CRÒNIQUES FALLERES
2016
Carcaixent: Bressol de la taronja i d’artistes fallers.
Cent anys de ciutat.
Plaça Major Artista: Pasqual Calleja? 1r premi Falles de Carcaixent de
1996, els fallers eixien de la missa de l`església patronal de
la nostra senyora de l`Assumpció. Una de les primeres fotografies que vaig fer
amb la càmera analògica de mon pare a Carcaixent fa 20 anys.
Una població apassionada per les falles....però
desconeguda. No ha sabut o no li han deixat vendre
la seua grandesa fallera, la seua presència al mon digital és testimonial, la
Junta Local Fallera per exemple, tingué una prometedora web que
incomprensiblement.... desaparegué, no hi ha Museu Faller -ni cap projecte a la
vista- i a sobre de mals te la desgràcia
de ser veïna de la segona potència mundial fallera, circumstància que augmenta
el nivell i densitat fallera de la Ribera, però que a aquestes falles les deixà
una mica a banda. El meu descobriment de
les falles carcaixentines fou fruit de la curiositat adolescent, vaig convèncer
als meus pares que em dugueren i des d`aleshores, sempre que he pogut he
tornat.
M'agradaria haver fet una
crònica amb una introducció històrica
des dels inicis de la festa fallera a Carcaixent, però els meus coneixements
sobre la història de les falles de Carcaixent, elementals i fragmentats,
hagueren parit una criatura infeliç. Fins i tot com a crònica contemporània te
més d`experiència personal que de descripció artística, ací apareix el Corredor
més esportiu i veloç...per culpa del rellotge i de voler abastar massa. Aparcat
per fi el cotxe, em disposava a visitar la Falla
Muntanyeta comissió que no planta falla en la seua ubicació original, sinó
al costat d`un conegut centre comercial de la Ribera.
Xicotet volum, però molta molla, així
vaig vore una falla el lema de la qual versava d`aus locals, alcaldus comprometus, peperus oposicionus, anatis
tocapilotis o Juanitus, eren algunes de les espècies endèmiques. Les escenes envoltaven un radio antiga de capella amb
una gran au al remat, en una de les escenes una de les espècies més nombroses, un
home gaudint del sillón-ball, no
tindre un equip fotogràfic com cal, la pluja recent i la manca d’enllumenat no
ajudaven a immortalitzar els cartells, sense dubte cabdals en aquesta i moltes
falles de poble o barris de València,
Alzira, Sagunt, etc...on la crítica ajuda a millorar projectes de baix
pressupost.
De fet els cartells em feren entendre
que el pardalot del remat era una barreja de comerciant, polític i tertulià. Del
modelat destacava precisament eixe animal, el qual també mostrava un treball
intens de pintura de diferents colors vius, amb major pes dels càlids. També en
la resta de ninots destacava la pintura com a element més remarcable. El
cadafal realitzat per l'artista local Enrique
Oliver rebia l'11é premi. Tant nerviós estava per la falta de temps que
vaig començar la meua contra rellotge fallera, pel carrer Francesc Pons girant a
l`esquerra a a l`entrada en l`avinguda Joan XXIII, oblidant per complet la falla
infantil de la Muntanyeta.
En aquell emplaçament obert estava la
Falla Joan XXIII amb una temàtica
sobre la nit, del també artista local
Jordi Fresquet. Amb un volum
considerablement major a l`anterior, ja vista de perfil em suggerí una
composició amb un cos central massís, que no comptava amb un remat ampul·lós
però si un poc fora de la verticalitat unit probablement per un sacabutx. La
falla respirava, però tampoc tenia les escenes massa allunyades del centre, la
unió s`aconseguia amb el treball dels fallers en la decoració.
Resseguia un modelat bastant polit, on
els ninots eren refregits en majoria que transmetien expressivitat, alguns fins
i tot feien esbossar un mig somriure, com a contrapartida hi havia molts
elements decoratius de farciment com caixes, columnes, copes, etc,...que
evidentment no portaven tant de treball, però aportaven volumetria, l`excepció era
la sabata de tacó, amb una pintura magnífica. La millor pintura com en el
modelat crec que es concentraven sobretot al cos central i remat. Contrast
entre verd llima i el taronja carabassa d`una banda i del verd llima amb el
violeta, completaven la tridimensionalitat del conjunt.
Dins les escenes s`observaven alguns
casos de domini monocolor, com en nit d`enamorats, amb major proporció de colors
càlids. L`altra escena lateral basculava entre una tonalitat entre blanca -neutra-
i una altra groga -càlida-, molt suau. A la part posterior apareixia una de les
escenes millor pintades entre una copa de cava groc i un sabata de tacó negra
amb flors pintades, una parella, ell tirant-li la canya amb uns pantalons verds
i una camiseta negra, ella amb un vestit roig i el cabell ros, portava amb una
tonalitat càlida la veu cantant de l`escena. A pesar d`algunes errades, un
cadafal molt complet i regular que obtenia el 7é premi.
La falla infantil de l`Avinguda Joan XXIII tenia una composició on predominaven els elements del cos central i del remat,
verticalitat amb absència de ninots i figuració per la base, un altre tret era
la frontalitat, que deixava la cara posterior quasi nua. Aposta per la
humanització de cossos celestes, o essers vegetals en el modelat que li
conferien un aspecte més infantil que altres cadafals sobrecarregats. Molt
aconseguit el verd llima, flanquejat per dos càlids com el groc i el roig i un
fred: el violeta. També el difícil contrast entre marrons de l`arbre solt, amb soca
de ocre roig i copa de color llautó. Jordi
Fresquet aconsegueix un magnífic 4rt premi infantil, amb un cadafal que
feia fàcil lo difícil
De sobte vaig vore una falla al fons
de l`Avinguda. Com? Em vaig apropar i quan vaig interrogar un vianant, si
efectivament és tractava d`una altra falla viatgera
la del Bressol
de la Taronja, la comissió més jove del cens, plantada el primer any al
carrer Jaume I molt prop de la nova Biblioteca Municipal i després al carrer
Isabel Soriano, els dos emplaçaments propers al parc Navarro Daràs. En un
entorn diferent lluïa una falla de temàtica polar, amb una composició poc
complexa, amb planta en forma de cercles concèntrics, relació cos central-remat
totalment vertical i una part posterior més pobra.
Tot i la velocitat amb la que vaig
rodar el cadafal, em feia la sensació que tampoc el modelat millorava la
composició, sense dubte el taller de l`artista ha realitzat millors i més
complexos modelats, el pingüí del remat
recordava el millor Ferni. La pintura
oferia les millors capacitats de la falla amb una gamma de blancs, que anaven del més
engroguit pingüí, passant per uns ossos polars més tendents al gris i un iglú
que imitava molt bé el color quasi transparent, de l`aigua congelada.
També s'esmerçaren els fallers amb una decoració basada
en diferents materials i tot i no parar-me a llegir-los d`una contundent
crítica local, l`artista alzireny Fernando
Llopis es feia amb el 10é premi. Literalment sense parar vaig contemplar la
falla infantil, amb les traques preparades per a la cremà que tot i tindre un
ninot més propi d`una falla gran, tenia un modelat per a recordar, també la
pintura predominantment càlida sobre base de color fred acompanyaven el treball
anterior. De composició i temàtica res puc aportar, obra del mateix Ferni,
obtingué un 8é premi infantil.
Paral·lel a l`avinguda Joan XXIII està el carrer
José Vidal Canet, per a guanyar temps vaig fer una imprudència: mamprendre a
córrer en pla ramat feréstec pel mig de la calçada,...un xicotet esprint de 200 o 300 metres -com quan estàs a punt
d`arribar a la meta i ho dones tot!- a mesurava que m`acostava, aquella gran
mole circense, m`atreia més i més, com un satèl·lit quan entra en l`orbita d`un
planeta, ja no em feien mal, les cames, ni els peus....bé, lo que quedava
d`ells. A mesura que arribava a la confluència amb el carrer Castelló, anava
minorant la marxa.
No tenia perduda, fins i tot a la falla
apareixien les lletres amb purpurina: CANOVAS
del Castillo, una comissió que representa el domini més absolut en quant a
premis de cadafal en poblacions de solera fallera, quasi una dècada de domini
sense donar quarter amb un dels més grans del moment, el saforenc Pere Baenas. El monument estava encarat
com sempre cap a l`antiga carretera, amb un parell de contrarremats i voilà! El
grup més que ninot indultat de
Carcaixent mirant cap a la Muntanya.
El bust d`un gran arlequí amb el cap decantat era
el centre d`una gran composició amb gran volum i complexitat. Dalt el seu
barret amb les cames obertes una ballarina del Moulin Rouge, per l`altra banda
del cap una lluna i a sobre d`ella un pallasso tocant la trompeta mentre una
acròbata apareixia agafada d`un trapezi. El més formidable de la composició era
que el decantament de l`arlequí estava produït per l`acrobàcia en la base del
contrarremat més important, la qual descrivia una diagonal amb el cos centra
l i el remat, tancant un triangle amb un gat descomunal.
l i el remat, tancant un triangle amb un gat descomunal.
Un conjunt coherent, ben distribuit, el qual
estava encerclat a més a més per un gran oval que representava la pista del
circ...Si, la meua intuïció no m'havia fallat allò era un espectacle, a més a
més coherent, per que la majoria de figures estaven relacionades amb la
temàtica. La falla tenia moltes més virtuts, a Baenas se li acusa sovint de de
produir falles en sèrie com si les seues naus industrials de Daimús semblaren
Detroit en els seus millors temps, una mena de Baenisme, quasi sempre amb un excel·lent resultat en totes les poblacions on aporta el seu
treball, tant en modelat com en pintura....en la composició els resultats són
més dispars.
En aquest cas, es podia comprovar que la
composició també era molt plàstica, de les millors que havia vist de Baenas
fora de València, el cadafal semblava de vegades viu, amb moviment...i les
grans figures et miraven o és miraven entre elles de forma còmplice i això es
de cum laude. Per a que els lectors/es comproven el que dic que observen
detingudament la fotografia al detall de l`acròbata del remat, quan estiga penjat el album a Facebook i Vkontakte, perquè quan li vaig fer la fotografia,
tenia la sensació que m`estava mirant ......i estem parlant de ninots i molts
metres de distància.
En el modelat s`observaven algunes infladures a
la pintura, producte de l'exposició a les inclemències meteorològiques, ninots
banyats com el gat que sorneguer mirava a l`arlequí fins i tot guanyaven en
personalitat, en general un equilibri entre naturalisme i abstracció que ha
eclosionat en un estil molt personal, una viratge cap un model més
academicista, era el del grup del ninot indultat. Uns músics en total
concentració amb un modelat perfectament proporcionat, no deixaven lloc a
l`exageració o a caricaturització de trets físics o conductuals. L'ordre i el
quietisme eren la nota dominant, en clar contrast envers la resta de la falla.
Modelat exquisit i totalment mereixedor de
l`indult des d`un punt de vista dels valors artístics formals, no tant conceptuals.
Magnífica distribució de les figures en el grup, que quasi semblaven una falla
a xicoteta escala, destacant amb la pintura càlida les figures centrals i
cobrint a les laterals amb tonalitats més fredes, que les deixaven en un segon
plànol cromàtic. Com a nota curiosa l`única figura que mirava al gran públic
era la del gos, que sostenia el cartell de l`indult, mentre els humans romanien
concentrats en els seus instruments.
Un altra detall curiós en una falla que donava
molt per a l`anàlisi era com s`havia donat més capes de pintura a una part
posterior més desprotegida, s’havien donat més capes que impregnaven la retina
d`un esquema on el verd del cabell de l`arlequí estava envoltat de diferents
grocs, taronja o roses, mentre que a la part davantera existia un esquema
cromàtica prou més complex. En la frontal del cadafal de Canovas, apareixien
altres colors com el blanc, precisament al centre de tota la falla i al
contrarremat més important, com una mena de territori cromàtic neutral, el
mateix esquema es succeïa dalt en el remat de la ballarina, però en un espai
molt menor i amb el color negre.
Les oposicions cromàtiques continuaven dalt de
tot en la mateixa lluna i ja com a colofó, en els dos ninots del remat....he de
reconèixer que no em vaig mirar a consciència totes les escenes, però per
damunt no semblava que restaren qualitat al massís central. No era d`estranyar
la garbera de palets, 1r premi, premi d`enginy i gràcia, 1r premi presentacions
-que a Carcaixent és com guanyar en la falla ...o més-, millor carrossa a la
Cavalcada del Ninot, etc,...per que segur que em deixe algun palet que no
estava exposat. Pere Baenas tanca un
cicle esplendorós a la Falla Canovas del
Castillo on ha fet història.
Volum, volum, volum i volum....no cabia un ninot
més a la falla infantil dels Germans Parra, vaig ser incapaç de situar el
centre d`aquell contuberni de formes de suro, que ens mostraven un ampli
ventall de la literatura infantil i juvenil, però i el centre? Era la gran
fada? Hi havia diversos centres? La composició no era apta per claustrofòbics i
recordava ara en 2016 aquelles descomunals falles de Nou Campanar de 2004 a
2013, però en versió infantil. Si la composició comptarà en la puntuació de les
falles infantils, fins i tot li haguera
restat.
Una altra cosa era el
modelat, on els alzirenys són contumaços seguidors d`un academicisme que
impacta pel realisme de les seues obres, el seguit de detalls es abassegador,
l`escena dels viatges de Gulliver era una falla dins de la falla, per contra el
hieratisme imperant i la manca d`expressions emocionals amb uns rostres massa
continguts, convertia en molt estàtics la majoria de ninots. Una de les
excepcions els ninots de la història de la planta dels pèsols màgics, així com
l`arbre humanitzat sobre el que seien.
Molt de mèrit tenia quadrar els colors en un
cadafal així i ....més o menys ho aconseguiren. Els colors freds dominaven i
això li donava un aspecte més fosc, sort de tindre un dels millors enllumenats
de Carcaixent. Grans taques rosses i
altres més menudes taronja -però un taronja molt emblanquit- esguitaven aquell
domini de blau, violeta, verd, etc,...dins l`estil naturalista d`aquests
germans, s`ha de destacar la filigrana d`alguns llocs com alguns vestits,
gropes, etc,... els Parra tancaven també així una etapa no tant llarga, però si
igual d`efectiva en quant a palets, aconseguint de nou el 1r premi infantil
de les falles de Carcaixent.
Per cert quan ja me’n
anava me`n vaig adonar que la xaranga de Canovas del Castillo estava asseguda darrere
preparada per a tocar, supose que un dels últims pas-dobles de les falles 2016,
una imatge molt didàctica i evocadora. Però quedaven 9 falles per visitar i la
cremà de les infantils estava al caure....posseït per l`esperit d`Orlando
Ortega anava corrent i saltant voreres per l`antiga carretera o carrer Marquesa
de Montortal fins arribar a la Plaça Major, el nucli originari de la festa
fallera carcaixentina allà pels anys ’30 segons uns i pels ’20 segons uns
altres. Enorme fortuna la meua, la de trobar-me a Roberto Roig Pelufo l`únic
faller que conec a Carcaixent, que em va permetre rodar i prendre algunes
instantànies dins les tanques mentre començaven a preparar les traques de la
cremà de la falla infantil.
El lema del cadafal de Carme Camacho era Carcaixent
de present i passat. Una oda a la història local, molt didàctica. Al centre de la Falla Plaça Major apareixia el General Jean-Isidore Harispe de l`exèrcit francès napoleònic -per
cert era basco-francès- i Mª. Antònia
Talens Mezquita, la Marqueseta. La
noble carcaixentina intercedí davant el general qui després de vèncer a la Batalla de Carcaixent ⚔ sobre les tropes espanyoles el 13 de juny de 1813 volia degollar a tota la
població. Miraculosament Mª Antonia aconseguí evitar-ho i la matança resta en
saqueig.
Als peus de tan històrica parella hi havia
caixons de taronja de fusta, la taronja es un element omnipresent en una vila
que es preua d`haver segut el banc de proves del conreu de la fruita que vingué
d`Orient i que es convertí en producte estrella d`exportació al llarg del segle
XIX, un gran arc de ceràmica i enreixat, feia de recordatori dels temps en que
Carcaixent començà a ser ciutat fa enguany exactament 100 anys, temps de plans
d`eixample com el del Passeig o el Parc Navarro Daràs.
La composició del cadafal era tronco- cònica, es
a dir de base esfèrica, però amb molta alçada en l`eix vertical interior, a més
a més el cadafal respirava molt i per si no fora prou, els ninots tenien formes
allargades, aquesta gracilitat feia augmentar la sensació de risc general, a
pesar que no hi havia cap element destacable situat fora de l`eix de gravetat.
L'únic que em preguntava era, a València o Alacant haguera superat els límits
d`alçada? Però com ja sabem a cada poble
son govern i a cada junta local son reglament. Es impossible no fer
comparacions amb la gran rival històrica de la Falla Plaça Major, la veïna
Canovas del Castillo, que mostrava una composició molt diferent, també ho feia
en el capítol del guió amb un motiu central històric a diferència dels contes literaris
de l`altra.
També en el modelat continuaven els diferents
motius, si a Canovas predominava un modelat acadèmic, realista fins el més
xicotet detall però sovint distant i fred, ací imperava un modelat que virava
cap línies més estilitzades o planes segons els casos, amb major abstracció
però amb un parell de constants, la primera, les mirades entre parelles de
ninots, com els fanals humanitzats del remat o el general i la marquesa, la
segona, les mirades pensatives o de dubte de la gran majoria de ninots. En tot
cas, eren els ninots amb major humanització des de que havia arribat a
Carcaixent i això indicava una capacitat per reproduir emocions humanes que
també ha de ser tinguda en compte, a banda dels valors purament estètics.
Respecte els colors hi havia una dualitat entre
la part frontal i la posterior, així la part davantera amb una major carrega
d`elements, rebaixava el joc de tonalitats amb més color blanc, el qual
neutralitzava un quadre ja de per si amb un perfil baix, de colors freds, amb
un blau ultramar -no arribava a marí- un verd clar entre menta i pastís, a
penés algunes porcions de taronja carabassa o flama i diferents roses. I per a
donar un contrapunt a la gran presència del blanc, doncs les tonalitats marrons
dels caixons de taronges de fusta que d’alguna forma em recordava l`origen de
les falles carcaixentines -i algemesinenques- amb els ja desaparegut gremi de fusters d'envasos de tarongers.
Casa Consistorial Neoclàssica a la Plaça Major de Carcaixent.
A la part posterior desapareixien eixes capes de
blanc, fent emergir uns colors més vius, que tractaven de equiparar a la part
davantera el grup de ninots d`aquell espai posterior. L`element més acolorit,
era el marc ceràmic que separava ambdues parts, el qual recordava la ceràmica
de la Casa de la Marquesa de Montortal, amb floritures divuitesques on
predominava el blau, acompanyat del verd i el groc. Hi havia en general una major proporció de colors càlids a la
base, groc, taronja, roig, etc,...a tota la part de darrere, així com una
porció de negre. Fou guardonada amb el 2º premi, Premi d`enginy i gràcia, així com el ninot indultat infantil de les
falles de Carcaixent 2016.
Hi ha comissions que tenen sort amb l`emplaçament
i altres no, la Falla Plaça Major de
Carcaixent pertany al primer grup. Tindre darrere el temple de Nostra Senyora
de l`Assumpció edifici d`estil gòtic amb successives ampliacions i sobretot amb
el seu campanar i cúpula característics, és un marc que ajuda a lluir qualsevol
monument efímer, que per si fora poc, te davant la casa consistorial d`estil
neoclàssic. El contrapicat eixia sol amb la falla de Toni Pérez artista local en ple ascens que després de collir bons
fruits a Carcaixent, Alzira o Cullera debutarà a la secció especial de
València.
Però tornem a Eixos
bojos fallers, cadafal de notable envergadura....amb el suport d`escenes extra a base de cartellera
vertical, col·locada a al voltant d`un o dos ninots que eixamplen la base d`una
forma important. Els fallers de la Plaça Major de Carcaixent, són mestres en
aquesta tècnica, la qual sense un
guió coherent i una crítica potent i mordaç està condemnada al fracàs. La
composició real del cadafal era més estreta del que semblava a simple vista i
amb bastant alçada, un divan damunt uns llibres de psicologia formaven el cos
central, rematat per un parell de fallers en tractament, un barbut a la base i
un altre paral·lel al campanar en el cim de tot a punt de trencar la vidriola
en busca de diners.
El psicòleg era la tercera gran figura, quasi com
un gran contrarremat, que mirava incrèdul el seu bloc de notes. Aquesta va ser
una de les poques o única falla on vaig llegir a gust els versos...i pagà la
pena. L'escena candidata a l`indult, criticava els concurs d'esbossos, amb
paraules clares i rima consonant. La falsa germanor fallera era també blanc de
les crítiques, etc,....i de sobte un quadre amb diferents Malalties Falleres: algunes endèmiques i altres universalment
falleres. En una de les escenes extra, un panell amb pel·lícules com Benavent y Amores en “Con Fallas y a lo
loco”, Con las Actas en los talones
o Sé lo que hicisteis en la última junta,
etc,.....la majoria referents a temes de crítica local, que a continuació tenia
una pasapalabra molt faller i molt carcaixentí.
Jurats...l`eterna discussió no podia faltar en
una falla sobre la peculiar psicologia fallera, la cartellera amb cares de
coneguts fallers substituïa l`espai de possibles ninots -i de pas s`ocupava més
espai i s`estalviava pressupost-, s`ha
de reconèixer que els cartells tenien una crítica molt coherent amb tots els
elements tant cartells com ninots i a més a més amb prou gràcia, si un aspecte
sempre m`ha semblat molt divertit en aquesta falla, es que facen crítica local,
vestint per exemple tota la corporació com si fora la FFMM de Carcaixent i la
seua Cort d`honor, quan el consistori està a uns metres.
Si la composició era un tant limitada, no ho era
tant el modelat, si per alguna cosa es distingeix el taller de Toni Pérez, es
per una gran atenció en aquesta àrea, reproduint figures ja modelades d`altres
cadafals amb una gran cura. El més destacable crec que era la regularitat de
tot el conjunt, des del remat fins les escenes, compartint també tots els
ninots del cadafal les mateixes característiques caricaturesques, partint d`un
modelat de base naturalista i exagerant les faccions més representatives de
cadascuna de les figures. Sense dubte el millor apartat de tots els que
composaven la falla, junt el de la crítica local, els quals conjugaven en total
harmonia, conformant un bloc poderós.
De nou el cadafal topava en una nova area, la de
la pintura, especialment en el remat, on teníem el punt d`atenció en un objecte
inanimat com el divan de color roig o en un monocolor psicòleg amb una roba que
anava del groc al taronja, fent un efecte tant estrany, que fins i tot la cara
semblava una mica engroguida. Les altres dues grans figures del remat,
combinaven perfectament els colors, entre elles tot i que donant major
protagonisme un color violeta-morat al que estava en una posició més baixa que
al del remat. Sobtosament, les combinacions dels ninots de les escenes tenien
els mateixos colors que al remat però resultaven cromàticament més atractius.
La collita final fou fecunda a tenor dels banderins allí exposats: 2º premi,
millor crítica local, 2º premi llibret i 3r premi de presentació
Després de llargues caminades s`agraïa un passeig
de només 100 metres, creuant l`antiga carretera fins la veïna Falla Creu-Julià Ribera, sobre les
llambordes del que semblava una placeta s`erigia un cadafal que semblava
relacionat amb les quatre estacions. El seu autor era el també artista local Robert Cogollos. De primeres pensava
que la composició era un dualisme entre una gran figura masculina que amb un
barret ple de neu, mostrava una capa al vent amb un paisatge hivernal i a prop
d`ell un grup de pingüins. A la part davantera semblava que hi havia una altra
figura identificada amb la primavera o l`estiu. Quan vaig passar a la part
frontal, vaig vore que en realitat l`estructura pivotava en tres grans figures,
que es donaven l`esquena entre elles.
Com en moltes falles de cert volum plantades a
cascos antics, també aquesta semblava que tenia la disposició adaptada a la
peculiar forma de l`emplaçament, lo millor del conjunt, es que no hi havia racons morts, lo pitjor que la transició
entre estacions no acabava de lligar del tot, sobretot la de l`estiu que estava
molt prop de la de l`hivern. En el capítol del modelat, hi havia un bon nivell
general, però lleugerament superior al cos central-remat. A les figures de
base, es percebia clarament l`existència de diferents motlles cosa que restava
cohesió artística, també els acabats eren
de diversa qualitat, del guió no puc parlar, per que no vaig llegir els
cartells a fons.
El remat que corresponia
a l`al·legoria de la primavera -vist per davant-abraçant el Sol, com a metàfora
del pas cap a l`estiu amb el corn de l`abundància dalt de tot, era sense dubte
el més impactant vist de front, també en l’àrea dels colors, la presència del
roig- groc, disparava la mirada cap allí, que tenia en contrast un blau blauet
i un verd que es tornava després groc, baixant de nou quasi a la base, fins un
blau blauet, que es tornava quasi blanc en la figura representativa de
l`hivern. Potser mancaven més detalls a la base...o potser no.
Magnífic treball el de la pintura quasi
fotografia de la capa del senyor hivern o tardor...que francament tenia i tinc
els meus dubtes. Massa a corre cuita vaig vore els baixos d`una falla molt
important -si a Carcaixent algun dia posaren seccions, clarament estaria en la
primera o especial-, òbviament escenes com les de la canoa dels hawaians
ambientades en la primavera tenien més matisos, era estrany una falla
magnífica, per parts, però que no acaba de lligar en el seu conjunt el qual
rebia el 4rt premi de les Falles de Carcaixent.
La falla infantil de Creu-Julià Ribera, del mateix Robert Cogollos, havia segut preparada per a la cremà mentre observava la gran, apilada en un muntó, i amb alguns forats per a la gasolina, poc podia descriure ja sobre ella, amb uns colors prou foscos per a ser una infantil, vaig distingir entre les traques un castell amb un drac al remat i alguns ninots com un dimoni o una bruixa. Ignore la temàtica, va rebre el 12é premi de les falles infantils de Carcaixent. Havia entrat pel carrer de l`arabista carcaixentí Julià Riberà i eixia pel carrer creu, de nou a l`antiga carretera en direcció sud afortunadament la distància era curta poc més de 100 metres em separaven de la següent falla.
Al costat de l`antiga carretera a ma esquerra
tenia la Plaça de la Constitució,
amb la qual ja passava de l`equador, era la setena falla que veia, totes
d`artistes locals excepte la del Bressol de la Taronja, aquesta també era d`un
artista de Carcaixent, Pepe Benavent,
de volum considerable, la composició era d`una gran bruixa a l`esquerra un xemeneia
amb uns pocs ninots al voltant. Un cadafal plantat a una plaça amb molta
tradició fallera, on ja els anys ’40 es plantà la Falla de la Plaça José
Antonio, que no passa pels seus millors moments. Molt pelat el cadafal amb uns
colors molt foscos, rebé un 12é premi.
Jo de major vull ser era possiblement el lema
de la falla infantil també de Pepe
Benavent, prou més alegre que la gran, les preses i la falta de paciència
-els xiquets de la comissió s`estaven acomiadant, rodant-la- em feren desistir
de fer-li més instantànies, ací si que observava els bons acabats del veterà
artista, tant en el modelat com en la pintura que era molt destacable amb un
contrast molt clar entre taronja carabassa i blau celeste. Reberen l`11é premi
de les falles infantils.
Tornava a l`antiga carretera que ja havia canviat
dos vegades de nom de Marquesa de Montortal a Comandant Hernàndez després de la
Plaça Major i ara després de la Plaça de la Constitució es convertia en Santa
Anna, girava a l`esquerra pel carrer Amalia Bosarte, ara el recorregut era més
llarg, el cap volia, les cames no. A mesura que arribava al encreuament amb el
carrer Jaume I i Maria Benlliure veia la falla, però també a gent mirant cap on
hauria d`estar la falla infantil..... i si es compliren els pitjors auguris, la
falla infantil de la comissió Jaume I
ja començava la seua cremà en aquell precís instant, però no hi ha mal que per
bé no vinga, almenys vaig gaudir de la cremà del 5é premi de les falles infantils de
Carcaixent obra d`Ana Giménez, que
si no vaig errat, també és una jove artista carcaixentina...lo de bressol
d`artistes no ho deia per dir-ho.
Afectat per la pifiada anterior, després de disparar unes quantes fotos, vaig retornar cap a la falla gran de Jaume I, però estava tant nerviós amb la gent per allí el mig que crec que eixiren totes borroses. Una llàstima per que el cadafal d`Enric Oliver s’havia emportat el 5é premi, un dels millors guardons en la història de la comissió, vaig fer totes les fotos que vaig poder i vaig decidir cremar les naus, corrent cap a l`avinguda germanies, l`extrem més al sud de la ruta, un passeig de més de 400 metres, que és va fer etern.
Com resava en un cartell, el gong era una
metàfora de la crida fallera i els polítics utilitzaven la katana com els
antics guerrers orientals, el tema de la fugida dels inversors per falta de
govern, ja semblava més introduïda amb calçador, en una metàfora més forçada,
més fàcil d`entendre resultava l`escena de la turista africana que càmera al
coll -com servidor- gaudia de l`ambient faller japonès. En temps de crisi
l`humor es la millor arma de combat com recordava el bufó. També apareixia una
infermera per a guarir-nos de la corrupció, la veritat es que vaig trobar una
mica dispersa la crítica, sobretot comparat amb la qualitat del modelat del
taller d`Alex Oliver, artista local
que tot i que utilitza un tipus de motlles a la part frontal i uns altres a la
posterior, tots estaven ben resolts, més realistes per darrere això sí.
A pesar de la poca llum, degut a que estaven
cremant la falla infantil, s`advertia bé l`esquema pictòric amb més potència de
colors càlids al centre del cadafal, crec que roig o taronja, groc i rosa en la
porta del centre, tot i que també tenia porcions de violeta, però aquest color
fred es repartia més pels laterals. El color dominant pels laterals era un verd
clar...no seria capaç de recordar el matís exacte. A la part de darrere ús abundant
del blanc en els diferents ninots, com color neutre que ressaltava el cos
central. La Placeta Les Dies rebia el 8é premi així com el 1r premi de l’ ús
del valencià, la falla infantil rebé el 6é premi.
Coronant el remat hi havia peixos de diversos
colors, també a la base trobàvem un cavallet de mar, dofins o una tortuga
marina. L’únic personatge humà era una xiqueta que havia trobat una ancora i
anava vestida de marinera, el personatge més oposat era el del sàtir que oferia
tot tipus de temptacions a les criatures marines si abandonaven el seu món.
Cadafal de no massa volum, però molt centrat en el guió i en la composició. Tal
vegada un poc pelat en els laterals per posar alguna crítica, a un cadafal que
fins i tot tenia un cert risc.
Modelat a mitjan camí entre naturalisme i expressivitat, amb detalls com l`ondulació dels cabells de la sirena, imitant l`efecte del moviment dins l`aigua així com la postura de la majoria de figures, les quals tenien quasi totes una postura molt natural i creïble, els dofins més juganers, el cavallet de mar rectilini, la tortuga de mar amb intenció de moure`s cap avall, Neptú majestuós,...la pintura tractava de reproduir el fons marí, tasca complicada prou ben resolta, perquè son tonalitats predominants fosques i fredes.
Barrejant blau, violeta, amb unes dosis més
xicotetes de groc i verd clar, aconseguí un escenari molt creïble, en el qual
sàviament pintà l única figura humana de blanc i al sàtir amb tonalitats
càlides per tal de ressaltar-los i no deixar-los tapats pel cos central. Un
llindar de dificultat prou elevat més que ben resolt pel taller d`Alex Oliver que s`emportava un molt
digne 6é premi de les falles de Carcaixent i que en cas d`establir-se algun dia
seccions podria haver segut un 2º de la secció primera. A nivell de comissió la
Falla Mestre Giner s`emportava també el primer de paelles de les falles 2016.
Abandonava el centre de Carcaixent per dirigir-me cap a la part de la Muntanya, tornant arrere pel carrer Mestre Giner fins arribar a la confluència amb el carrer Martí Talens, allí front una bifurcació seguiria pel carrer de dalt, el de la Vall, un carrer llarg un tant corb que en la seua confluència amb el carrer Ramon y Cajal formen una placeta triangular on es planta la Falla Jardí de l`Alegria, l`estació final d`aquella boja i meravellosa cursa per les falles de Carcaixent. La falla infantil de Carmen Camacho era ja cendres...una vertadera llàstima per que era ni més ni menys el tercer premi infantil.
Afectat per la pifiada anterior, després de disparar unes quantes fotos, vaig retornar cap a la falla gran de Jaume I, però estava tant nerviós amb la gent per allí el mig que crec que eixiren totes borroses. Una llàstima per que el cadafal d`Enric Oliver s’havia emportat el 5é premi, un dels millors guardons en la història de la comissió, vaig fer totes les fotos que vaig poder i vaig decidir cremar les naus, corrent cap a l`avinguda germanies, l`extrem més al sud de la ruta, un passeig de més de 400 metres, que és va fer etern.
El cansament de la nova esprintada em va relaxar
un poc i vaig poder traure una foto quasi davant de la falla infantil de l`Avinguda Germanies, crec que em deixa
tant parat aquell ninot ajupit tant estrany que per això la foto isqué tant
nítida, per a més inri, ja tenia darrere el bidó de gasolina....en fí, coses
del directe. Evidentment ja tenia les traques per damunt i els cartells haurien
volat. No hi havia temps per a més, a la meua esquena tenia una falla espacial!
Mira que havia vist falles, entre els pobles i València...però allò tenia
bemolls. No sé si seria Carcaixent Espacial o algo així,...però la temàtica
semblava marciana o futurista.
Coets espacials humanitzats, disposats en línia
conformaven una peculiar estructura compositiva, el més gran a banda del propi
fum de la base que l`impulsava, tenia una sèrie de naus auxiliars o similars,
el remat era format per un planeta que tenia la lluna dalt de tot. Per darrere
hi havia una escena formada no sé si per naus o més bé per míssils, llàstima no
llegir tots els cartells per que vaig intuir que un personatge que accionava algo amb una quatribarrada per camisa
era el que feia accionar totes les naus espacials .Estaria el terrabastall
polític de les eleccions autonòmiques i locals relacionat amb la falla?
Alguns cartells que vaig llegir m`ho suggeriren i
coneixent el gust per la crítica local, no seria d`estranyar. Hi havia
originalitat en la temàtica i la composició, no obstant, el modelat era molt
simple, en general molt llís, no es pot dir que estiguera mal acabat, però el
nivell de dificultat tenia un llindar baix. On si que destacava era en els
colors, perfectament combinats en el seu conjunt, des de les escenes fins el
remat, el mateix coet o nau espacial central blava tenia uns extrems de color
roig, darrere uns marcians verds, el ninot de la quadribarrada -colors càlids-
el planeta ocre rogenc, etc,...en fí, una falla molt diferent a la resta de les
de Carcaixent que va rebre el 9é premi, el seu artista havia segut Juane Cortell.
Creuava ara el Parc Navarro Daràs on vaig passar
veloç, junt el tapís de l`Ofrena a la Mª de Déu d`Aigües Vives patrona de
Carcaixent, entrava en el passeig on era complicat avançar ràpid degut a la
quantitat de fallers, músics, veïns i visitants que circulaven per una de les
arteries més transitades. A Germanies havia tingut sort, ja no veuria més
falles infantils “intactes”, no recorde quina hora era, però ho vaig intuir i
em vaig centrar en el Pes de les xarxes
socials un altre monument original, d`una falla que nasqué fa vint anys amb
el propòsit de renovar les aigües estancades del refregit i la monotonia en que
es movia l`ambient carcaixentí, parle de la Falla Pes de la Fulla, la qual sempre s`ha caracteritzat per la
originalitat estètica, temàtica, artística i per una crítica local molt
treballada.
La composició era una grua, feta de fusta, la
qual sostenia una xarxa que suportava un pes on s`endevinaven símbols de
distintes xarxes socials, darrere hi havia una escala amb un núvol, símbol del
lloc on s`emmagatzema molta informació actualment. Era una falla molt visual,
no li calien explicacions. No obstant hi havia cartells amb coixinets que
imitaven el llenguatge digital dels mòbils de tercera i quarta generació, amb
l`oposició abans i ara, fent acudits dels canvis de vida en molts pocs anys.
Òbviament els apartats de pintura o modelat eren
ací irrellevants, però i els d`ingeni i gràcia o crítica local? Tampoc? El seu
artista Juane Cortell va rebré el
13é premi -el fanalet roig- però sincerament no crec que li afecte massa. Una falla així a la nostra comarca es una
alenada d`aire fresc o un record del que foren les falles en els seus inicis.
La falla infantil ja havia sigut reduïda a cendres quan passava al seu costat,
el seu autor havia segut Jordi Fresquet
el qual havia aconseguit un molt meritori 7e premi infantil per al Pes de la
Fulla.
Deixava enrere el Passeig seguint pel carrer Sant Francesc d’Assís per
a girar pel primer carrer a la dreta, el de Martí Talens, la falla infantil de
la Placeta Les Dies encara cremava
però sense ser recognoscible, vaig decidir creuar la multitud per contemplar
tranquil·lament aquella falla d’estètica oriental, encara estaven mullats els
ninots i els cartells que els acompanyaven alguns adaptats per a les persones
amb autisme. La composició molt simple,
una porta oriental, amb un guerrer al remat i un gong penjant, tenia almenys la
virtut de la cohesió temàtica i estilística de tots els elements, ninots, etc.
La penúltima falla a visitar afortunadament estava
prop, tant sols havia de seguir recte per darrere del cadafal i girar a
l`esquerra pel carrer Mestre Giner fins a l`alçada del Mercat. Des de lluny es
veia la Falla Mestre Giner i la
fumejant per darrere el caliu i les cendres del que havia segut la seua falla
infantil. Un triangle isòsceles descrivia una composició esvelta de temàtica
marina. Del fons del mar emergia un Neptú una mica emprenyat que sostenia al
seu muscle una sirena que volia conèixer el món dels humans, a la qual advertia
que no eren de la seua conveniència pel seu mal comportament.
Modelat a mitjan camí entre naturalisme i expressivitat, amb detalls com l`ondulació dels cabells de la sirena, imitant l`efecte del moviment dins l`aigua així com la postura de la majoria de figures, les quals tenien quasi totes una postura molt natural i creïble, els dofins més juganers, el cavallet de mar rectilini, la tortuga de mar amb intenció de moure`s cap avall, Neptú majestuós,...la pintura tractava de reproduir el fons marí, tasca complicada prou ben resolta, perquè son tonalitats predominants fosques i fredes.
Abandonava el centre de Carcaixent per dirigir-me cap a la part de la Muntanya, tornant arrere pel carrer Mestre Giner fins arribar a la confluència amb el carrer Martí Talens, allí front una bifurcació seguiria pel carrer de dalt, el de la Vall, un carrer llarg un tant corb que en la seua confluència amb el carrer Ramon y Cajal formen una placeta triangular on es planta la Falla Jardí de l`Alegria, l`estació final d`aquella boja i meravellosa cursa per les falles de Carcaixent. La falla infantil de Carmen Camacho era ja cendres...una vertadera llàstima per que era ni més ni menys el tercer premi infantil.
La que si estava encara sencera era la gran també
d`Alex Oliver, sembla que el lema
era Jardí Put 💩i la crítica era a nivell local, jugant tant amb el nom de la comissió com de
l`escatologia. L’emplaçament era a l`igual que molts altres de Carcaixent prou acollidor,
amb l`avantatge de les cases de poca alçada que realçaven més el monument. Un
cadafal amb esquema triangular en un espai ad hoc. Oliver trencava la
verticalitat del remat modelant una de les dues cames elevada a 90º obligant a
la figura a una inclinació de l`esquena i una posició dels braços estirats molt
espectaculars que aconseguien un efecte òptic de risc màxim.
A nivell de modelat, un realisme amb les dosis
necessàries d’expressivitat sense haver de caricaturitzar massa els ninots, excel·lent
expressió d’esglai en el ninot del remat, així com de fastig en el ninot gitat,
expressions més contingudes en la resta de figures, en una línia molt semblant,
com havia dit abans l`emplaçament ajudava tant en la composició com en la
pintura. Si s`observava amb deteniment, les façanes de les cases de darrere
tenien uns colors crema i siena més bé càlids i el cos central estava pintat d’un
blau elèctric quasi violeta.
Els pantalons del ninot del remat eren grisos i
darrere el color era ocre-siena, de nou el contrast entre fred i càlid, a més a
més suau. Dins el propi cadafal era evident el contrast entre la casaca roja i
el blau-violeta adés esmentat, del cos central del gran ninot gitat.
Curiosament com a la falla del primer premi, ací també hi havia major
intensitat de colors per la part posterior, amb una menor presència del color
blanc, amb eixe colp visual almenys a mi em va cobrir millor els buits de
ninots que no existien per davant. Falla molt completa amb un risc important al
remat i una crítica prou centrada, que feien que el Jardí de l`Alegria pujarà al
podi. 3r premi de les Falles de Carcaixent, 2º premi de l`ús del València i 1r
premi de llibrets a nivell local.
El Jardí de l'Alegria es un nom quasi poètic on vaig tancar el meu camí en les falles 2016. Però les Cròniques de les Falles 2016 no acaben ací encara queden unes quantes per eixir del forn. Agrair a Juane Cortell i a Jordi Fresquet que em refrescaren els noms d`artistes i premis de comissions que amb el pas del temps havia oblidat, per a l`apunt històric de la llegenda de la Marquesa de Montortal he utilitzat:
Webgrafia:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada