CRÒNIQUES
FALLERES 2018
DIARI DE PLANTÀ: Ruta pedestre 🚶de Plantà 🏗️ pels sectors de Benicalap i Campanar al nord de la ciutat de València. L’Antiga
es mantenia en el podi especial i Castielfabib experimentava amb noves falles.
Entrava com sempre en el
Sector Benicalap per l`avinguda del Dr. Peset Aleixandre, per a retrobar-me
un any més amb la Falla San Josep de Pignatelli-Avgda. Dr. Peset Aleixandre un cadafal
incorporat fa anys per casualitat en la meua ruta personal, que sempre em deixa
un pòsit de nostàlgia, de falles de barri, de cartró pedra, de bases i tants i
tant elements coneguts en la infantesa i adolescència. Anant al tema de la
falla anava de lleis i interpretacions, en concret Seguretat i Multes. El cos central, un bust de policia de barri,
guardava una relació estreta amb la temàtica, així com l`escena central de la
parella de la Guardia Civil, en aquells moments a mig plantar, cosa
perfectament lògica d`altra banda.
Crítica social al voltant
de la seguretat, que comparava com es multava -i és multa-a persones per faltes
insignificants, mentre que es posava -i es posa- estora vermella, amnistia
fiscal i el que calga a mafiosos i poderosos. Interessant l`escena de les
videocàmeres de la part de darrere... també a mig muntar. Composició molt
senzilla, que d`altra banda tampoc podia oferir virgueries, el modelat era
sobri, naturalista, a partir de motlles de cartró pedra que li donaven un sabor
especial, enguany més reposat que altres anys on les expressions apareixien més
deformades. Pintura amb un predomini molt clar de colors freds, blau, verd,
només el cabell i bigot del cos central tenien un poc de color càlid. El cadafal de Miguel López Montserrat no
obtenia premi a la secció 6-C.
Al girar pel carrer
Montduver i seguint les vies del tramvia m`endinsava per Benicalap, continuant
pel carrer Florista fins que arribava a la parada de Garbí, on giraria pel
carrer del mateix nom. Allí com tots els anys, els fallers i falleres d`Alqueries de Bellver-Garbí, tenien
muntat tot un circuit d`atraccions per als més menuts mentre anava plantant-se
al seu ritme la falla de la comissió adulta. Em vaig dirigir directament a Avatar, la infantil dels germans Juan Jesús i Javier Garcia Pérez que ja
estava totalment plantada i ornamentada. Composició absolutament original, on
una estructura indeterminada però voluminosa feia de cos central, coronada per
uns xiquets que segons l’explicació de la falla, eren els xiquets de la
comissió que eren cridats per la nit per una força o energia o el que siga i
apareixien a un taller faller. Allí a partir del material en brut i de la seua
imaginació creaven als seus amics imaginaris -a mi em recordava el fenomen dels
amics invisibles- .
Mentre els més menuts
s`ho passaven pipa, en les atraccions que hi havia instal·lades al carrer
Garbí, l`artista Antonio Verdugo
continuava la seua plantà de Extravagart.
Diverses peces com una parella de Gallifantes -premi atorgat als concursants
del mític concurs Juego de Niños- un cobi o un Santiago Calatrava esperaven a
ser situats en el lloc definitiu a la part posterior. En la frontal, una
bastida servia per a encaixar i polir juntes, encaixar totes les peces, etc,...i
des de baix, l`artista com un director d`orquestra dirigia la funció. El
cadafal semblava un tant metafaller, des del punt de vista faller, un artista
unit només pel seu pinzell a la seua obra, conformaven una composició que jo no
vaig vore acabada, però que posteriorment es mostrava amb bona dosi
d`ingravidesa.
Escàs volum, però
adorable composició, un contrasentit? O s`havia sabut aprofitar l`espai i el
disseny? En qualsevol cas, passant al modelat, les poques escenes junt al cos
central i coronament, mantenien una harmonia consistent en la combinació de
formes geomètriques arrodonides amb altres rectangulars que completaven un
modelat amb un llenguatge plàstic propi i original. Integrat amb les dos
facetes anteriors apareixia un cromatisme ric i complex, amb colors vius i
pastís, amb freds i càlids, remarcant volum en
zones fosques i reduint en les més il·luminades.
Res era deixat a l`atzar,
color blau verdós per a la pell de l`artista, rosa carn per a la seua obra,
groc verdós o chartreuse al vestit de la dona del cos central, ratlles rojes i
blanques per a l`artista, etc,...en tot cas, destacava el cabell taronja i
fúcsia de la part més alta del coronament. L’equilibri cromàtic era de
tira-línies, a la part frontal, l`escena del Crit de Munch amb colors blanc i
negres, destacava front a la paleta anteriorment descrita, mentre per darrere
amb tonalitats que anaven del blanc al negre, només la part del coronament amb
colors càlids feien d`oposició de colors com el groc i el blau del Gallifante allí plantat. Vaig lamentar i
lamente no haver llegit els cartells encara per posar, per conèixer millor tant
els versos com el guió, però no hi ha dubte que des del punt de vista formal,
el cadafal era dels més forts de la secció. El jurat li dona el 1r premi i el
3r d`enginy i gràcia de la secció 3-B, o siga que sembla que no anava molt
desencaminat.
Deixava treballar
tranquil a l'equip del Port de Sagunt, per a creuar primer el carrer Florista i
després l'Avinguda Burjassot per a passar al carrer Pintor Matarrana, des d'on ja
divisava la Falla Avinguda Burjassot-Pare
Carbonell, el lema de la falla gran Solaris
era oposat a una climatologia nuvolosa i amenaçant, però esperançadora. No
obstant en un primer torn em vaig dirigir a La
llet! Quina llet! falla infantil realitzada per l'artista Rubèn Arcos Martí, un peculiar
laboratori on un parell de científics estudiaven la producció làctia. En la
composició destacava el ninot de la científica i el científic com a base d'un
triangle que coronava la vaca.
Si es rodava la falla,
s'observava com a la vaca l`envoltaven una sèrie d'engranatges i de xicotets
éssers a mode de marcianets. El modelat jugava amb la pròpia temàtica reservant
els ninots més naturalistes per als dos científics, mentre que per exemple a la
vaca li aplicava un sentit més caricaturesc i als marcians adjacents, una
barreja de abstracció i caricatura que els humanitzava. El color diferia si es
tractava de la part frontal o la posterior, en el primer cas s`observava una
presència de colors granítics a la base i blancs i negres en el cos central,
que tenien als voltants en primer lloc als dos científics que amb les bates
blanques feien una transició cromàtica cap a colors més vius.
A banda dels científics, que
precisament tenien majoritàriament colors càlids com el roig o el marró, hi
havia distribuïts estratègicament uns xicotets marcians de color verd, que
aportaven una porció de color fred, la part posterior tenia la contrapartida de
tindre d'esquenes a les grans figures, prenent protagonisme ninots molt
xicotets que aportaven bé colors càlids o bé un blanc neutre necessari que
il·luminara una façana farcida de colors freds o metàl·lics. Crec un encert
l'ornamentació de la base amb pedra blanca que en aquell matí nuvolós feia que
la poca llum disponible lluirà més. Al remat el jurat els atorgà un 10é premi
de la secció quarta infantil.
Era el moment de visitar
la plantà de Solaris, cadafal que ja
començava a denotar una composició oberta composta d'una banda per un gran déu
Horus que mirava a un monstre el qual estava xafat per una deessa o personatge
tocat amb vestimenta egípcia -la seua identitat la desconec- només eixe conjunt
central ja impactava, però a banda amb la falla ja plantada hi havia unes
piràmides entremig i en un altre lloc, una gran figura femenina junt a una
pantera que vaig vore en eixe matí de plantà, esperant a ser ubicada.
Composició rectilínia, amb la única excepció del monstre que feia un moviment
horitzontal.
Modelat molt naturalista,
amb una escultura acadèmica que reflectia de forma molt fidedigna les figures
antropomorfes, amb contrapostos,
torsions de diferents extremitats, musculació proporcionada, etc,... almenys a
les grans figures del cos central i al grup de l`exposició del ninot. Es
possible que altres ninots de base, a tenor de la foto feta pel company Dani
Garcia, foren un poc més caricaturesques. Sense dubte el modelat, és sempre la
part més forta o una de les mes fortes de EMC2
Escultura. Els colors eren harmoniosos, amb un paper director del blau,
present en totes les grans figures, excepte el monstre, mentre que els colors
càlids tenien un paper més discret i dispers.
Figura bruna del contra coronament en la Plantà.
Amb la foto posterior amb
un sol més radiant, s`observava com hi havia diferents tonalitats de pell, més
pàl·lida en Horus, pràcticament rosa carn estàndard en la figura femenina del
coronament i més bruna en la del contracoronament. A la base, quedaven molts
buits, però es que òbviament una falla amb un volum tant gran era impossible
d'omplir amb un dels pressupostos més baixos de la categoria, que no obstant
rebia del jurat un 11é premi a la secció 1-B, un molt bon resultat per a la Falla Avinguda Burjassot-Pare Carbonell.
Era el moment per a continuar per carrers del antic poble de Benicalap, molt a
prop de la Plaça.
El carrer Barx canvia de
nom i passa a anomenar-se periodista Gil Sumbiela, no costava gens trobar la Falla Periodista Gil Sumbiela- Assutzena,
que tenia col·locats cos central, coronament i molt a prop la majoria de ninots
de les escenes. La veritat és que el taller d'Alvaro Guija havia plantat amb prou celeritat aquell matí, a tenor del que havia vist en altres llocs.
El cadafal tractava dels invents que han
produït revolucions al llarg de la història, però també dels que han produït
involucions, de fet el lema era Involució.
Només coneixent el lema s'explicava perfectament per que hi havia un gran simi
coronat en el centre del cadafal.
Per a que el cadafal
tinguera més homogeneïtat temàtica, hi havia tres mones més xicotetes en el
coronament, mentre que a la resta d'escenes ja apareixien ninots representatius
de l`espècie humana...o no! Per que l'escena candidata a l'indult eren zombis
enganxats a les xarxes socials, òbviament en to satíric. El modelat en
consonància amb la temàtica, mostrava eixa exageració caricaturesca comuna en
molts ninots. Potser l'element més díscol fou el de la pintura, especialment el
del gran simi regnant, extremadament fosc i amb unes mans blaves que encara
enfosquien més, a pesar que els pantalons foren de color roig.
Un poc menys fosc era el
tron petri sobre el que seia el mico, amb un beix enverdit, però igualment
gelat i per si fora poc, el grup candidat a l`indult també estava cobert per un
cromatisme que no es podia apreciar bé en un dia cobert com aquell.
Afortunadament la decoració amb pedra blanca de la base circumdant de la falla
estava formada per pedra blanca que almenys no enfosquia més un cadafal que
perdia potència amb eixe procés final que representa la pintura. No obstant en
una categoria important, aconseguia premi: el 12é de la secció 2-B.
Falla dicotòmica la
infantil també de l'artista Alvaro Guija.
Amb el lema Antònims jugava amb una
temàtica molt oberta, com poden ser els termes o conceptes oposats, bé i mal,
nord i sud, etc....a nivell compositiu, no s'apreciava un esquema clar o
almenys jo no el vaig trobar, on hi haguera un eix central o una distribució
determinada dels elements. No obstant les escenes una per una si eren coherents
i fins i tot algunes es complementaven amb altres, com la del gran gel o pedra
gelada del cos central front el desert i el cactus, creant eixe joc que
plantejava el lema, o també les de nord i sud, on una xiqueta esquimal abrigada
tenia al costat una xiqueta africana semi despullada.
El modelat seguia l'estil
propi de l`artista que des que el vaig vore començar a plantar en la demarcació,
ha anat transformant alguns trets facials dels seus efímers personatges, un
ulls menuts i rodons que seguien un patró uniforme, deixant arrere una època en
que eren pintats. En la pintura hi havia un major percentatge de colors freds,
sobretot per la part de davant, que potser podria haver equilibrat una decoració
amb arena groga, perquè la gespa amb el seu color verd, reforçava eixe
desequilibri. Aspectes més difícils de
compensar era la ratlla que dividia parts anatòmiques, més ampla i visible que
altres vegades. El jurat no atorgà premi a la Falla Periodista Gil Sumbiela -Atzucena en la secció cinquena
infantil.
Continuava pel carrer
Periodista Gil Sumbiela, en direcció sud, fins que vaig girar pel carrer pel
carrer acàcies, de nou una falla que si ja tenia plantat el cos central i el
coronament, li mancaven totes les escenes que tampoc estaven per allí prop, hi
ha llocs on la plantà va més ràpid que en altres, òbviament les coses anaven
més espai per a la Falla Acàcies- Picayo
. De Salve's qui puga ja estava
situat el pilot que tractava d'enlairar-se amb una avioneta llastada per la
corrupció. La gallina dels ous d'or coronava la falla dalt el pilot, explotada
pels bancs ja no posava més ous. Els que encara no apareixien per allí eren els
polítics, Merkel, Rajoy, Montoro diferents polítics catalans, etc,....De la composició dir que hi
havia volum i alçada, però que també era prou rectilínia, amb alguns
graus de desviació, però sense afectar al risc.
El modelat responia a la
caricaturització de personatges la majoria molt coneguts, el que afegeix sempre
un plus de dificultat, ja que els espectadors jutgen molt el grau de
ressemblança a l'original. D'altra banda, en l'apartat de la pintura, la falla
era ben harmònica, combinant a la base el marró clar quasi crema amb el verd
clar, també el pilot entre un morat i un daurat i color rosa carn per l'altre,
etc,...hi havia bones combinacions, però cal reconèixer que l`emplaçament era
-i és- complicat a l'hora de fer lluir els colors, pot ser les tonalitats
marrons i taronges és confonien amb les parets de les finques properes. En tot
cas, un cadafal que també tenia un guió interessant, que no feia aigües en cap
apartat, però que en una categoria on només hi havia 6 premis per a 10 falles,
no ho tenia gens fàcil. El taller de José
Francisco Espinosa no rebé premi a la nova secció 3-C.
Enguany estrenava nou
emplaçament, més prop del Casal, la falla infantil Acàcies- Picayo, el seu lema era Jardí Botànic i em va impactar la seua composició amb aquell
botànic que en una postura molt semblant a un Gulliver romania assegut
contemplant una flor, mentre la resta de ninots de mida inferior i
estratègicament situats creaven diferents perspectives que s`entrellaçaven.
També es travaven els ninots amb diferents espècies botàniques, per exemple el
jove jugador de basquet era alt...com un pi o el que es mirava molt a l`espill
tenia un complex de narcís...i així tota la falla encadenada.
No coneixia el modelat
del taller de Cristian Garcia Carrasco
o si l'havia vist alguna vegada, la veritat és que no el recordava, era
peculiar no els ulls com en la majoria de ninots d'especialistes en infantils,
sinó el nas, un nas que no sol ser modelat o que com a molt es modela de forma
molt superficial, ja que els dona un aspecte més infantil. Sense dubte, una
característica original i pròpia. Un altra característica que homogeneïtzava
eixe apartat era l'alçada dels ninots. Respecte la pintura, el pes del conjunt
el portaven el verd i el marró, que són els colors més habituals a la natura.
Coherència no li mancava a un cadafal que també estava perfectament decorat.
Tot i no obtindré premi a la secció sisena infantil la impressió que em va
causar fou molt positiva.
Uns minuts més tard
deixava Benicalap, tornava de nou a l`avinguda del Doctor Peset, per a baixar
cap al sud per l`Avinguda de Campanar, enguany decidia no agafar l`autobús i
entrar a Campanar a peu. El sol pugnava per fer acte de presència quan ja
girava per un carrer adjacent on s`amagava una falleta infantil potent, es
tractava de Soc lo que menge l’enèsima
obra de Manuel Martínez Reig, amb
disseny de Sergio Alcañiz, una combinació d`èxit que també en la Falla Avinguda Campanar-Hipòlit Rovira
oferien un cadafal més que digne. En primer lloc per una composició molt
cuidada amb uns xiquets en primer plànol d`estètica més ampla que alta, mentre
que darrere tenien una mena de cambrers o pares, que eren tot el contrari: alts
i prims.
No hi ha dos sense tres,
els espigats personatges de darrere els ninots frontals principals, sostenien
altres ninots més xicotets com si es tractaren de riques viandes. Sensació de
moviment, de dinamisme i de comunió interna. Potser el gran pecat d'eixe
aspecte compositiu era que quasi tota la força es mostrava en la part frontal,
perdent força per darrere. El modelat estava condicionat pel disseny previ
d'Alcañiz, enguany amb formes més estilitzades, remarcant sempre els rostres
com a marcadors emocionals. Antropocentrisme total, la figura humana era la
dominadora nata d'un cadafal que tenia com a novetats en l'haver de Manuel Martínez Reig un xicotet Donald
Trump, passat pel tamís estilístic d'Alcañiz. La identificació dels distints
ninots amb diferents menjars cohesionava la falla i li aportava la necessària
dosi d'enginy i gràcia, sense caure en critiques corrosives més presents en els
cadafals de les comissions adultes.
La falla tenia colors
vius, alegres, juvenils, els cabells verds i grocs de la parella principal,
eren acompanyats de grocs i rojos-rosa, que elevaven la quota de colors càlids
en eixe sector. D'altra banda, les espigades figures que es situaven darrere
mostraven colors freds i xicotets ninots com el lladre o Trump, fins i tot d'un
rigorós negre. També cridava l`atenció el contrast entre el violeta i el groc
Nàpols de bona part de les escenes posteriors de la falla. Cadafal molt
complet, que no obstant i tenint en compte el pressupost declarat no aconseguí
un resultat a la part mitja-alta de la categoria, ja que va rebre el 12é premi
a la secció segona infantil i és que a la categoria de bronze infantil el
nivell és molt alt.
Potser per timidesa, potser per un respecte exacerbat vaig tindre uns metres a Ignacio Ferrando, però vaig jutjar impropi posar-me a xarrar amb ell en plena plantà de Pecat Original i demanar-li per la pròpia explicació de la falla. Així doncs, el vaig saludar i acte seguit vaig continuar observant aquella parella del gènesi ja plantada, així com la Pachamama amb el característic barret bolivià, el ninot del gelater, encara no estava al seu lloc. Cadafal menut amb una composició absolutament oberta que pressuposava el disseny d`una falla galeria on no hi havia verticalitat, sinó horitzontalitat i dispersió.
Modelat habitual d'un
artista molt fidel a si mateix, tal vegada un tant diferent en la figura de la
Pachamama que no mostrava el trets que solen caracteritzar les creacions de
Ferrando. El que unia a totes les figures, era eixe posat cavil·lós i reflexiu
que transmet l`artista en la majoria dels seus cadafals. Respecte la pintura, òbviament
els ninots nus anaven pintats amb color rosa carn, més emblanquinat en el cas
d'Eva i més fosc en el cas d'Adam. La Pachamama andina anava pintada amb colors
forts i càlids com són el groc i el roig que contrastaven amb el verd de la
gespa i els colors càlids més suaus de ninots propers, com els citats o el del
gelater. La Falla Avinguda
Campanar-Hipòlit Rovira, no rebé premi del jurat, estava a la secció 5-A.
No vaig haver de caminar
molt més per arribar a la següent comissió o millor dit al seu cadafal, que
tenia ja plantat cos central i coronament a falta d'algunes escenes, però que
al estar encara tapada pels plàstics del transport, donava una sensació d'estar
començant la plantà. Estava davant la Falla
Conxita Piquer-Monestir Poblet que portava per lema 8018, sense dubte una falla optimista, per que pressuposava que el
mon encara existiria en aquella llunyana data i tan de bo siga així! Una
humanoide que enyorava una vida tranquil·la presidia la falla, en aquell
hipotètic futur la tecnologia s'havia apoderat dels humans. Els xiquets dominen
la tecnologia des del naixement, cosa que es representava al coronament.
A la base, una escultura
homenatge a l'arbre, espècie extingida a causa de tanta pol·lució o un home
zombi- mòbil. Un futur no molt optimista, que amb la composició posava al
centre dels problemes el futur de les persones...o el que hi haja aleshores,
això era remarcat amb un volum superior i un fort color roig que feia dirigir
la mirada cap a eixe punt de forma obligada. La resta de la falla estava
pintada amb colors més freds, potser una metàfora d'eixe mon futur que ens
espera. Cadafal de la secció 8-A, on hi ha pressupostos molt ajustats i pocs
premis, era molt difícil la missió d'arreplegar premi per a l`artista Xaume Torrent.
I per primera vegada en
les falles 2018 i per desgràcia no serà la última, vaig tindre un d`eixos
oblits imperdonables i per que no dir-ho una pressa horrible i no em vaig
adonar on estava Nit i Dia, la falla infantil, seguia pel carrer Monestir de Poblet
fins el plat fort de la ruta, ni més ni menys que la Falla Monestir de Poblet-Aparicio Albinyana que com dirien en
esports de contacte Defenia el títol
i es que el passat 2017, L'Antiga havia guanyat el 1r premi de la Secció
Especial de València, l`ultima vegada que ho havia fet el 1991, el que feia les
fotos i tenia la càmera era el meu progenitor.... i gràcies. Ara em tocava a mi
immortalitzar Arri unicorn, arri!
obra del artista Carlos Carsí que
com tot cap de taller que planta en especial de València, era el director d'una
orquestra on tocaven dissenyadors com Carlos Benavent i guionistes com M. Andrés Zarapico i Miguel Prim.
La plantà es trobava molt
avançada per la part frontal, el cadafal en el seu conjunt havia segut
desplaçat respecte a altres anys supose que pel fort vent de les hores
anteriors, el qual podria haver tombat aquella falla de 23 metres d'alçada, la
més alta de les que participaven en concurs i la segona darrere de la municipal
que feia 24. Òbviament i només per eixa dimensió, la falla tenia una composició
molt espectacular, un parc d'atraccions on una columna marcava l'eix central
coronat per un iaio dalt un unicorn, que un poc més baix tenia uns quants
ninots que formaven una mena de segon pis d'aquell remat doble.
El cos central era una
gran muntanya russa que envoltava la columna de l'atracció dels cavallets de
fira, tot amalgamat aconseguia que els diferents contraremats formats per
figures de gran mida ocuparen diferents espais, uns a major alçada que altres,
envoltant eixe cos central i creant una sensació de moviment ja no d'escena,
sinó de tota la falla. No tot era tant ingràvid, ja que hi havia un ninot
enorme, el de la dona barbuda que per la pròpia postura, volum i posició
encarnava la pesadesa i una sensació de quietud que contrastava amb la resta de
la falla. A la part posterior, la volatilitat era inferior, tan sols una figura
responia a eixa esquema, mentre a la base apareixien tres grans cares de
pallassos.
El modelat del taller de
Carsi, partint del natural ha basculat com molts altres artistes entre la
sobrietat i la caricatura, en la falla que tenia davant, la temàtica exigia una
major deformació dels trets facials i portava a eixe camí. A més a més a
diferència d'altres situacions, tot el modelat passava pel mateix patró, amb la
qual cosa, la coherència en eixe aspecte era màxima, una altra cosa era el acabat
que en aquells moments de plantà es veia en les grans figures dels contra
remats però no en les disperses escenes d'aquell efímer parc d'atraccions, que
jo no vaig tindre la sort de contemplar, ninots de polítics, científics,
famosos, etc,... en resum de persones concretes, elevaven la dificultat i
posaven a prova a l`equip de Carlos Carsí, llàstima no haver vist en directe
escenes com la de les tasses.
Les tonalitats triades
foren suaus i crec que fou un encert, tot i que en aquells moments començaven a
obrir-se un poc els cels de l`antiga vila de Campanar i la llum del sol era poc
intensa. Una falla tant voluminosa, amb eixa temàtica fantasiosa i un modelat que
remarcava eixos trets humorístics, haguera resultat potser inadequada, pesada i
els diferents elements com els múltiples contracoronaments no hagueren lluït ni
la meitat. Eixa diversitat d'elements a la part mitja alta de la falla, eren
més visibles, per dos motius, en primer lloc per que a la base, dominaven
colors més foscs -dins de la tonalitat pastís general- com el marró o el
morat. Els contra coronaments tenien colors suaus, excepte el roig de l'avió,
però d'altra banda era un punt on la falla mostrava un major equilibri entre
colors freds i calents.
A la banda posterior, cal
dir que també la creixent llum del sol està il·luminant la superfície, però era
molt visible com abundaven tonalitats neutres en les cares dels pallassos, així
com verds, daurats, crema, etc....sempre amb tons molt clars, barrejats amb
blanc. En eixa part posterior anirien posteriorment la majoria d'escenes com la
muntanya russa dels polítics internacionals que posseeixen major arsenal, el
ball de tasses, etc,.... L’Antiga de
Campanar no pogue revalidar el palet, cosa d'altra banda molt
complicada ja a priori, però si continuar en el podi que no es poca cosa, així
com el seu artista Carlos Carsí, que també torna al podi amb el 3r premi i 2º
d`Enginy i Gràcia de la Secció Especial.
La part posterior de la
falla gran, no només tenia escenes que un servidor no va poder visualitzar,
sinó també la falla de la comissió infantil, de nou realitzada per Mario Pérez amb disseny de J.Ramon Vázquez
el qual li ajuda a centrar millor un cadafal molt rodó. L'antiga presentava un
cadafal infantil amb temàtica familiar on persones i mobles antics formaven un
conjunt inseparable. Els pares encapçalaven l'espai central envoltats dels
fills d'edat curta. Els iaios apareixien
en el coronament, però a diferència dels pares per separat. Falla totalment
plantada, sense una ornamentació exagerada, però molt cuidada, fins i tot amb
uns cartells en forma de Cèdula Personal -avantpassat del DNI-, interessant
recurs a l'escena dels quadres de la part posterior, amb ninots en color i
altres en blanc i negre, remarcant el pas del temps.
A una bona composició
calia afegir un modelat que combinava el millor de la trajectòria de l'artista,
aquells somriures amb els que els ninots de Mario Pérez ens encomanaven optimisme,
amb nous registres plàstics, que aconseguien noves expressivitats artístiques.
Era la sensació de trobar un modelat més madur, més complet, amb un major
domini i sense repetir les errades, sinó els encerts. Mentre els pares
aconseguien un posat més seriós o seré, els nanos continuaven riallers i trapelles,
però no tots, per que també s'observava com la germana major és mostrava tranquil·la
i complaent, però sense acabar de perdre la innocència de la infantesa, sense
dubte tota una gradació d'emocions generacional.
I també ratllava a gran
altura l'aspecte pictòric, començant per la mateixa base que reservava un
cercle de pedres pintades de roig, envoltades de gespa. Mobles caoba, grana,
etc,..que demanaven atenció com a colors càlids i allí els caps de família, el
pare amb jaqueta blava i la mare amb vestit rosa, clàssica oposició de colors
freds-càlids que tenia continuïtat fins i tot en el color dels cabells, més castanys
els de la mare i més negres els del pare. En la parella de iaios el contrast
també existia però entre un verd quasi beix i un violeta clar. A la part posterior
destacar el recurs de l'avantpassada pintada en tonalitats grisenques, imitant
una fotografia en blanc i negre. L'Antiga
aconsegueix el palet de la ma de Mario Pérez,
en una de les seues millors falles, 1r premi i 1r d'enginy i gràcia a la secció
tercera infantil.
Acabava ací la meua ruta,...ja
que per motius familiars havia de tornar a casa, una vegada més em quedava amb
les ganes de fer una visita a la Falla
Castielfabib- Marqués de Sant Joan. Una comissió que ja porta anys apostant
per un model de falla diferent amb materials no contaminants i experimentant
amb dissenys molt allunyats de les concepcions convencionals de la majoria de falles, tant d'alt com baix pressupost. Enguany el cadafal gran semblava una gran graella amb molts orificis, dins els quals es col·locaven diferents tubs, amb la qual cosa el lema estava plenament justificat Fer i Desfer ja que cada dia es podia canviar el disseny resultant. Els autors enguany eren Nituniyo i Menosesmas, estava a la secció 6-C, on no obtingué premi, però si en la categoria de falles experimentals on fou guardonat amb el 2º premi de dita categoria. La falla infantil portava per lema Xiquepolis.
No podia finalitzar la crònica sense recomanar la lectura del llibret de la Falla Castielfabib- Marqués de Sant Joan un dels "fixes" en ser premiats a nivell autonòmic i també ara en el nou concurs reservat per a les comissions de la ciutat de València on Relativitat ha rebut el 3r premi de llibret de falla. Llegiu-lo, paga la pena. De nou moltes gràcies a Dani Garcia administrador de la Ruta Fallera i membre molt actiu del Reto al Foc, per les fotos de les falles ja totalment plantades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada