Tradueix

dimecres, 13 de març del 2024

 

CRÒNIQUES FALLERES    2023

 

 

Algemesí planta per primera vegada 12 falles: Una falla municipal efímera. Acomiadament per la porta gran de Rubèn Gómez Aranda a Nou Mercat. Podi de luxe amb els Germans Parra i Victor H. Giner. Ideal Terrassa recupera el tron infantil amb Sevior & Priol de l'escola d'Alacant. Salom regularitat impertèrrita torna a guanyar un segon infantil i David Ojeda ens deixa una obra per al record a El Pla.



No tornaré a explicar de nou les dificultats que han tingut els fallers algemesinencs per consolidar este espai festiu, que des de fa anys sembla haver crescut de forma vertiginosa, sobretot en nombre de components, consolidant xifres que semblaven impossibles decennis arrere, ara mateix quan escric estes línies en març de 2024, ultrapassen els 3.000 cosa que no està gens malament a una població de poc més de 27.000 habitants i la col·loca en una segona posició en quant a participació a  molta distància de les altres, una població on la primera festa no passa pels seus millors moments i el nombre de participants no remunta. Una de les grans barreres tal i com he indicat recentment a l’article Algemesí, 50 anys plantant falles al rotatiu local La Veu d’Algemesí, són les quotes baixes i el percentatge final destinat al cadafal faller... això i els patrocinadors clar.


Caurà el tabú de les quotes baixes a les falles algemesinenques? S'atreviran almenys a debatre-ho tenint en compte que hi ha 4 comissions amb més de 350 fallers i dos amb més de 400? I sobretot, eixe increment sostingut a les quotes aniria a parar a la FALLA? Si algú vol saber que faria jo, que torne a llegir les últimes paraules de Manuel Algarra. Deixe de banda estes preguntes retòriques i torne a eixe dia de Sant Josep de 2023, si, quan passada la Despertà i amb les plantes dels peus destrossades però satisfet per haver pogut contemplar autèntiques meravelles en llargues jornades prèvies començava la ruta algemesinenca com sempre per la Falla Plaça del Cid, la que més anys seguits porta apostant pels artistes locals. 


En primer lloc em vaig dirigir cap a La segona falleta a la dreta una epopeia en economia de materials antics i encara més en reordenació de temàtiques molt visitades. El primer en el que em vaig fixar a banda de la temàtica general, fou en la composició, no era fàcil encabir la història de Peter Pan en una falla actual, però l'artista local és un mestre en la composició i juga com ningú amb els espais en eixa plaça. De forma senzilla i molt plàstica situava el propi llibre de text com a cos central, d’un cadafal infantil amb una estructura oberta que situava al Capità Ganxo con a contra coronament, sostenint precisament el seu rival Peter Pan, sense eixa composició la falla haguera segut molt pobra. Més amunt encara Wendy, un altre xiquet i un vaixell pirata molt hàbilment posat en vista descendent. Vaja, tot i que no m'acabava de donar el bon gust de boca d’altres anys, la falla m'entrava pels ulls. 


No és habitual trobar en una “falla de poble” eixe efecte de profunditat amb uns ninots de base més grans i més propers que a més a més al estar situats en rodona em recorden l'efecte òptic de l'ull de bou. Quan la vaig rodar mirant cap a Sant Pius X era curiós per què canviava la portada del llibre del cos central -cosa que ara explicaré la importància en la pintura- així com predominaven els ninots de xiquets  i just a la inversa d'on era el Capità Ganxo, apareixia un arbre. Però tot aquell desplegament magnífic tenia un punt feble, els costats, evitar això més que de geni de l'art, hagués segut propi d’un Mag.... de les finances. 


El modelat naturalista, no és el mateix que el que tenia l'autor quan va començar fa 28 anys, quan encara era un adolescent i el suro encara no havia inundat els carrers de la Ribera. S'observaven especialment al remat, extremitats obertes que semblaven cercar l'eteri, però el personatge amb major mobilitat era el Capità Ganxo, que genuflex amenaçava la posició de Peter Pan, el qual feia un xicotet gir i somreia amb sorna. La majoria de ninots, crec que la millor mostra la teníem al remat amb Wendy, em transmetien unes emocions contingudes. 


Passant a l'aspecte de la pintura, com sempre dic, és el que pitjor envelleix, a banda que l'envelat que estrenaven a eixes primeres hores del matí, més que ajudar destorbava. No obstant, la primera sensació per la part davantera, és que hi havia una gran quantitat de colors freds -insistisc en el terme sensació- el propi llibre que feia de cos central blau fosc, roques verdoses de tonalitat indeterminada, cocodril verd -òbviament- tot i que amb boca rosada, els colors càlids es reduïen a la gola del sauri aquàtic, de la casaca del Capità Ganxo i del vaixell del remat, aprofite per felicitar a la comissió per l'excel·lent treball en la decoració amb pedra blanca perquè això li donava una mica de llum a un conjunt que a eixes hores la necessitava, però afegir gespa en una corona externa crec que cromàticament fou en canvi desencertat.


Un 6é premi infantil digne que denota que si en les grans s`ha millorat a Algemesí, en infantils encara més, possiblement degut perquè també la majoria d`artistes locals fan o han fet infantils i al llarg de la crònica ho anem a descobrir. Per faltar-li crec que només li faltava potser una miqueta més eixe color càlid.... i per què no dir-ho més pressupost, perquè la tendència ja ve des de fa almenys un lustre...ho torne a repetir, estimats fallers algemesinencs busqueu les últimes paraules del gran Manuel Algarra


Amb tota la “Placeta” per a mi sol, podia gaudir de Quina Cort la del Faraó la llum matinera acaronava les galtes de la faraona del remat que semblava mirar-me seductora, deixant en la penombra a la resta del conjunt. La composició eminentment frontal, amagava per darrere una quantitat d'escenes considerable. Les figures centrals eren la Faraona ja esmentada pujada dalt d`una base la qual tenia agafat per una cadena la seua mascota: un gran tigre pujat dalt una columna, amb una expressió molt guilopa que et feia somriure. A nivell estructural tot rectilini però cohesionat a més no poder amb tota mena de motius egipcis, com per exemple l'ull d'horus o l'Ankh, creu ansada, també anomenada com la "creu de la vida" o la "creu egípcia"


Entres les escenes davanteres, no podia faltar una connexió en el gran Riu Nil i el nostre gran Riu Xúquer.... els temes fluvials ens encanten als riberencs, jugant amb la crítica local es parlava d`una faraona que manava molt, de troballes increïbles al carrer Sant Jaume Apòstol durant les seues obres “faraòniques”..... i com no un col·lega egipci!! Un escrivà que estava fins les mastabes de tant d`escriure. Descobriments de focs -no podien faltar a una falla els temes ignis- les escenes es tornaven molt còmiques llegint els versos de Vicent Climent, com en una que jugava amb el lema de la corporació municipal anterior del “Algemesí ho te tot”.


Exploradors trobant sarcòfags al terme municipal, doctores egípcies, etc,.... i tot envoltat de granotes, flamencs, joncs, etc.. i fins i tot la decoració dels cartells tenia motius egipcis. Es una llàstima no haver pogut prèviament amb Vicent per explicar-li que encara que el 99,99 d'algemesinencs ho desconeix però l'alqueria d'Algemesí en època de dominació islàmica, alt-medieval no fou fundada ni per àrabs ni per moros o mauros berbers del nord d'Àfrica sinó per egipcis!! Sí, si... per egipcis, però no dels temps dels Faraons, sinó dels S.S VIII-IX, eren tècnics especialistes en obres hidràuliques, cosa que explica moltes coses, ho vaig explicar fa 10 anys ací CRÒNIQUES FALLERES    2014 Algemesí entre els secans i la marjal segons la investigació del professor Abel Soler Molina. Increïble no? `


Tornant a l'anàlisi del present, el modelat d`aquell oasi de l`antic Egipte, tenia diversos nivells, al remat i contra remat, a banda de l`empremta de l`artista s`havia deixat la pell en un dels millors escatats, a nivell de les figures de base, no tot eren flors i violes, en primer lloc, perquè un parell de ninots, que no és molt, però en són, trencaven una homogeneïtat total que haguera segut de nota 10. No obstant això, l`efecte de transmissió del que estaven fent els ninots i els grups s'aconseguia


S'ha de dir també que el modelat, tot i ser acceptable i dins de la línia de naturalisme evolucionat que busca punts de modernitat acostant-se a l'abstracció, quedava eclipsat entre la composició on predominava sobretot el remat i la gran profusa decoració, que fins i tot arribava a cadascun dels racons de la base, amb dibuixos que imitaven les figures planes de perfil de l`art de l`antic Egipte, així com moltes paraules dels seus complexos jeroglífics, a més a més, acostant-se tant en el realisme, que unes anaven a color i altres sense com s`han trobat a moltes piràmides, temples, mastabes, hipogeus, etc..



Passant ja al tema de la pintura, va a ser difícil destriar-lo del de la decoració, perquè en molts ninots, sobretot els femenins, però també algun masculí, apareixien tot tipus de adorns, filigranes, collars, etc, que anaven intrínsecament lligats a l'apartat pictòric. Coherència cromàtica amb els colors de l`antic Egipte, començant pel blanc de la Faraona del remat, amb el magnífic contrapunt, de la seua pròpia cabellera negra, a la base paleta de colors marronosos que com he repetit fins la sacietat són interminables però molt complicats.



En el seu moment, no ho vaig saber apreciar, però passat el temps entone el mea culpa i reconec que la decoració amb pedra blanca era millor que l`arena, que li haguera donat un toc massa uniforme, al mateix temps al ser una tonalitat neutra no li furtava protagonisme al conjunt de colors de la falla. El contraremat oferia d`una banda un color verdós com el jade que hi havia a molts palaus i en el tigre de nou una nova tonalitat marronosa clara tendent al groc. Els contrastos també estaven aconseguits, però milloraven quan es mirava la decoració fluvial amb plantes verdes, granotes, flamencs, etc..


Em va impactar la precisió de les pedres blaves i verdes de l`escena fluvial perquè si de dia semblava aigua, de nit havia de ser encara més fort l'efecte. En fi, crec que excepte el modelat dels ninots de base i el risc, la resta tenia una nota molt elevada. Tant elevada que aconseguí el 3r premi i el premi d`Enginy i Gràcia. I si el nombre de podis de Victor H.Giner a les falles d`Algemesí és interminable, també ho és el de premis de llibret de la Plaça del Cid que porta guanyant el únic premi local des de que es va crear el 2014..... 10 anys seguits!! (exceptuant 2020 i 21 pels motius que tots coneixem) este últim any ex aequo amb Nou Mercat. També obtingueren el 51é premi de la Conselleria de Cultura.


I de la segona comissió del podi històric de palets me`n anava càmera al coll, ni més ni menys que a la campiona, girava per botànic Cavanilles, per a tornar a girar cap a la dreta pel carrer València des d`on divisiva l'antiga ubicació del proper cadafal a visitar, quan girava per l'avinguda del País Valencià no podia evitar deixar anar un sospir, recordant aquell antic i enorme Casal el Bunyol, que jo recordava de menut  amb innumerables palets penjant del sostre, semblant aquell espai un gran magatzem d'assecat de pernil serrà de Terol. El cas es que conservat fins fa molt poc, ara és carn de piqueta i enderroc, trist final per al que fou un dels grans temples fallers nostrats. 


Però a eixes hores l'únic pernil real, era el que anaven a menjar alguns fallers en alguns casals, cosa que jo aprofitava per recórrer tranquil·lament el trajecte fins la Falla Victor Pradera la qual em mostrava una estructura molt clara de forta verticalitat amb un coronament desproporcionadament gran respecte la resta del cadafal, per la part posterior, no deia res, però per la frontal, francament impactava a primera vista. La base geomètricament una forma esfèrica sobre una altra quadrangular simple més gran. La resta del cadafal estava composat per ninots solts que no afectaven a la composició general. 


El modelat és el característic d`un artista d'autor com Xavi Tur el qual utilitza elements habituals en la seu reproducció espacial, com per exemple els ulls molt grans, la reproducció de parts distals com els dits de les mans amb línies més planes que la resta del cos, cames molt juntes o pegades, etc,.... ací no escauria el terme naturalista sinó més bé el d`un hibridisme entre l'abstracció i realisme amb molts tocs personals. El tercer apartat a El món és un circ és la pintura rica i equilibrada dins d`una paleta de colors també molt diversa de colors complementaris, especialment per davant. Les cares dels pallassos a la part frontal, no només aportaven la diversitat cromàtica del seu vestuari o cabell on per exemple oferien una bona oposició entre colors i freds, també el maquillatge de les seues cares.


El patró es repetia de forma més desordenada però de forma meritòria a la base. A la part de darrere, com el modelat del gran remat apareixia molt més compacte, també la pintura ocupava espais més grans, per tant calia equilibrar bé la paleta de colors, però lluny d'això, s'observava una concentració de colors càlids inusual: taronja, groc, rosa, etc...i com eixa part de la falla, era un de les més grans, això repercutia molt en tot el conjunt. Afortunadament també hi havia una decoració de pedra blanca neutra que no aportava més calidesa i al mateix temps podia ajudar a il·luminar més el conjunt que baixava un parell de graons respecte el 2022 amb un 9é premi. 


Victor Pradera en el món de les meravelles era la falla infantil obra també de l`artista de Cullera Xavi Tur que utilitzava un clàssic per a donar-li el seu punt de vista. A nivell compositiu s'observava com a la falla gran i fins i tot més encara, una agrupament tancat, amb distàncies molt curtes entre els ninots. Em va fer gràcia i fins i tot nostàlgia vore la base de tortadeta de la meua infantesa, en este cas un bon enginy també, per guanyar uns centímetres d'alçada. L'estructura venia determinada per la mida dels ninots, els més grans marcaven jerarquia certa perspectiva i fins i tot una mena de cos central obert o partit. 


La jerarquia estava tant marcada, que per exemple tots els ninots de la part de darrere, eren molt més menuts i cal dir-ho semblaven dins una gàbia de tant pegats com estaven. Respecte al modelat de la infantil no podem discernir molt amb la falla gran, ulls grans, extremitats de la ma de forma aplanada, etc,....afegir a l`expressivitat, una alta contenció. Finalitzem amb la pintura, generosa en la seua diversitat, amb interessants oposicions cromàtiques per la part frontal entre el blau i el vermell. El problema es que a la part de darrere tenia a l’escena de les teteres, una gran quantitat de daurats que feien forçar la vista. Al remat el jurat li donà el 8é premi infantil i per cert, un apunt final, tenint el llibret que tenen, és injust que mai siga recompensat, fa anys que les falles algemesinenques haurien de pujar d`un a tres premis de llibret. 


Era el moment de seguir avant fins la Plaça de la Ribera, fins que girara pel carrer Lope de Vega, a l'alçada de l'església de Mª Auxiliadora ja aguaitava una altra de les campiones històriques, però sobretot una de les propostes locals més esperades. La Falla Ideal Terrassa que enguany havia plantat també una extensió del seu propi Casal Nelo Bacora al costat d`on planten la falla.... perquè ja no caben dins! però no ens perdem, arribava lentament, gaudint de la silueta de la falla gran, però em dirigia en primer lloc a la infantil: També som Patrimoni un cadafal que com explicava un cartell era un Patrimoni de patrimonis el qual impactava de bones a primeres només la veies.



El no tant xicotet cadafal, tenia dues parts clarament diferenciades: a la frontal on apareixien grandíssimes figures d`una banda el mig cos d'una oriental a la meua dreta mentre que a la meua esquerra una banda de mariachis mexicans interpretava peces conegudes, amb una parella d`argentins ballant un Tango, entremig d'una banda un ninot amb una màscara de Dia de Muertos que es com denominen a Mèxic al nostre Dia de Tots Sants i al seu costat una xiqueta fent ombres xineses. 


A la part posterior també apareixien algunes representacions d`altres Patrimonis de la Humanitat com el Moussem de Tan-Tan reunió anual que celebra el poble Amazic o bereber al sud-oest de Marroc, molt prop de la República del Sàhara -ocupada quasi tota per l'Estat de Marroc, des del 1975-. Altres patrimonis eren la ceràmica pintada d`Ucraïna o altres més propers, com les esquelles de Portugal, la Ceràmica vidriada de Talavera de la Reina, les reixes o patis cordovesos, etc,... i encara més prop el Misteri d'Elx i com no les nostres muixerangues acompanyades d`un somrient tornejant sostenint la Mª de Déu i acompanyat per la Dieta Mediterrània. 


Es difícil no oblidar algun element d`aquella falleta interminable, com per exemple les campanes en referència a l`antic ofici dels campaners. La temàtica era atractiva i estava profusament representada, a més a més tenia una composició molt rodona, on no es trobava a faltar el risc, degut a la bellesa harmònica estructurada en base a una jerarquització de figueres molt ben triat. No hi havia dos ninots de la mateixa mida, ni en la mateixa postura, un mariachí tocant la guitarra alçat, mentre que l'altre estava assegut tocant la trompeta, i dalt del barret del que estava alçat, una parella de tango, fent un escorç característic de l'universal ball argentí. 

Dicotomia de moviment entre la part occidental i oriental de la falla, a la primera amb moviments més dinàmics i a la segona amb quietud o moviments molt lents, com a l`escena d'ombres xineses. El modelat és un dels millors de l`actual escola alacantina i del Gremi d`Artistes Foguerers, en el meu cas, jo ja coneixia treballs de Juanjo Sevior i José Priol a la ciutat d'alacant per la foguera Sant Antoni de Baix, però no havia vist res seu en falles i fou un redescobriment. El naturalisme optimista, que desprenien les figures destacaven la majoria per tindre una emotivitat continguda, però evidentment, sense necessitat de llenguatge corporal en forma d'imprimir-li moviment. 


Fins i tot el mariachi que obria la boca, ho feia de forma tranquil·la. Per la part posterior el ninot candidat a l'indult el tornejant algemesinenc estava fora de sí, un ninot amb uns ulls molt grans, perquè una de les característiques de la parella artística són eixes grans finestres al mon: els ulls. Per fer-li una xicoteta crítica, de vegades expressions tant, tant contingudes, feien la sensació que el ninot estava dormint, com la balladora de Tango, cosa que donava una sensació estranya. 


Respecte la pintura, potser fou l'apartat més confús per a mi, almenys pel que fa a la part frontal. D`una banda un color primari com és el roig en el conjunt de la oriental i d`altra un color que no sé molt bé si denominar-lo lila o porpra òbviament secundari fruit de la fusió del roig i el blau, per tant no hi havia una oposició clara entre freds i càlids, sinó més bé una gradació, que això sí, els fallers de la comissió tingueren l'habilitat d`acompanyar amb una ornamentació de gespa que amb el seu color verd fosc, refrescaven i completaven l`arc cromàtic. Cal dir que preferències personals a banda, l`apartat pictòric estava cobert perfectament.


A la banda posterior, l'equilibri cromàtic apareixia repartit com a un trencadís, d`una banda el mateix lila/porpra de la part frontal, però amb una menor presència de roig cardenal i l'aparició d`altres tonalitats vermelloses repartides pel remat i la base, tant a la Magrana del Misteri d'Elx, com al grup de la Muixeranga. Aparició de molts xicotets elements que fan impossible descriure jocs cromàtics a nivell micro, però si que cal assenyalar l'entrada del blanc com a color neutre que il·luminava el centre d`eixa cara de la falla en la figura del tornejant i també en el representant del Moussem de Tan-Tan.


 En un cadafal tant competitiu com el de Sevior & Priol fins i tot la decoració dels cartells i la gespa, entraven en eixe joc de composicions i de cromatismes, astutament pintats de roig, jugaven molt bé amb el verd de la coberta vegetal de la base, que també presentava filigranes amb pedres de colors. En fi un primer premi acompanyat del Premi d’Enginy i Gràcia Infantil, inapel·lable i molt digne per a les falles infantils d'Algemesí, amb una temàtica sobre el Patrimoni, curiosament a 5 minuts caminant recte a peu pel carrer Germanies i després Fusters, fins al Museu Valencià de la Festa.


La visita a Ideal Terrassa ja paga la pena des de fa més d`una dècada, només per les seues fantàstiques infantils, però enguany el menu de la falla gran, concitava grans expectatives.... i les va acomplir amb escreix. Made in Japó vista des de lluny, no oferia una perspectiva de gran falla.....però tenia una estructura que a mesura que la mirada la repassava, guanyava punts. Guanyava especialment en harmonia, en cohesió temàtica i fins i tot en comunió entre la temàtica i la composició, un fet dificilíssim d`aconseguir i ho explique: el cadafal estava dedicat a la cultura tradicional japonesa, una atmosfera tranquil·la, bella, una miqueta quietista o fins i tot hieràtica, molt perfeccionista, espiritual i amb gran sintonia amb la naturalesa.


Estructura reduïda, era de fet la més menuda del podi i fins i tot més menuda o de dimensions semblants a la 4ª i la 5ª.... però molt ben distribuïda i com veurem després en altres apartats, perfectament executada. El remat d`una bella geisha fent una suau inclinació, mentre sostenia un fanalet, era coronat per unes aus que li afegien una miqueta d'alçada i sobretot major gracilitat. La base sobre la que emergia el remat, no recorde molt bé quin element era, però l'acompanyaven uns bonics gerros decorats amb flors i a l'altra banda un temple sintoista a xicoteta escala. 



Però és que a més a més, a la resta de ninots de base, la qualitat era enorme, hi havia una altra geisha que es podria haver presentat també perfectament com a candidata a l'indult, de fet, fins i tot per a mi resultava molt més expressiva i natural. També els ninots masculins, els lluitadors d'arts marcials tant populars a les illes japoneses, presentaven eixe escatat característic dels artistes alzirenys, a més a més sense un bri de hieratisme i en moviment com correspon a una escena de lluita esportiva. No es podia demanar més en eixe apartat a eixe nivell de ninots de base.


Em deixava per al final de l'anàlisi del modelat, la geisha del remat, en fi, crec que serà recordada durant molts anys, pels amants de les falles locals, com diuen ja popularment, hi ha falles premiades i falles recordades, la cara de la geisha de Made in Japan serà una de les més recordades de la història de les falles d'Algemesí, la seua mirada trista amb aquells bonics ulls esquinçats, els seus llavis carnosos i el seu reduït nas, tenien tal perfecció que si la comissió haguera posat música tradicional instrumental japonesa pels altaveus del Casal, tal com feien algunes comissions de València als ’90, crec que haguera trencat a plorar, perquè aquella bellesa quasi em va provocar la síndrome de Stendhal i fins i tot fer-me pensar que enlloc de ser-hi a Algemesí em trobava a València o a poblacions com Alzira o Gandia.


Com sempre faig, per posar una nota discordant, en este cas al modelat, hi havia una parella de ninots de base no tant perfectes, com eren dos estàtues que més que samurais japonesos, semblaven guerrers de Xi’an els quals eren soldats de terracota de l'exercit imperial....de Xina. Em quedava un apartat final que també em va fer gaudir com mai, la pintura, la qual com la composició també mantenia una cohesió amb la temàtica, utilitzant tonalitats properes a la cultura japonesa, com el blanc, el crema i el rosa, una altra cosa era la seua distribució.


El blanc com a la bandera nacional moderna del Japó actual ocupava també un paper preponderant a tot el cadafal, de fet el blanc es barrejava amb el color crema d`una forma tant subtil, que era impossible saber on començava un i finalitzava l'altre. El blanc no era un buit absolut d'elements, sinó que portava adherides filigranes o motius vegetals de diferents colors vius. La base era el gran contrapès amb colors vius càlids com era el rosa i freds, com era el verd, amb l'afegit d`un xicotet contra remat blau celeste, un reduït templet nipó


Els equilibris cromàtics continuaven amb els jocs de colors per exemple entre les dos geishes, una amb quimono groc i l`altra blau o verd turquesa, o la parella de lluitadors d'arts marcials, amb quimonos blau fosc front el blanc i així podríem seguir enumerant moltes més característiques tècniques en molt poc d'espai a càrrec de dos grans especialistes com són els Germans Parra, als quals vaig agrair personalment la seua participació a les falles d'Algemesí per elevar encara més el nivell general, els artistes alzirenys varen rebre el 2º premi, un cadafal de luxe per a Ideal Terrassa i per a figurar en un podi d'Algemesí.


El barri del Terrassa, ja és des de fa anys centre de la ciutat, però ara anava al centre geogràfic i comercial, avançant pel carrer Lope de Vega, passant per l`antiga Placeta del Teatre -antic emplaçament de la mateixa comissió i de comissions precedents al barri- per a passar al carrer Lepanto, ja junt al Teatre Municipal entrant en un nou districte faller, només girar al carrer dels arbres veia la part posterior de la Falla Nou Mercat que lluïa per les seues grans dimensions des de ben lluny en este cas per la part de darrere i com sempre m'agrada començar per davant, em vaig dirigir a girar-la, des de la Plaça del Mercat.


Situat a la frontal tenia la façana principal de Rialles un gran cadafal que omplia part d’una enorme plaça -la més gran del centre urbà d'Algemesí- cosa que ja parla de les seues dimensions i pressupost. El cadafal era quasi original, perquè el mateix artista l’havia plantat a la seua Alzira a la Plaça del Forn a la Secció Primera de les falles de la capital de la Ribera del Xúquer uns anys abans, en una plaça això sí, molt reduïda, també puc afegir per informacions de la comissió de la vila, que en el cas algemesinenc anava prou més carregada. L`estructura era molt estranya, ni aleshores ni ara sabria definir exactament en que consistia, només veia clar a la base per davant un gran arlequí que feia les vegades de contra remat, que baixava alegre d`una estructura que semblava laberíntica coronada per emoticones, grogues d`altres colors, mones, etc,...


També a la part davantera ens apareixia una personatge femenina en diagonal a l'arlequí com un altre contra coronament.... certament l'originalitat del conjunt, ja en la composició era innegable. Si atenem als criteris de la banda posterior, trobaríem un element que mirava al públic, en este cas, era l'únic dels cadafals que tenia eixe element, una gran mascara a la base, acompanyat d`un mata sogres i un ninot que de lluny no podia contemplar bé. He dit al principi volum considerable.... però no alçada, no era un cadafal estilitzat, sinó de molta amplia base, amb doble contra coronament i un repartiment de ninots molt uniforme per tot el perímetre, tant a la base, cos central, com coronament.


El conjunt temàtic mantenia absoluta cohesió amb la temàtica “riallera” general, era una falla molt divertida i l'humor apareixia en diferents vessants, des de les actuals emoticones de les xarxes socials i missatgeria privada, passant per altres motius clàssics com els pallassos o els personatges de carnestoltes, fins arribar fins i tot a elements còmics del cinema, cas de l`escena de Xarlot o del grup destinat a salvar-se del foc: els germans Marx. El modelat de la falla tenia certa versatilitat, és a dir des del naturalisme del grup candidat a l'indult, passant per un altre modelat més influït pel mon del còmic com la personatge femenina que feia de contra coronament i en este cas concret, un tercer grup, que estarien a mitjan camí entre el còmic i les noves tecnologies, els micos, les emoticones, etc...


Un llenguatge plàstic molt divers, que aconseguia l'efecte de transmetre una quantitat d'emocions considerable, no sempre còmiques i rialleres, però si d'impacte ràpid que no necessitaven de cartel·les per entendre que volien dir, en eixe cas, era un concepte de cadafal diferent a tota la resta. La introducció de les mones del WhatsApp o Telegram no només feien riure per les carasses, sinó també pels moviments i postures, completant a les emoticones humanitzades que òbviament no tenien eixa possibilitat tant gran de mobilitat.


Hem vist en resum, un cadafal que a nivell local comprenia un volum considerable, amb una estructura que tot i no ser massissa, tampoc era gràcil i que la feia semblar baixa, molt completa a nivell de les cares o parts, no deixant la part de darrere “buida” com es diu a l'argot faller, tenint com a gran pega, la manca d`un remat contundent. Respecte al modelat, no hi havia uns acabats acadèmics en el sentit d'escatat, expressivitat, etc... però tampoc era gens menyspreable el nivell assolit amb uns efectes finals de qualitat més que meritoris. Arribem així a la pintura, que resultava com el conjunt de la falla, molt arrelada al lema.


Colors ben vius, amb destacat arlequí per les seues dimensions que portava dos colors càlids com el groc i el roig, però també un fons de color negre sobre el qual apareixia un lila difuminat quan li pegava el sol. Al cos central un potent roig grana més fosc en contraposició tant al roig coral de l`arlequí i de la ninota gran. Entre mig dels dos, un blau purpuri, semi clar de saturació moderada, colors molt ben triats que es podien visualitzar al primer colp d'ull. El grup dels Germans Marx era un element amb personalitat pròpia que per estar pintats en blanc i negre, també tenien un espai propi molt ben definit. 


La part posterior tenia una personalitat pròpia ben definida, tant a nivell estructural perquè tenia la part més important a la base, per tindre menys escenes, però també per una composició cromàtica diferent, on la tonalitat de blancs i negres tant de la cara de la màscara com del canó que tenia dalt un mico sorprès, els color viu més difós era el roig grana, però també altres tonalitats de roig, en quant a colors freds, només el verd del mata sogres, el blau celeste d`un ninot i poc més. No podia oblidar la decoració de la base, molt ben armada amb pedra blanca sobre la qual anaven pedres amb colors negre i roig per representar cartes de pòquer i envoltant estes pedres, una nova corona de gespa. Gran acomiadament de Rubén Gómez Aranda que s'acomiada de la Falla Nou Mercat amb un nou primer premi, en total n`ha rebut 4 des de que en 2017 fitxa per la cèntrica comissió, també s`emportava el Ninot Indultat i la comissió rebia el premi al millor llibret ex aequo junt a la Plaça del Cid, cosa que em fa recordar la necessitat d’ampliar el repertori de premis de llibret.


La falla infantil portava per lema Bruixeries i el primer record que em ve al cap, és el d’un conjunt tant compacte que a la vista frontal semblava que costava passar el aire, després vaig recordar que rodant, la part posterior respirava una miqueta més, però es que fins i tot els costats semblaven un horror vacui. Què la composició o estructura no quede clara a simple colp d’ull, no és molt esperançador, no obstant, cal seguir analitzant, perquè el fruit de l’observació sempre és agradós. Efectivament la part frontal, tenia disposades les figures quasi unides sense solució de continuïtat, mentre que a la posterior mirant cap al carrer Blanc/Placeta dels Àngels, des del costat que mira cap al passatge i el carrer Muntanya, encara respirava més, era diàfana i des del costat que mirava cap al supermercat i el carrer Cervantes no tant, però també.

Tot i que el conjunt, mirant cada element un per un, podria ser un treball fantàstic, una estructura desafortunada o fins i tot una mala plantà -com li ha passat a més d`algun artista fins i tot a la Secció Especial de València- podien fer baixar molt la puntuació final. Repassant els elements, un per un, es veia una cohesió temàtica molt important, amb la qual cosa en part es compensava el punt anterior, un gran castell, bruixes, mags, dracs, llunes, fantasmes, carabasses, etc... en fi seguint el fil de l`anàlisi el modelat naturalista, també cohesionava el conjunt i fins i tot la jerarquització dels ninots humans estava molt ben proporcionada.


Ara bé, la concentració de ninots a la part davantera era brutal, quedant àrida o semi desèrtica la posterior, que tot siga dit a nivell general era prou més harmònica. Cohesió també era el que s'aconseguia amb la humanització dels ninots de Bruixeries. Respecte l'expressivitat transmesa era molt continguda crec que això no era ni bo ni dolent, com era general ho trobe positiu com a nou factor de cohesió del modelat. Passant a l'últim apartat, la pintura de la falla infantil Nou Mercat vista des de la part frontal, basculava molt cap als sectors freds, en concret el blau i el gris de la pedra del castell, la barba del mag o el negre molt semblant del barret de la lluna. 


Hi havia un altre color fred, el verd menta que és una tonalitat abundant en temàtiques com la que ens ocupa. El color càlid era molt escàs, tant sols reduïdes superfícies als vestits de les bruixes del que podríem anomenar remat i una de les cares de la lluna de color ataronjat. Vist per darrere, el color predominant era el gris de les pedres del castell, junt el blau de les teules del sostres en punta de les torres. També en este costat, la presència dels càlids era inferior, concentrant-se sobretot en el drac, potser l'artista, conscient d'eixe dèficit de colors càlids col·locava xicotets fantasmes de color groc i fúcsia, així com una carabassa òbviament de color taronja carabassa. 



La decoració de la base de la falla seguia les pautes d'altres comissions d'utilitzar diferents materials: gespa, pedra blanca, pedra marronosa, etc....fins i tot les cordes que envoltaven la falla, estaven adornades amb fulles. El jurat atorgà el 5é premi infantil a Miguel Micó per a la Falla Nou Mercat Infantil. En només 4 falles visitades havia completat el podi de l'any, la ruta continuava eixint de la Plaça del Mercat per Acadèmic Segura, creuava els quatre cantons per continuar pel carrer Sant Josep de Calassanç on es va plantar una falla durant un breu període de 4 anys, el seu districte coincidia en gran part amb el de la falla que anava a visitar.


Pujava -perquè planimètricament, està a més alçada- fins el Parc Salvador Castell, escenari faller fins ara únicament per a les mascletades col·lectives de la Setmana Fallera Algemesinenca, però des de 2019 també és l’espai on es plantà una nova falla que com he dit abans agafa part de l’antic districte de la Falla Sant Josep de Calassanç, com el parc o el barri del convent. Casualment quan arribava al cap del Parc, la Pirotècnia del Camp del Túria es trobava en plena preparació de la Gran Mascletà del Dia de Sant Josep que només poden tirar els guanyadors del Concurs de cada any. Jo m'acostava al monument dels pares de l`Algemesí independent Domenec Gamieta i Bernat Guinovart.


Digne escenari per als cadafals de la Falla Parc Salvador Castell en primer lloc vaig visitar Pirates en busca del tresor una falleta de dimensions molt reduïdes però que tenia una composició prou rica, en primer lloc em vaig adonar que estava construïda sobre plataforma, com les de la meua infància, dalt un promontori rocós amb un vaixell a un costat i al centre com a base una gran rosa dels vents i la distribució dels ninots majoritàriament damunt seu, fent també de remat, deixant només 2 ninots a la base. Mirant-la per darrere me`n vaig adonar que el vaixell estava acompanyat d`un far que feia de contracoronament


Cadafal molt menut, però l’estructura era molt enginyosa. Seguint la coherència de la composició també el modelat representava ninots molt xicotets de pirates, respecte la qualitat del mateix s'observaven certes limitacions dins del seu estil naturalista. La pintura era fosca, però tenint en compte que representava arena o roca o vaixells, tampoc podia ser molt diferent, en eixe aspecte aprovava i on pujava nota era en els detalls de les tonalitats marronoses de la fusta, rosa dels vents, vaixell, etc...en canvi en els ninots denotava errades clares, com línies de separació a la roba, així com del rostre, extremitats, etc...11é premi infantil per Estudi d’Art Maurí Vázquez.


La sorpresa de les falles grans d’Algemesí venia amb la Batfalla tenia una composició molt atractiva que enganxava i l'escenari confese que també li anava i això que quan va sorgir la falla, com soc un romàntic vaig suggerir que la plantaren en l'antiga Plaça del Convent a les portes del Museu Valencià de la Festa per tindre un escenari més bonic del centre històric però tampoc estava gens malament este. Estructura molt oberta, que a més a més era una de les que tenia més risc, amb el Joquer de base, dos personatges que desconec de contra coronament i al remat com no podia ser d`altra forma: Batman.


Per la part de davant apareixien Robin el company inseparable, així com Fallerela la super heroïna valenciana creada per Carles Recio. El gran punt feble de la composició es que vista per darrere, no hi havia cap cara, excepte les dels ninots de base, uns pingüins i un Spiderman.... cosa que començava a fer-me entendre que de composició sí, però de coherència temàtica, no tanta com pensava al principi. El modelat barrejava naturalisme, amb llenguatge del còmic, com evidenciava el somriure histriònic del joquer figura central, però també del somriure forçat de Batman, o la mirada perduda de Robin. 


La pintura fou més fidel a la realitat del còmic que a l'equilibri cromàtic, domini absolut de les tonalitats fredes i fosques. A nivell de color càlid, tant sols l'uniforme de Robin o la corbata de llacet del joquet aportaven una mínima superfície, front espais enormes de color lila, blau, verd i sobretot negre i gris que feien que la falla fora molt fosca, per darrere amb una qualitat de llum considerable més que fosca, és que la tornaven uniformitzadora.  Afortunadament la decoració de base era tota a base de pedra blanca i amb aquella llum el seu reflex a les pedres aconseguien llevar-li una miqueta de foscor. Francisco Cuadros i David Zahonero debutaven amb molt bon peu obtenint un 6é premi per a Parc Salvador Castell.


Després de breus recorreguts em tocava ara un més llarg més de 400 metres, continuava parc cap avall, per acabar girant pel carrer Molí de la Vila, tornant a entrar al centre històric i arribant per fi a la Plaça Major, escenari faller per excel·lència que ha conegut com a mínim dos comissions en moments històrics diferents del segle XX. Al segle XXI també conegué un cadafal, però per motius d`obres públiques que no podia plantar-se a la seua plaça. Anava a visitar la fins ara primera i única Falla Municipal de la història d`Algemesí, hi ha qui li va dir irònicament Falla Electoral, perquè hi hagué eleccions mesos després de la seua cremà. Com canvia la vida! dels menyspreu més absolut cap als fallers en els temps de Gregori, passant per un acostament tàctic de V. Ramon i acabant en una recerca de suport desesperada al final del mandat de Trenzano que com molts imaginavem ha acabat anant-se`n d`Algemesí ja no a València, sinó encara més lluny: a Madrid. 



Els artífex del ressorgiment faller local, han segut la societat civil, bressol i expansió dels  artistes fallers professionals locals. Guauuu... Quin Circ! Era un molt xicotet cadafal de circumstàncies, encomanat pel consistori a l`artista local Victor H. Giner a mesos vista de la Plantà, sense passar pel Plenari, amb un gos presidint el cadafal consistorial, sobre una caixa, al seu voltant ninots de pallassos, també un forçut i el ninot del mag que fou presentat a l'exposició del Ninot d`una categoria sensiblement superior a la resta, el qual fou una col·laboració de Juanjo Salom.


Composició ben oberta, modelat naturalista, però no uniforme, cal dir que a banda del ninot del mag, també el gos i altres ninots de base tenien un modelat més que digne, tenint en compte en quin moment el consistori avisà els artistes de la decisió de la construcció de la Falla “de tots”. La pintura per tractar-se de tema circense era de colors vius, comptant amb una mica de tot, però la grandària del gos del remat, feia que el color groc crema s’imposara a tota la resta. La decoració de base fou resolta amb pedra blanca que il·luminava encara més el conjunt que com era obvi estava fora de concurs. 


Tornava a baixar cap al Parc Salvador Castell, ara pel carrer dels Figueres per a seguir paral·lelament al Patronat fins la Falla Plaça Cabanilles, històrica comissió que visqué moments gloriosos en els ’90 i que tot i no te aquell esplendor de la meua infantesa i adolescència, ha tingut uns anys d`estabilitat com dirien en futbol, al mig de la taula classificatòria. Precisament quan jo arribava a la plaça del organista, ells encetaven el últim passa carrer del matí pel barri, abans de la Mascletà del migdia. El lema de la falla era Fent l’indi i la seua visió de la part frontal amb la Capella de la Troballa de Fons, mostrava una composició rodona amb tot luxe de detall sobre el mon del salvatge oest americà del s.XIX.


El cos central era un bocoi posat de través dalt del qual emergia un indi amb un destral a la ma com a remat. Una bella índia recostada de mides semblants feia de contra coronament, però tirant de comodí, també valia de ninot d`escena. Hi havia pocs ninots, però convenientment separats, també elements com un dipòsit d'aigua o la porta d’un Saloon. Una composició molt atractiva que feia que la falla entrara pels ulls. I per la part posterior continuava sent una composició que feia goig, excepte el remat que no mirava cap a nosaltres, la base estava ben nodrida de ninots de diferents mides, així com d'algun element relacionat amb la temàtica com un tipi o tenda on vivien els indis pell roges nord americans. 


El modelat era clarament naturalista, marcant les figures femenines una característica comuna com els grans ulls, cal dir que tot i el bon treball de representació dels motlles, no era totalment uniforme, com ocorre en la majoria de cadafals de estos pressupostos, però cap ninot presentava desproporcions o cap errada destacable, al contrari el cadafal no presentava fissures en eixe punt i si que tots els ninots representaven personatges del salvatge oest, masculins o femenins, indis o colons blancs, etc....


Pintura que sacrificava vel·leïtats cromàtiques de colors vius, per cenyir-se a la veracitat del que aproximadament era el mon del llunyà oest fins a les acaballes del s.XIX, predominaven tonalitats marronoses com la roca de la base, la fusta del bocoi del cos central, la fusta del dipòsit d'aigua que a tantes pel·lícules hem vist, la porta del Saloon i la pell de l`indi del remat i la índia del contra remat, a banda de les pedres de la decoració, que també mantenia eixa fidelitat al 100% fins i tot a la base de la falla. Les tonalitats marronoses estan englobades dins dels colors càlids, que tenien com a oposició cromàtica, el color blau de la casaca d`un ninot a la base o el verd dels pantalons de l`indi del remat i el top de la índia del contra coronament. 


A un dels laterals, apareixia el típic venedor ambulant d`aquells espais aleshores encara semi urbans dels EEUU que portava una casaca d`un verd fosc molt combinable amb el color marró. No podíem demanar més amb tant poc pressupost, crec que a pesar del 7é premi obtingut, l'artista Enrique Oliver s'acomiadava de la comissió i de la professió amb un cadafal fantàstic. Gràcies per fer-nos gaudir tants anys Enrique! Tota pedra fa paret i tu has segut un poderós maó en la paret que representa l`escola riberenca d`artistes fallers i en particular un bressol com ha segut sempre Carcaixent. 


El veterà artista també s'acomiadava a la infantil que portava per lema Gaudim de la natura  de nou el creador de falles, aconseguia fer un pa amb unes hòsties, deixant una composició atractiva, coronada per una fada, flanquejada per un follet o gnom, situant els ninots en forma descendent en l'escena principal de tarannà didàctic de cura de la fauna, en este cas amb un os panda oriental. Vista des de la part posterior, el remat no ens mirava, però si altres ninots que ací estaven situats. Modelat naturalista evolucionat, amb sensació de moviment com sol correspondre a conjunts amb figures de xiquets i animals. 


Forta presència de les tonalitats verdoses en referència al mon botànic, especialment al remat i cos central, així com d`altres groguencs i agrisats, relacionats també amb este mon, com a colors més vius els vestits tants dels xiquets, com sobretot del gnom, que amb el seu barret en punta de color roig i els seus pantalons blaus es convertia en un punt de referència. La Plaça Cabanilles i el seu artista Enrique Oliver des de fa 10 anys, just quan va començar també Corredor de Falles s`acomiadaven amb un 9é premi infantil. 


Continuava la ruta fallera pel centre històric, ara fent un breu recorregut pel carrer Berca més conegut com a carrer de volta de la processó de la Mare de Déu de la Salut fins que girava a l`alçada de l’antic Portal de Berca per l'estret carrer de Sant Cristòfol des d`on ja aguaitava la Falla Plaça Tres Moreres una de les més veteranes i l'única del centre històric plantada enguany en un dels extrems més prop de l`eixida que de la pròpia plaça. Si ja la plaça és menuda, aquell emplaçament reduïa encara més l'espai, cosa que donava una sensació de grans volums en la composició de la falla. 


En efecte l'estructura no era xicoteta, però el cos central no entranyava cap risc, ni tampoc cap vel·leïtat artística, un gran rectangle o millor dit cubs en forma de rectangle  que conformaven una gran base, on situar un dels remats més descomunals mai plantats a la plaça: una jove bruixa sedent amb una minifaldilla i un escot molt suggerent, al seu costat elevant una mica més la composició una lluna de dimensions considerables, sobre una carabassa humanitzada coronada per   dos rat penats. Gran volum, però certa mancança de ninots, tant sols un faune, un conjunt de ciris humanitzats, una soca també humanitzada, un parell de dimonis i sobretot el ninot candidat a l'indult.


Hàbil distribució del que hi havia, omplint una part posterior, cap a la qual no mirava cap element del remat ni del cos central. Era el lloc més adient per encabir com així era el ninot millor modelat, el candidat a l'indult, un esser amb cap de carabassa i vestit lila, al qual no li mancava detall temàtic. El modelat en general, no era tant uniforme com la composició, tampoc hi havia moltes figures humanes, tant sols una i un híbrid: el faune, en contra de la majoria d`esser humanitzats, animals, dimonis, etc..... la seua expressivitat era prou adequada a la temàtic, amb emocions pròpies del terror, la sorpresa, etc,... un naturalisme que jo veia prou reposat.


La pintura en general mostrava un cromatisme amb una paleta de colors predominants foscs, molt relacionats amb el lema Nit d'ànimes el verd fosc o verd oli del cos central, que semblava negre de nit o sense molta llum, acompanyat del marró de les vores d`eixa base, de moment els colors freds guanyaven per golejada. El color càlid més abundant, era el color rosa carn del cos de la jove bruixa del remat, així com de la carabassa humanitzada sobre la qual anava muntada la lluna de color verd, de nou equilibri cromàtic entre colors freds i càlids, però sempre amb un balanç positiu per als colors freds. 

 

Si en el modelat o en el tipus de cos central, havia segut més crític, en la pintura reconec la perícia de l’artista que jugava amb el color dels arbres, ciris humanitzats i del faune per afegir colors grocs, crema, rosa carn, etc... per afegir colors càlids que equilibraven la roda cromàtica. Pel que fa a la part posterior, eixe equilibri no s’aconseguia i a més a més la decoració de la base amb gespa verda, encara desequilibraven més a favor dels colors freds. No obstant això, incomprensiblement en la decoració si apareixia pedra blanca a la part frontal on hi havia més color càlid i en canvi no res on quasi no hi havia per darrere. Mª Teresa Melià Santamaria obtenia el 5é premi.


Malauradament a quasi totes les rutes, la falta de son, el cansament, la presa, etc... sempre em fan perdre`m alguna falla i en este cas li toca el torn a Passeig per la Selva de la mateixa artista que obtingué el 7é premi. Recorde haver eixit amb molta presa d'allí pel carrer de la Séquia dels Plorons girant pel carrer Santa Bàrbara, ja al districte d'una altra comissió seguia recte molts metre fins arribar als afores d'Algemesí, creuant Pasqual Ferrer fins la Falla Barri Santa Bàrbara comissió històrica amb 8 palets, la tercera més premiada de la història, amb una evolució molt irregular els darrers deu anys. 


Retorn a l’edat mitjana vista ja des del carrer que dona nom al barri i la comissió donava una sensació positiva de retorn a les bones falles que en este gran barri s’havien plantat. Estructurada entorn un castell, el remat d`un cavaller amb un escut a un braç una espassa a l`altra i subjectat d`un peu, a banda del corresponent factor risc, oferia bellesa estètica. Una mica més baix, com a contra coronament una arquera asseguda es preparava per llançar una fletxa. I fent una diagonal, però eixint també per una de les torres del castell un xicotet drac mal encarat que semblava a punt de tirar-nos una flamarada. 


La base feia la sensació d`envoltar el seu cos central i remat, resguardant-lo o abraçant-lo. No semblava un cadafal molt voluminós, perquè l`entorn quasi al terme municipal, era molt obert, però tenia una composició molt harmònica, amb una miqueta de risc -més encara si hagués fet vent, pel lloc on estava- i uns ninots relacionats amb la temàtica medieval: un rei, un botxí, un cavaller, etc...a la part posterior la composició era pràcticament idèntica, pràcticament l'única diferència era que les figures de base estaven a major distància, per tant era més oberta.


Modelat que basculava entre el naturalisme i el llenguatge del còmic, no tenien tampoc una expressivitat exagerada, excepte les boques obertes del cavaller del remat o el drac, curiosa la diferència de quietud de les figures femenines enfront les masculines més mogudes. La pintura fou per mi, el segon millor punt darrere de la composició, no es va cebar amb tonalitats fosques, una mostra és el castell que no era ni marronós ni tampoc verdós fosc, sinó una barreja de blau clar per darrere, violeta, lila o morat, fent diverses gradacions amb base de blanc per davant, que fou tot un encert per a no robar-li protagonisme als ninots del remat i contra remat de la falla.


El cos central amb una transició de colors suaus, quedava discretament en un segon marge per a que destacaren els colors primaris del cavaller, un blau fosc junt a un gris metàl·lic de l'armadura, el verd del vestit de l'arquera junt el groc dels seus cabells rossos i com a element més càlid el fúcsia del drac i per si no fora poc el verd del vestit del ninot del rei a la base. D`autèntic mestre l`elecció i execució cromàtica d`eixa part frontal que també afegia colors marronosos amb elements de fusta, palla, etc...i amb una decoració de base de pedra blanca que ho il·luminava tot, com per exemple el botxí que òbviament anava de negre. A la part posterior els únics elements eren uns pocs ninots de base que també alternaven colors càlids i freds, els quals amb eixa decoració de pedra blanca aconseguien lluir més. Gran treball de Manu Pons que obtingué del jurat el 4rt premi.


Crema Troia era la proposta infantil de la Falla Barri Santa Bàrbara. El cadafal com indicava el seu lema, tractava l'estratagema que idearen els grecs per aconseguir entrar definitivament a la ciutat Anatòlia. La composició com no, girava entorn un cavall de Troia de fusta tal i com explica Homer en l’Iliada  al segle VIII a.C. molt ben vist col·locar un ninot al·legòric de la deessa de la intel·ligència Atenea amb el seu característic mussol en el remat, perquè fou una treta molt intel·ligent oferir un regal i dir que es retiraven, quan en realitat el que feren els soldats grecs fou enganyar els troians introduint-se en el cavall i baixant per cordes per la nit quan ja estaven dins les muralles... i d`ahí ve l’expressió Cavall de Troia.


Des del punt de vista compositiu, l’única pega a banda de ser molt menuda, era que la part posterior estava pràcticament morta, tan sols un àngel amb un arpa dalt d`una columna. Personalment jo haguera posat allí al grup candidat a l’indult una parella del deu Hermes i d’Atenea Nike o Atenea Victoriosa -a la filla de Zeus se li representava de dues formes i a la falla efectivament apareixia em ambdues representacions, estaven molt ben documentats- i ja parlant del grup candidat a l’indult entrem en el modelat que tractant-se del mon clàssic, era naturalista amb la proporcionalitat matemàtica del cos humà com a eix guia, un modelat uniforme sense errada alguna, aconseguia expressivitats vives sense fer ganyotes, escorços físics, etc.. les mirades dels ninots semblaven de pel·lícula èpica, sobren els comentaris. 


Respecte la pintura, com a la falla gran, es va preferir no enfosquir el cos central, ans al contrari, es va triar una tonalitat crema molt suau pel cavall, un agrisat amb molt de blanc al temple o amb colors metal·litzats on la base de blanc fora present de forma discreta, d`altra banda també apareixien dispersos colors càlids puntuals, el rosa del casc de les crins del Cavall, el daurat de l`armadura dels grecs que entraven al cavall, el rosa del vestit d`Elena, etc....això permetia que a la base pogueren posar una mínima base de roca agrissada i verdosa però de nou ornamentada amb abundant pedra blanca que tornava a afegir llum, la mateixa il·luminació mediterrània troiana. Tot un clàssic revisitat i signat per la comissió que feia retornar al podi infantil a la Falla Barri Santa Barbara que obtingué el 3r premi infantil. 


L'última falla que anava a visitar caminant a peu anava a costar una bona caminada, vora 800 metres em separaven caminant per Pasqual Ferrer fins entrar a l`avinguda de Bernat Guinovart, un llarg però agradable passeig fins la falla especialista en infantils d`Algemesí la del Parc Bernat Guinovart que portava per lema Som de la llet xicotet cadafal agrupat, molt agrupat amb una base on destacava per la part frontal una vaca humanitzada que portava una safata com un cambrer amb molts biberons de llet, al seu voltant altres animals, alguns damunt d`una gerra gitada en concret una cabreta constituïa el coronament.


La composició era molt rodona, però excessivament compacta, no acabava d`entendre l'estructura a la primera de canvi, després em vaig adonar que tenia una base rodona amb un ixent on apareixia una de les dues úniques figures humanes: la de Cleòpatra en referència a la llet de burra que diuen que utilitzava per banyar-se i millorar la seua pell. El conglomerat estructural de la falla, no tenia cap gran figura mirant cap arrere, però si una xica científica que analitzava els distints tipus de llet amb un coala amb xumet. La qualitat del modelat de l`autor es sobradament coneguda per tornarem a donar unes breus pinzellades.


En primer lloc perquè no se`l pot adscriure fàcilment a un naturalisme, com els altres, ja que s`assembla més a un artista d’autor que ha consolidat determinades característiques en les seues obres, com són sobretot els trets facials, el seu domini de l’expressivitat, fa que siga un dels millors en aconseguir humanitzacions d`animals de forma molt acurada, però també en algun objecte com veiem en un dels laterals de la falla. Les mil i una expressions, quasi totes felices dels ninots que representaven animals, s`aconseguien per un domini total de les mirades, pose com a exemple la cara de satisfacció de l`elefant.


La pintura tampoc anava per darrere del modelat, escala cromàtica de colors vius, amb tonalitats més clares o més fosques tal i com ocorre en la pell dels animals, des del blanc i negre de la vaca, passant pel gris de l`elefant, fins arribar al marró de la burra, o el taronja del tigre... tot això per davant, on no hi havia una tonalitat dominant. Haguera dit que dominaven els colors freds, de no ser per la faixa o falda que li posà l`artista a la vaca cambrera.


Per darrere, destacava molt una tonalitat neutra més propera al blanc i crec que més la tonalitat freda. Crec que la decoració de base amb gespa, fou més per assemblar-se al lloc on mengen la majoria de remugants productors de llet, que per estètica. En qualsevol cas, un cadafal molt complet i un nou 2º premi infantil per a Juanjo Salom a qui jo carinyosament ja he batejat com el Raymond Poulidor de les falles infantils d’Algemesí, encara que a diferència del mític ciclista francés, Juanjo si que te 2 palets i esperem que en el futur arriben molts més. 


Salvatge era el lema de la falla gran i també la fi d`un cicle que va començar el 2018 amb una falla que portava un gremling de remat (de la qual per cert, a banda de fotos tinc la cremà i promet pujar-la) algun dia. Un cicle amb falles originals i amb estil propi que han ajudat a augmentar la diversitat estètica i sobretot l'originalitat en una població que no anava sobrada. El volum del cadafal no era molt notable, consistia en una gran mascara africana dalt la qual un xiquet negre amb una mascara a les mans i una moneta pelant un plàtan. 


Poques figures envoltaven la mascara, una mare alçant el seu fill que era el grup candidat a l'indult, un dels favorits que enguany ho tenia molt difícil per la competència existent. Una xica negra i per la part posterior un tigre i un africà que em recordava un dels dansaires del Rei Lleó. Vista per la part posterior, des del parc, la composició semblava més triangular. El modelat com la falla era escàs, però ja dic de molt bon nivell, especialment en el grup candidat a l`indult que deixa molt bon sabor a l'exposició, crec que en votació popular no haguera baixat del tercer en un any molt competitiu. 


Expressions totes contingudes, especialment el ninot del remat que semblava seguir-te, un efecte psicològic crec que per una mirada molt penetrant treballada a partir d`ulls grans. Interessant no, interessantíssim l'apartat cromàtic, amb un equilibri dels colors marronosos, per la fusta de la màscara, però també per la fusta dels arbres, òbviament pel marró cafè de la pell dels ninots representats i el verd de les fulles que emergien de la part superior de la màscara per la part frontal i per la part inferior també prop de la base. A banda tota la base anava decorada amb gespa que recordava a la Sabana. 


No podia parlar de pintura i oblidar el fresc pintat a la part de darrere de la màscara que recordava un paisatge africà, detalls com el vestit blau d`una de les africanes que evitava l'omnipresent verd i es contraposava al rosa coral de la mare del grup candidat a l`indult. La Falla Parc Bernat Guinovart era menuda, però molt original i amb moltes fortaleses, tenint com una de les poques febleses el seu pressupost. Un 8é premi molt digne per a Victor Navarro que afortunadament no deixarà de plantar en Algemesí, perquè el taller de Bolbait ha fitxat per a plantar el 2024 a la Falla Nou Mercat al centre de la ciutat. 


La següent falla infantil que vaig visitar, quasi a l'hora de la Cremà fou la de Crist de l'Agonia-Lluís Martínez i ads, plantada quasi més prop del Carrascalet que de l`emplaçament actual. Tenia tanta pressa que només li vaig fer una fotografia a Un dia al Casal obra de Juan Carlos Ferri i Lola Climent, un cadafal de dimensions considerables, però crec que amb ninots molt refregits al voltant del propi mon faller, amb una fallera al centre i totes les activitats al seu voltant, no recorde ara mateix molt més, ni en modelat ni en pintura, però si la sorpresa que una falla d`eixe nivell rebera el 10é premi infantil.


Primavera era el lema de la falla gran, que mostrava una important davallada de volum  després d`uns magnífics anys fins 2019 en el qual aconseguiren el 2º premi amb Pepe Benavent. Una figura central, que feia les vegades de cos central i remat era una al·legoria de la primavera, no hi havia més en la composició, a banda dels ninots que l'envoltaven, com una fallera amb minifaldilla, el ninot que representava al faller del gotet i un parell de figures més. El modelat era naturalista en el seu conjunt, en això mostrava una forta cohesió.



El modelat destacava especialment en el gran ninot central, el problema és que hi havia el que hi havia..... i no hi ha més. Una figura central molt bonica, d`una cara femenina, que també estava ben pintada, dins del que cap, perquè recorde que no era una dona, sinó una figura al·legòrica sobre la Primavera amb uns cabells pel rojos que combinaven bé amb un vestit verd llima amb estampació de flors i també estaven ben pintats els ninots de base... però de nou, hi havia poca superfície a pintar. Òbviament la falla era molt frontal i a nivell cromàtic també empitjorava una mica per darrere, no obstant a nivell formal no estava gens malament el treball que feren Juan Carlos Ferri i Lola Climent que reberen el 10é premi.

Finalitzava la meua ruta, al Barri del Pla on m`esperava encara una última de les sorpreses positives de la Setmana Fallera d’Algemesí, ni més ni menys que una obra de David Ojeda. El lema de la falla era Il·lusió lo pitjor de la falla era el banderí del premi que li havien estacat davant de la cara del mig cos de la fallera que feia de cos central.... senyors fallers, hi ha altres espais per posar el banderí, com per exemple la falla adulta i així no tapes la teua millor carta de presentació. En fi la composició que era molt menuda, estava molt ben aprofitada, col·locant dos ninots de remats damunt els rodets de la Fallera, un faller enlairat posant banderetes i una fallera també dalt de tot posant l`enllumenat festiu.


A més a més en el modelat de David Ojeda, hi ha molt de modelat pintat, de fet és un dels millors, seguint eixa tècnica, així com també en l’ús de la llapissera per reproduir eixos trets facials, ulls, boques, cabells, etc... i fins i tot en alguns casos també la roba. Pintura? Ai! Si no coneguera a Ojeda podria haver patit una gran decepció però precisament la seua gràcia és que sovint no pinta els ninots que resten en un univers de blanc i negre. Abans d`anar, tenia molts dubtes en que em trobaria a la Falla el Pla de nit, però afortunadament hi havia un enllumenat més o menys decent per a la falla infantil -podria haver segut una miqueta millor-



Afegir que al blanc i negre del conjunt del cadafal, podríem sumar el beix de la pinta de darrere al que podríem dir remat, més visible a la part posterior que per davant, per cert un dels ninots també portava una miqueta de beix i per supost el blanc i negre, com el beix és una variant del groc, la comissió i l`artista estaven en tot i feren una decoració de base molt elaborada a base de pedra blanca, pedra blava, pedra roja i gespa verda. Una suma de factors que li atorga a la Falla el Pla el 4rt premi infantil de les falles d'Algemesí.


Canvi Climàtic era el lema del cadafal gran, molt modest també, amb una composició senzilla basada en un os polar blanc sobre una peça de gel amb un cartell de 30º i un altre que posava Pol Nord amb un sol radiant damunt. I una mica més avançat un lleó, també apareixien un porc, una xica nua i uns gelats humanitzats. La composició era extremadament senzilla, cos central amb remat acompanyat de cartells que afegien informació i ocupaven més espai al que podríem denominar remat de la falla.


Modelat naturalista amb les característiques pròpies del taller de Xavier Herrero, el qual es conegut pel seu peculiar mode de representació amb caps grans una mica desproporcionats, galtes rosades i ninots humans generalment de mitjana o baixa alçada que els donen quasi sempre un aspecte caricaturesc. En este cas només hi havia una figura humana amb expressivitat molt reposada, igual que els animals que l’acompanyaven. La pintura dominant era la pròpia del cos central i remat, que era la superfície més gran, és a dir blanc amb rosat molt difuminat a la figura de l'os polar del remat i de lila quasi blau molt difuminat al bloc de gel del cos central. 


Per darrere la falla tenia un predomini del color blanc quasi absolut, excepte el groc sofre o zinc del Sol i el rosa carn del porc humanitzat. Per davant, el blanc tenia com a contraposició, no només el blanc, sinó també el marró cuir i el marró cafè del lleó i el verd de la palmera o el taronja i el violeta dels polos comestibles. La decoració de pedra blanca que imagine seria per a reflectir el paisatge polar, tenia no obstant alguns rogles de gespa, damunt el qual anaven alguns ninots. Cadafal ben executat però d`unes dimensions molt menudes que va rebre el 10é premi per a la Falla el Pla que poc a poc va sumant experiència, amb 16 temporades plantant falla des del 2008. Finalitzava ací el meu recorregut personal per les falles d'Algemesí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada