Tradueix

dilluns, 9 de març del 2020


CRÒNIQUES FALLERES    2019



Recorreguda personal per l’eixample i part baixa de Xàtiva. Abu Masaifa repeteix el palet a la Secció Especial Infantil amb Xavier Gámez superant a Xavier Ureña a Selgas “pels punts” i Verge del Carme puja a l’especial infantil pel 50 Aniversari. . Gio dona la sorpresa amb Corts Valencianes i rep el ninot indultat infantil. Ferroviària continua a la Secció Especial Xativina i Murta Maravall guanya el Ninot Indultat.


Després de molts anys, almenys des d’abans de crear Corredor de Falles, tornava a Xàtiva per falles de dia, tot i que la vesprada al mes de març és curta i no em quedaven ja molts minuts de sol. Em notava estrany contemplant el Mont Vernissa, ja que sempre veia la silueta en la nit però mai els arbres i encara més estranyat per què era la primera vegada que a eixes hores estava mirant la Falla Corts Valencianes nascuda el mateix any que Corredor i plantada per primera vegada el 2015, un any singular per ser el del 150 Aniversari de les falles de Xàtiva. Els deu manaments fallers  tenia un volum reduït però una composició senzilla, atractiva amb un missatge fàcil d`entendre. A la base apareixien les taules de la llei fallera, dalt seu un cap d`una fallera i més amunt en el coronament dos angelets somrients. 


Era evident que s’havien adaptat les Taules de la Llei de Moisés, arreplegades en la Torà i en la Bíblia a la temàtica fallera. Per la part de darrere, tot i que la composició era la mateixa, quedava un poc gelat, ja que les cares estaven dirigides totes cap a la part frontal. Respecte el modelat, era molt uniforme, amb una tipologia de ninot caricaturitzat amb el cap sensiblement més gran que la resta del cos, per a destacar les seues característiques psicològiques i a més a més seguint una estricta estètica fallera. Abans de passar a la pintura, cal destacar la crítica fallera local per què connectava molt bé els manaments bíblics amb els fallers, com la de no dir en va el nom de la JLFX, honrar a la FM, no mataràs al jurat de les falles, etc....


La pintura que tenia un clar predomini de la tonalitat rosa carn i rosa persa fort quasi fúcsia, tenia la fortuna de tindre de fons les grans pinades de la serra adjacent, a banda d`això també la base està ornamentada amb gespa verda. Hi havia un color càlid barrejat amb un fred en un lloc estratègic, el color crema amb algunes passades de morat de les taules, que per la part de darrere era més morat i d`un color fosc indeterminat per la part posterior del cos central. Certament la part posterior semblava una altra falla, en totes les categories descrites, potser amb excepció de la composició. Al remat el taller de Xavier Herrero rebia el 4rt premi de la secció 3ª i el guardó més positiu el 1r de Crítica Fallera.


La falla infantil portava per lema Sense preses i era obra de l’artista torrentina Gio, amb una composició molt diàfana, un caragol molt especial sense ulls ni rostre que portava dins seu concretament a la seua closca, una casa. El coronament era una xemeneia de la qual emergien un planeta i un núvol, dalt la closca junt la xemeneia emergien diferents follets, un semblava un conductor del caragol amb una canya de pescar a la ma, l’altre tenia mig cos fora d`una seta i un altre ja tenia tot el cos fora romanent abraçat al capell semiesfèric. La composició era senzilla, però cuidava molt els detalls, com un camí fet a base de suró enmig de la gespa. Passant al modelat, cal parlar d`un treball molt acurat d`escatat d`una superfície menuda tot siga dit, però amb gran quantitat de textures, no només tela, sinó també gespa, llana o fins i tot fusta d`arbre natural -hi havia una soca-.


Cal que em detinga en el ninot candidat a l’indult, no només per haver donat la sorpresa d`aconseguir l’indult, sinó per les seues característiques. Resumia en un xicotet espai, la filosofia del cadafal, disseny original, innovador i molt ric en textures, aspecte que està guanyant en les falles però que no és ni molt menys majoritari. Però no només sorprenia les característiques del modelat, sinó també de la composició interna de l’escena, amb un bolet que tenia un peu girat i el propi cos del follet que feia força cap avall i en una posició de semi caiguda. 






En darrer lloc, cal parlar de pintura òbviament si el modelat no era naturalista, la pintura tampoc ho anava a ser, colors molts forts tant els càlids groc, crema i roig de la closca, com el morat envernissat de la part carnosa  del caragol. Per a contraposar eixe color fred hi havia un bolet amb el capell color rosa. La pròpia gespa de color verd oferia un contrapunt als colors càlids. I els follets tenien un el capell roig i l`altre verd. Una aposta arriscada que va rebre el 2º de la secció tercera infantil i el Ninot Indultat Infantil.


La meua recorreguda partícular començava forta, però havia de seguir cap a la meua segona etapa, cames que vos vull aprofitava el temps i avançava a tota velocitat per l’avinguda de les Corts Valencianes, creuava l`avinguda Ausias March i entrava a la d`Abu Masaifa. La meua primera visió de African’s Go  fou per la part posterior, el primer impacte fou de una gran cohesió temàtica, no hi havia detall que no fera referència a Africa.... però no tenia tant clara la composició i les tanques no ajudaven. Al girar 180º el paisatge es va aclarir molt, tot i que les tanques continuaven allí. Es veia clarament una base rodona de la qual partia una estampida de fauna africana, per la base un lleó i una zebra amb els ulls fora de les orbites, mentre que per la part superior apareixien una estruç, una gran sargantana i un gran goril·la. Mirant l`escena complaent i molt tranquil una girafa que semblava al marge de la situació... fins i tot somreia. 

Com es obvi una façana principal amb molta força i moviment, que curiosament intercalava les figures humanes entremig dels animals, tant a la base, com a la part mitja com al coronament. La falla per la part frontal, semblava partida en dos, la banda esquerra mirava cap a un costat i la dreta formada pel cap d`un ancià africà i un mico mirant cap a l’altre. La composició era difícil de descriure, però tenia els elements ben distribuïts, ja que per exemple si la part posterior, no tenia tantes figures ni tantes cares, excepció d`una mascara ritual, si posseïa per exemple el ninot candidat l`indult. composició era interessant per la part frontal i per un dels laterals que oferia una més que curiosa perspectiva amb un coronament a base d’aus amb les ales obertes, establint diferents pisos altitudinals i també interessant com les figures dels xiquets junt els animals creaven major sensació de moviment. 


La part vertaderament potent, començava amb el modelat de superfícies arrodonides i molt polides. Eixe arrodoniment, apareixia clarament en el modelat de la fauna africana que composava l’estampida, però també de les figures humanes, que apareixien d`estructura corpulenta, a excepció de la figura de l’explorador. La falla semblava una fotografia d’una seqüència de la vida, les emocions afloraven de forma diversa, alegria en els xiquets, temor o cautela en els animals, serenitat en l’ancià o en la figura candidata a l’indult, etc,...naturalisme, barrejat amb llenguatge plàstic propi del còmic, però amb expressions quasi totes contingudes, fins i tot les més exaltades. Un fet molt curiós, es que la part posterior, feia la sensació de ser més baixa que la davantera, afortunadament el modelat era tant proporcionat i polit que no es trobaven a faltar més ninots. 


L’aspecte final que imprimia caràcter al cadafal era la pintura, amb tonalitats marronoses com és lògic en una falla de temàtica animal i a més a més africana, ara bé, no s’aplicà un sol color, sinó diferents tonalitats marronoses, algunes més càlides properes al caoba, com la del Lleó, altres més fredes properes al cuiro, com la de la cara de l`ancià, passant per la dels xiquets tonalitat xocolata. Per tant una majoria clara de tonalitats càlides... un càlid suau, per la part posterior, que tenia insert altres jocs de colors secundaris, com el blanc vs el negre de la zebra i el goril·la. Tant de color càlid, havia de tindre alguna contraprestació i ja que a la falla el color fred era molt escàs, la decoració amb gespa verda, aconseguia l’efecte desitjat, tant d`equilibri cromàtic com d`ambientació. 


La part posterior curiosament amb menys ninots, tenia un  major equilibri i riquesa cromàtica, no només marrons, també grocs, rojos, etc,... i en la banda dels freds un solitari verd, però de nou, teniem el constrast entre el blanc i el negre en el coronament. L’ornamentació de les falles és hui dia molt acurada, per què han desaparegut les bases, però en el cas de Xàtiva, existeix una llarga tradició que fins i tot és premiada i comporta que en falles com aquesta apareguen pedres pintades amb colors vius com el blau, el roig, el groc..... i el marró del suro vegetal. Dir que l’ornamentació anava més enllà de la pròpia base o superfície, com la falla tenia una coberta o envelat, apareixien màscares africanes en les columnes. L’artista Xavier Gámez renovava el triomf amb la Falla Abu Masaifa que rebia el 1r premi de la Secció Especial Infantil, així com el 1r d`enginy i gràcia i el 2º millor ninot de la Secció.



Era el torn de passar a Qui paga mana un cadafal amb un volum impactant en comparació als darrers anys...i afortunadament porte uns quants. Era -i és -evident que la comissió de la part nova xativina travessa per un bon moment i això és reflectia al cadafal, també es cert que estava plantada un poc més avant de l`encreuament amb Gabriel Miró. Una gran base, que semblava el pedestal d`un antic temple feia de base per a que damunt es col·locaren un parell de coixins i damunt seu el gran ninot del coronament. Això vist per darrere, per davant es veien també dos ninots, un humà i un animal que estaven situats pegats a la base i que vistos des de la part frontal o algun dels laterals creaven perspectiva i profunditat. Un darrer element fonamental per entendre la composició, eren la porta i els pilars, que no complien una funció d`enriquir el modelat sinó l’estructura general i crec que el resultat fou fecund. 


El modelat era absolutament naturalista, a l’igual que en la falla infantil denotava cert moviment -en molt menor mesura en la gran- però sempre dins uns marges de gran contenció. En el cas del coronament, la postura del ninot principal amb les cames flexionades per a no caure i la safata plena de coses a punt de caure, simulava una situació de gran risc, a més a més tenia un ninot més menut al costat. I per la part frontal no hi havia cap ninot d`escena, per la part posterior, el grup candidat a l`indult amb un Donald Trump assegut a un coet intercontinental i després l’escena del cementeri, amb dos zombies fallers, un tant desproporcionats, en la relació del tren superior respecte la inferior del cos. La pintura, en aquelles darreres hores amb llum natural, indicava suaus contrastos per la part de baix, és a dir des de la base ornamentada fins el cos central, amb el groc albero de l’arena de la base i el crema agrisat dels elements arquitectònics que no escultòrics que envoltaven el cos central, a aquest colors càlids tant suaus quasi neutres, els acompanyava el verd de la gespa. 


Ja al cos central, el cromatisme de la Falla Abu Masaifa, es tornava més contrastat amb les tonalitats dels coixins verd i rosa, així com el morat del turbant i el groc del tigre dels contra coronaments propers al cos central. Finalment en el coronament podríem trobar els colors més vistosos el blau i el rosa que destacaven front a la resta de paleta de colors de la falla, també en el coronament apareixia el color crema que enllaçava amb la base. El cadafal de Rafa Cheli obtenia del jurat el 3r premi de crítica local, el 2º de crítica fallera i el 1r de la secció segona a banda de la millor coberta d`un llibret de falla, també obtingué el 35é premi de llibret de la Conselleria d`Educació. Quan abandonava el cadafal de Abu Masaifa també recordava que feia molts anys que no decoraven tant la base, però era moment de seguir cap avant.

Podeu llegir el llibret ací:Llibret Falla Abu Masaifa 2019




 En menys de dos-cents metres seguint recte, deixava arrere el Barri Nord i arribava a la Falla Joan Ramon Jiménez que vista per darrere ja em feia percebre un volum molt xicotet...i també rodant-la i veient-la per davant. Xicoteta, si... molt xicoteta, però probablement era la única falla original de les falles de Xàtiva d`eixe any, tant en el guió a càrrec de Rafa Tortosa amb el lema Llavor, com en el cadafal faller obra de l’artista local Josep Almiñana. El cos central i coronament feia referència a plantar la llavor d`un nou mon, una llavor òbviament metafòrica, d`un canvi interior que apareixia representada per una figura de mig cos en actitud d`ofrena o de mostra de l’acció u objecte a ressaltar, en el nostre cas una llavor i un pessic de terra a la ma del ninot principal. 


Entre les diferents escenes, el nexe comú d`una decoració on apareixia d`una manera o altra la terra. Per exemple en l’escena de Plantant la llavor, entre les estàtues del bé i el mal, on apareixia un tros conreat amb diverses verdures que afloraven entre els cavallons, però també altres tipus de terres no agràries i torne a insistir metafòriques com la gespa que feia de fons de l`escena de La llavor que està per vindre i altres metàfores com les de la collita dels quatre anys en referència als polítics locals. Més que composició parlaria de disposició dels diferents elements, fins i tot la pròpia ornamentació de base que comprenia diferents tipus de terres, arena, gespa, etc... les quals anaven combinant també els corresponents colors. El modelat era un dels més agosarats que he vist mai a Xàtiva, amb algun ninot més naturalista, però la majoria contenien línies planes en espais on apareixia algun orgue o en altres casos, es prescindia d`alguna extremitat.


D`altra banda, hi havia una riquesa de textures que no apareix al ninot naturalista, com mosaics, flors, vetes, etc... i ací m’introduisc en la pintura que a la part central del cadafal amb colors càlids marcaven el punt central, deixant la part superior per un color cremà molt neutre i un blau elèctric al remat. El ninot més menut que tenia davant amb colors verd i cabell groc eren el complement a eixe espai central.  Filant molt prim és podia descobrir algun contrast peregrí entre blanc i negre, però calia fixar-se molt per veure’l i no passar de llarg. 5é premi i 1r d`enginy i gràcia de la secció segona i el 1r premi de decoració de monument. El llibret de la Falla Joan Ramon Jiménez va rebre el 2º premi a nivell local i el 10é del Concurs Autonòmic de la Conselleria d`Educació.

Podeu llegir el llibret ací:Llibret Falla Joan Ramon Jiménez Falles 2019



Podeu llegir el Verí del Foc ací:Revista El Verí del Foc nº 13 Falles 2019


Un pam de l’imaginari era el lema de la falla de Ramon Olivares amb una composició que tenia dos cossos centrals que quasi s’unien formant un espai ennuvolat, dalt el qual apareixia una parella de dones majors, granera en ma. Llegint els cartells vaig esbrinar que parlava de dues ermitanes una del cim de Santa Anna i l’altra del cim del Puig. Enmig de les dues, quasi com a creu de volta, apareixia un xiquet sostenint un quadre de Felip V cap per avall, el primer Borbó ha passat a la història no només per cremar Xàtiva, sinó també Manuel, Quart de Poblet, Sant Mateu, Vila-Real, Verger, Xaló, Benissa, Ondara, Alcalalí, Raval de Dénia, massacre a Elx, Agres, Pedralba, etc,.... un genocida del segle XVIII que odiava profundament els valencians. Però no tot era trist, xicotets ninots, per que la mida era molt menuda mostraven personatges xativins medievals, com el mític Abu Masaifa -que no està clar que haguera existit- creador de la primera fàbrica de paper d`Europa a la Xàtiva del segle XI o una xativina d`una època semblant amb un arnadí.    


La composició molt oberta també mostrava escenes costumistes com la de la castanyera, el modelat en general era naturalista però hi havia alguna caricaturització com la del xiquet amb una llengua fora molt allargada que expressava esgotament, al costat de la font del lleó. Altres recursos del modelat, era la humanització d’elements inanimats com les flames. La pintura de la part del coronament, era més pastís, on fins i tot el color verd fosc d`una de les ermitanes no semblava molt dur, les tonalitats més fortes estaven en els elements secundaris com les torres de les bases, en un edifici al costat del ninot d`Abu Masaifa o en la reproducció de la font del lleó, a més a més, també la decoració de la base portava pedres blanques acompanyades de suro vegetal marró. Cadafal xicotet el de la Falla Joan Ramon Jiménez però original que va rebre el 1r premi de la secció segona infantil. 



Continuava la meua marxa, però.... ai las! La recorreguda arribava al centre de Xàtiva i col·lapsava la meua ruta, havia de fer una aturada obligatòria que vaig aprofitar per fer un cafè, el problema és que fou molt llarga aquella espera i la lluna començava a guanyar-li la partida al astre rei. Eixia d`aquell establiment del carrer Baixada de l’Estació on havia aprofitat per repassar les diferents xarxes socials on còrrec digitalment, però tractar de fotografiar la Falla Ferroviària es va convertir en una autèntica odissea on la paciència i concentració foren vitals. La calma i la constància tingueren premi, al fi podia enquadrar i fotografiar Ets Màgia aprofitant les interrupcions d`una recorreguda que no acabava de passar mai, per aquell emplaçament tant centric. Composició triangular oberta, amb un cos central format per unes cases i un parell d`animals, un gat inquiet i un mussol amb les celles arrufades. Coronant eixe cos, un personatge femení que semblava un cadàver, el qual a eixes hores de trànsit de la vesprada a la nit es mostrava més inquietant. 


Algunes de les escenes feien de contra coronament, concretament un arbre petrificat o momificat, una calavera amb un ciri i un altre ninot cadavèric. Al costat un ninot amb la llegenda de l’avaricia trenca el sac. A l’altra banda completant el triangle una altra escena amb un ninot d`una mida un poc superior a la resta d`una iaia que estava cuinant. Les escenes tenien altres ninots cadavèrics, com el candidat a l`indult situat a la part de darrere, passant a eixa part de la falla, la sensació que donava era que el cadafal era més menut i fins i tot semblava un poc buit, això sí amb una coherència temàtica important i això que la temàtica era un poc enrevessada, en alguns moments, més que de màgia, la falla semblava que anava de morts o del concepte de la mort en abstracte, però si es llegien alguns cartells tot es relacionava millor de forma clara. 


El modelat, partint del naturalisme caricaturitzava tot el conjunt, des d’elements inanimats com les cases del cos centrals, passant per l’arbre momificat fins els ninots cadavèrics o també animals com el gat esglaiat. La característica més comuna dels ninots que representaven humans era el seu volum, d’altra banda, no s’apreciaven trets facials comuns entre eixos ninots i potser eixe era un dels fets més discordants que impedien arribar a una harmonia general en eixa disciplina. En aquells moments lamentava no haver arribat abans a Xàtiva, ja que una falla cromàticament tant fosca era molt difícil de calibrar de nit, tot i que la il·luminació era prou bona per a apreciar el treball de Josep Almiñana.  


Potser la pintura fora la disciplina més cohesionada, amb tonalitats grisenques i morades als extrems i coronament- en el coronament un poc més roja que morada, tot siga dit-. El cos central, a banda de la grisor general  tenia tonalitats marronoses en els contorns dels animals, però també el color fusta i el crema. Tot i ser molt minoritari, si és destacable per la excepcionalitat que dos ninots situats a la part frontal tenien color blau. Per darrere, amb una composició més simple, també la pintura tenia un esquema més senzill, en general colors més clars, el que tenia més colors càlids era el venedor de fum, situat en un espai central front la casa. El perímetre de la decoració millorava un poquet el conjunt, però no podia fer miracles. La Falla Ferroviària va rebre el 4rt premi de la Secció Especial. 


Per què no? Era el lema de la falla infantil del mateix autor. Els anteriors aclaparaments patits desapareixien, tot i tindre públic al meu voltant, la pressió humana era molt menor. El primer detall que contrastava fortament amb el cadafal gran, era el de les dimensions, molt considerables com correspon a la màxima categoria xativina. Estructura esvelta, que no espigada, amb una alçada molt considerable, que anava obrint-se als costats a la manera d`un arbre. El cadafal era rematat per una estructura de núvols que aconseguia una sensació etèria en eixe punt, amb detalls tant fantàstics com els fils que queien del núvol com si fora pluja. Altres elements que creaven una imatge de risc, era figures com la de la xiqueta a cavall en un lateral a alçada mitjana frontal. 


A la base frontal es distingia un cos tripartit que intervenien en la composició, ja que el de la part esquerra amb un gran ninot assegut a una escala feia de contra coronament. Cal dir que la majoria de ninots tenien una mida molt menuda, a excepció del ja esmentat i els altre dos de la part frontal i això passava de l`aspecte escultòric al compositiu, com també ho era la situació estratègica de l’escena del podi amb fallers i falleres recorrent-lo. He de dir, que la comprovació que eixa composició era així era girar pels laterals, encara es veien ninots més menuts. Les escenes jugaven sempre amb una frase que expressava desig: Per què no?..... convertir les fruites i verdures en caramels, són falles tot l`any, són els avis eterns,  etc..... 

   
El modelat tenia la seua columna vertebral en una expressivitat marcada, en una plasmació dels ulls tancats i esquematitzats en la mínima expressió, però també amb l`ajuda de diversos gestos que acompanyaven eixes expressions, gestos que no eren generadors de moviment, simplement recolzaven eixes expressions facials. Cal dir que hi havia alguns ninots que eren els més menuts, tant en mida com en l’edat que representaven i eixos tenien una certa desproporció del cap respecte la resta del cos -desproporció adequada, per que quan som xicotets, tots tenim un cap descomunal respecte la resta del cos- a banda dels trets físics peculiars o possiblement per ells, aconseguien una expressivitat major, ja que els trets facials també eren molt més grans que altres parts del cos. Per finalitzar destacar l’arrodoniment de  línies d`uns ninots que  majoritariament representaven xiquets i això encara els feia semblar més infantils. 


Colors suaus, però de nit no m’atrevisc a dir pastís, en tot cas amb un joc cromàtic molt evident a la part frontal de mitjan falla en amunt entre el color blau celeste i el rosat lavanda, eixe equilibri entre colors càlids i freds, es trencava per la part inferior amb un domini de colors verds i morats. Enmig d`eixes dues partes espais important de grocs també molt suaus, en algun cas molt prop del beix. Em va sobtar que no es decorara la base amb pedra blanca en la seua totalitat o fins i tot amb arena, que haguera fet un bon contrast amb eixes tonalitats verdes de la part de baix. A la banda posterior, els colors semblaven ocupar zones més compactes, és barrejaven menys i baix de tot tenien el mateix problema: la gespa verda fent el joc cromàtic molt fred junt el verd o el morat. Tot i que hem deixà molt millor impressió que la gran, la Falla Ferroviària va rebre el mateix premi, el 4rt de la secció especial infantil.


La remor de la música anava quedant arrere a mesura que m’acostava a la Falla Molina-Claret en primer lloc anava a visitar Gota a Gota.... el mar s’esgota de l’artista local José Angulo. Falleta de temàtica marítima amb una composició molt tancada, no hi havia quasi espais entre els ninots, especialment per la part davantera, la falla respirava un poc més per la part posterior on es podia gaudir més dels ninots, la majoria peixos que estaven situats de dalt a baix i això creava la il·lusió òptica que nadaven. La part frontal era més lineal, diverses figures assegudes dalt una roca -marina per suposat- destacant a Neptú amb el seu trident. Quasi com un espectador de la falla, apareixia la figura d`un xiquet amb un pedaç a un ull com un pirata, estratègicament col·locat entre Neptú i una morsa. Si per la part davantera apareixien motius marins habituals, per la posterior eren relatius als problemes de la contaminació, especialment del plàstic amb un contenidor groc i una xarxa plena d`objectes no reciclats.


El modelat era naturalista amb una expressivitat més que continguda, potser eixe to seriós era buscat per expressar la fonda preocupació pel destí del mon marí, com si els propis animals tingueren consciència de les problemàtiques. D’altra banda s’apreciaven superfícies llises molt polides, sobre les quals s’adheria una pintura viva que combinava molt bé diverses tonalitats, començant per la verdosa de la roca de la base o la emblavida columna amb unes pinzellades que simulaven l’ondulació de l’aigua. I si la roca era verda, els ninots que hi havia dalt, tenien colors càlids, rosa carn per a Neptú i marronós per a la morsa. Quan no es podia pintar amb un color que contrastara amb la superfície, com el polp roig carabassa i la columna blava, aleshores es cercava el joc cromàtic intern, com en el cas de la tortuga amb verd i marró. Per la part de darrere, l’equilibri pictòric, era igual o fins i tot superior amb altres colors que ho enriquien tot més. Mala sort per a la comissió que rebia el 6é premi de la secció especial infantil. 



Francament estava gaudint molt del nivell de la secció especial infantil, ara em dirigia a visualitzar Xàtiva, visita guiada  de Xavier Herrero. Tot i que era de nit i l’enllumenat no era l’ideal per a una càmera vella com la meua, aconseguí enquadrar amb prou exactitud una composició que entrava molt per la vista, bona alçada, molt bona per a la categoria, un cos central potent que emergia de les ones i tenia un coronament discret però coherent i complementari. Alguns s’estranyaran una temàtica marina en una falla dedicada a Xàtiva, però es que també hi hagué una Xàtiva illenca en l’actual territori argentí, denominada hui Isla Grande de Tierra del Fuego, el genocida Felip V no tingué prou en cremar i massacrar Xàtiva, també volgué destruir la seua memòria i canvia el nom d’eixa illa. Cal dir que l’illa havia segut descoberta per un geògraf i pilot valencià: Diego Ramírez de Arellano el 1620, abans és pensava que era un continent i ell li posa el nom de “Illa  de Xàtiva”.

  
Tornant a la descripció de la composició, tenia un xicotet contra coronament que complementava al remat, un tritó -el tritó és la figura masculina equiparable a la sirena femenina-  la magnifica ornamentació de la base, aconseguia obrir les escenes i crear una atmosfera adequada per a la temàtica triada. A les escenes es combinava la crítica local amb eixe toc marítim, molt evident era la de la urna de les eleccions locals envoltada de taurons. L’humor continuava amb escenes com la de Tourist Desinfo on per cert, vaig descobrir que el Neptú del cos central representava a Roger Cerdà alcalde de Xàtiva i el coronament i el contra coronament els socis del govern tripartit. I de la crítica política.... a la fallera, per que el grup candidat a l’indult estava dedicat a la Junta Solitària Fallera amb una caricaturització molt divertida del seu president, cal dir que els versos que acompanyaven l`escena a banda de ben rimats, tenien coherència temàtica i capacitat satírica. 


En una escena ja per la part posterior es criticava la manca d’organització del Turisme a Xàtiva, amb un Roger Cerdà en catifa vermella al més pur estil holliwodià, fent una crítica a l’excés de cura de la imatge i a la profusió en les xarxes socials. La  composició era molt frontal, però les magnifiques escenes que envoltaven la falla ho compensava amb escreix. L’autocrítica local a la mala planificació turística continuava amb una parella de turistes que es trobaven tancats tots els grans monuments xativins i com molt bé resava en un cartell, el turisme d’interior cultural i gastronòmic, te molt difícil competir amb el costaner i molts visitants acaben quedant-se a Gandia, Dénia, etc.... no em detindre molt a descriure el modelat del taller de Xavier Herrero, per què ho porte fent des de fa anys, a grans trets naturalisme acompanyat d`una caricaturització basada sobretot en una macrocefàlia que amplia els trets facials i així pot reflectir millor característiques tant físiques com psicològiques del personatge o persona concreta caricaturitzada. 


I com en molts cadafals fallers, el cos central, remat, etc... amb un modelat naturalista, sense cap efecte caricaturesc. Com m’ocorre sempre que visite falles per la nit, tot i que era a poqueta nit, no una nit avançada, distingir els colors es feia difícil. Una cosa era evident, el color blau tenia molt de protagonisme a la part frontal de la Falla Molina-Claret, des de la decoració de la base on nadaven els taurons fins al déu Neptú, eixe color fred tenia com a contraposició la cabellera rosa del mateix déu marí, la cabellera també rosa i la pell rosa carn de la sirena del remat o una part de la capa que duia el mateix Neptú. De font es veia una gran superfície de color roig que feia de fons d’una de les escenes de la part de darrere i també entrava en eixe joc cromàtic. 


El joc de colors en la majoria de falles es quedaria ací, però en Xàtiva la decoració de la base és tinguda en compte d`una forma important, l`arena de platja groga completava els contrastos i s’adaptava al joc de colors. Un cadafal molt complet, fins i tot amb els cartells explicatius en forma de pal turístic, però també altres al llarg i ample d`un cadafal  que rebé el 1r premi de crítica local, el 1r d`enginy i gràcia i el 3r de Secció Primera. 



Les falles aprofiten qualsevol efemèride per a incorporar actes festius, però encara més quan es tracta d’aniversaris. Per eixe motiu i després de molts anys, a risc de perdre un temps preciós, em desviava de la ruta habitual i quan passava per la rotonda on s’ubica la porta del Lleó en lloc de tornar a pujar amunt, baixava pel carrer Ramon y Cajal fins la Falla Verge del Carme que celebrava el seu 50 Aniversari. En primer lloc vaig visitar el cadafal que tenia més proper, l`infantil signat per Pepe Benavent. La seua composició venia limitada per la seua base rodona rotatòria, és a dir que girava sense descans, amb la qual cosa havia de dintre per força una base rodona, però també implicava altres conseqüències com la d’assegurar molt l’estructura interna per a no patir caigudes degudes a les pròpies friccions del mecanisme de rotació. I si per a la composició podria suposar un problema, per al visitant-fotògraf podria resultar estrany no rodar, sinó que fora la mateixa falla la que ho fera.



Fira d’Agost albirava una estructura a mode de torre en el qual es situaven alguns ninots que la coronaven un tant inclinats que tenint en compte la composició ja era molt, com a contra coronaments dos ninot de gran mida, un d`esquena a l`altre. Entre un d’eixos ninots i la torre, es trobava el ninot candidat a l`indult, que confese que em costà unes quantes rodades de capturar, un homenatge a algun faller o persona del barri que desconec, però que imagine estava ben caracteritzat i sembla que era o és de l`atlètic de Madrid. Per la falla apareixien objectes habituals en qualsevol fira actual com coto fluix, ninots de peluix, globus, ,etc,..  i fins i tot una bruixa, supose que fent una al·legoria al tren de la bruixa, per què no vaig poder llegir el cartell, que no parava de rodar. El modelat naturalista, tenia algunes particularitats com algunes línies planes, que deixava una sensació de ninots cap quadrats i un nas enorme, això en la majoria dels casos, creant una certa heterogeneïtat escultòrica, només trencada pel ninot candidat a l’indult, amb un naturalisme quasi absolut i algun ninot més de línies absolutament arrodonides. 


La pintura, com sempre era un problema de nit, però la pell dels ninots no era la típica de rosa carn, sinó eixe color més una patina verdosa que els feia semblar amb una edat superior a la que tindrien sense ella, però ja dic que de nit, no posaria la ma en el foc. Respecte al cos central i les estructures que no eren els ninots, tenia un color taronja a la base amb mosaic, que després passava a groc llima, passant al final al color groc més fort, com el Nàpols. Colors molt suaus en general, per què el color càlid per antonomàsia -el roig- quasi no apareixia i els freds eren molt abundants, però també molt neutres, tant el verd com el blau poques vegades eren foscos. Un cadafal molt singular, en quant a plantejament, com una gran atracció d’una fira que va rebre el 5é premi de la Secció Especial Infantil. Aleshores vaig caminar cap a la falla gran de la comissió. 


De Roma vindran era signada per Alfonso Almiñana la composició tenia un cap d`un legionari romà com a base damunt la qual hi havia un altre romà, algunes estructures mitjanes com un arc i una inscripció al·lusiva al 50 Aniversari de la comissió completaven el quadre. La resta eren ninots situats a considerable distància del cos central, amb el que era evident que estàvem front una estructura molt oberta. El modelat dels ninots, tenia unes línies geomètriques molt anguloses que en alguns casos provocaven una expressivitat quasi histriònica, en altres moderada i en altres tant reposada que era quasi inexistent. En general molta heterogeneïtat que no ajudava a cohesionar la falla, era la pintura l`element més favorable a elevar la cohesió, amb un color grisenc a la cara de la base que combinava molt bé amb el color groc de l`arena de la base, les plomes del casc marrons i el color blau de la capa, les botes, etc... del romà del remat. Per darrere bona combinació de morat i marró amb una transició cromàtica de groc crema a morat. El jurat li atorgà a la Falla Verge del Carme el 3r premi de la secció segona i el millor ninot de la secció. 



Tornava arrere cap al carrer Germanies, fent la primera de les costeres amunt del recorregut, després girava cap a l’esquerra pel carrer Acadèmic Maravall costera avall... en fi, costera amunt, costera avall tal i com és l’orografia que dona nom a la comarca. Em vaig anar directament a visitar Et recordaré  la falla infantil de   Murta -Maravall que enguany a l’estar plantat amb la part frontal en la mateixa direcció que la gran semblava més espectacular, com moltes falles xativines que estan plantades en carrers costeruts. Abans que parlar de composició de la pròpia falla, cal recordar que tenia una decoració important en la frontal, amb una creu feta a base de papers de colors que recordava les creus de maig, la composició del cadafal pròpiament dita, també tenia la particularitat que a l’estar davant de la gran i tindre un modelat i temàtica quasi idèntic, entrava en el joc compositiu. 


Palacio i Serra tenen una dilatada trajectòria i havien col·locat molt intel·ligentment la falla infantil davant la gran per aprofitar la força compositiva de la gran, però òbviament la infantil, no tenia ni molt menys eixa fortalesa. La figura principal apareixia ajupida fent una torsió de cintura doblant l’esquena i deixant-la quasi en posició horitzontal. El tema evocador i la màscara mexicana del ninot principal feia referència a la cultura de la mort, en especial a la meso americana. La falla no tenia molta alçada i pot ser per això l’estructura era oberta, millor dit, més bé oberta, situant les escenes quasi com a parts integrants del cos central. Un recurs molt vàlid en cadafals amb un cos central gran i poques escenes, és el de col·locar ninots de mida molt inferior a la figura central. 


Modelat naturalista, amb una expressivitat continguda però transmissora del missatge de cada escena en qüestió, un dels mèrits del cadafal, es que tot i que la temàtica podia ser molt trista i melancòlica, era una falla seria, molt seria, per a ser infantil però tampoc queia en una melangia tenebrosa, fins i tot apareixia algun ninot com el cactus o les flames somrient a l’espectador per a endolcir un poc eixa realitat que supose perdre a algun esser estimat. El cadafal anava de menys a més, a mesura que s’anaven descobrint, més i més detalls, la pintura no era negra, ni agrisada, ni fosca, fins i tot el color més abundant era el rosa coral del ninot central, acompanyat del d’alguns xicotets ninots de la part de davant i les flames humanitzades del lateral. 


Els colors freds estaven presents mitjançant diverses gammes que anaven del verd al blau i viceversa. A la part posterior hi havia menys color càlid, però també menys fred, era el color crema o gris quasi crema el que substituïa a gran part dels colors freds. El tema de la decoració amb la gespa, se`m presentava ambivalent, per què el veia molt bo per a combinar amb els colors de la part de darrere, però no tant amb els de davant. El jurat li atorgà el 5é premi de la secció primera infantil. 


Tabú era el lema de la Falla Murta-Maravall, ara sí, sense cap falla darrere com la infantil i amb una composició molt atractiva. El mig cos d`una dona esvelta amb un llarg vestit i una màscara mexicana. A banda de la màscara, l`altra característica més pregona era un barret mexicà en el qual es situaven com a remat unes calaveres amb uns ciris damunt. Una de les mans del cos central sostenia amb la palma de la ma una guitarra de corda que feia les vegades de contra coronament, a l`altra banda un altre contra coronament en forma de cactus gegant humanitzat. Només hi havia una escena, però quina escena! Meditació el Ninot Indultat de les Falles 2019 de Xàtiva, un ninot d`una xica en acte de meditació que sembla surar en l’aire, amb unes línies molt escatades i una expressivitat reposada però intensa com no podia ser d`altra forma en un ninot d`eixa categoria. 

                                                        Ninot Indultat Falles de Xàtiva  2019       

Girava cap arrere, cap a les taquilles de l`estadi de la Murta i em col·locava al centre de la part posterior on la composició del cos central i remat continuaven igual, però no així en el tema del contra remats, un tant difuminats, apareixien això sí, més escenes que a la part frontal, sobre diversitat sexual, administradors de xarxes socials, etc,.... El modelat naturalista era irregular, per força havia de ser-ho en una falla amb el ninot indultat, no vol dir que les altres figures tingueren grans deficiències, però un indult eleva molt el nivell i encara que semble un contrasentit pot ser en molts casos fins i tot perjudicial per a aconseguir una cohesió en apartats com el modelat o la pintura. Les altres figures de les escenes, no estaven ni de bon tros a eixe nivell i la que més se li acostava era la figura central sobretot en l’aspecte cromàtic.


La pintura tant per davant com per darrere mostrava un equilibri entre el color càlid rosa del vestit del cos central i el verd del cactus. El tercer color en discòrdia, que apareixia bàsicament per la part davantera, era el blanc o el crema, tant a la màscara com a la guitarra, en el cas del coronament, les calaveres de dalt del barret, es podien vore, tant per davant com per darrere. A la banda posterior, la particularitat cromàtica era el panell arc iris que acompanyava una escena, la qual tampoc trencava l’equilibri existent, per què a l’estar presents tots els colors no inclinava la balança. Tampoc ho feia el Ninot Indultat situat a la part de davant i tampoc ho feia la decoració. Certament no recorde quin va ser el premi que li atorgà el jurat, només sé que el cadafal de Palacio i Serra estava a la Secció Primera i no entrà al podi. Certament la categoria d’argent estava molt complicada.


Deixava arrere el cadafal i el camp de futbol de l`Olimpic, per a fer una breu pujada fins el carrer Acadèmic Maravall, seguia recte uns metres i tornava a baixar, ara pel carrer Canonge Gonzalo Viñes on estava plantada la Falla Selgas Tovar, amb el lema La censura dura i dura ,amb una estructura clara i diàfana, dalt una columna jònica hi havia la bola del mon i dalt seu un gran ninot de Hitler amb unes tisores a la ma. Fent de contra coronaments, d`una banda un botxí que sostenia la corda per a guillotinar i a l`altra un bust de Napoleó -curiosament a la falla apareixien els considerats anticrists per Nostradamus, tant del segle XX, com del XIX- a les escenes tornava a aparèixer un altre Hitler d`una mida de ninot d`escena, una francesa abillada com a les acaballes del XVIII.


Uns colpidors caps tallats sobre piques que responia a un partit polític que a nivell local havia patit decapitacions internes. També apareixien referències a la censura que durant molts anys patiren cantants locals per fer-ho en la nostra llengua o l’escena de les reixes junt a l`alcalde per les limitacions horàries dels casals. El modelat, com ja saben els meus lectors habituals, respon al d`un artista d`autor que caricaturitza els seus personatges amb una certa macrocefàlia, destacant els aspectes facials, trets psicològics, gestualitat de la resta del cos, etc... en el cas del Hitler del coronament, semblava més que una reproducció de l’autèntic, una aproximació a la representació que Chaplin va fer en El Gran Dictador, on encarnava la figura del Fürher, jugant amb una bola del món.    

                                                            
Però el ninot que va fer recaure la meua atenció fou com no podia ser d’altra forma, un ninot corredor que ja anava amb la llengua fora.... vaja com jo quan estic prop de Sant Josep. La pintura almenys per la banda frontal tenia colors vius, destacant els freds en el remat -verd pi, blau celest- i en un dels contra coronaments -blau marí-, en tot cas els colors freds pesaven més, els càlids eren molt, molt neutres. El jurat li atorgà el 4rt  premi de la secció segona de les falles de Xàtiva. 


I per fi arribava a una de les fites de la crònica En busca de la felicitat de l’artista local Xavier Ureña, en primer lloc era d`agrair que tinguera unes tanques normals, que per desgràcia a Xàtiva no és habitual en les infantils. A la part frontal hi havia un quadre en el que una xiqueta era el centre de la atenció, a un costat un mim duent a la lluna al llom i de l`altre una dona major que seguia amb la mirada a la xiqueta. I per davant una escena amb un xiquet més. Vist des de la frontal, la composició era neta, diàfana, al girar vaig descobrir que no hi havia un clar cos central, sinó que diferents peces es situaven d`esquenes a una distància molt curta. Francament era una estructura peculiar, amb espais oberts pel bell mig i sense superposició vertical d`elements com sol ser corrent. 




Sensació molt ambivalent en la composició, per què si per davant em semblava majestuosa i al mateix temps senzilla, per darrere no li acabava de trobar el punt. A conseqüència d`eixa composició un pel oberta que permetia espais diàfans, també permetia contemplar amb detall el modelat dels ninots i aquest era clarament molt elevat en les figures centrals i molt interessants però no tant perfeccionats en la majoria de ninots de les escenes. Com a mostra del que dic, l’expressivitat de les tres grans figures centrals, el Mim mirava i gesticulava cap a la xiqueta, la xiqueta cap al mim i la dona major cap a la xiqueta, però també la lluna del remat, semblava participar d`eixe cercle de mirades, fent una ullada cap avall. 


Dels ninots de les escenes, em quede amb un parell, per tindre una expressivitat més elevada, un que reia com si fora real i un altre amb una cara de sorpresa, molt realista. No només els ninots destil·laven eixa elegància, també els adorns que els abillaven o fins i tot la ornamentació de la seua base. Abans de passar a la pintura, no podia oblidar l’ús de materials diferents al suro, com la tela del globus. La pintura per davant mostrava colors molt suaus i un equilibri cromàtic en cadascun dels ninots, per exemple la xiqueta que ocupava el centre del cadafal tenia un vestit violeta però un cabell ataronjat.


Fins i tot en el cas de ninots amb colors més forts com el mim, també combinava no càlids i freds, sinó clars i foscos, o siga el pantaló marró i la samarreta blanca amb ratlles negres. Resulta curiós, com per la part posterior, també existia un fantàstic equilibri però no entre color suaus, sinó forts i a més a més, en perfecta sintonia, el geni de color blau front la capa del mim de color roig carmesí. I fins i tot en alguna escena com la de la girafa i l’elefant, que combinava el color groc amb el gris, el càlid amb el fred. Una falla magnífica que s’hagué de conformar amb el 2º premi de la Secció Especial Infantil de Xàtiva. Cal destacar també el llibret de la comissió que va rebre el 6é premi del Concurs Autonòmic de la Conselleria d`Educació i el 1r premi de Junta Local Fallera Xàtiva. 

Podeu llegir el llibret ací: Llibret Selgas-Tovar Falles 2019


El retorn al carrer Acadèmic Maravall es feia pesat, a causa de la forta pendent del carrer Canonge Gonzalo Viñes i encara tindria un xicotet tram més fins arribar a l’albereda que en eixe tram du el nom d’avinguda de Selgas on ja en terreny pla m`acostaria com sempre una font que hi ha front el Portal de València. Des de la font ja veia Naturalment la falla infantil de Benlloch-Alexandre VI que tenia com a cos central el gran cap d’un cérvol. Envoltant al cérvol, tota una sort de xicotets animals com conills, ocells, etc,... a banda de fauna, també alguns pebrassos, eixa part frontal era coherent 100% amb el lema, excepte una mena de fada o esser fantàstic en el coronament. Per la banda posterior, apareixia una mena de contra coronament en forma de gran ninot d`un xiquet somrient, sinó s’haguera col·locat ella, francament, la part posterior és queda absolutament buida. 


El modelat, era naturalista i destacava òbviament el cos central i les figures del coronament, sobretot la mirada curiosa de la fada del coronament al cérvol, el propi rostre del cèrvid o qualsevol dels xicotets ninots de la base, que tenien un molt bon nivell general de definició i aconseguien expressions molt singulars, en canvi per la part de darrere, l’expressivitat es limitava a somriures generals. La pintura era fidel al model naturalista escultòric, és a dir respectant el model real, colors marronosos per al cérvol, banyes de color crema, vegetació de color verd, flamencs de color rosa, etc,... per a completar un poc eixos colors típics dels boscos, la fada aportava els colors morat i rosa  o per darrere el xiquet, també el color blau, més el blanc i roig. Com en moltes falles locals, la decoració de base, també ajudava a ambientar la falla, amb una base amb pedres, gespa, etc... el jurat li va atorgar el 2º premi de la secció primera infantil, el primer premi d`enginy i gràcia infantil i el millor ninot de la secció. Un final molt digne, a una gran ruta de falles infantils xativines. 



Àngels i Dimonis era el lema de la Falla Benlloch-Alexandre VI, l`estructura de la falla era molt senzilla, però el resultat era molt espectacular. Un coronament espectacular amb un parell de figures femenines que encarnaven el bé i el mal tal i com expressava el lema principal, amb una posició vertical, però no estàtiques sinó amb una xicoteta flexió dels genolls, obertura de braços i moviment suau de l’esquena. En contraposició a eixe gran coronament, el cos central era molt xicotet i artísticament secundari, crec que en bona part per a no robar-li protagonisme al imponent coronament ni tampoc a la resta de les escenes. Tampoc la base molt sòbria li restava protagonisme ni al remat ni a les diferents escenes que omplien els baixos amb diverses situacions d’àngels i dimonis. Però no tot era positiu, ja que un coronament tant gran, implicava una base considerable i obligava a deixar espais buits importants.


Un xiquet que jugava a la trompa o al sambori, passava al perillós joc de la maquineta escura butxaques, passant del cel a l’infern, la reina en els escacs front els peons, les animes falleres que van al cel o al purgatori, etc....la coherència temàtica estava prou ben travada. El modelat naturalista ajudava a entendre la majoria d’escenes sense grans dificultats, per a la majoria de visitants, especialment didàctiques eren les dues grans figures del remat, però tampoc es quedava darrere alguna com la del xiquet que de major jugava a jocs perillosos, més que caricaturització, el que hi havia era expressivitat dinàmica, que acompanyava els gestos facials amb moviments de les extremitats. En altres casos, apareixia el recurs de la humanització, com en el cas de les fitxes d`escacs. 


La pintura també estava determinada per lema i per la composició, l’espai més important era el del remat, marcant una dicotomia, entre combinació de colors més foscos i freds, negre, morat i verd en el cas de la representació demoníaca i més clars i càlids en el cas de l’angelical, el propi color blanc com a element neutre, sumat al color groc daurat, el rosa carn, etc... tot i que la resta del cadafal tenia una importància relativa front al gran remat, no podem oblidar contrastos ben resolts, com el del xiquet que era també representat de vell, primer amb roba de color roig i després verd, un altre joc cromàtic era el de les fitxes dels escacs, mostrant unes el color blanc i les altres el negre. Molt completa la falla de Quina calor fa en falles que va rebre el 2º premi de la secció primera de les falles de Xàtiva, cal destacar també i ja ho he fet altres vegades del llibret de la comissió amb una llarga tradició que tot i no obtindré premi a nivell local, si ho va fer a nivell autonòmic amb De quin color és la por? en concret el 61é premi. 

                                   
                                     Podeu llegir el llibret ací: Llibret Falla Benlloch-Alexandre VI 

Finalitzava ací la meua ruta per l`eixample xativí a les portes de la ciutat antiga, una recorreguda que destacà pels dos ninots indultats, gran e infantil i per les falles infantils de secció especial i les grans de secció primera. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada