Tradueix

dissabte, 12 de juliol del 2014

CRÒNIQUES FALLERES    2014

Dia 18 de Març- Entre Sèquies i Marjals- Sueca, cap als 139 anys de la primera falla- entre la sàtira i el seny. Iª Part del Casc Antic a les Rondes.


La Ribera Baixa: mar, muntanya, marjal, el Xúquer, l’Albufera, les sèquies, l’arròs, les taronges, Visanteta de Favara, etc,.....es possible trobar una comarca amb més tòpics valencians? La Ribera baixa es una delícia per qualsevol antropòleg, seria interminable detallar tota la llista, però ens quedem amb les falles, més de 50, que en una població total al voltant dels 80.000 habitants, representen una alta densitat festiva que mereix el nostre interès.

Situada al centre de la Ribera Baixa, el seu terme municipal es desorbitadament gran per al que sol ser habitual en aquestes terres, més de 90 km2. Forma part del Parc Natural de la Albufera i el seu territori es una immensa plana formada per sediments del Xúquer- pare generós, que de tant en tant s'emprenya i ens recorda amb les seues inundacions que gràcies a ell, la Ribera existeix. Només la Muntanyeta dels Sants amb 27m d’alçada es capaç de contemplar la vasta marjal transformada per l'home en interminables basses d’arròs. Al nord l'Albufera, el gran llac valencià, a l'est els seus 8km de costa, al sud la ciutat de Cullera amb el seu imponent castell i a l'oest els pobles de l'antiga Vila i Honor de Corbera, arrecerats a la Serra del mateix nom.



                                   Imatge extreta de la web  elarcanazaret.org . La Muntanyeta dels Sants les basses d'arròs 
                                   inundades i sense inundar i de fons la costa suecana amb la mar mediterrània.


La primera notícia que aparegué de Sueca fou al segle XII, quan començava a introduir-se l'arròs en les marjals pròximes a la Albufera, -tot i nascut a Xina o la Índia- fou portat des d'allí pels Àrabs, a la península ibèrica, amb la invasió islàmica del S.VIII, i el seu conreu ha continuat fins els nostres dies, malgrat que alguns valencians de la il·lustració del XVIII, com el botànic Cavanilles,  no ho veien amb bons ulls, a causa dels problemes de tercianes que ocasionava en la població quan bufava ponent.  Donada ja per Ramon Berenguer IV de Barcelona, el 1157 als hospitalers, fou reconquerida definitivament per Jaume I tot i que el monarca la cedí com havia estat acordat,  a l'ordre militar, per això Sueca te en la seua bandera, el símbol dels hospitalers, que també apareix en les comissions Sucro, Ronda del País Valencià o Via del Materal.

                                Gravats de l'orde de Sant Joan de l'Hospital i de l'ordre de                                         Malta. 

El 1337 Pere el Cerimoniós autoritzà el seu mercat local, lo que li dona gran vigor i Alfons V el Magnànim el 1457 el permís per a construir la Sèquia Major, clau per al posterior desenvolupament de la seua agricultura de regadiu, que conferiria l'aspecte actual del terme i de la ciutat. La capital de la Ribera Baixa fou convertida en ducat el 1803, sent el primer duc el ministre Manuel de Godoy vàlid del rei Carles IV d’Espanya. Com a conseqüència de la primera guerra carlina es construïren muralles el 1839, de les quals queda un tram al final del carrer Sequial. El 1899 fou declarada ciutat i no es d'estranyar, perquè Sueca experimentà un vertiginós creixement dels aproximadament 5.000 habitants a les acaballes del XVIII fins als 14.000 de principis del XX.

  Sèquia de la Marjal suecana amb les Muntanyes nevades de la serra de Corbera,
hivern 2010. Font: fotosueca.blogspot.com/

La contemporaneïtat però, ens reclama. Després de dinar i fer una necessària becada fallera, muntarem al cotxe i ens dirigirem a la capital de la Ribera Baixa, aparquem front la caserna de la Guardia Civil –almenys no ens robaran el cotxe- i ens dirigim cap al primer cadafal, ni mes ni menys que la Falla Verge de Sales, emplaçament històric amb una solera que es remunta a 1915 quan la Societat artística, no en el mateix lloc, però si uns metres carrer Mare de Deu endins, plantà la segona falla documentada de la història de Sueca, Esa es mi religión , de la que es conserva el llibret, la falla relatava com el cinema anava arraconant el teatre i apareixia el bust de Jacinto Benavente.  Es la primera fotografia d'una falla en la Ribera del Xúquer.

                               Font: Les Falles de Sant Josep de Sueca. Ferri Chulio, Andres de Sales (2008)

Un nou precedent va ser el de 1924,  Sueca es convertí en la ciutat amb més monuments ignífugs després de València, car Alacant encara no plantava fogueres artístiques. Una de les 8 falles que es plantaren a Sueca fou la del carrer de la Mare de Déu, que mostrava les rivalitats entre El Sueca i el Mundial, el futbol a penes començava a balbucejar. Caldrà esperar al 1953 per tornar a veure un cadafal en la demarcació, un monument apologètic del Mestre Serrano fet per l'artista M. Serrano. De forma extraordinària es plantà entre el carrer Mare de Déu i Figueres –on nasqué Bernat i Baldoví- la falla del suposat centenari, es suposa que allí el 1854 Baldoví havia plantat la primera falla de Sueca I si t'adobes? Però això respon a una tradició oral sense cap document que ho prove, caldrà seguir investigant, .....si fora cert, Sueca seria la primera població en plantar falles després del Cap i Casal, el tema no es baladí!

                                    Font: Pàgina Facebook de Pasqual Carrasquer: Creador de Falles

Després la comissió es va dissoldre per tornar de forma definitiva el 1961, l'artista encarregat fou Pasqual Carrasquer, una figura que va lligada a la instauració definitiva de la festa fallera a Sueca, la soca des d'on han florit la resta de branques de l'escola suecana d'artistes fallers.  La Tauromàquia  fou l'inici d'un cicle que durà fins 1970, com diu Joan Castelló falles d'estructura senzilla, amb el coronament com a principal atractiu, es una etapa fonamental perquè es la que consolida les falles en la demarcació. La importància d'aquesta falla –amb un antecedent que serà centenària el 2015- no es només la seua història, sinó l'haver estat l'única que ha aconseguit el primer premi en els anys que es donaren premis el 1971 amb una paella de ressonàncies turístiques i el 1972 amb Pallassades les dues del primer alumne de Carrasquer, el també Suecà Andrés Martorell que continuà plantant allí algunes falles més  durant els '70.

         Llibret de la primera falla guanyadora de la història de sueca el 1971. 
                 Font: Les Falles de Sant Josep de Sueca. Ferri Chulio, Andres de Sales (2008) 



En una segona etapa Carrasquer tornà de 1990 a 1995 amb cadafals més grans pel remat, a partir de 1996, el seu fillol Pasky s'encarregarà de fer les falles Verge de Sales fins l'any passat quan l'artista encarregat fou Joan Pedrós també de Sueca. L'actual emplaçament on es planta la Falla Verge de Sales es privilegiat, al costat de l'església de Nostra Senyora de Sales del Segle XVII, santuari de la Patrona de Sueca, realitzat per l'arquitecte Fra Francesc Cabezas. La seua cúpula blava de teules vidriades i el seu campanar milloren qualsevol fotografia de la falla i també els molins de la vila molt propers.  També es el lloc on es realitza l'ofrena a la Verge de Sales el dia 19, una peculiaritat suecana, la d'ofrenar  el dia de Sant Josep, just abans de la Crema.

                                                        Font: va.comunitatvalenciana.com

L' artista que ha realitzat enguany la falla ha segut Joan Pedrós, un artista local amb una dilatada trajectòria, enguany amb La Musica, ha plantat un cadafal amb base composta de diferents instruments musicals, una ràdio antiga i al remat dos caps de músics  un central més gran i un lateral més menut –son Beethoven i Mozart-, amb notes musicals als voltants. Presidint el cadafal dalt de tot un director d'orquestra de la mida d'un ninot dalt del cap més gran. La sensació d'elevació està acompanyada pel Campanar adjacent de la església de nostra senyora de Sales. D'altra banda com sol ser habitual en Pedrós els remats son d'un acabat que frega la perfecció. Si això afegim la distribució oberta de la base, amb uns grups molt ben acabats, amb coherència temàtica i sobretot amb una de les millors il·luminacions de les falles suecanes, la falla entra pels ulls.


En el cadafal apareixen entre altres una escena que representa la música tradicional valenciana amb un dolçainer i un tabaleter,  mentre dos xiquets ballen la Dansà, el versador diu la cançó a cau d'orella, etc,...una altra escena amb els músics de Jazz, amb el saxo i el contrabaix, també apareixen uns grans mobles quadrats son els bafles de la música moderna, ninots dj`s, rapers, etc...una altra escena reservada per a la guitarra flamenca amb una clupetista que ensenya cuixa i no podia faltar una escena per als melenuts de Liverpool, els Beattles. Però encara hi ha un factor més l'explicació de la falla, en prosa això si, es el guió a l'abast del visitant, un fenomen pedagògic que no abunda a les comarques, ni tampoc al Cap i Casal. Bravo per Verge de Sales i pels seus guionistes

                                                     L’escena dels beattles es una de les més comentades pels visitants

Contemplar una falla que parla de música i estar en el carrer de la Mª de Deu de Sueca comporta recordar l`artífex de la banda sonora de la festa de les falles. Sembla mentida però en aquest carrer va nàixer Jose Serrano Simeón, concretament en el número 46, el 14 d’octubre de 1873 on hi ha una placa recordatòria,  popularment conegut com el Mestre Serrano, ell va composar el Faller el 1929-fa 85 anys- altres pas-dobles i més de 60 sarsueles que es diu prompte, també fou el compositor de l'himne de l’exposició Valenciana de 1909 actual Himne oficial de la Comunitat Valenciana. Cada any, el dia de Sant Josep, junt a Bernat i Baldoví i Joan Fuster rep un merescut homenatge, sense ells les falles serien molt diferents o no serien. 

                                                       Foto Arxiu Las Provincias-Valenpedia

La falla infantil La fantasia dels joguets, parla del bombardeig al que son sotmesos els xiquets des de la televisió, mostrant-los un món ple joguets, la reflexió final d'un vers es sensacional, es tot un món de fantasia o un món ben muntat, perquè donar eixa alegria als xiquets, un bon grapat de diners ha costat. Torne a repetir-ho un guió magnífic, es nota que ben a prop d' allí va nàixer Bernat i Baldovi. Enhorabona al seu autor T. Ortells. 



La següent falla es la Plaça Cervantes. Situada on s'acaba el casc antic i comença la part urbanitzada a principis del segle XX, fins i tot ho podríem anomenar eixample,  cap a la zona nord-oest del casc urbà de la ciutat, no em costa trobar-la degut a la visita de cortesia que em serveix de guia. Mentre avance, em venen al cap imatges del més gran poeta satíric valencià de tots els temps Bernat i Baldoví, no es lloc ací per resumir la seua vida i obra, ja ho han fet altres , no gose anar al carrer la Figuera nº 8, es molt trist que la casa de tan insigne personatge siga ara un solar i que les autoritats locals o autonòmiques, no hagen fet res per impedir-ho. Segur que l’autor del primer llibret de falla conegut, el del carrer avellanes de València de 1850, o el de la Falla de la placeta de l’almodí de 1855 i de tantes obres que han passat al nostre imaginari col·lectiu,  s'ho haguera pres amb humor i fins i tot ho escrivint algunes quartetes

                                                                                   Font: Juanansoler blog
                                                                 
Ens dirigim de l'oest de la ciutat cap al nord-oest, en primer lloc enfilem cap a la placeta dels molins de la vila, continuem pel carrer esperança, creuem el carrer valència, seguim ara pel carrer carnissers fins la placeta de Cervantes, que sembla feta a posa per a la falla,  la comissió sembla que tingué un antecedent al carrer l’alber, que per corrupció lingüística en el periòdic local El Sueco nomenaven l'arbre. Aquest precedent de 1924 –l'any de les huit falles- criticava el mal anivellat dels adoquins o llambordes que feia que l'aigua s`estancarà, afavorint la mala higiene, apareixien uns pescadors amb unes cases darrere. Segons diu un bon senyor/virtuós del salabre/no hia peixquera millor que la del carrer de l'abre.

                           Esbós de la falla del carrer l'alber antecedent de la Plaça Cervantes i que publicà 
                                                   el Sueco el 1924.  Font: Les Falles de Sant Josep de Sueca. Ferri Chulio, Andres de Sales (2008) 

No obstant això, la Plaça Cervantes va plantar la seua primera falla el 1959, segons consta en el llibre Pasqual Carrasquer: Creador de Falles, de la primera falla només sabem que el cos central era una caixa forta de cabals amb el número 19 en la part superior.  No hi ha ni fotografies ni llibrets ni el 1960, ni el 1961, ni del 1965 al 68, no obstant si sabem que Pasqual Carrasquer plantà les falles de 1962 a 1964, El Calvari faller, Des que Adam va pecar, el mon peca sense parar i l`espill de la veritat, formaren eixa primera trilogia. De 1969 a 1971 amb Ramalades del mestre Barba l`ultima falla que plantà el mestre en la demarcació.

               La primera fotografia que es conserva de la falla del 1962 "El Calvari Faller" 
                     de Carrasquer  Font: Pàgina facebook Pasqual Carrasquer. Creador de Falles


A partir de 1972 i bona part dels vuitanta serà Andrés Martorell l’encarregat de plantar el cadafal, sempre entre els millors de Sueca. L’artista Joan Pedrós també de Sueca, prengué el relleu a finals dels vuitanta i continuà al llarg dels noranta. L’últim artista que ha tingut una llarga trajectòria i cal destacar pel seu nivell, també fora de Sueca es Francisco Vizcaino Palacios que ha plantat a Plaça Cervantes almenys des de 2002 fins enguany amb l`única interrupció de l'any passat, que plantà Guti. A València ha plantat a la secció 1-A en falles com Lo Rat Penat, etc,...plantant en secció especial de Cullera, Gandia o  Dénia. Una falla que si Sueca atorgarà premis haguera assolit un dels primers llocs en la classificació històrica, pels seu pressupostos en els cadafals així com per la seua qualitat i sobretot pel nivell dels artistes que han plantat en eixa plaça. La falla enguany es Alícia, aquest ja no es en el país de les meravelles. Autora del guió Conxa Prima.


El cadafal es un conjunt on destaca el doble remat, amb Alícia com a remat més baix però notablement protagonístic amb una bella factura i un altre remat més alt conformat per un molí i un cap del Barreter Boig que em recorda a Zapatero. Es una falla de colors predominantment foscos, una aposta arriscada que Vizcaino supera aprovant una difícil assignatura com es la pintura. La base pot ser siga un element sacrificat, quasi invisible, però que no desentona amb el conjunt, sinó que al contrari l'agrupa i millora. Com dos guàrdies de seguretat, es presenten dues cartes humanitzades, que avancen cap a joves e indignats que avancen cap al Congrés. Una carta blava humanitzada situada al darrere ens diu que els polítics ens han tancat Canal Nou sense preguntar al seu poble. O la escena del ninot de la Duquessa, perfectament caracteritzat que simbolitza les bones paraules mentre s'omplen les butxaques i s'obliden de la gent.



 En el segon remat en el vell molí hi ha el resum del guió, que dona igual qui mane perquè “de moliner canviarem, però del lladre no escaparem”. En l`escena del conill blanc, s'explica com abans els bancs et deixaven els diners i ara es queden el teu pis. Em trobe un personatge que no relacione amb el relat de Lewis Carroll però que no es difícil d'entendre, s'assembla sospitosament a Mariano Rajoy i porta una rastrera de xoriços en una ma i una navalla en l'altre. També tenim a l'eruga blava que viu del conte sense pegar ni brot. Els últims personatges que veig son tres capolls locals que fan festa com diu el cartell al jardí. Molt gran també el guió.

Els picapedra de José Cuenca es la falla infantil, desgraciadament la plaça està tan plena de gent, a causa de la visita de cortesia que no puc acostar-me més, no obstant observe un volum bastant més reduït que altres anys, que indica una baixada prou forta de pressupost, però l`acabat sembla bastant aconseguit en la línia habitual.


Eixim pel carrer Utxana que desemboca al carrer Sequial, un dels carrers principals, el nombre de fallers i fallers es aclaparador no en va te la densitat més alta del món amb més de 7000 fallers i falleres, que en una població de menys de 29.000 habitants es una barbaritat i més amb la que està caient. Seguint el so de les xarangues arribe a la Plaça de l`ajuntament, però abans contemple que la especulació no ha pogut desfer tots els edificis modernistes del carrer Sequial com l'Ateneu Sueco del Socorro on es va rodar una escena de Tramvia a la Malva-rosa.
                                                     Foto Arxiu personal falles 2011


 O l`edifici dels Porxets, on es realitza cada any l'exposició del Ninot suecà,  un calfred recorre el meu cos, quan arribe a una plaça històrica com aquesta. Ací es va plantar fa 138 anys la primera falla de la Ribera, que es diu prompte, la falla dels Rifers, la notícia està datada en Las Provincias del 17 de Març de 1876. Es criticava el vici del joc que exploten molts rifers seguint un joc clandestí e immoral. I també em va vindre a la memòria una segona falla, la del 1924, en la mateixa plaça que criticava els problemes del clavegueram, i a menys de 100 metres al carrer Cullera una altra falla al·ludia a la rivalitat Sueca- Cullera.


                                   Esbós de la falla de la Plaça de la Constitució -actual Ajuntament- i de la  falla del carrer de                                                          Cullera a tan sols 50 metres i que publicà el Sueco el 1924.  Font: Les Falles de Sant Josep de                                                       Sueca. Ferri Chulio, Andres de Sales (2008) 

Son anys gloriosos els feliços anys ’20, car el 1927 es torna a plantar falla a la Placeta Rosanes -al costat de la Plaça Sant Pere que es on es planta ara la falla Plaça de l`Ajuntament- la falla portava el nom de Falla del Col·legi Politècnic, per a finalitzar aquesta dècada prodigiosa el 1928 no molt lluny d'allí es plantà al carrer Sant Cristòfol la falla del desaparegut Teatre de la Pau –el teatre tancà definitivament el desembre de 1980.  Haurem d'esperar al 1961 per a trobar una nova falla amb la comissió Reis Catòlics-nom de la plaça de l'ajuntament durant el període franquista- la seua falla fundacional causà sensació Dalila no em prengues el pel de Pasqual Carrasquer, una falla de 14 metres i 120.000 pessetes que causaren sensació aquell any a Sueca, continuaren plantant fins 1964. 

                                                         Font: Pàgina facebook Pasqual Carrasquer. Creador de Falles

El 1971 després d'uns anys d'interrupció mamprenien el vol de nou amb Carrasquer, l'any següent no planten, el 1973 tornen amb el seu artista fundacional. Després de les festes de 1979 la comissió es va dissoldre i va aparèixer una nova comissió amb el nom actual de Plaça de l'ajuntament, però Carrasquer ja no va plantar mai més en aquell emplaçament.  L'artista més prolífic amb la falla en la nova època serà Juan Pedrós, almenys pel que tinc documentat des de finals dels noranta fins els nostres dies. Enguany ha plantat La Xina ens envaeix, un cadafal que ha minvat notablement respecte l'any anterior i que ja porta uns anys perdent nivell. L'esquema es simple, la soca d`un arbre rematada per un Os panda i flanquejat en la base per algunes figures com dos estàtues de lleons xinesos que representen la República Popular Xina,  en la soca ens trobem una referència al famós Made in Xina, per imitar sense cap explicació, una altra crítica va referent a la competència dels productes xinesos els quals no paguen IVA i destrossen al comerç local gravat per l'IVA i per mil Impostos.


I poca cosa més, esperem pel bé de les falles de Sueca que aquesta comissió situada en l'emplaçament faller més antic, recupere el to d'anys anteriors, més d'acord amb la seua història. La autora del guió ha segut Lucia Cabrera i que junt al bon fer de l'artista han salvat la manca de pressupost. La falla infantil també de Pedrós era La Màgia.


Seguint al sud trobem la placeta fonda i més al sud el Mercat, mentre feia temps per fer les fotos -perquè allò pegava un pet de la gent que hi havia, per la visita de cortesia-. Rememorava el primer cadafal de l'emplaçament, un altre lloc amb solera, que es remunta a aquella memorable falla que com no podia ser d'altra forma per allò de ser el Mercat, criticava l'alt preu dels aliments, així com els impostos que encarien els productes agrícoles, en aquell llunyà 1924, ara fa noranta anys.

                            La primera falla que es va plantar al Mercat ara fa noranta anys.Font: Les Falles de            
                                                         Sant Josep de Sueca. Ferri Chulio, Andres de Sales (2008) 

Entre el Mercat i Verge de Sales sorgí de forma fugaç la Falla Sant Josep el 1944, en un espai que podríem anomenar de terra de ningú, en un espai cèntric i antic – el seu traçat correspon com a mínim al segle XVIII- un altre peculiaritat d'aquesta falla fugaç, es que allí va nàixer un Suecà que ompliria molts fulls de paper, ni més ni menys que Joan Fuster, el qual col·laborà amb revistes del falleres del prestigi de Pensat i Fet, escrigué Combustible per a falles i col·labora també amb articles de llibrets de falla. A banda de la seua producció literària fallera, està considerat el millor assagista valencià contemporani, amén de ser un dels teòrics del nacionalisme polític valencià contemporani, amb assajos de la talla de Nosaltres els Valencians o El País Valenciano i es objecte d'un homenatge junt a Bernat i Baldoví i José Serrano el mati de Sant Josep per part de les falles de Sueca. Un exemple de reconeixement públic a les glòries locals, únic i  que  no es prodiga en altres poblacions valencianes falleres importants.

                                                                Font: Todocoleccion.net

Però tornem al Mercat, que es constituïa ja formalment com a comissió el 1956, amb una falla fundacional realitzada com ja podreu endevinar per Pasqual Carrasquer, el lema era A cavall d'un tonell. Degut a la conjunció econòmica de la època hi hagueren interrupcions com el 1959, el 1965 o el 1966. En una segona etapa des de 1973 fins els nostres dies amb major estabilitat econòmica general-sense comptar amb els turbulents temps actual-, reprengué el fil Fernando Roda deixeble de Pasqual Carrasquer, passant-li el relleu al seu mestre Carrasquer el 1976 finalitzant la seua trajectòria en aquesta comissió el 1981 amb el temps passa. També Vizcaino ha realitzat cadafals com els de 1990 o 1991 amb Nosaltres els Suecans.

                                         La Sort de la Vida 1961, una de les primers fetes per Carrasquer         
                                         Font: Pàgina facebook Pasqual Carrasquer. Creador de Falles 

L’artista Rafa Blay tingué la seua trilogia entre 1992 i 1994, un altre artista que ha tingut una trajectòria llarga ha segut Juan Pedrós de 1995 fins 2011, l'any següent plantà el jove artista local Rodasoques, i l'any passat i enguany Jose Vicente Gutiérrez Guti, artista suecà que ha plantat en la especial de Cullera, així com falles amb  premis en Tavernes, Carcaixent, Alzira, etc,.... enguany ha plantat Bruixots una falla sòlida i massissa, que sembla encaixada perfectament en el seu emplaçament. Els colors grisos-blancs  majoritaris del seu cos central que sembla una casa-torre medieval i d`algunes figures com un fantasma lateral, ressalten encara més el remat, un gran bruixot, que simbolitza els governants que han augmentat els impostos i els han introduït en quasi tots els conceptes de la vida, .... inclús en el somriure.


Una de les escenes centrals de la falla es en la que apareix un bruixot amb cara de Rajoy, on com resa un cartell ja que els polítics parlen i cobren tant, ho podrien fer almenys de forma original, també es posa de manifest el contrast entre el que cobren els polítics i els pensionistes. En una altra escena veiem com han canviat els principals motius de les notícies de premsa del cor, als desnonaments, robatoris, homicidis i altres horrors. La autora del guió es Maria Rosado


La falla infantil es obra de Joan Martí deixeble com tants altres de Carrasquer, especialista en falles infantils,  que ha plantat I després de Carnestoltes....falles! Un gran gondoler que passeja a una xica rossa en una góndola son el motiu central, al davant una escena amb una fallera i dos xiquets i darrere una banda de música en ple passa carrer.  El bon fer tant de Guti com de Joan Martí els ha valgut aconseguir els ninots indultats gran e infantil que a falta de guardó pel monument son el màxim reconeixement per un artista a Sueca.


I amb aquest guardó tan celebrat, ens quedem ací, al cor de la ciutat arrossera, recorde que després vaig anar cap a les Rondes, però......no, això ja es una altra història. Aquest humil cronista, després de molt haver viscut, escrit, recordat i reflexionat,  posa fi a la primera part, d'aquestes falles suecanes i espera  que a totes i tots els haja agradat.  
Fins la segona part!

Bibliografia consultada:
FERRI CHULIO, ANDRÉS DE SALES (2008):Les Falles de Sant Josep de Sueca. Sueca
CASTELLÓ LLÍ, JOAN A. (2014): Pasqual Carrasquer: Creador de Falles. L'Eliana. Carena Editors.
DDAA, (1995-2014): Suplement Especial -Falles de la Ribera. Alzira. Levante-emv
SAEZ JULIAN i CAMPILLO XAVIER (2014): Suheca.com Falles 2014, nº 193. Sueca.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada