CRÒNIQUES FALLERES 2018
DIARI DE PLANTÀ : El vent dificultà una Plantà amb el cel cobert a València. Fent ronda pel Pla del Reial-Benimaclet i
Rascanya.
Arribava al Cap i Casal
més prompte que mai, les circumstàncies obligaven. La part positiva és que de
bon de matí anar assegut al tren és un objectiu fàcil d`assolir. Continuaria viatjant també a la ciutat de
València, però ara pel seu subsol, on no hi havia una evidència clara d’estar
en plena setmana de falles, al ser un dia entre setmana això és reforçava.
Tampoc a l’albereda és percebia l’ambient faller, més enllà d`algun xicotet
artefacte pirotècnic. Com era ben d’hora, per primera vegada vaig pillar in
fraganti al propi Paco Giner al capdavant del seu equip plantant Si Vull una falla que no mostrava l`estil personal que tantes
vegades havia vist, sinó un sincretisme entre el seu propi i el degut al
disseny de José Santaeulàlia, que presidien enguany la falla Exposició-Misser Mascó.
He de confessar que ja
abans de vore el cadafal, vaig anar amb certs prejudicis, sí, per que sobre el
paper, ja l`esbós m’havia semblat estrany, molt allunyat del to melancòlic,
però original que esbossa Giner en les seues obres, no obstant calia fer un
exercici d`objectivitat i tractar de descobrir que havia generat aquella unió
entre artista i dissenyador. En principi, vista des d`un lateral Si Vull encara per plantar, però amb cos
central, coronaments i quasi tots els
contra coronaments ja col·locats prometia molt i mantenia una estructura
equilibrada entre el risc i la comoditat absoluta, calia rodar la falla
òbviament.
Situat en la frontal, vaig
observar com l`estructura dissenyada per J.Santaeulalia, dibuixava un punt de
fuga diagonal, cap al que basculaven tots els elements escultòrics del conjunt.
La núvia tirava el ram i es convertia en contra coronament, mentre que una de
les invitades amb alt índex de massa corporal,
es llançava cap a ell, generant un caos al seu voltant, les amigues per
l`aire en el coronament, els cambrers a la base, tractant de salvar el que
portaven a les safates, etc,...El que passa es que entre el que apareixia a l’esbós
del dissenyador i el que hi havia a la plaça hi havia certa diferència,
relativa, però hi havia.
Sobre plànol, l’esbós
previ donava la sensació era de major volatilitat, més elements aeris,
etc,...però allí en la realitat, el resultat final semblava més dens, més pesat
i no aconseguia transmetre la sensació de moviment explosiu que si feia el
disseny inicial. Si plasmar un projecte propi en format tridimensional ja
costa, fer-ho amb un disseny d`un altre artista amb el que a més a més mai
s`havia treballat encara costa més, era un dels riscos que corrien artista i
comissió i semblava que els estava
passant factura i dic semblava per que no vaig tindre la sort de
veure-la tota plantada, però tot feia indicar el resultat final.
Òbviament un disseny aliè
a la trajectòria d`un artista, també influeix en l`apartat escultòric. No es
pot posar cap pega a un modelat acurat i polit com sempre, però era evident que
hi havia alguna cosa que grinyolava en l’expressivitat, no responia al que
estem acostumats a contemplar en les obres de Paco Giner, però tampoc en les de
cap dels membres de la nissaga Santaeulalia, un estrany hibridisme que
basculava entre la quietud melancòlica i la caricatura que a nivell general no
transmetia una sensació de moviment, crec que necessària segons el guió d`un
cadafal molt basat en uns eixos que el determinaven a priori.
La pintura més semblant
al que s`ha vist els últims anys en la plaça, si que continuava oferint una
paleta de colors pastís, on destacava el grana del vestit del ninot del cos
central, que a falta de risc mostrava rotunditat, sobre una base de blancs i
negres o un gran contra coronament on s’oposaven colors més freds fent escales
cromàtiques des del blau més grisenc passant pel violeta, fins una tonalitat
malva. Com a nexe d`unió de les dues grans figures femenines del cadafal, el
color rosa carn. Crec que dels elements plàstics, fou la pintura amb diferència
la que aconseguí un millor resultat final.
Respecte els ninots de
les escenes que he vist en fotografies posteriors, la mateixa seqüencia que al
cos central-coronament, desigualtat entre figures més caricaturitzades i altres
més realistes -en el cas del candidat a l`indult podríem parlar quasi
d`híper-realisme-. Finalment destacar l`encert de decorar amb pedra blanca un
cadafal pintat amb tonalitats sobretot fredes, que en amb els cels coberts de
les falles 2018 lluien menys que amb temps assolellat. El jurat els atorgà el
9é premi de la Secció Especial. La comissió i l’artista acaben una relació que
començà el 2013 amb Que es muiren els
lletjos, i que ha donat una gran estabilitat tant al taller de Giner com a
la comissió que excepte els dos últims anys, havia aconseguit situar-se en la
part mitjana de la Champions Fallera.
Bon
Profit era una falla absolutament coherent i didàctica de la
temàtica triada, observava plats valencians com l`esgarraet, l’amanida
valenciana, l`all i pebre, arròs amb fesols i naps, sepionet, etc,....que
completaven alguns plats invasors com
el fast food o altres. La humanització dels vegetals o animals i
caracterització dels ninots els quals representaven xiquets, infantilitzava la
falla despertant la curiositat i les ganes de mirar-la dels visitants. Sense endinsar-se
en les sendes de la reproducció naturalista, aconseguia transmetre diferents
emocions o almenys despertar la curiositat de bona part dels visitants, com acostumen
a fer els membres de Cap de Suro.
A nivell d`estructura
interna s`aprofitaven els mateixos elements de la cuina per a superposar
escenes i així repartir-les de forma esfèrica, crear perspectives, etc....amb
una pintura de fons molt suau, amb tons verds i grocs, que donaven pas a altres tonalitats més
fortes, especialment al coronament
frontal i a la part posterior. Cal destacar una major presència de ninots
representatius de xiquets, d`essers humans, però sempre amb eixe joc amb
elements propis de la temàtica, que en el cas del lema de la falla d`enguany
eren alimentaris. Falla divertida, enginyosa però sense el pressupost ni
l`espectacularitat de les primeres
potències, la Falla Exposició-Misser Mascó, rebia el 9é premi i el 3r d`enginy i gràcia de la secció
especial infantil.
Era hora de tancar
càmeres, girar el cap de nou cap al pont de Calatrava i agafar un nou metro que
em duria fins Benimaclet, des d’allí continuaria a peu seguint les vies del
metro òbviament a cel obert, per Vicent Saragossà, fins l`encreuament amb
l`Avinguda Primat Reig, on seguiria pel carrer Cofrents i giraria per Genaro
Lahuerta, deixant enrere la visió de la via fèrria. Uns instants més tard, ja girava per la dreta
pel carrer Molinell, des d`on divisava el cadafal gran de Molinell-Alboraia,
que deixaria per a després, per que en primer lloc em vaig dirigir carrer
Alboraia endins fins a l’infantil de Rubèn
Arcos, que enguany portava per lema Efecte
Palometa.
La meua primera impressió
fou la que em causa una composició amb un risc important, l’artista eldenc
havia disposat una estructura on la base es sustentava d’ un vehicle tricicle,
on la roda xicoteta era molt, molt menuda i òbviament comportava cert risc i
més amb el ventet que estava fent i faria els dies següents. Per a completar
eixa sensació de risc, les figures més voluminoses ocupaven un espai preferent quasi
en el coronament dividint simètricament la falla en dues parts, on apareixien
altres figures més menudes que apareixien literalment penjades en l`aire i no a
la base on només es veia la pedra blanca que aclaria més la pintura.
Del modelat cal destacar,
com en quasi tots els cadafals de l`artista d`Elda, uns grans ulls expressius,
que fins i tot tancats tenen una gran importància en els seus ninots, els quals
permeten arrodonir una perfecta cohesió interna. Fora del rostre, es tendia al
minimalisme i utilització d`elements diferents al cartró o al suro, com la goma
eva, que permetien una gran flexibilitat per definir cabells o pestanyes. En
canvi es deixava per modelar espais que serien remarcats per la pintura i és en
aquest on és veu la influència de l`escola alacantina en un artista que com
tots els de la ciutat del Vinalopó uneix influències tant d`Alacant com de
València, reescrivint-les amb la pròpia personalitat de cada artista.
Si a nivell de composició
hi havia diferencies entre la part frontal i la posterior, en la de la pintura
hi havia una clara dicotomia entre colors vius davant i foscos darrere. El
color roig càlid apareixia a la base, mentre al coronament apareixien freds com
el blau i el verd, també en eixe punt apareixien els millors dibuixos estampats
i detalls del rostre de les dues grans figures centrals, com ombres d`ulls,
pupil·les, etc...a la part posterior, destacaven l’oposició entre el daurat i
el blau i la dels gats negres i el pantaló blanc de l`egipci. El cadafal
obtingué el 12é premi de la secció primera infantil.
De tornada vaig vore
encara per plantar del tot Esports de
Risc de Ximo Esteve que ja tenia
plantejats, tant el cos central, com les dues principals figures dos grans
excursionistes, així com el remat on un corb es preparava tot feliç per a
degustar a alguns dels dos incauts i una cabra disposada a tallar la corda d`un
excursionista que penjava d`una corda. Falla original amb un evident sentit
satíric, que es completava amb escenes com la dels excursionistes fent l`amor
dins la tenda de campanya, l`excursionista fent de ventre, però vigilat per un
gran os o els esquiadors inexperts.
Modelat caricaturesc,
tant en personatges genèrics, com en el ninot candidat a l’indult dedicat al
president de JCF, que apareixia com una pinya humana, per aquella frase del Fem
Pinya!, la pintura amb tonalitats un pel fosques, però cal dir-ho també, absolutament
fidedignes dels elements de la natura com pedres,terra, brosses, etc,...o com
la roba del guia excursionista amb pantaló verd i camisa beix, magnifica
pintura, que no lluïa en un dia ventós i tancat. Tant sols elements com el sol
del coronament, part de la tenda de campanya o la samarreta del excursionista
penjat afegien un color roig càlid que escapava a les altres ordenades
tonalitats.
Crec que el cadafal gran
de Molinell-Alboraia era molt
interessant, un any més estava encara molt verd en el moment de la Plantà que
vaig passar i també que l`emplaçament és complicat per a lluir qualsevol
composició, lloc molt obert i de trànsit continu. Per la idiosincràsia de la
pròpia falla, crec que les escenes s`entenien molt bé, però haguera segut
interessant seguir el guió amb la lectura dels cartells, el cas es que a pesar
de tot no obtenen premi en una secció 2-A de València, enguany vertaderament
competitiva.
Tornava sobre les meues
passes i una vegada arribava a l`estació de metro de Benimaclet emprenia la
marxa per Emili Baró fins que girava a la dreta pel carrer peatonal Reverend
Martí que em transportava al Benimaclet poble anterior a l`annexió per València
el 1878. Continuava pel carrer Mª de Déu de l’Assumpció fins arribar a l’antiga
plaça major i seguia recte pel carrer Murta que em duria a la Falla Frederic Mistral-Murta descendida
de l`especial, que tracta de reubicar-se amb Xavier Herrero, l`artista de Xàtiva i el seu equip tenien disposats
el cos central, el coronament i algunes figures de Pim, Pam, Pum.
Composició simple, nítida
fàcil de captar a simple colp d`ull, on el xinés del remat ens anunciava que el
cadafal parlava de l`herència que ens ha deixat el món xinés, mitjançant la
cultura festiva. En el moment que jo vaig passar encara faltaven les eixides de
coet que aclarien més la trama, així com els ninots representatius dels
valencians que creaven eixe sincretisme entre la festa valenciana i la festa
xinesa, amb la pólvora i el foc com eix comú. Modelat característic de la casa,
únic i genuí on destacava el joc de mirades entre el coronament i un ninot de
base que podia perfectament fer de contra coronament.
Com en les falles de Ximo
Martí, ací la sàtira també està molt present i de nou no només lamentava no
acabar de vore la falla plantada, sinó llegir els versos, que en el cas del
xativí solen ser també obra del propi taller. La foscor del dia, de nou impedia
que la pintura lluira, però els colors forts del coronament, contrastant roig i
blau, així com el ninot del contra coronament entre blau i groc aconseguien
destacar front els colors beix, gris, etc,..més apagats del cos central, fins i
tot el color més rosaci que carn de la pell dels ninots aconseguia que
destacarà tant amb la seua pròpia roba com amb el proper cos central. L’artista
de la Costera debuta a Benimaclet amb un 6é premi a la secció 7-B.
Matí de plantà per a les
falles grans i de visites de jurats a les infantils, com Aus d’Albufera de Vicente Dominguez, que també debutava en Frederic
Mistral-Murta. Després de fer algunes fotografies, després de raonar un poc,
vaig tindre la sort que un faller m`obrirà les tanques i poguera vore com eixes
aus i eixes canyes, eren mogudes pel vent, donant-me la sensació que en lloc
d`estar a Benimaclet estava a la Marjal. Composició esvelta que em recordava
una mota de les moltes que jalonen algunes poblacions properes a la meua, a la
Ribera del Xúquer, mantenia senzillesa, verticalitat i en aquest cas,
providencialment deixaven passar l`aire.
Falla eminentment didàctica,
a nivell de composició tenia la virtut que situava cada espècie d`au en un
nínxol diferent, des de les que apareixien a la base entre les canyes, fins les
que podíem trobar a les copes dels arbres que amb aquell vent semblaven a punt
d`emprendre el vol. Garses, camallongues, put-puts, etc,...omplien aquella
reproducció fallera de l`Albufera amb un modelat estilitzat que sobretot
remarcava la fauna i la flora ja que només a la part de darrere trobàvem una
parella humana, que era justament la que s`havia presentat candidata al seu
indult, un dels millors grups mai realitzats per Dominguez, el qual estava
també envoltat d`elements faunístics albuferencs, destacant el collverd.
La pintura era molt
important, ja que és tractava de definir els colors de la naturalesa d`un
paratge concret, un dels aiguamolls més importants de la península ibèrica, per
això calia establir una escala cromàtica de verds o afegir elements naturals i
ecològics fins i tot per a la cremà com les pròpies canyes...el fang era format
pels trossos de suro de la base. Cuidat el detallisme al màxim els propis
cartells apareixien d`un rosa pàl·lid que contrastava amb eixe verd central i
s`emparellava amb la tonalitat dels flamencs i altres aus més menudes.
No puc oblidar la
conversa amb aquell faller, que després va resultar el propi president de la
comissió, José Francisco Serrano Pérez, no la relataré ací, però agraïsc les
seues paraules, hi ha moments a la vida, grisos com aquell dia, on un bon cafè
o una xerradeta valen milions. Gràcies! I un descobriment a posteriori ha segut el llibret de la
comissió, una grata sorpresa per que Benimaclet ha perdut la seua falla d`especial, però ha guanyat una comissió
que ha aconseguit el 9é premi de llibret de la ciutat de València. I també ha
plantat i cremat una magnífica falla infantil que ha aconseguit el 4rt premi de
la secció dissetena infantil.
Vaig girar pel carrer
Utiel, després pel del poeta Carles Salvador, un dels pares del valencià modern
i de les Normes del 32 i col·laborador de molts llibrets com a poeta faller o
de la Revista Pensat i Fet, que per cert
romangué a Benimaclet els últims anys de la seua vida i d`allí a la Falla Baró de Sant Petrillo-Leonor Jovani
on vaig trobar Elementals d`un vell
conegut, l`artista de Cullera Jorge Gil
Sapiña que debutava en la demarcació. La veritat es que em va sorprendre
l’atreviment amb una composició allunyada al que solia plantar a Cullera, grans
figures que deixaven espais buits, molt diferents del horror vacui al que estem
acostumats a contemplar als carrers i places de la ribera.
Sembla que el vent havia
mogut els cartells explicatius i els fallers de Sant Petrillo, estaven
reordenant-los, mira per on de moment
les infantils de Benimaclet les podia fotografiar -de moment- sense tanques,
tot un luxe. Cadafal amb un esquema compositiu diferent al que feia abans el
propi artista, però també certs canvis en un modelat, on ja estava evolucionant
els últims anys, aconseguint una millor definició dels rostres, sobretot al
voltant dels ulls, on Jorge porta molts anys tractant d`aconseguir plasmar un
estil propi sempre difícil de trobar.
Els cossos mostraven una estilització i una menor reproducció del natural, la qual es centrava sobretot als caps i a les extremitats superiors. Un modelat així, exigia una major implicació de l`aspecte pictòric o decoratiu, com en la figura de la part de darrere. Pel que fa a les relacions entre els colors, l`artista riberenc optava per contrastos interns de les pròpies figures, com el blau i el grana o el groc i el verd llima, potser inadvertit li passà a molts el ninot candidat a l`indult, on un científic fent un experiment feia esclatar un líquid verd que impregnava tot un laboratori on és percebia un color marró i altres blancs. Per la banda posterior, el joc entre tonalitats blaves, roses i grogues completaven una falla on crec que ha nascut un nou Jorge Gil Sapiña que aconsegueix el 3r premi de la secció novena infantil.
Un clàssic en la
demarcació és Arturo Vallés Bea, que
enguany compleix una dècada ininterrompuda plantant en la Falla Baró de Sant Petrillo-Leonor Jovani. Després del 75
Aniversari, ha vingut I després del
Patrimoni, què? A pesar de tindre a priori el pressupost més baix de la
categoria i després d`un any carregat com és el d`un aniversari, la composició mantenia
un aspecte regi, amb un gran mag en el coronament que tirava alguna poció per a
vore més clar el futur. Estructura rectilínia que amb escenes com la dels tres
mags de cos prim i esvelt feien semblar més alt i voluminós el cadafal.
Detalls com la posició
descendent del drac que dipositava el seu cap a la base, omplien els baixos i
els unien més a la resta de la falla. Tot i que és una falla que sempre planta
a bon ritme, passar tant prompte em va impedir gaudir de les seues escenes, a
excepció d’ un faller en flames que esperava ser plantat al seu espai
definitiu. Modelat naturalista com de costum, que en aquest cas s`adaptava a
una temàtica un tant màgica o onírica, creant una certa patina de misteri i
serietat en els rostres del que jo vaig vore plantat, ignore si a la base hi
hagué després alguna expressió diferent de les que em vaig trobar.
Absolutament coherent amb
un modelat que expressava duresa i preocupació, tot eixe cadafal era recobert
per pintura amb tonalitats fosques, però això sí, coherents. Un pel més clares
en el coronament, on la gran barba grisenca aportava un espai de certa claredat
entre el barret i la faixa, amb tonalitats
marronoses i rogenques. També cal destacar el contrast del drac,
probablement el color càlid més viu front un cos central més clar i altres
figures ennegrides. Per la part posterior destacava un dibuix costumista de la
Plaça de la Verge, que aprofitant la foscor general del cadafal, la contextualitzava
com a paisatge urbà nocturn. No hi hagué recompensa en forma de premi per al
cadafal que competia en la secció 2-A.
A diferència d`altres
anys no volia perdre el temps esperant un tramvia que en falles sempre es
retardava. Tirava de cames i continuava
per Benimaclet, deixant darrere el sempitern carrer Vicent Saragossà,
m`internava pel carrer Benicarló, on en pocs metres veia la Falla Poeta Altet-Benicarló amb cos
central i coronament, pero sense cap escena. Virus en la xarxa era obra de José
Antonio Marco i com indica el
seu lema tractava dels virus que ataquen els ordinador i altres sistemes
informàtics, sembla que hi havia escenes divertides com la dels camillers que
atenien un Pc moribund, un virus afartant-se amb l’ordinador del cap, un Panda
-antivirus- menjant-se un virus o la representació d`un cavall de Troia,
metàfores que qualsevol persona familiaritzada amb la informàtica podia
comprendre.
La composició era
senzilla, amb un cos central que representava un metge, amb un virus al remat i
les escenes al seu voltant. Els aspectes plàstics formals com el modelat i la
pintura romanien en un segon plànol al servei de la sàtira, això s`evidenciava
tant pel gran espai que es concedia a les escenes, vertaderes protagonistes
front el cos central, com també per la pintura, aplicant un blanc neutre com
per a passar inadvertit, front a la sàtira de les escenes circumdants. Bon
regal poder gaudir del 2º premi de la secció 6-B ....encara que només fora un
tros.
Carretera
al paradís era la falla infantil de Poeta
Altet-Benicarló, de l`artista Miguel
Angel Hernández Clemente, artista que vaig descobrir l`any passat en el veí
sector de Rascanya. Una pena les altes i denses tanques que no deixaven
contemplar amb claredat un cadafal amb una composició un pel massissa però ben
ornamentada i amb un paper de fer pinya. El millor eren les escenes de base,
amb algunes expressions molt gracioses en els xiquets i ben singulars en els
animals, sobretot els dels micos, que semblaven quasi humans.
Els ulls rodons tant de
xiquets com d`animals, a banda d`humanitzar, infantilitzaven tot el conjunt
uniformitzant els distints ninots. En una de les escenes on el mico es toca
l`ull i al costat apareixia una bola, costava aguantar-se el riure si
s`observava com al costat hi havia un nano amb un tirador, aquest tipus
d`escenes aporten moviment i dinamisme a banda d`enginy i gràcia. El color verd
de la vegetació i el blau de la mar, del tauró i de la roba d`alguns ninots
eren el contrapunt de color fred, a uns càlids molt apagats i marronosos de
l`arena, el vaixell, la soca de les palmeres, etc,... el jurat li atorgà el 4rt
premi de la secció tretzena infantil.
Vaig continuar pel carrer
Benicarló en direcció oest, fins que vaig girar a la dreta pel carrer Vinarós,
a mesura que m`acostava a l`encreuament amb el carrer Albocàsser anava divisant
el cos central i el remat de la Falla
Avinguda Primat Reig-Vinaròs, cebes, ous, cogombres, etc,...a l`espera no
de ser collits, sinó al contrari, de ser plantats! I es que no eren per a menjar,
sinó part de les escenes que l`artista d`Alzira Ferni Llopis encara no havia col·locat, en aquell dia de Plantà. Quin galliner! Tenia una composició ben
simple, un espanta ocells al bell mig que subjectava dues gallines amb les mans
i una amb el cap.
Cadafal d’escàs volum,
rectilini, però molt ben vestit a les
escenes de base, amb gran quantitat de ninots de tots els tipus, humans,
animals, objectes, etc,...sempre relacionats amb la temàtica. Tot i
contemplar-la amb no massa temps lliure, em dona la sensació de tindre un
modelat en la linea mitjana de l`artista de l`escola de la Ribera, potser no
tant en algun dels ninots de base pel que a fa la pintura, però també al cos
central i al coronament. Desconec si el guió i els versos feien lliga amb la
plàstica representada, però em sobtà que el jurat no atorgarà cap premi a este
cadafal de la secció 4-A.
Era el moment de
contemplar l`obra d`un altre fill de l`escola de la Ribera, com és el
carcaixentí Juanjo Salom Díaz, que
per les cares que feien els xiquets de la falla que la dibuixaven sembla que
els havia agradat prou. T’apuntes a
descobrir tenia una composició on destacava un gran Newton al centre, això
sí, amb cara de xiquet, amb eixa curiositat que tots tenim alguna vegada a la
vida. Una falla que sense llegir els cartells es podia entendre, al coronament
un savi amb la bola del món i uns numerets que semblava el grec Pitàgores i a
l`altra banda Cristòfol Colom amb tres vaixells per descobrir un nou món.
Tot i que la falla no era
exactament rodona, si era rodable, hi
havia molta escena, molt de treball, com les de Marie Curie, Darwin o les
escenes orientals. No era la composició el millor aspecte, d`un cadafal, on
destacava amb força un modelat característic que partint del naturalisme
venerat pels fallers i no fallers riberencs, afegia línies planes o absència de
la reproducció d`algun element per a subratllar un altre. La millor prova de la
seua qualitat, era la diversitat d`expressions entre els diferents ninots, però
tot el conjunt quedaria coix, sense l`aplicació d`una paleta de colors
minuciosa, un bon exemple era la poma roja al centre, sostinguda per un Newton
amb una jaqueta marró absolutament secundària, que donava protagonisme a eixa
fruita i al seu cap grisenc.
Fins i tot el detall de
la gespa de color verd, confrontava amb les tonalitats càlides, si per la part
frontal era un goig contemplar les transicions del gris al morat, per la
posterior amb tonalitats més fosques i tancades, observàvem com basculaven
tonalitats complicades com el caoba de la base de l`escena de Darwin cap a la
de color cafè de la xinesa. En general un gran treball de transicions en
diferents escales cromàtiques. Tot el conjunt del cadafal, amb una didàctica
fresca i suggestiva creat al taller d`Algemesí, rebia per part del jurat el 2º
premi i el 2º d`enginy i gràcia de la secció sisena infantil, una forma
brillant d`acabar el meu recorregut pel sector del Pla del Reial-Benimaclet.
RASCANYA
Amb l`arribada al carrer
Alfauir, entrava en un sector amb una extensió gegant com és el de Rascanya,
continuava per eixa llarga avinguda fins girar pel carrer Arquitecte Tolsà,
veia el cadafal gran de la Falla Santa
Genoveva-Arquitecte Tolsà, però el deixava per a després, era el moment
de visitar No tinc Por de Vicent Torres Estal amb disseny de J.
Ramón Vázquez. Doncs si, a mi la falla si que em feia por, en el bon sentit de
la frase clar està, per que estem acostumats a contemplar la reproducció de la
bellesa i això no te el per que ser així. En primer lloc la composició a banda
de voluminosa, era molt tancada, sense deixar espais buits, que en algunes
escenes m`arribaven a recordar les inquietants pintures de El Bosco. Jerarquia
clara entre les dues figures principals de base i cos central, amb l`ajuda de
dos més com una mena de contra coronaments d`acompanyament.
A la part posterior, la
composició reduïa la seua complexitat amb la figura d`una nuvia cadavèrica acompanyada
de figures d`una mida considerablement reduïda. El modelat o millor dit el
disseny, mostrava una expressivitat que transmetia almenys certa inquietud,
especialment repetitius eren els ulls desorbitats, que es multiplicaven entre
els diversos ninots, grans o menuts. Eixos ulls que a més a més es miraven els
uns als altres amb desconfiança i per tant travaven tot el guió de la falla
infantil de la Nova d`Orriols.
La falla haguera segut
absolutament terrorífica de no ser pel detall de la pintura, que la feia més
digerible de cara a un públic infantil.... i als que ja deixarem de ser-ho fa
temps. Clara dicotomia entre els personatges principals, mòmies amb benes
emblavides o enrosades per a no deixar-ho tot blanc, que eren envoltades per
una amplia paleta de colors vius, on destacaven el verd i el groc carabassa. El
mateix sistema que a la part frontal, el podíem trobar a la part posterior, amb
un blanc més clar com element central, envoltat de dos forts antagonistes com
el verd i el roig, fred i càlid, front a front. El cadafal rebé el 7é premi i
el 3r d`enginy i gràcia de la secció primera infantil.
Era el torn de contemplar
Molt de Tequila! Una falla que
després de l’èxit de David Sánchez
Llongo l`any passat havia concitat moltes expectatives. Enguany amb disseny
de J.Santaeulalia, presentava de nou un projecte que sense entrar -en teoria-
entre els pressupostos més alts, tenia possibilitats d`arribar molt lluny. I la
veritat és que sense estar acabada de plantar, la falla captivava. En un
emplaçament molt ample, on la mida difícilment pot representar un as a la
mànega, però fins i tot la composició més compacta del que prometia l`esbós
mostrava un coronament molt harmònic amb tres mariachis mexicans, en plena execució musical.
Tot i que no vaig poder
contemplar la falla totalment plantada, era evident la importància en l`esquema
compositiu de la parella de balladors com a grans contracoronaments i també
escena central. Una composició que amagava en el cos central, antics temples de
cultures pre colombines des d`on arrencaven escenes com la del cementeri amb
els morts polítics, festius i culturals o la dedicada al Dia de Muertos mexicà emparentat amb la nostra festa de Tots Sants,
on apareixia el grup candidat a l`indult. També apareixien altres escenes com
la de la Secta del Peyote, o la de la lluita lliure, tant popular a Mèxic.
A una gran originalitat
temàtica i un guió perfectament centrat, s`unien una magnífic reproducció del
que s`havia esbossat prèviament. Modelat a mitjan camí entre la
caricaturització i un naturalisme més reposat, tenia en els músics del
coronament el terme mitjà d`eixa execució. Més continguda l`expressió dels
balladors del contra remat i una diversitat expressiva a la resta d`escenes,
però sempre cercant eixe terme mitjà tant difícil d`aconseguir, a tot això
afegir uns acabats impecables... almenys del que servidor va vore plantat en aquells quatre cantons.
Si tots els elements
anteriors ja ensenyorien el cadafal com un dels millors de les Falles 2018,
calia encara afegir els colors triats per il·lustrar aquesta falla tant
mexicana. Crec que el major encert de l`equip de Llongo, fou el de reservar el
cromatisme més apagat a un cos central secundari, amb tonalitats marronoses/grisenques
a semblança dels antics temples asteques, maies, etc..., envers els verds de la
vegetació de les selves maies del sud del país. Enfront eixa foscor pictòrica,
una il·luminació provinent de l`espectacular vestit de la balladora de color
groc amb ribets d`altres colors, sobretot el roig; no podem oblidar el vestit
del ballador, que també afegia claror i una mica de calidesa amb la faixa roja.
Al coronament frontal hi
havia un cromatisme propi, amb un músic amb casaca roja, un altre blava i el
del mig, un morat que semblava fer de llindar entre tonalitats fredes i
càlides. Fins i tot els pollastres que aguaitaven pel grans barrets mexicans
aportaven un blanc neutre que entrava en eixe joc cromàtic. La part posterior
amb una major presència del gris o del groc, no tenia la neutralitat del blanc
de la part frontal, però més espais amb blaus i rojos. Es mirara per on es
mirara, la Falla Santa Genoveva
Torres-Arquitecte Tolsà no tenia pèrdua, si l`any feren història, enguany
trenquen el seu sostre i arriben ni més ni menys que al 2º premi i al 2º
d`Enginy i Gràcia de la secció 1-A.
Ara sí, m`havia guanyat
una mica de descans i prenia el tramvia d’Alfauir fins la parada de Sant Miquel
i dels Reis, des d`on és veia la seu de la Biblioteca Valenciana i l`Acadèmia
Valenciana de la Llengua, on uns dies abans s’havien repartit els diferents
premis de llibret de la Generalitat Valenciana. A falta només de les escenes,
estava plantada la Falla Santiago
Rusiñol- Comte de Lumiares que amb Sex-Pirinlou tractava d`unir sàtira i una composició
dinàmica amb moviment, produïda per ninots amb postures escorades que es
superposaven els uns als altres. Sense mostrar una gran espectacularitat, a
tenor de fotografies posteriors, es veia clarament que eixe dinamisme també
estava present a les escenes de base, eixa coherència compositiva era
encomiable.
Sí la composició era
dinàmica i moguda, també el guió tenia un ampli repertori de situacions, on
amor i sexe és barrejaven, amors, desamors, cels, luxúries, enganys, etc...Un
modelat clarament caricaturesc, molt característic de les falles del taller de Luís Espinosa Ramos, que en aquest
cadafal crec que reprodueix amb un poc més contenció que anys anteriors, però
d`una forma brusca sinó amb una evolució molt pautada. Respecte la pintura de
tonalitat pastís, mantenia el centre d`atenció en el vestit rosa de la xica de
la base i el coixí del Romeu del contra coronament, el mateix Romeu amb
vestimenta verda i blava i els ninots del coronament completaven eixe quadre
cromàtic, que de forma molt encertada tenia una base de pedra blanca que feia
destacar més els colors. Tota pedra fa paret i ací fa un 5é premi de la secció
2-B.
El jurat estava en plena
visita de Signes la falla infantil de
Santiago Rusiñol- Comte de Lumiares que
un any més havia eixit del taller de Manuel
Martínez Reig amb esbós de Sergio Alcañiz, enguany amb un projecte molt
ambiciós i original que es presentava a la categoria d`argent infantil.
Certament era un matí molt infantil i molt de primera el que portava, no em
podia queixar. D`un joier amb la silueta d’un “Tajitu” símbol del Yin i Yang, del
qual sorgien unes figures estilitzades i un os panda que anunciava el tarannà
oriental del cadafal. No hi havia una estructura espectacular, però destacava
la separació que feia la tapadora del joier, entre dues parts molt
diferenciades.
A la part frontal on
apareixien la majoria d`escenes, trobàvem algunes de les claus del guió, com
l`escena dels signes del zodíac xinés compost per animals i en el qual a
diferència del nostre d`origen grec, no s`associen a mesos, sinó anys. La
composició no era tancada, es a dir hi havia escenes fora de la típica tortadeta que fa de base en les
infantils. Modelat amb unes línies planes més estilitzades que altres vegades,
excepte l`os central causaven l`efecte òptic de tindre més alçada i substituïen
una possible superposició d`elements i es que la creativitat dels artistes,
sembla inesgotable.
El que si apareixia de
forma transversal a tota la falla, era una geometria que omplia d`angles tots
els racons. Pintura més fosca a la part frontal, amb alguns flashos de colors
càlids molt estratègics, que contrastaven molt amb els colors més vius i càlids
de la part posterior, tant el taronja del tigre de bengala, com el morat de la
tapadora de fons, l`ocell de color groc, etc....una falla magnífica però
plantada en un lloc on l`aire de l`Horta de València entrava amb una força
inusitada. Aquell jurat allí present durant la meua visita els atorgà el 10é
premi de la secció primera infantil.
Mamprenia de nou la marxa
pel carrer Comte de Lumiares paral·lel a la via del metro fins que vaig girar
pel carrer Gravador Fabregat per a trobar-me amb una altra infantil de Manuel Martínez Reig amb esbós de
Sergio Alcañiz, Lanamiau Miau Miau pertanyet
a la Falla Músic Espí-Gravador Fabregat,
cadafal que li donava voltes a la temàtica felina, al mig una iaia envoltada de
gats i elements que els són comuns o els agraden com un cabdell o una manteta. Modelat
molt geomètric i elements com la llana o la tela, només la base rodona
entroncava amb les antigues tortadetes
de temps passats, no obstant la pintura d`eixa base com la de la resta de
figures amb colors molt vius li donaven una patina de modernitat. Senzillesa i
eficàcia que li dona el 2º premi de la secció setzena infantil.
Encara dins dels plàstics
em vaig trobar Jeroglífics Sexuals la
qual puc analitzar amb fotografia a posteriori del company Dani Garcia de la
Ruta Fallera, en efecte es podia intuir la figura de la sensual Cleòpatra que
acaronant un gat -animal sagrat en Egipte- picava l’ullet de forma picardiosa,
a la gran figura central acompanyaven diverses escenes, totes relacionades amb
jocs de paraules com la dels sacorfàgs, etc,...guió amb prou gràcia que es
completava amb la ma de Manuel Martínez Reig, que de nou amb esbós de
S.Alcañiz, aconseguia un modelat singular, a cavall del naturalisme i formes
geomètriques acompanyades de pintura, amb
predomini dels blaus i verds amb el contrapès del rosa carn i el groc, una
xicoteta perla que pagava la pena visitar guardonada amb el 1r premi i 1r
d`enginy i gràcia de la secció 7-A.
Abandonava la Plaça Músic
Espí, per a seguir pel carrer Josep Esteve ja dins de Torrefiel, em recordava
alguns passatges de Societat Limitada
de l`escriptor Ferran Torrent, però l`actualitat era Origen de Mario Pérez amb
disseny de J.Ramon Vázquez la falla infantil de Marqués de Montortal-Josep Esteve, com tots els anys un punt molt
especial que enguany tampoc ha decebut. Amb el lema que portava òbviament havia
de mostrar encara que fora en una xicoteta escena a Charles Darwin, darrere
d`ell, sobre eixia entre un conglomerat
d`elements de diferents mides, un gran dinosaure, a una de les parts és veu
clarament a la base una bústia de correus, sobre la qual emergeixen uns símbols
de les xarxes socials, també una menina sobre la qual apareixen picassianes
figures.
Una de les escenes més
divertides i originals, era una peculiar batalla pictòrica amb pinzells, entre
Picasso i Velázquez, Galileo Galilei, Mozart, etc,... eren altres dels ninots
que poblaven una falla que a banda de gràcia també mostrava un perfil didàctic.
La jerarquització de les figures en el modelat, creava perspectiva i permetia
que la falla respirara més i al mateix temps que es podia gaudir millor de
cadascun dels ninots, amb un registre expressiu prou ric. Cadafal de cromatisme
càlid, el roig, el groc i el taronja carabassa ocupaven un espai fonamental amb
el verd com a contrapunt i fins i tot les pedres blaves de la decoració a la
base. 1r premi de la secció cinquena infantil i final de cicle després del seu
debut fa sis anys en la comissió de Torrefiel.
La falla més animal del
2018 encara estava per plantar, una llàstima per que una altra cosa no, però
coherència temàtica en tenia per a donar i vendre. Emilio Miralles havia prescindit de composicions habituals
col·locant amb molta llibertat els integrants de Animal Love on unes girafes enamorades amb uns metafòrics cors
ocupaven la part central d`una falla, flanquejada per un goril·la, un cavall,
un elefant, uns conills, etc, etc,...absolutament original, l`artista reproduïa
una quedada d`animals per a practicar la seducció, a banda de les girafes, el
cavall amb la egua, els dos conills, etc....òbviament una falla tant amorosa,
havia de mostrar un reguitzell d`expressions complaents i fins tot un poc
boves, es a dir les que fem quan estem enamorats.
En el modelat calia
destacar la posició de les dues girafes, fent una torsió o escorç al bell mig
del cadafal, però on l`artista s`havia lluït més era per a mi la pintura, ja
que és molt complicat aconseguir tonalitats fosques de colors vius que resulten
harmòniques visualment. El marró barrejat amb el color crema vainilla de les
girafes o el blanc del cavall i el marró fosc del goril·la. Per darrere
apareixien el blau i el rosa, tonalitats de colors primaris que remarcaven les
parelles formades, com els conills. Un any més Miralles aconsegueix el podi per
a la Falla Marqués de Montortal-Josep
Esteve, enguany amb un 2º premi de la secció 3-A.
Seguia carrer Marqués de
Montortal cap avall i anava directament a vore Valentia de M. Angel
Hernández Clemente, amb disseny de
Juan Ramon Vázquez per a Marqués de
Montortal-Berni Català. Cadafal
infantil, amb fons històric, més enfocat cap al món mític, amb dracs i dimonis.
No sé si el guió es referia a la valentia com a valor o a la València romana,
en tot cas hi havia una falla interessant amb una composició de cos central
separat i dos remats. Coherència temàtica reflectida en el modelat, una
plàstica on destacaven els ulls rodons, acompanyats bé de boques enormes
pintade o tot el contrari, curiosa dicotomia, que completarien els llavis
d`Atenea, perfectament modelats.
El disseny de les falles
infantils actuals -la majoria- cedeix una gran importància a la pintura i ací
és complia també, des de les mateixes dents de molts dels ninots, passant per
efectes com ombres o plegaments a la roba. Des del punt de vista cromàtic hi
havia una clara oposició entre el verd i el roig, dos colors primaris molt
potents per a destacar volums quan s`enfronten. També cal destacar el rosa del
vestit d`Atenea front el verd dels dracs. Destacar l`encert de la decoració de
base amb pedra blanca que aportava una franja de neutralitat entre la gespa i
la resta de colors del cadafal. El jurat li dona un 9é premi de la secció
sisena infantil.
Era l`hora de visitar Quin retrato té este moniato un cadafal
prou avançat en la seua plantà, que suposava el debut de l`artista de Xàtiva, Xavier Herrero el qual havia disposat
una composició triangular, amb un moniato
eqüestre posant per a ser pintat per Velàzquez el qual ocupava un espai a mode
contracoronament en un dels angles del triangle, ocupant l`altre angle, unes
observadores menines. Al centre del cadafal el grup candidat a l`indult, on la
Vicepresidenta del Govern Central movia els fils de les titelles de M.Rajoy i
Felip VI. Pujant des del cos central fins el coronament quadres històrics en la
evolució del retrats com la Gioconda o el Crit de Munch, sempre en versió
humorística.
Per la part posterior
encara faltaven per plantar escenes com la de l`evolució del retrat des de
l`eqüestre fins el selfie o la
galeria de quadres famosos. A banda d`una composició molt impactant, apareixia
un modelat amb una personalitat molt acusada, que herreritza com en aquest cas personatges històrics o públics
adaptant-los a una plàstica original amb certes característiques transversals
com la proporció dels caps respecte la resta del cos -són un poc cabuts- ulls
grans, etc,...que el fa que ninots que representen a adults, semblen un tant
infantils i desperten una barreja de tendresa i simpatia.
A la pintura sempre
destaca un color carn més pujat respecte el rosa que cohesiona gran part del
cadafal, ja que és la pell dels ninots i afegeixen certa patina de color càlid,
que es completava amb el vestit d`una menina o la tonalitat ja morada que
basculava cap a la tonalitat blava més freda que estava present a espais com la
columna del cos central, marcs dels quadres del coronament, etc,...els colors
freds apareixien de forma més discreta, amb espais de color negre com la
vestimenta de Velázquez o el grafitti de fons i en menor mesura certs rotgles
de color verd. Tot amanit amb un guió senzill, fàcil d`entendre i coherent amb
el que s`havia plantat. La Falla Marqués de Montortal-Berní i Català rebia el
7é premi de la secció 2-B i el 7é premi de llibret de falla de la Ciutat de València.
Torrefiel és un barri
100% faller i calia seguir baixant cap a la part sud, però ara giràvem pel
carrer que li dona nom fins a trobar El
dia.....d la falla infantil
realitzada per Imaginar-T Taller Creatiu
per la popularment coneguda com a Falla del Cudol. Fins ara havia tingut molta
sort amb les tanques, però això semblava que almenys momentàniament
finalitzava. No obstant es podia contemplar molt bé, la base quadrada, la
composició amb grans ninots que presidien diverses escenes, en les quals altres
mes xicotets completaven o creaven escenes noves auxiliars. Tot i la
originalitat, no sé si estèticament eixa composició fou del gust de tots els
membres del jurat, a mi em va fer replantejar-me moltes coses.
En canvi vistes una per
una, cadascuna de les escenes cobraven un major sentit, amb els calendaris que
assenyalaven les activitats clau d`eixa jornada i eixe punt en duia al del
modelat, on apareixia la tela com a material complementari del suro, ninots
grans sense rostre i menuts amb ulls rodons com botons, eren alguns dels trets
que identificaven un cadafal amb uns colors un tant foscos més per l`ús de tela
que de la pròpia pintura que restava en un segon pla, el grana i el negre
ocupaven a la part frontal gran part del protagonisme, refrescats pel blau
turquesa de la cúpula de la glorieta o neutralitzat per la decoració de pedres
blanques de la base.
A la part posterior amb elements relacionats amb el líquid
element, apareixia amb recurrència el blau
i el blanc, que només trencava per un dels laterals la estàtua de la Pantera
Rosa amb un cactus verd, estratègicament col·locat, creant un contrast
harmònic. 4rt premi de la secció tercera infantil per a la Falla Marqués de Montortal-Torrefiel, que des de fa un grapat
d`anys sempre cullen.
En plena plantà es
trobava La Ruta de la Seda de
l`artista M.Balaguer Nieto cadafal
molt xicotet per a la seua categoria, però amb magnífics acabats, destacava el
mig cos de la geisha tant pel cap com pel kimono, que donava sentit al lema
seder, en la composició destacava amb llum pròpia la lluita entre el sol
d`orient i el drac i en aquells moments encara estaven col·locant elements clau
com les nimfes o papallones que mostraven la culminació del procés de creació
de la seda. El que si estava instal·lat al seu lloc era el xiquet en posició de
flor de lotus o altres escenes més sovintejades com la del valencià amb la
paella competint amb la gastronomia oriental, també arrossera.
Modelat molt proper al
naturalisme, que mutava en algunes de les escenes cap a registres més
caricaturescos, em vaig fixar tot i que no estava acabada de plantar en la
elaborada distribució de la pintura, deixant per al rostre de la geisha un
neutre que mostrava més el modelat, mentre que per als elements dels voltants
reservava uns colors forts en fort contrast en el cas del coronament i més
atenuats en les bases. La banda posterior, sembla que substituïa el blanc del
frontal per tonalitats més fredes. Sense
haver-la vist acabada de plantar però sabent que tenia un dels pressupostos més
alts, em sembla estrany que la Falla
Marqués de Montortal-Torrefiel no rebera cap premi a la secció 3-A.
Eixia per l`Avinguda del
Pesset Aleixandre, límit sud del Sector Rascanya, per afrontar l’últim tram del
meu passeig pel sector, de bon matí és podia avançar ràpidament fins el carrer
Gayano Lluch, on en primer lloc vaig visitar Te’n recordes? de l`artista Sergio
Amar per a la Falla Gayano Lluch-Dr
Marco Merenciano, on em sembla que vaig coincidir amb la visita del jurat. Com
en totes les obres d`Amar, plàstica i guió s’abraçaven en una falla que
tractava el tema del record, proposant una composició on les principals figures
eren una xica anomenada Memòria, encarregada que no oblidem res i situada en
una certa elevació mentre que baix apareixia Oblit que atrapava els records amb
un caça papallones per a després tancar-los en una gàbia.
Des del punt de vista
compositiu, la façana frontal deixava més espais lliures que la resta del
cadafal, fins i tot els grans ninots de la part posterior em van semblar més
grans que els de la capdavantera, sense
un dubte un espai compositiu, diferent al que estava acostumat. D`altra banda
el conjunt era en general prou rectilini, no hi havia a excepció d`Oblit, una
posició molt escorada en els grans ninots, potser rialler -el ninot del monocicle- podia ser l’únic que estiguera en
un cert risc. L`equilibri corresponia a figures més menudes o de mida mitjana
que escoraven més graus el propi volum respecte el seu eix central.
Fins i tot al modelat hi
havia canvis, a les figures més menudes s`observava una continuïtat amb
reproduccions anteriors, mantenint i fins i tot superant la capacitat
expressiva d`una forma mesurada, sense endinsar-se en una hipèrbole
caricaturesca i seguint la línia iniciada fa anys. El rostre d`Oblit o Rialler,
trencaven eixe marc general, no ocorrent el mateix en les grans figures
posteriors, més properes al modelat comú. Entroncant amb la composició, era
molt notable l`escala de menuts a grans o viceversa que estratifica als ninots
segons la seua mida i volum, creant perspectives, omplint espais, etc,....
El cadafal tenia unes
tonalitats de colors freds molt dominants a la part frontal, tant sols algunes
taques de rosa coral, un marró rogenc o un porpra, coloracions que no són
fàcils d`aconseguir i menys encara de combinar, però que ací apareixien també
en alguns dels ninots de les escenes, cohesionant més el conjunt, per la banda
frontal, per la posterior els colors càlids majoritàries eren grocs o daurats.
Curiosament, no era la part frontal la que registrava major quantitat de colors
càlids, sinó la posterior, tot i que les tonalitats més enllà dels daurats,
solien ser crema o un groc Nàpols poc estrident.
Malgrat el resultat
obtingut, crec que Sergio Amar ha
crescut amb un cadafal, on ha canviat part del seu registre, tant en
composició, com en modelat, com sobretot en pintura on ha experimentat amb una
tonalitat més allunyada de la utilitzada les darreres temporades, amb colors
més forts. Cal tindre en compte, d`altra banda, la fora competència que hi
havia per entrar al podi de la secció especial infantil i també a la part
mitjana de la taula i que poden fer pensar que el 7é premi de la secció
especial infantil és un daltabaix per a la Falla
Gayano Lluch- Doctor Marco Merenciano, crec que en el futur es comprendrà
millor que hi ha anys en que la competitivitat produeix determinats resultats i
2018 ha segut especialment competit, sobretot en infantils.
Cap
d’Any Faller també concitava l’expectació del
respectable, Art en Foc tenia plantat
en els quatre cantons gran part de la Falla Gayano Lluch de la comissió adulta,
es veia perfectament el cos central compost per un gran rellotge ornamentat que
marcava quasi les dotze de la nit. També s`havia pujat ja el coronament, una
grup de xiquets que sostenien una bola de sala de festes. La part frontal
estava pràcticament acabada de plantar, una parella vestida per a la ocasió es
disposaven a donar la benvinguda a les falles del 2018, un contracoronament que
ocupava també l`espai d`una escena i al seu costat esquerre mirant al front un
xiquet impulsat cap amunt després de l’obertura d`una botella de cava.
Completant una composició molt rodona hi havia un gran faller forçut que també
feia de contra coronament encarat cap a la part posterior, amb el dubte de
disparar una caixa de trons xinesos o una potent carcassa valenciana.
No hi havia a eixes hores
més escenes plantades, però amb el que havia vist i l`escena del ninot candidat
a l`indult la prova de tratge podia
percebre un modelat heterogeni prou fidel al natural amb les lògiques
adaptacions personals de cada artista, la parella del contra coronament un pel
hieràtica, així com el grup candidat a l’indult mentre que la resta de ninots,
especialment els del remat transmetien més emocions, tenien major expressivitat.
La tonalitat marronosa del cos central es complementava amb tons crema o
grisencs on el blanc il·luminava un tant una superfícies molt fosca.
Els colors freds eren escassos,
anecdòtics el blau i el verd, front un omnipresent negre o gris que enfosquia
un espai només calfat per colors rosa i roig, la figura més representativa era
la xica del contra coronament que brindava a la nit de cap d`any, altres espais
càlids eren el groc del cava, el roig de les faixes dels llauradors i altres
elements amb un espai molt reduït. Art
en Foc aconseguí el 9é premi de la secció 1-B per a la Falla Gayano Lluch- Doctor Merenciano. Agraïsc ací l’ajuda de Dani
Garcia administrador de la Ruta Fallera, pel material gràfic per a completar la
crònica de les Falles del Pla del Reial-Benimaclet i Rascanya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada