de l'illa dels pensaments –arrasada per l’ urbanisme els ’60- es revitalitzà Portus Sucronem, paradoxalment en plena crisi del segle III d. C es quan es produeix la recuperació econòmica, amb gran activitat al port del segle IV al VI d.C ja amb els visigots. La concentració de vestigis romans es densa entre el barri de Sant Antoni i la Plaça de la llibertat, amb necròpoli, terma, factoria de saladura de peix, etc,.... La reactivació econòmica fou influïda per la Seu Episcopal de Valentia, que fundarà un monestir en un illot proper,  l'illa dels pensaments.

Font: http://illadelpensament.blogspot.com.es/2012/10/lilla-dels-pensaments.html

Presència visigòtica es manifesta en la necròpoli de la Plaça de la Llibertat, - excavacions de 2005 i 2006- en un segon estrat una necròpoli islàmica, situada junt una de les portes de la muralla de Qulayra –nom que li donaren a Cullera els àrabs- era costum seua ubicar els cementeris als afores del recinte murat, sobretot de la porta de ponent-com aquesta-, Porta de l’Angel -de l’àngel de la mort-. 
                                                                            Font: www.riberaexpress.es
         

El hisn o castell islàmic existeix almenys des d’època califal -929 al 1031- s’han trobat ceràmiques d’importació inclús de Xina, era un nucli de poder estatal en el Xúquer junt a Algezira –actual Alzira- a l`interior de la Ribera. Al segle XII, es construirà un gran albacar, que controlava una dotzena de nuclis de població, el més gran Cullera, al peu del castell, amb un xicotet espai hidràulic. Amb un perímetre murat d’hectàrea i mitja, mai serà nomenada medina.  Pel que fa al castell serà de maçoneria  i fusta  al segle X i de tapia amb formigó a finals del segle XII o principis del segle XIII. 

                                            
                                                                             Font: ca.wikipedia.org

La formació de l`actual ciutat prové de la Cullera cristiana del segle XIII, a partir de la conquesta de Jaume I l`any 1240 –amb un intent previ el 1235-  el 1247 una revolta dels moros que arribaren a ocupar la fortalesa, motivà la seua expulsió.  La planta hipodàmica es basava en el carrer de baix, el carrer de dalt i el carrer sèquia. Cap al 1251 era una xicoteta extensió fins el nord del carrer sèquia. A mitjans del segle XIV avança pel carrer riu cap avall. La població com a altres llocs de la ribera anà concentrant-se, cap a mitjans segle XVI només perviuen a banda de Cullera i Sueca, Benawaquil i Fargalós i per poc de temps.

Cullera no hi haurà moreria però si jueria com a mínim fins a finals del segle XIV. Al segle XIV serà ocupada pels castellans en la guerra dels dos peres i al XVI comença a patir els atacs dels pirates, el pitjor de tots el del turc Dragut que va devastar la ciutat el 1550, deixant-la quasi despoblada durant vint anys. Això obligà a fortificar Cullera i a establir torres vigia com la del Marenyet.

                                                      Font: pre.cullera.es
Després de la guerra de Successió, vingué la il·lustració i en vespres del món contemporani, comptava amb més de 5.000 habitants i una agricultura orientada al comerç que encara haguera pogut florir més al segle XIX si s`haguera realitzat el projecte de Port del Marqués de la Romana. El conreu de l`arròs com a les poblacions veïnes impulsa el creixement econòmic i demogràfic que catapultà Cullera a vora 12.000 habitants el 1900. La conflictivitat social de principis de segle dugué als procel·losos Fets de Cullera de 1911.

                                                           Font: www.llibertat.cat

No tot foren conflictes, el nou segle portà també coses més alegres, com una nova festa, les falles de Sant Josep de Cullera, que en una dècada de creixement com els anys ’20 farien la seua aparició. Després del viatge pel temps tornem a la Cullera actual, una ciutat a la que vaig arribar cansat i amb son i a unes hores... –això sí encara era 18 de Març-. Em vaig dirigir pel carrer del riu fins la Falla Plaça Espanya la primera parada. Al centre de l'antiga vila, estan documentades quatre falles als '40, suposen el primer avantpassat de l'actual comissió, una primera el 1943 feta per Emilio Ferrer Cabrera, amb un llaurador i una barraca i tres més des de 1945 fins 1947. Després es tornaran a plantar falles de 1951 a 1958 una mica més avall, al carrer del Riu, anomenades fantasma, perquè no apareixen en cap paper oficial, totes elles fetes per Enrique Torres, que mantingueren viva la flama en uns anys on no hi hagué cap comissió oficial.

                                      Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí

El 1959 plantaren falla de forma oficial i el seu artista tornà a ser Enrique Torres, una falla recordada, l'única de Cullera aquell any Burro sobre maqueta. El 1963, amb el mateix artista s'aconseguí reprendre el camí, ara ja amb continuïtat –excepte el 1965-. Com tota falla històrica, han plantat en ella grans artistes,  Pasqual Carrasquer primer premi el 1967 amb A l'estiu tot el món viu,  o el segon el 1969 amb Transplantaments, en els seixanta Plaça Espanya viurà una de les seues millors èpoques.
Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí

Als setanta els resultats foren més modestos, destacant el primer premi infantil de 1974 amb l'artista suecà Fernando Roda o el segon premi en la gran el 1977 del mateix artista, així com un premi d'interès turístic el 1980. Als huitanta cal destacar el 3r premi infantil, també de Roda i el 5é premi en la gran de l'artista local José Simó un autodidacta com tants artistes de fora de la capital de l'època. A principis dels noranta es visqueren els millors resultats fins ara de la comissió amb un novel José Lafarga que acabava d'eixir del taller de Vicent Luna i que curiosament després perfeccionaria els seus coneixements en fusteria amb Simó. 

                                                 Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí

El 1991 Lafarga guanyava el segon premi i l’enginy i gràcia per a Plaça Espanya, el 1992 guanyaria el primer i el segon infantil a banda de l`enginy i gràcia infantil. Després d`aquella gesta, hi ha hagut molts canvis d'artistes –difícil sembla que torne a repetir-se un rècord com el de Fernando Roda amb quasi vint falles plantades en la Plaça-. El 2004 arriben les seccions i es fan amb el palet en secció segona amb Fede Alonso, el 2005 amb Victor H. Giner Blasco d' Algemesí pugen a la primera, aconseguint el 4rt premi, després el millor resultat fou el 2012 amb J. Carlos Donet que guanyà el primer premi a la segona secció o el 2013 amb el mateix artista un 3r premi a la secció primera, un magnífic resultat en una població amb el nivell de Cullera. Enguany Charlie ha tornat a aconseguir de nou el 3r premi amb Cullera Medieval. 


Una falla de grans dimensions per a la seua categoria, destaquen dos cossos principals, en primer lloc un gran herald que ens va anunciant que la crisi ha tocat fons i que prompte començarem a eixir d' ella, els colors en aquesta figura son vius. L’altra gran peça es un castell –supose que el de Cullera- que representa al ciutadà de a peu. En una escena veiem a un cavaller que es va tornar boig per llegir moltes novel·les de cavalleries i ara per mirar notícies d`economia. Tant mal està la cosa que el cavall no vol tirar quan veu l`escut de Cullera i el cavaller ix disparat. L’escena de seducció entre la donzella i el jove seductor, ens recorda al govern i a la oposició utilitzant les seues armes polítiques de seducció de masses o una venedora que va donant una espelma a un geperut, que sembla que tracta del calvari que passen els xicotets comerciants.

Bella Natura es la falla infantil de l'artista Aitor Lizaga, ha obtingut el 4rt premi a la secció primera i el millor ninot de la secció. Abunden els motius vegetals i els ninots sobre xiquets o figures que fan referència a la infància. Un tant irregular, presenta un grup candidat a l’indultat, que ressalta per la seua qualitat. A la part de darrere, també hi ha un ninot d'una fada o xiqueta, fantàsticament acabat amb molt bona composició pictòrica. Potser a la part de davant, l'escala cromàtica estiga massa dominada pel verd, per aconseguir l'efecte visual de la naturalesa. No obstant un cadafal molt interessant en plantejament i composició.





Després de visitar tan històrica plaça, faig cap, a la plaça del pati de l`església per arribar al Casal de la Falla la Taüt, on faig parada i fonda, visita obligada després de col·laborar dos anys en el llibret, un cafè es necessari a eixes hores, ja quasi matinada del dia de Sant Josep. Mentre estic al seu casal, contemple les fotos dels cadafals i recorde la seua llarga història, Tot està fet.... en projectes la primera falla documentada de Cullera del 1928 , Carretera de primera del 1930 que no fou l’única, a la placeta de la sal es plantà una altra, -documentada gràcies a José Codina Cerveró - molt a prop d’on on ara es planta Passeig-Mercat, emulant eixa rivalitat històrica, de dues de les millors falles de la Ribera.



                                                 El primer llibret de Cullera de 1928

Als ’40 hi hagué una segona etapa compresa entre 1943-47 on tornem a trobar Emilio Ferrer Cabrera, amb Castell de Cullera tot i no ser encara artista faller professional, aquest professor de dibuix, deixeble de Mongrell i Sorolla constitueix un precursor, feia esbossos i pintava les falles. Antonio Garrigós Gonzalez plantà el 1947 la falla de les Torres de Quart, si que constitueix el primer cas d’artista faller professional, el qual no era de Cullera sinó gallec i va entrar al gremi d'artistes fallers després de realitzar aquesta falla, l' 1 de juliol de 1947. La desaparició de les falles oficials a Cullera els ’50 i la obtenció de treball a Barcelona el feu deixar les falles de forma prematura.


                                         Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí  

El 1963 i 64, tornaria a plantar-se falla de la ma del primer deixeble de Carrasquer, Andrés Martorell, un dels artistes que més primers premis tenen en la història de Cullera, fins a cinc. Aleshores encara no hi havia premis. Degut al famós incident de la vedette, l`ajuntament de Cullera imposà una forta multa que la comissió no va voler pagar, en considerar-la injusta, fent la promesa, que mentre estiguera aquell alcalde, no es tornaria a plantar falla.... i així va ser. Son anècdotes que han passat a l`imaginari col·lectiu, el 1975 la Taüt tornà i també Martorell aconseguint ara sí, el desitjat primer premi.
                                      Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 

El 1978 amb José Luis Pérez Abad de València, aconseguirien de nou el palet i encetaren una primera època daurada fins 1984.  Arribaren dos palets més, amb Fernando Roda el 1982 i 83, obtenint també el seu primer ninot indultat. Altres premis foren tres segons i el primer premi infantil amb Joan Simó el 1980 i 81, un premi que tardarien molt en repetir. Després d`un any fora del podi, acabaren els ’80 amb un trienni quasi perfecte amb l`artista de Carcaixent Andrés Palop, que feu engrossir la llista de palets, el 1986 i el 1988, aconseguint el darrer any també l’ Indultat; el 1987 fou el més fluixet amb un segon.
                                       Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 

Arribem als ’90 on hi ha dues parts, a la primera dominen els carcaixentins R. Andrés Palop, que arribaria en aquesta etapa a un segon premi  el 1993, així com dos tercers, el 1990 i el 1994, l’altre J. Armengol guanyà el 1991 i en eixos anys també el segon premi infantil, el 1994 l’artista era un jove J. Carlos Donet. El palmarès de la comissió ja considerable en eixos anys, començaria a augmentar en altres ambits, com les competicions de tipus lúdic o esportiu com Parxís, Futbol-Sala, Basquet femení,

                                                                   
                                                   Art Juanjo Armengol 1r premi 1991 Font: http://www.fallescullera.com/    

A la segona meitat dels ’90 i fins a 2004, irromprà J. Carlos Donet. Debutà en Plaça Mongrell i País Valencià, però els seus quatre primers premis a la Taüt, significaren la seua consagració–sempre entre els tres primers, qui conega el nivell de Cullera sap el que es això - . Des de res es el que pareix el 1996 fins a Xe xin pont el 2003, per triomfar després a Alzira, i posteriorment arribar a l’Especial de València de 2006 fins 2009, el primer artista de Cullera que arribava a la Champions. En aquesta dècada prodigiosa es guanyà per darrera vegada el primer premi en la infantil l'any 2000,... no es pot guanyar en tot.

                                 Art J. Carlos Donet 1r premi 1998 Font: http://www.fallescullera.com/    

Des de el 2008, la crisi ha passat de llarg per la Falla La Taüt, el protagonista , no es només un artista local, es faller de la Taüt, Alfredo Bayona, un autodidacta sense la formació d'altres artistes que compta amb un do natural i una professionalitat, que queden patents en els cadafals que planta. Tot i començar amb la falla infantil el 2004, el bateig de foc, fou el 2007 amb un 3r premi de la especial, com a pròleg. El 2008 amb Un mar de falles guanyava el primer premi i des de aleshores no ha parat –exceptuant el 2011, on queda segon darrere de Lafarga- fins enguany on ha tornat a reverdir llorers. La Taüt acumula 17 palets al llarg de la seua història, simplement impressiona i més sabent que estigueren 10 anys absents.

                             Art Alfredo Bayona 1r premi 2008 Font: http://www.fallescullera.com/ 

Alfredo, no només ha plantat a Cullera, també ho ha fet a Gandia, a Tavernes on ha guanyat amb La Dula el 2009 i el 2011, a Corbera, a Sueca i l`any passat a València a la falla dels Doctors on aconseguí un sisè premi a la secció tercera, no s’entén que a València no plante en una secció més alta. Te sis primers premis a Cullera, per davant d`ell només està –de moment- Jose Lafarga amb set, no parlem d`un qualsevol, l’únic pecat d`A. Bayona es no haver començat abans,  de no haver tingut una vocació tardana, qui sap on plantaria ara.
                             Art Alfredo Bayona 1r premi 2009 Falla La Dula Tavernes de la Valldigna
                                                                      Font: http://www.saforguia.com/

Somni d`una nit d’estiu es la falla amb la que Alfredo Bayona ha aconseguit el seu sisè palet en aquest 2014, per davant de Toni Perez, Pere Baenas o J.C Donet. El cadafal es veu des de lluny, te unes dimensions colossals que omplin la plaça amb dues grans figures principals que formen el cos central. La més gran una figura femenina que sorgeix d'un gran tronc. Al seu voltant unes fades que simbolitzen els nostres anhels i que rematen la figura central. La ma de Joan Martí en la pintura es impecable, donant una perfecta sensació vegetal, igual com  a la part superior es fa una transició a la part superior del cos central amb un augment dels colors vius, esclatant en el remat de les fades. Tindre a Martí en l`equip es un luxe.  L'altre gran figura central, que està sent coronat, en realitat no ho està vivint, ho està somiant, el problema serà quan es desperte i vega que no es ni ric, ni famós. 

                                                  
Entre les escenes destaquen la del príncep Charles que no sap que fer per a pescar la corona de sa mare –ara veient a Espanya, encara tindrà més-, els gnoms somien moltes coses alguns en ser polítics corruptes, altres en ser rockers cantar cançons famoses i tornar a les dones boges, altres ser un famós de les revistes del cor i tindre-ho tot de color d`or. Està el gnom futbolista del Cullera, que vol ser bota d'or i el gnom que volia ser científic i s`ha quedat a l`atur. Girant la falla cap a darrere apareix el somni dels vells en veure una de l`oest però des del tancament de Canal Nou ja no saben en quin Canal les fan. La gran escena de la part del darrere, es la de la boda, el xic somiava amb casar-se amb un bombó i ho ha aconseguit.... per tindre diners a muntó. Els pares de la xica somiaven en quedar-se amples sense la filla i els pares del xic estan alleujats per que el fill es un tio pesat.


Assaig General es el lema de la falla infantil de Jorge Gil Sapinya, cullerenc i faller de la comissió com Alfredo. 4rt premi de la Secció especial. La falla vol explicar als xiquets com es fa un assaig, apareixen les ballarines, les nibelungues de Wagner que amb els seus cants fan que els vaixells puguen eixir a la mar, en l'assaig la posició de la directora es fonamental, ho controla tot i si alguna cosa no funciona, es torna a repetir. 

De vegades a les estrenes hi ha coses que fan por i els que els fantasmes sempre estan esperant el seu torn.  L’èxit més gran es que a la guixeta s`haja acabat el paper, per suposat la música es part essencial, el director ha de dir com els músics han de tocar, alguns aprofiten per trobar l`amor, mirades furtives, etc... La Bega, la falla número 1 del cens, no es la més antiga però si la més persistent des de 1963 no han fallat. Aquell any amb El Palleter de l`artista Joan Ibañez, començava la seua trajectòria, una de les falles mes antigues i importants de Cullera, en una dècada decisiva , on més que els premis, l`important era existir on començaven els premis, però encara no hi havia Junta local.
                     Font: Foto pròpia de la exposició que va fer la comissió dins la falla del 50 Aniversari el 2012
                                                           Foto de la primera falla de la Falla La Bega de 1963


Els deu primers anys, quasi sempre estigueren al podi i a algú li pot semblar ridícul, però es que altres encara no estaven. Destaca el palet de 1970 amb E. Chinchilla, que debutava a Cullera, nascut a Granada, fou deixeble de Regino Mas i el de 1973 amb Fernando Roda, que també guanyà l'enginy i gràcia,  sens dubte per a recordar i quan no guanyaren ... doncs, s'emportaven el segon fins a quatre vegades.

                                                        Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 

L’aparició de falles noves i el retorn d’altres, feren que la Bega baixara en l`escalafó, però no molt, encara aconseguí un 4rt premi el 1977 i un ninot indultat amb Fernando Roda, un 5é amb Carrasquer el 1980 o un quart amb Pedrós el 1982. Es mantenien entre les falles punteres en quant a cadafal. L’artista de Sueca Jose A. Ibor Pansa, en els ’80 aconseguí dos 5é premis en el 1985 i 86. No obstant la edat d’argent de la comissió vingué amb els dos primers premis infantils a mans dels futurs cullerencs especials primer Lafarga el 1987 i després Donet el 1989, eixe any també fou el del 3r premi en la gran amb els Germans Cortell de Carcaixent, el darrer podi fa 25 anys.
                                         Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 

Els ’90 foren més irregulars però amb pics com el 4rt premi dels Cortells en 1991 acompanyats per un segon lloc en infantils per José Simó Blasco; José Vicente Gutiérrez de Sueca també aconseguí un 5é premi el 1994 i Lafarga un 4rt el 1996, aquests anys bons, anaven acompanyats d'altres no tant gojosos. I el 1995 amb un dels pitjors premis de la seua història, retransmeteren la seua cremà pel Canal Nou -la nostra extinta televisió valenciana- me’n recorde perfectament, segur que molts components de la comissió i veïns també.

     La falla de la cremà de Canal Nou de 1995. 
Font: http://www.fallescullera.com/

Amb l’establiment de les seccions el 2004, a excepció d`una incursió en la especial el 2005 amb un sisè premi, ha trobat un espai on reafirmar-se aconseguint huit primers en la secció primera. L’últim gran premi ha estat el primer premi a la secció especial infantil  amb Oscar Micó el 2007, una falla que vaig tindre el privilegi de contemplar personalment.

                                        Artista Oscar Micó.  Font: http://www.fallescullera.com   

Cal ressaltar el Ninot Indultat aconseguit l'any passat amb Toni Pérez  que enguany ha plantat Dolç i Salat, una falla que desgrana els contrastos de Cullera, el primer que m'impacta es la cura que han tingut en la presentació del cadafal, el visitant capta la temàtica a la primera. No es que la falla no estiga ben feta, amb uns acabats de cine, però evidentment la bona decoració sempre es una ajuda addicional inestimable per aconseguir el 1r premi de la Secció Primera, a banda del millor ninot de la secció.


L'esquema del cadafal es simple, un cos central en forma de cuina antiga, d`on ix un cuiner amb una pala de forn al remat, amb paquets de farina, sal, etc,...una de les escenes tracta sobre els comerços a Cullera, un altra sobre l'oci juvenil en l'apartat de Salat el problema dels pubs i els veïns que no volen sorolls. També s'inclou el turisme residencial, que ja té apartament propi i no gasta en la població.  En una altra escena apareix la gallina dels ous d'or... quan donava ous, perquè ara s`han acabat, no en dona més, la riquesa se’n ha anat i la crisi no du res. 


Joan Martí Martinez ha realitzat  Per la nit tots els gats son pardos, el de Sueca ha tornat a fer-se amb el palet de la secció primera infantil. Reconec que tinc debilitat per l`artista, per la seua pintura, estic gaudint de les seues falletes, des de que els meus pares em duien de adolescent a Cullera, als ’90. La falla es senzilla, però de gran coherència temàtica, gats, faroles, estrelles, ratolins, son personatges fàcils d`entendre, la disposició del conjunt també es clara, amb un remat que sintetitza la idea general. Finalment cal destacar la pintura, magistral, no cansa la vista,  cada element te el seu propi color i l'artista sap com destacar els elements principals.


La Falla País Valencià plantà la seua primera falla el 1982, però te un precedent amb la falla Colom-Toledo  primera comissió infantil de la història de Cullera, una experiència atípica entre 1963 i 1968, -guanyant el palet infantil tres vegades- encara que no ocupa exactament el mateix emplaçament, si ho fa amb la demarcació, situant-se ara al costat de la diagonal.

                                       Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 

L’artista encarregat de fer la seua falla fundacional fou José Simó Marí Blasco, com molts altres, d`aquella època de formació autodidacta, després de fer algunes de les primeres falles de la comissió veïna La Bega i el Raval, feu totes les falles de País Valencià de la primera dècada. On es crearen els millors cadafals, especialment l`any 1985 amb un 2º premi en les dues falles i l`enginy i gràcia, parlant-li de tu a tu als germans Colomina en la gran o a Hermogenes Aroca en la infantil. Notable fou el 3r premi i el ninot indultat infantil del 1991, en general una etapa molt bona amb premis que oscil·laven entre el 4rt, el 5é i el 6é premi.

                                     Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 

Als ’90 malgrat tindre artistes com  germans Minyana, Lafarga o Donet, no tingué resultats tan bons. Amb  les seccions fa deu anys, s’ha convertit en una referència en la segona secció, on ha aconseguit quatre primers premis, el 2006  amb Vicent Montagut, el 2008 amb un debutant Alfredo Bayona,  el 2009 amb Ximo Rodriguez i el 2013 amb Rodasoques, a banda de tres segons amb Montagut, Bayona i Guti.  Després de la victòria de l`any passat amb Rodasoques, ha repetit amb Alegria, un cadafal que recorda l`espectacle del Circ du Soleil, el cadafal es molt solt i obert, es cerca ocupar espai. El cos central està format per un gran forçut que aguanta un altre acròbata, amb un sol a un costat i dos contorsionistes a l'altre.

Hi ha un grup amb uns pallassos, amb una gran mascara,  quasi separat.  La composició es peculiar. En quant al modelat, es irregular, perquè hi ha ninots clàssics com els dels pallassos i altres moderns com el cos central i el remat, el més uniforme del conjunt es la pintura en alguns punts, molt viva en el remat i ben distribuïda per a diferenciar cos central del remat. Fins i tot podem parlar d’una mica de risc en el remat, el 4rt premi a la secció segona pot haver sigut fruit d`una manca de regularitat, que si va existir l`any passat.

Kike Tur ha fet  la Revolució dels animals, que no es cap partit polític animalista, sino una falla infantil que tracta dels animals, profusament decorada amb gespa i pedres, crea un entorn perfecte per a una falla-arbre. La composició es redona, quasi perfecta,  els xiquets viuen en les seues cases de la república independent del seu arbre, existeix proporcionalitat als ninots, sense una jerarquia interna. 

Profusa en detalls, la falla recrea activitats infantils a realitzar en l`espai-arbre, els colors més vius corresponen als ninots humans i als del remat, mentre que l`arbre o cos central els te més foscos. El volum es increïblement gran per als temps que corren, en la secció segona , molts factors doncs, han portat al palet en la secció, així com el premi d`enginy i gràcia. I ara si ens en anem cap a la mar...Arribem a la falla marinera més antiga, Sant Antoni de la Mar. El 1945 en plena postguerra, amb la falla de la grua del portet del Sicania donava inici la història d'aquesta falla. No coneguem el primer artista però si els següents E. Ferrer Cabrera el 1946 i Antonio Garrigós Gonzalez el 1947. La situació econòmica dels ’50 impedeix qualsevol activitat. 

                                    Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 

El 1962 Sant Antoni retorna amb l`artista local José L. Sapinya Rosquilla, un artista que es dedicava a altres vessants artístiques, com decorats per a presentacions. Coincidint amb l`arribada dels premis arribà el primer artista faller netament professional  Pasqual Carrasquer, que obri la dècada daurada, amb quatre palets, tres segons premis i tres tercers. Tres artistes de nivell donaren estabilitat i grans resultats. El propi Carrasquer es fa amb el palet el 1968 amb La Construcció una falla que parlava de la destrucció del medi natural de Cullera, una falla molt actual, el 1967 amb la nova onada aconseguí el segon.  
                                           Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 
El altres palets foren aconseguits per dos alzirenys. El primer, Salvador Soria plantà de 1970 a 1973, començant amb un 3r premi i acabant amb un primer, més els primers ninots indultats de la història de Cullera el 1972 i el 1973 i un segon més el premi d’interès turístic el 1973. El segon fou Bernardo J. Iñigo que començà amb un palet el 1974, més el indultat i aconseguí un altre el 1976, llevant d’un parell d`anys,  sempre al pòdium. Cal afegir els tres primers palets infantils de Sant Antoni amb Joan B. Lli Garrigós el 1976, 77 i 1979. 



                                          Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 
Arriben els ’80, nous temps i nous artistes. Potser massa, no hi ha tanta continuïtat com abans. No obstant, llevat d`un parell d`anys, van a aconseguir sempre situar-se entre els quatre primers, confirmant una regularitat de ferro. El millor resultat fou el de 1989, any plujós, amb Cerimònies amb la que recuperaven la corona , una de les primeres falles d'un nou artista local anomenat José Lafarga Palomares que venia del taller de Vicent Luna –i no feia ni un any que havia ingressat al Gremi d'Artistes Fallers de València-.

                                             Font: Història de les Falles de Cullera 1928-1996. Joan Castelló Llí 
                                                 Art Jose Lafarga 1r premi Sec esp 1989

A prop del palet rondaren els dos segons premis de l'artista carcaixentí Armengol el 1982 i 83, que a més a més també aconseguí l`Indultat el primer any. Uns altres carcaixentins, els germans Cortell també aconseguiren el segon el 1986 i un tercer el 1985. Saltem als ’90, les falles de Cullera arriben a un nivell estratosfèric. El palet de la dècada l’obté de nou un Lafarga més madur, el 1994 després de guanyar a Alzira o tornar a guanyar a Cullera amb Plaça Espanya el 1992. A més a més aconseguí el cinquè indultat de la història de Sant Antoni.  

                Art Lafarga 1r premi 1994 Font: http://www.fallescullera.com/

No hi hagueren més palets, però si quatre segons, sovint s’obliden i no son fàcil d'aconseguir. El propi Lafarga aconseguí un parell ,  un altre Fernando Roda i un més Francisco Baldoví.
Temps d'ascens de les infantils que després dels èxits de Joan B. Lli Garrigós a finals dels ’70, havien quedat en un segon pla. El culpable fou un altre aleshores jove artista local, J. Carlos Donet, el qual aconseguí el palet el 1990, retornant la il·lusió al barri mariner. Altres premis importants a les infantils foren el tres tercers premis, el primer d`ells de Donet el 1991, a banda Charlie aconseguí el primer ninot indultat infantil de la comissió el 1992.

                                                   Art J. Carlos Donet 1r premi sec esp infantil 1990
                                                             Font: http://www.fallescullera.com/

Arribats al nou mil·lenni s'enceta de la millor manera guanyant sis anys més tard, amb Pas franc al futur de Vicent Llacer, després es pot visualitzar clarament dues etapes una fins el 2006, amb dos segons premis i dos tercers, amb artistes com Pasky Roda o Vizcaino els dos de Sueca. Pel que fa a la etapa de 2007 fins el 2014, ha segut tot el contrari, més fluixa en grans, no passant del tercer premi –l'últim segon fou amb Fede Alonso el 2008- amb només dos tercers amb el propi Alonso i amb Donet l’any passat.

                                             Art: Vicent Llàcer 1r premi Sec esp 2000
                                                     Font: http://www.fallescullera.com/

Altrament a les infantils travessa la millor època de la seua història,  des del 2008 amb el jove cullerenc, i faller de la comissió, Erik Martinez Moncho no baixen del podi, aconseguint quatre primers premis. Això li fa situar-se a prop dels més grans artistes de les falles infantils de Cullera, Hermogenes Aroca, Joan Martí, etc... 

Enguany Juan Carlos Donet, ha plantat Mals temps per als quatre elements, des de que tinc ús de raó, es la primera vegada que la falla mira al mar, es curiós. La falla es preciosa, però xicoteta, massa xicoteta en volum per a la secció especial de Cullera, es evident que hi ha hagut baixada en el pressupost. La composició es basa en una estructura composta per una gran figura central que representa la natura personificada en una jove, envoltada pels quatre elements, flanquejant a la natura el foc i l’aigua i dalt de la natura al remat la terra i l`aire. Hi ha una clara jerarquia d`elements, els colors de la pintura identifiquen perfectament els diferents elements, color fred per a l`aigua, càlid per al foc, etc,....


Les escenes també estan molt ben contextualitzades amb el guió, glaceres, ossos polars, etc,... amb l`aigua, la gent cremada  o l`escalfor d’una parella jove,  òbviament te relació amb el foc. L’única que no queda tant clara, es la del Servef, on apareixen dos homes que de tant d`esperar a tindre treball, s`han convertit en Zombies, l`escena no està mal, però no es evident la relació amb el guió. En general es una falla que tindria una molt bona puntuació en tots els aspectes puntuables, però malauradament, te poques escenes i volum.  El 4rt premi de secció especial, es l’últim de la categoria, però ja voldrien un cadafal així moltes junts locals falleres, de poblacions molt més grans de Cullera. 


Al Carnaval tot s`hi val es el primer premi de la secció especial de Cullera, de l`artista Erik Martinez Moncho. Fins i tot la millor falla infantil també ha experimentat una reducció de volum, però no de qualitat, això si amb un tema un miqueta repetit. La composició es redona, destaquen el contrast del remat entre un àngel amb color blanc/ gris/blau  i un dimoni roig/negre.

No hi ha una figura central que mane sobre la resta, -de fet les figures del remat, son les mes grans- detall que indica que l`artista tracta per igual tot el conjunt, això si, la figura humana es més gran que l`animal. Òbviament,  destaquen més unes escenes que altres, es el cas de A carnestoltes amors a revoltes, on l'enamorat toca la bandúrria per conquerir a la amada, que l'escolta des d'un balco, o amb diners torrons, on una xica te per ella sola, un gondoler que la passeja en gondola, mentre un músic toca el violí i un altra figura utilitza unes titelles. La falla s'ha emportat també el primer premi d'enginy i gràcia i el Ninot Indultat infantil.


Falla Plaça Mongrell, situada a la part nova del Barri de Sant Antoni, als peus de la muntanyeta de l'església de Sant Antoni Abat, plantà per primera vegada el 1980, la seua falla fundadora es obra de Fernando Roda, que tingué dues èpoques. Fins el 1991 els millors guardons seran el premi d’Interès Turístic al 1984 amb Daniel Clari i el 1991 amb Fernando Roda, que ha plantat allí 8 vegades. Després d`aquests inicis modestos, la comissió es consolidà als ’90, una dècada on a nivell del cadafal iniciaren un camí ascendent, especialment a partir de la segona meitat,  en la falla gran obtingueren un 8é premi amb Donet el 1995 i un 4rt premi en la infantil amb Quique Tur, el 1997 milloraren la marca, renovant un vuitè premi en la marca i fregaren la victòria amb un segon premi en la infantil. El 1999 tornaren a obtindré un segon premi infantil, sense dubte el millor premi de la seua història.

                                         Font: http://www.fallescullera.com/ Fregant el primer el 1999

El nou mil·lenni comporta transformacions i la Plaça Mongrell s'adaptà molt bé al nou escenari. Amb grans artistes ... grans premis, no sol fallar! Així va ser amb la irrupció de José Lafarga Palomares, l'aneguet lleig es convertia en un cigne, si Donet aconseguia el 6é premi el 2002, Lafarga pujava un graó més el 2003 aconseguint el 5é premi, però el festival continuaria amb un segon premi a la secció primera que s'estrenava aquell any i amb el 5é premi de Secció Especial del 2005. 

                                                         Font: http://www.fallescullera.com/  

A la darrera dècada s'han mantingut en el podi de la divisió de plata fins fa dos anys, amb artistes com Toni Sánchez, Fede Alonso o Sergio Edo. Amb les infantils s'han convertit en la potència a batre en la secció primera amb cinc primers i quatre segons premis aconseguits per Quique Tur i Artur Benavent. Benvinguts al Paradís es el lema de la falla que enguany ha plantat Rodasoques, sens dubte la més clàssica de les que han plantat el 2014, amb una composició de cos central i dos figures als costats que li donen aspecte piramidal. Al centre, començant per la base hi ha un tronc en el que es situa el remat una xica o una al·legoria de la natura, que somriu feliç envoltada d`esquirols o plantes humanitzades que fan el remat. Clarament aquest cos central destaca, no només per estar al centre, sino per modelat, pintura i proporcionalitat, encara que en el remat, les mides trenquen un poc això.


De nou observe desproporció en els ninots alguns semblen quasi d'infantil i altres son de mida habitual, això li resta credibilitat al conjunt, afortunadament la combinació de colors salva la situació, almenys en els ninots de la part frontal. El faune del contra remat, no sobra però li lleva protagonisme al cos central, amb una figura més xicoteta, el cos central haguera lluït més. La decoració d' altra banda es prou adient a la temàtica, vegetal i natural, es clar que aquesta falla de dia lluïa molt més. Les irregularitats descrites condicionen i molt el resultat final, enguany un 5é premi, en una secció primera on les errades es miren amb lupa.


Que té es la proposta infantil d’Artur Benavent, d'estil diametralment oposat a la gran, te també un esquema senzill, amb la diferència de ser més clàssic. Que te, la falla? Doncs, malgrat ser molt reduïda en volum, per a estar en primera, te un esquema compositiu clar i uns acabats molt correctes. Bon modelat, una pintura que permet distingir bé tots els elements, i un predomini dels colors més clars. I lligant-ho tot com l'all i oli, un guió molt clar al voltant del terme té o te, fent un joc entre el verb tindre i la planta del Té .D'altra banda la comissió ha decorat prou bé el cadafal, resultat un 3r premi que els manté en el podi de la secció primera.


El Raconet, més que una falla plantant des de 1993, sense destacar massa en el cadafal, encara ha tingut artistes de renom com Juan Carlos Donet que el 1996 els va fer aconseguir el 6é premi un dels millors de la seua història, també han tingut a Lluneta –nom afectuós que rep Jose Lafarga Palomares, entre els seus conciutadans cullerans- que els plantà des de 2002 fins 2005.  La millor falla de la dècada actual fou sense dubte a equivocar-me la de Fede Alonso el 2007 aconseguint un 2º premi a la secció primera –setena millor de tota Cullera.

                                         Art Fede Alonso      Font: http://www.fallescullera.com/
El Raconet, s`ha distingit molt més per ser un despertador de la consciència lingüística d'una població que malgrat conservar alts percentatges de valencianoparlants, també ha vist com arribaven masses ingents de turistes i immigrants que alteraven el precari equilibri lingüístic. Foren els primers en tirar del carro del premi de l`ús del valencià i també del llibret a finals dels noranta, i també moltes altres activitats culturals al seu casal o per tota la ciutat. També han apostat molt per activitats esportives,  premis de parxis, futbol sala, voley platja, escacs,etc,.....però tot això ho veurem millor en la segona crònica.  Ara recordem Els paper més desitjats la falla que Vicent Montagut ha plantat enguany. 

El cadafal es un dels més reduits de Cullera, obviament milita en la secció segona, però te una bona coherència temàtica, el cos central/remat es un oscar que representa l'exit, apareix també un Pedro Almodovar que es un mestre del cine, al costat un mestre de les lletres valencianes, un geni, el millor poeta valencià de la història després d'Ausias March, un fill de forners de Burjassot: Vicent Andrés Estellés. Tot i ser la mes xicoteta, s'emporta el tercer premi i es que te poques errades, ja ho he dit abans, la irregularitat es paga, però Montagut ha fet un bon treball que ensems al guió general li dona solvència i fan podi. La falla infantil Quin Circ tenen muntat es de l'artista Joan Simó Arlandís. La veritat es que la infantil del Raconet, es a banda de xicoteta una falla que no sol estar ben iluminada, enguany ha millorat, el volum es molt reduit, això es un handicap d`eixida, es veu un pressupost magre. 


La falla no està exempta de qualitat, encara que tinga l`ultim premi de Cullera, els ninots estan molt ben acabats i pintats, però ja he dit moltes vegades, el nivell local es altíssim, altres anys amb pitjor monument han quedat millor. Reconec que no llig els cartellets, estic una miqueta cansat, pero les figures semblen coherents. El premi no fa justícia a la qualitat del  monument. I aci a vora mar en el Raco de Santa Marta, acomiade la primera part, fins la segona!

Bibliografia Consultada:

Castelló Llí, Joan. Història de les Falles de Cullera 1928-1996, Cullera 1996
DDAA, (1995-2014): Suplement Especial -Falles de la Ribera. Alzira. Levante-emv
Chofre Navarrete, Mª Luisa. Yacimientos iberoromanos de Cullera dins V Jornades d`Estudis de Cullera. Cullera 2001
J.M Monraval Sapinya, E. Ripolles Alegre. Les Pintures rupestres de l'Abric Lambert. Qulayra, revista d'Arqueologia i Estudis Històrics. Ajuntament de Cullera. 2005
Angela Muñoz, Marta Minguez, Victoria Rico. Cullera. La Defensa d`un poble. Qulayra, revista d`Arqueologia i Estudis Històrics. Ajuntament de Cullera. 2005
Rosselló Mesquida, Miquel. Un establiment de producció de saladures dels Ss. V-VI d.c en Cullera. Qulayra,  revista d`Arqueologia i Estudis Històrics. Ajuntament de Cullera. 2005

Webgrafia Consultada:

Junta Local Fallera de Cullera. http://www.fallescullera.com/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada