Tradueix

divendres, 11 de novembre del 2016

AVALUACIÓ MONUMENTS FALLERS



dins la 1ª jornada cultural de L’Espolí actualitat fallera



Començava al Casino Liberal d`Algemesí, la taula rodona amb les paraules d’Oscar Escobar: “Hi ha molts elements, però hi ha un sense el qual esta festa no existiria: les falles” a continuació presentà un a un els membres de la Taula. Primer Juane Cortell artista faller i moderador que ja tenia experiència com a organitzador de les Tertúlies del Taller de Tamany i Color, Salvador Ferrís, primer artista professional d`Algemesí, especialitzat en infantils que ja plantà l’any passat a la secció primera de València -i ho tornarà a fer enguany-, Victor H. Giner el seu alter ego però tant grans com infantils, amb nou palets locals, es segon en la classificació històrica darrere dels mítics Germans Navarro de Carcaixent. 


Ferran Lorente, una revolució en les falles infantils, encadenà tres palets amb tres cadafals originals, fet inèdit en Algemesí i poc freqüent a la Ribera del Xúquer. A continuació els fallers Clara del Amor, primera fallera major de la seua comissió, i després de la ciutat, amb experiència com a jurat i finalment Toni Roig, faller, llicenciat en belles arts i dibuix, amb més de 25 anys d`experiència com a membre de jurat i delegat de monument de la seua comissió.


El moderador fent ús de la seua experiència amb to irònic recomanà paciència als organitzadors de l`acte, ja que a les primeres tertúlies del seu taller havia obligat als treballadors a vindre i no passaven de vint els assistents, en les segones ja foren més del doble i el passat més d`abril més de 200. Per ell els premis compleixen una funció motivadora, motor per a crear coses diferents, però massa sovint els artistes han d`explicar com es fan les falles. Aleshores donà la paraula als membres de jurats, amb la pregunta: Que jutja la gent, quan jutja una falla? Preus, estils, etc, 


Respongué Clara afirmant que el primer colp de vista era vital, després apareixien factors com acabats, -juntes, etc,..i depenent de població altres elements. Des del públic es preguntà per l`existència de normatives, amb resposta automàtica del propi moderador: no hi havia normatives al respecte, simplement cada membre del jurat posava la seua nota final en un sobre tancat. Des del públic insistien en el seu desconeixement sobre els criteris i la seua diversitat en funció de la població. De nou respongué Clara, dient que Junta Central Fallera no marcava una norma -en eixe moment em vaig quedar confós, no acaba la jurisdicció de JCF en el seu territori? es a dir València, Quart de Poblet, Xirivella, Mislata i Burjassot- la mateixa persona aprofundí en la qüestió, demanant per que JCF no unificava la normativa sobre jurats de totes les juntes locals de la Comunitat. 


Un somrient Agustí Martí president de la J.L.F d`Alzira junt a altres presidents de juntes locals, com el de Carcaixent no demanaren jurat de Junta Central Fallera de València el 1997 fa 20 anys i la terra no s'enfonsa...que bones són les hemeroteques! Via Suplement Falles La Ribera Levante -EMV 1997.

A continuació el moderador Juane Cortell afirmà que anava a unificar-se, ... -des de JCF per suposat-. Ja que segons la seua opinió hi havia població que no demanava jurat a València i això era perjudicial. Clara tractà de suavitzar eixe centralisme faller assumit, dient que les decisions dels jurats no solen ser unànimes. Poca voluntat d'autonomia fallera es destil·lava allí, ara bé no imagine ciutats com Alzira, Gandia, Xàtiva, Sagunt o Borriana acceptant de bona gana lo que JCF de València ordenara, en tot cas ho hauria de decidir l'assemblea d'una Federació o Junta General Fallera Valenciana que agrupara comissions o juntes locals de tota la Comunitat Valenciana, projecte fallit molt viu als ’90 precisament en Alzira, Carcaixent, etc,..un organisme realment representatiu de tots els fallers i falleres valencians/es.



Toni Roig intervenia agraint a l'espoli la invitació com a ponent i llançava una frase genial, pareix que només siguem uns gamberros tirant coets i darrere d'açò també hi ha molta història. Explicà que quan van a un poble demanen un guió i a partir d'eixe moment, comencen a valorar-se conceptes, era el primer ponent que introduïa el criteri de la coherència temàtica en el cadafal, també ho fou al parlar de la composició, desglossant altres conceptes com risc, modelat, color -dins d'aquest concepte si ha una policromia de contrastos- bons acabats, etc,... 


Afegia T. Roig que si les falles eren declarades Patrimoni de la Humanitat, J.C.F exigiria jurats més professionals, amb una formació adequada, per evitar situacions rocambolesques on els jurats eren persones sense cap noció artística, conceptual, etc.... de nou Toni introduïa en la taula un nou terme com el del transport de la falla, on es pot perdre o destruir gran part del treball de tot un any- curiosament l`últim cadafal de la Falla Plaça Major acabà en un camp de tarongers a causa d`un accident en el transport des de València cap a Algemesí, el Febrer de 1982- com a bon docent Roig exemplificava de forma didàctica com si a una persona li fa mal un queixal acudirà a un dentista i no a un llanterner.


Des del públic es demanava per la importància de la diversitat d`opinions al sí dels jurats en eixe moment començà un xicotet desordre que finalitzà en breu, intervingué Victor H. Giner, el qual expressà la seua preferència per la falla clàssica enfront la moderna, tot i acceptar amb resignació haver de realitzar algunes falles dins d`eixa etiqueta per adaptació a la demanda. Una frase que vaig memoritzar fou una falla antiga és una falla de 1900, cal distingir entre clàssic i antic...les disquisicions entre aquests termes continuaren, manifestant-se dificultat en parir una definició dels dos termes  - Jo per clàssic entenc reproducció del natural o realitat-.


Aleshores entrà en la dialèctica Ferran Lorente, el qual subratlla la subjectivitat intrínseca que comporta valorar una obra d'art -en això hi hagué prou unanimitat entre els artistes- tornava a reblar el clau, sobre la qualificació dels jurats, afegint un nou criteri el que hi ha per dins.... crec que en aquell moment ningú va entendre -jo tampoc-, des del públic es preguntà per la custòdia dels sobres dels jurats, respongué C. Del Amor dient que ho feia la policia local corresponent, tancat i signat per fora. T. Roig ens contà una divertida anècdota, en un poble obligaven el jurat a quedar-se quan donaven els premis, si el premi era bo, bones cares, però si no, semblava que tragueren les metralletes.


Reafirmant la seua objectivitat Clara de l'Amor, reconegué que en alguna ocasió no li ha agradat el cadafal que li ha plantat l`artista de la seua falla -que per cert estava en la mateixa taula- T. Roig expressà que sovint havia fet diferents classificacions del seu propi poble abans de l'entrega de premis, encertant o acostant-se amb assiduïtat. El públic encuriosit amb les paraules de F.Lorente, preguntà que era valorar el que hi ha dins?, el moderador prengué la paraula per respondre que entrant i veient el que es feia als tallers.


Falla del 750 Aniversari d’Algemesí, una falla sacralitzada com símbol d’identitat local, que suposà un abans i un després en la història de les falles locals, curiosament el lloc on es conserva no es molt digne. A la dreta Naturalment una falla infantil en l’inici de la seua maduresa que li donà el 7é premi a la Secció Primera Infantil de València amb la Nova d`Orriols en les passades falles de 2016. 

Encara no havia parlat Salvador Ferrís, el qual inicià el seu parlament lamentant que se'l coneguera més per la indultada falla de la muixeranga de 1994 quan tot just començava -la qual reposa baix d`una escala en un lloc peculiar al Museu València de la Festa d'Algemesí- quan ell en realitat haguera preferit la ignició d'una de les obres més emblemàtiques dels seus inicis, a continuació explica breument la trajectòria per Algemesí, Alzira, etc,..fins arribar a València fa dos anys, enguany repetirà a la Secció Primera infantil, la categoria de plata de les falles infantils del Cap i Casal.



Més inèdita fou la seua faceta com a membre de J.L.F d`Algemesí, admetent que no sempre fou una tasca agradable, la no acceptació del veredicte de moltes comissions i fins i tot la recerca per part de fallers d`altres poblacions. Des del públic per enèsima vegada es preguntava per la suposada manca de criteris dels jurats, des de la taula s'aclaria que si hi havia uns punts mínims. Per fi, Ferran Lorente aclaria el terme el que hi ha dins, una metàfora del procés de creació d`una falla, des de que sorgeix la idea fins que es planta, Juane apuntà també la capacitat de solucionar els problemes que van sorgint.


Ferran feu un incís en la importància de la temàtica, sí és possible didàctica, més enllà de la bellesa estètica, a partir d'ací composició, modelat, pintura, etc,.. Victor H, d`altra banda advertí que és dur admetre-ho però encara que una falla per exemple posseirà molt de risc si l`acabat no tenia uns mínims no podia tindre una bona qualificació. De nou xicotet rebombori i finalment des del públic, s'encetava un nou prisma, el de les relacions humanes artista-comissió. El benestar psíquic i emocional afecta els essers humans i si hi ha una persona tòxica, com és va dir des de la taula, això afecta de forma molt més negativa que perdre diners, també pot afectar i molt la situació personal o familiar del propi creador.


Victor H. intervingué de nou per explicar-nos com tots els anys, la majoria de les 10 comissions d'Algemesí li han telefonat oferint-li sumes superiors a la Falla Plaça del Cid, però que sempre s'ha mantes fidel a la comissió pel benestar i confiança que allí ha trobat. Lorente afegí la importància del respecte als artistes fallers i a tot professional, Ferrís reconegué haver-se sentit maltractat en alguna ocasió davant la demanda de més volum -generalment a comissions de la Ribera del Xúquer - muntonà.....fou el terme emprat, crec que prou encertat a tenor de la meua experiència.


Des del públic una nova intervenció reconeixia que els fallers demanaven molt amb pressupostos molt baixos, però que massa sovint alguns artistes han plantat coses que no s'havien acordat. Victor H. Explicava les penalitzacions del Gremi d’Artistes Fallers ...sempre i quan l'artista infractor estiga agremiat, també podrien actuar a favor de l'artista si fora la comissió la que actuara incorrectament, la conclusió majoritària fou que les atribucions del Gremi són quasi nul·les i no te massa utilitat real en la actualitat.


Com a anècdota s'explica que algunes vegades determinats jurats no havien baixat ni del cotxe per a puntuar cadafals, des de la taula s'expressa la pròpia experiència en que habitualment eren acompanyats per la policia local, la qual fins i tot els apartava aquelles persones que les pogueren pressionar. Quan la taula rodona ja s'acostava als tres quarts d'hora, tot i l'interès i atractiu de l'acte, la dispersió es feia patent en forma de més i més interrupcions i xicotets guirigalls. 

A l'esquerra escena de Muac Falla Na Jordana, artista Joan Blanch "algemesinenc" d`adopció també té el seu taller a Algemesí, a l'esquerra Vespa tipus llonganissa per a dur iaies a missa de Regino Más  Ninot Indultat de 1958 per a la Falla Convent Jerusalem

Noves preguntes sorgiren entre el públic, al voltant de la puntuació dels ninots d'exposició, que ràpidament foren respostes ja que habitualment no sol ser el mateix jurat que el del conjunt de la falla. La controvèrsia arribà quan un dels ponents afirmà que un ninot que anava totalment vestit no era un monument faller cosa que feu saltar immediatament als artistes fallers, recordem que el primer premi de la secció especial infantil de València de les falles 2016, portava molts ninots vestits, hi ha ninots vestits indultats des de 1934 i totes les falles portaven els seus ninots vestits fins que Juan Huerta començà el modelat íntegre. 


El moderador tractà hàbilment de reconduir la taula rodona, fent una aportació pròpia de les IIIes Tertúlies del Taller de Tamany i Color, el famós format Eurovisiu de Borriana que explicà Quino Puig, una altra proposta feta pel moderador, fou la de que artistes en actiu o jubilats foren els encarregats de puntuar les falles. La majoria d'artistes no obstant eren prou pessimistes al respecte, i continuaven pensant que la subjectivitat inherent a la valoració artística seria molt difícil d'evitar. En conclusió les falles de la ciutat d'Algemesí encara necessiten crear encara una cultura pròpia de cadafal, per desgràcia tingueren una llarga interrupció de quasi 40 anys, ara  amb artistes propis des de fa més de 20 anys, s'ha donat un primer pas. Queda no obstant molt de camí per fer, cal crear espais on donar a conèixer els propis artistes, el seu treball, etc.. també les problemàtiques generades amb la qualificació de les seues obres. Moltes vegades el més dur és el començament, l`Espolí ho ha fet, pitjor o millor, pero ho ha fet, enhorabona i que tinga continuitat! 



*El material gràfic utilitzat ha segut en bona part fotografies pròpies, les que feren servir des de l'espolí per anunciar els diferents ponents a les xarxes socials, així com una fotografia del Suplement Falles de la Ribera de Vicent Pastor de Levante-EMV de 1997.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada