CRÒNIQUES
FALLERES 2016
El Cor
d`Alzira: Sectors Centre i la Vila. El Mercat compleix 75 anys quasi seguits plantant falles.
Bressol de les falles de
la Ribera Alta, el casc antic d`Alzira és visita obligada almenys una vegada a
la vida, per a aquells que vullguen conèixer el context de l`origen i primers
compassos de la festa gran d`una ciutat bolcada amb les falles, però que no
acaba d`assumir certes obligacions de referent comarcal, com en la qüestió del
Museu Faller, el qual ara mateix està partit en dues ubicacions sense tindre un
pla museístic que dignifique les obres dels grans artistes locals o forans que
han plantat en els seus carrers i places, ni els magnífics llibrets, ni una
explicació didàctica d`actes com el Passa carrer de Pas-doble, no, no hi ha una
voluntat real ni de conservar la memòria, ni menys encara de projectar-la com a
bé cultural i segell de qualitat per a la ciutat i sobretot no hi ha voluntat
de recolzar tot això amb una cosa molt important anomenada diners.
Però no estava en el
Museu, tot i que molt a prop, sinó davant de la Falla Sant Roc, amb un cadafal molt modest, per portava per lema La Primavera l`abella altera, una falla
molt menuda on la composició era potser el menys important, mentre que
l`apartat de modelat era almenys coherent amb la temàtica i els acabats
suficientment adequats per entendre la trama. La pintura complia les
expectatives de realisme de la maceta, les flors i les abelles, creant un
contrast entre el groc i negre de les abelles front el verd dels talls i les
tonalitats més càlides del capoll frontal.
Em vaig acostar per
curiositat i vaig descobrir un versos heptasíl·labs i en rima consonant
magnífics, que en falles amb molts més zeros a la dreta, no abunden i això
també és falla, això eren antigament les falles. Vidal Garrido aconseguia un 8é premi de la Secció Quarta. Joguets era el lema de la infantil obra
del mateix artista comparativament un pel més gran que la de la comissió
adulta, de composició redona era molt coherent amb el lema, tot i que el
modelat estava un pel per baix de la gran i en la pintura a diferència de la gran
ací abundaven els colors clars. No obstant aconseguia un graó més que la gran,
7é premi a la secció quarta infantil d`Alzira.
Seguia endavant fins a la
Placeta del Carbó, per a després eixir de la Vila, a la moderna avinguda Lluís Sunyer on és planta la falla del
mateix nom. Indis o vaquers
m`anunciava un cadafal de lema dicotòmic, amb una composició molt oberta. Una
falla on la decoració de les antigues bases, era fonamental, amb abundant arena
que simulava el llunyà oest, en versió local, un gran dipòsit feia de cos
central, en el qual estava assegut un somrient xiquet com a metàfora de les
globotades que substitueixen les mascletades.
Destacar que la falla no
tenia tanques metàl·liques, sinó de fusta com en els ranxos de Texas u
Oklahoma, tipis, cactus de suro i fins i tot algun de real completaven un
habitat molt desèrtic. Amb la lectura dels cartells començava el show, el
regidor d`EU apareixia caracteritzat com un cactus que punxa a tot el món,
apareixia el nou sherif Dieguito Gomes, o la nova regidora de seguretat al
costat d`una carpa....en el desert. El tripartit apareixia com el bo, el lleig
i la roina, etc,...si el cadafal no tenia molt que oferir en l`apartat artístic
pel seu migrat pressupost, ho compensava l`extraordinària crítica amb escreix.
Mortadelo i Filemó,
semblaven representar als polítics que fan l`indi, els quals acabaven
disparant-se contra els fallers representats pels vaquers. Potser l`unica
dissonant del guió fora la del faller vestit de negre, la resta perfectes. Com
a moltes falles de seccions baixes, els ninots provenien de distints motles,
però la veritat és que estaven prou ben caracteritzats amb el lema i sobretot
pel tipus de pintura marró fosca que tenien alguns molt lligats al marró rovell
del dipòsit d`aigua, que en contrast amb el verd dels cactus o del groc de
l’arena. Bon treball de Ferni Llopis
i supose que de la comissió en el guió que els donava el 2º premi a la Secció
Quarta. A banda la comissió també aconseguia un 2º premi a la Cavalcada
Multicolor.
Mala
son abans de falles era el lema d’ una falla infantil un poc
difícil d`entendre conceptualment al primer cop visual, però que anava guanyant
en matisos a mesura que es passava del plànol general al frontal i encara més
al primer pla. Un gran ninot cadavèric skeleton de somriure inquietant presidia
la part frontal del cadafal, el qual es recolzava en una estructura
indeterminada que separava la falla en dos. Una part de davant superpoblada per
xiquets que temptats pel poder central de l`Imperi Anglosaxó celebraven Halloween
en lloc de les falles.
Un ben trobat i per que
no dir-ho tendre i alhora sinistre Eduard Manstisores es coronava com a millor
ninot de la secció a la part de darrere. Cadafal de tema negatiu, amb colors
freds, tristos i apagats, com eren els grisos o morats i un rosa pàl·lid com
única representació de la calidesa pictòrica. Destacar alguns espais de gris
molt pàl·lid quasi blancs, tècnicament complicats que amb una bona decoració de
pedra blanca i suro completaven un conjunt prou sòlid. 2º premi i 2º premi d`enginy i gràcia per a Juanjo Tarrasó a la secció quarta
infantil.
No hi havia temps per a
més i ben a prop d`allí estava la Plaça del Regne on es disparà una de les més
importants mascletades del cicle faller del 2016 a Alzira. Tal i com tenia
planificat mentre la massa anava en bloc a les falles d`especial, jo aniria a
un emplaçament més tranquil com el de Pere
Morell una joia per als gourmets de la història de les falles, construïda
pels mítics Germans Navarro es de
les poques fetes encara íntegrament en cartró pedra, un material que ni la
Unesco ni el Un asco sembla que vagen a salvaguardar.
Furgant
en el fem era una falla com les d`abans, on lo políticament correcte era una frase
desconeguda o estrangera. Un gran poal de fem presidia la falla, amb un cartell
que resava Açò és un femer, per si algú encara no ho tenia clar, al costat en
el remat un gat. Versos potser no amb les mateixes síl·labes, però si amb bon
ritme i rima final. Polítics lladres, treballadors carregats d`impostos, el
llaurador amb els seus problemes, el pensionista, etc....i fins i tot la crisi
immobiliària, tenien cabuda en un cadafal amb una crítica propera i actual.
Modelat de cartró -que
hauria de ser protegit com a procés artesanal en procés d`extinció- i pintura
que òbviament tenia un efecte diferent al
que es reflecteix en el suro. 7é premi de la Secció Quarta, per als
artistes més veterans que planten a Alzira.
D’ on venen els xiquets d`Edu Exposito era un senzill cadafal al
voltant de la història dels xiquets i la cigonya que rebia el 10é premi de la
secció quarta infantil. Alzira te moltes falles i calia continuar, el Mercat
encara estava molt ple, per tant vaig decidir continuar pel carrer Faustí
Blasco girant després a l`esquerra al carrer Major Santa Caterina.
Ja des de l’estret carrer
Sociats, divisiva Cuinem Falles, un
cadafal que recuperava l`espectacularitat de temps preterits, en una plaça la
del Forn, mítica en la història de les Falles d`Alzira, en certa manera
semblant a la Plaça de la Mercè. Són emplaçaments que donen un halo de
romanticisme a les falles i que si no existiren caldria inventar-los. Enguany a
banda de recuperar bona traça al cadafal, havien incorporat uns cartells
adjacents amb pàgines del seu llibret, que duia el mateix nom que el cadafal
forner i que fou premiat amb el 3r premi al Concurs de Llibret de Junta Local
Fallera d`Alzira i amb el 29º de la Generalitat Valenciana, a banda d`altres
nominacions. Als cartells apareixien els ingredients de la festa, alguns més
generals com el llibret, el teatre o la presentació, altres més locals com el
passa carrer de pas doble i altres genuïns de la comissió com la casolà que es
realitza cada any el 18 de Març a la vetusta i fallera Plaça del Forn.
Pero tornem al Cuinem Falles efímer, sí...el que
desaparegué la nit del 19 de Març, vaja. Obra de l`artista local Rubèn
Gómez Aranda, fill d`Alzira i fill d`artista faller, ha aconseguit
marcar un estil propi molt peculiar que transfereix als seus treballs. Perfectament
encaixada entre els estrets marges de la Plaça del Forn, a mesurava que
s`avançava cap a ella venint del carrer Major pel carrer Sociats, es veia que
el gran cuiner del remat estava situat sobre una mena de maquinaria que
m`intrigava, que seria aquell enginy? Caldria avançar unes passes per
esbrinar-ho.
Per la peculiar forma de
la vetusta plaça alzirenya, he de reconèixer que vaig reconèixer millor la seua
estructura quan li vaig donar la volta i hem vaig situar darrere. Un cadafal
massís, que fugia de delicadeses però que aconseguia una estructura molt
armonica amb un doble remat format pel cuiner i la part alta de la Forntucky frichen fallerns -quina
imaginació tenen els poetes del Forn! O el guionista Xavi Barber!- una falla
que fidel al seu guió reproduïa un final fantasmagòric al remat, així com els
fallers pollastres, alguns d`ells ben agafats, pel gran cuiner del cos central.
La primera escena que
vaig contemplar fou la de Xumba, xumba, xumba, al voltant de les revetlles
nocturnes, deliri per uns i martiri per altres. Llegint i llegint, vaig
descobrir que el gran cuiner, era la metàfora d`un veí, que agafava un
gall,...metàfora de la comissió que semblava no acabar massa bé. També
apareixien els arguments dels inconvenients de la festa, en un altre racó,
l`alimentació del faller de caràcter dicotòmica, bé cultural o bé ...més
inclinada cap a activitats més mundanes i fins i tot escatològiques. Al
Restaurant Anem Anant, vaig descobrir menús de tot el món, com el francès o el
grec. Sobre la màquina hi havia una escena anomenada expiació i una altra sobre
les miccions a la rua que porten cua, crítica de les indiscriminades miccions
o... -en fi els lectors/es ja m`entenen- efectuades ja no en la via pública,
sinó al portal d`algun veí molt estimat.
La contemplació del
cadafal, des del Casal, em va fer ponderar millor el important volum d`aquella
falla, sense un risc molt elevat, però amb una bona alçada i una més que
correcta utilització dels espais entre cos central i escenes, així com en
l`orientació que tenia en la pròpia plaça. L’escena del PIM, PAM,
PUM,....explicava una veritat mil vegades escoltada de boca dels fallers i
poques vegades tinguda en compte, ja que la majoria de petardistes impertèrrits els quals martellegen sense pietat els
carrers fora de l`horari de les despertades o mascletades, no són els propis
fallers, sinó aïna persones totalment alienes a cap comissió fallera....que per
que ho dic tan convençut? ho ha vist unes quantes vegades, unes quantes
només....
El modelat contemplava
dues parts clarament diferenciades, el gran cuiner o veí del cos central, amb
unes característiques més pròpies del naturalisme, tot i que amb una evident
caricaturització. L’altra part, era tota la resta de la falla, on podíem
reconèixer molt millor una falla made in
Rubèn Gómez Aranda, on la expressivitat es superposava al naturalisme
realista, que quedava en un segon pla, per a donar-li molta més força al
concepte d`enginy i gràcia. D`altra banda els ninots de Gòmez solen tindre la
virtut, que són molts visuals, és a dir a banda que el Forn te molt bons
versadors, es que a Gòmez tampoc li calen molts cartells, els seus ninots
transmeten molt.
"Cuinem Falles" (enllaç a issuu per a llegir-lo) Llibret Falla Plaça del Forn 2016. 3r premi a Alzira i 29 a la Generalitat Valenciana.
El pitjor és que el
conjunt tenia una tonalitat tan fosca que no és podia apreciar bé, el millor
que al ser tan fosc, combinava perfectament amb un entorn de parets pintades
amb ocres, blancs o siena. Cal dir que la Plaça del Forn no limitava la seua
activitat a un original llibret o a un
bon cadafal que havia rebut el 3r premi de la secció segona, sinó que també
ampliava els seus grups de treball al món del teatre, on s`havia coronat com a
guanyadora del XXII Concurs de Teatre en València de Junta Local Fallera
d`Alzira.
Culinari era el llibret,
la falla gran i com no la infantil de l`artista local Borja Lorente Castillo, amb una posada en escena espectacular, la
composició necessitava d`una ornamentació especial, llenya real de taronger que
serviria de base d`una gran paella, damunt la qual aniria el cadafal Menú de Falles. Fou inevitable al
contemplar aquella estructura relacionar mentalment la base, amb Degustació d`Arrossos de Julio
Monterrubio per a Duc de Gaeta-Pobla de Farnals, amb la qual obtingué el 1r
premi de la secció especial infantil de València del 2014, no de bades el jove
artista feu les pràctiques del mòdul superior d`Artista Faller al taller de
Monterrubio.
Ací acabaven els manlleus
compositius del mestre, ja que la composició corresponia a una estructura
doble, a la part frontal una parella de fallers alçats, envoltats d`elements
pirotècnics, una tassa de xocolata, etc....la part de darrere, amb figures de
mida prou més xicoteta, tenien el seu propi remat, una fallera amb el primer
premi de tirar coets correctament, baix un
artista molt infantil ens aportava el
plat de la plantà, l`escena candidata a l`indult és quedà en l`intent, però
almenys conquerí el premi a millor ninot de la secció dedicada a l`ofrena,
apareixia una fallera que canviava el guió
i li donava un berenar a la Mª de Deú del Lluch, mentre fallers i
falleres desfilaven davant d`ella.
Òbviament reservada per
al final restava l`escena de la cremà, simbolitzada per una flama humanitzada.
Falla molt vertical, on la composició guanyava més per l`originalitat que pel
risc, així com pel joc de les mides de les diferents figures compreses,
jerarquització absoluta, amb els ninots més grans a la part davantera i els més
menuts a la posterior. Sí en alguna cosa sap moure`s l`artista alzireny malgrat
la seua joventut, és en l`estructuració dels seus cadafals. A falta de risc, un
modelat que si ja en els seus inicis fa uns pocs anys sorprenia per la seua
frescor, expressivitat i perfecció, ara continua polint.
La seua marca
característica com en la majoria d`artistes són els ulls, però tampoc es poden
menystenir altres detalls, com els petards humanitzats, molt característics i
constants en les falles de Borja. Regularitat, una característica pròpia de la
maduresa que a molts artistes -i altres que no som artistes- costa molt
d`adquirir, es veu ací en detalls com la uniformitat dels rostres dels ninots,
dotant-los d`una personalitat pròpia, la palma se l`emportava la fallera de
l`escena de l`ofrena, la qual em mirava oferint un bunyol de carabassa, com si
haguera estat esperant a que la fotografiara en eixe moment, són mirades que
encisen, no es d`estranyar el premi de millor ninot de secció.
Sobre la pintura, hi
havia un aspecte totalment contrari a la germana gran, ací predominava una
tonalitat més suau, que focalitzava en el groc càlid de l`arròs de la paella
gran part de l`atenció visual. Molt difuminats els dos fallers de l`escena
central, amb un joc de malves, porpres, violetes, etc,....verdaderament ben
conjugats i desconcertants en un artista tant jove, que tenien com a
contrapunt, el blau de l`iris dels seus ulls. Per darrere lògicament també hi
havia un groc dominant a la base, però hi havia una major presència de colors
freds, com el blau turquesa o el verd té.
Borja continua la seua
etapa d`aprenentatge, creixent com artista, però també collint uns fruits que
en el cas de Menú de Falles li han
reportat a la Plaça del Forn, un 1r
premi a la secció tercera infantil, acompanyat d`un premi d`enginy i gràcia de
la secció i també del millor de la secció. Cal dir que tot el conjunt estava
molt ben estructurat a nivell de guió, així com dels versos explicatius, a
càrrec de la comissió. Passada ja una estona prudencial i buidat en gran part
l`entorn de la Falla El Mercat, em dirigia a ell pel carrer Faustí Blasco.
Curiosament en aquell moment de final de ruta per la Vila, em vaig topar ni més
ni menys que amb el molt honorable President de la Generalitat Valenciana Ximo
Puig i l`alcalde d`Alzira Diego Gòmez, que caminaven pel carrer major en
direcció oposta supose que cap a l`ajuntament.
Espectacular, imponent,
gratificant ....em quede sense adjectius qualificatius. Quin goig donava
passejar pel carrer Faustí Blasco, mirant al cel i descobrint les pancartes
d`una exposició molt peculiar al carrer
major de la demarcació de la Falla
del Mercat d`Alzira. Erem, som i
serem 1941-2016, amb fotografies inèdites d`alguns dels seus cadafals més
antics, com per exemples la seua primera falla, que no fou gran, sinó infantil,
una història que vaig sentir de boca d`un company de classe alzireny que fou
president infantil allà pels finals dels ’80, aquella mítica falla infantil del
carreró, que un any més tard el 1942 donaria pas a la primera falla gran de la història del mercat.
Fotografies en blanc i
negre o esbossos antics, jalonaven un carrer més faller que mai, on el cadafal,
junt als antics representants molts d`ells desapareguts recobraven un espai
viscut per diverses generacions de fallers i falleres alzirenyes. La falla
infantil del 75 Aniversari plantada al mig del carrer, molt prop d`on es plantà
la primera era obra del jove Ivan Garcia,
artista de València tristament desaparegut fa uns mesos. El seu lema era Recordant la infància un cadafal
d`estructura molt fàcil de reconèixer, on una gran butaca ocupava l`espai
central, en el qual un xiquet estava assegut davant una quantitat ingent de
joguets, un altre tocava els plats, dos ho feien amb espases de fusta en la
part superior del remat o una cigonya es posava duent un farcell.
Tot i que la falla era
dedicada a la infància el ninot més gran era d`una adulta, que per vestimenta i
actitud devia ser bé una mare o bé una assistenta. Si tots els xiquets
apareixien somrients o despreocupats, en aquest personatge és revelava major
tensió. La part de darrere del cadafal molt exigua per a ser una especial, ens
mostrava personatges més comercials, com Snoopy o Pocoyo. Un modelat molt
personal que desgraciadament no sabem fins on haguera arribat i que en Alzira
mai havia segut vist, personalment li trobava -salvant les distàncies- certes
semblances, en algunes línies per una banda a Alvaro Guija i per altra a Sergio
Amar.
La pintura dominada per
colors freds entre el verd i el blau, tenia algunes àrees blanques que
atorgaven neutralitat, però sobretot trobaven un contrast amb el rosa de la
part frontal de la butaca. No obstant la falla tenia un aspecte fosc, cosa que
es repeteix molt en els darrers anys des de l`eixida de Monterrubio. A més a
més la decoració amb gespa verda, no ajudava a ressaltar la falla, que potser
haguera lluït amb arena o millor encara, amb pedres blanques, per a rematar,
les tanques també eren de color verd i fins i tot el color de l’estàndard del
3r premi de la secció especial infantil d`Alzira també era verd.
Sempre havia vist la Falla del Mercat d`Alzira primer per
davant, enguany per culpa de l`exposició del 75 Aniversari ho anava a fer per
darrere, la ruta de la seda no em va
decebre, digne cadafal per a un aniversari que no es fa tots els anys -tot i
que en realitat la primera falla “gran” del Mercat fou de 1942-. La sensació
que vaig tindre per la banda posterior era el d`un cadafal molt sòlid, redó i
perfectament identificat amb el lema que portava, ara calia acostar-se per anar
desgranant més coses. Tot i que ja entreveia la seua composició, aniré
descrivint escena per escena, deixant-la per al final la descripció de la seu
composició, que ja de bestreta em va semblar molt redona tant des del punt de
vista geomètric com metafòric.
Rodant-la i situant-me a
la part frontal des de la Plaça del Regne, vaig confirmar eixa rotunditat,
damunt un rocam un gran elefant animal exòtic pels occidentals i presents a un
gran nombre de països asiàtics. Una gran quantitat d`atifells dins una cabina
en la que viatjava un bella princesa i al coll del paquiderm un conductor,
rematant un tigre de bengala i un personatge assegut dalt el sostre de la
cabina. El remat resultava recargolat amb una miqueta de risc per la posició
del tigre subjectat tan sols per les potes de davant.
Als flancs dos grans
contra remats, un altre animal de tall asiàtic, un camell que a l`igual que el
tigre també tenia una postura de salt descendent, a l`altra banda un cavall
muntat per un personatge del llunyà orient. Al cadafal eren recurrents les
referències als dos grans gegants asiàtics: Xina i la Índia, dos autèntics
imperis que junts sumen més de 2.500 milions d`habitants, ni mes ni menys que
1/3 de la humanitat i que amenacen amb trencar la hegemonia occidental dels
darrers cinc segles, si sumem això a la crítica local, tenim un dels millors
guions de falla del 2017, que servidor de vostès ha vist en més de 200 falles,
des de València fins a Xàtiva i des de Cullera fins Carcaixent.
Una perfecta harmonia
entre crítica local e internacional, que tenia com eix central, resulta que el
genet del camell era el venecià Marco Polo, el primer europeu en arribar a la
Xina al segle XIII, al costat teníem a Calatrava -que no és d`Alzira sinó de
Benimamet- referències al mural de la vila, el monòlit o stand d’Alzira a
Fitur. Referències també a les noves regidores de Cs “les neoliberals de
Rivereta”. Una sirena sorgida d`una llàntia meravellosa, són els cants dels
polítics quan venen eleccions, en una altra escena un hindú amb un bomba
nuclear al costat, ens explica la potència bèl·lica de la Índia.
Ivan Martínez apareixia
amb turbant, en una producció de El Zurdo
productions, la Vaca Sagrada com a metàfora de la Junta Local, de la que
tots volen xuplar. El xinés del contraremat paral·lel al de Marco Polo, feia la
ruta copiant les teles des de Calcuta, un preciós bust d`una índia amb ulls
tancats, servia per criticar la lamentable situació del Museu Faller d`Alzira.
Arribats a este punt era moment per fer unes passes enrere i contemplar el
cadafal per darrere, que no perdia ni un xic d`interès, fins i tot millorant
pel que respecta a les escenes de baix.
Al girar per darrere, es
podia contemplar com un ric personatge viatjava també en l`elefant del remat o
la importància compositiva d`una estructura arquitectònica oriental d`estil
indeterminat que completava l`espai entre l`elefant i un dels contra remats.
Dalt la cúpula d`aquesta construcció hi havia un mico, animal molt abundant a
diversos territoris asiàtics. Una de les escenes més iròniques del cadafal
estava a la part posterior, hidratació, absorció i evacuació....millor amb
begudes sanes que alcohòliques. El Corte Xinés ha substituït l’anglès, una
crítica a la penetració del comerç del gran drac asiàtic que amb preus baixos i
sovint ma d`obra sotmesa a un règim de capitalisme salvatge sense drets laborals, està rebentant als nostres comerços locals,
amb treballadors igual o més qualificats i millors productes, però també preus
més alts.
A una composició agrupada, amb elements
asiàtics superposats i amb una certa inclinació, calia afegir l`efecte d`amuntegament
que recordava un tant un mercat asiàtic, donant-li una gran coherència al
conjunt. Un poc més desigual era l`apartat del modelat, potser i com sempre des
d`un punt de vista personal, crec que tot i tindre una alta cohesió temàtica,
si hi havia una certa diferència entre les grans figures del cos central i
remat, molt més naturalistes i algunes de les escenes de base, on es podien
endevinar línies més planes, abstractes, etc,... com en la sirena de la part
frontal. Però en línies generals es conservava un equilibri entre naturalisme i
caricatura.
A la pintura molt fosca a
tot el cos central, que representava un gran rocam, un antic temple o al
elefant, que òbviament no era de pell clara, teníem un contrast que feia
centrar totes les mirades: La decoració que acompanyava la muntura i el propi
cap i trompa del paquiderm. Un treball espectacular, que reproduïa fidelment
les pintures amb les que es cobreixen a molts elefants a l’Índia en dies de
Festa. Parlar de colors dominants és difícil, per la gran quantitat, però si
que s`observava un domini dels colors freds. Els colors càlids com el roig o el
daurat, apareixien dispersos tendint a una major concentració cap al remat,
junt el groc-taronja del tigre de Bengala del remat.
Un cadafal molt complicat
a l`hora d`establir colors complementaris, que l`equip de Rafa Ibañez va resoldre prou encertadament. Per exemple a la part
posterior amb l`edifici adjacent al rocam i l`elefant, que pintant de
blanc-beix il·luminava una falla que tenia molta foscor lumínica o amb el bust
de la bella hindú entre el ric home del remat i l`elefant, que donaven escalfor
a un conjunt que sense ells haguera segut excessivament fred. Magnífic conjunt
el del borrianenc que torna a guanyar el 1r premi de la Secció Especial d`Alzira,
així com el d`enginy i gràcia, probablement gràcies a un guió molt cohesionat
amb versos de Vicente Sanmartín, sense oblidar el 3r premi de llibret menut.
Vaig creuar l`avinguda
Sants Patrons per entrar en un nou sector el del Centre. Com la Plaça Major
sempre està molt concorreguda a eixes hores, vaig anar directe al carrer Pérez
Galdós on com fa un parell d`anys, la Falla
Camí Nou havia fet l`aposta per un cadafal nou de trinca enguany era el
torn de El poder dels diners de
l`artista carcaixentí Toni Pérez que
repetia en l`encreuament amb un cadafal de composició espectacular, com ens te
acostumats la cèntrica comissió alzirenya. El cos central era una representació
de la burgesia industrial del segle XIX, barret de copa, levita, rellotge de
butxaca, etc,...i molt important, en una postura plàcida, tombat i recolzat
sobre una bola del món.
La composició es
caracteritzava per una profusió de contra remats i contraforts que aprofitaven
la pròpia postura del gran burgés decimonònic per a per exemple pujar l`alçada
de dos xicotets contra remats, un sobre el genoll i un altre sobre el burgés
gegant, aconseguint un cos central més ric, voluminós i tanmateix, diàfan i
obert. A banda a la part frontal, hi havia disposats tres grans ninots de
grandària superior a la resta que estratègicament col·locats donaven
profunditat a la falla, aquests eren en realitat els tres grans contra remats.
L’altre gran element central era la muntanya de casetes de l`escena de les
carpes i casals, amb una alçada semblant al cos central del gran burgés.
Per si no hi haguera
prou, dalt el barret de copa, una parella de burgesos remataven una composició,
que si no tenia un coronament tan espectacular com altres vegades, si
aconseguia omplir tot l`espai, amb una estructura prou original i harmònica,
aspecte que ja feia entrar pels ulls el cadafal. De seguida que la crítica
local aflora per les escenes, en una un ninot porta les claus de la ciutat que
són entregades als fallers en la Crida a la Plaça del Carbó, o al costat del
contra remat del pillet, on apareix un cartell del Riu Xúquer, més
indeterminada geogràficament parlant és l`escena de l`altre contra remat, el de
la xiqueta i el carro.
Rodant cap un dels
costats veiem una parella de xeics àrabs junt una inconfusible torre d`extracció
del líquid negre i viscós, feia molts anys o era la primera vegada que veia una
crítica a aquests magnats de l`or negre en una falla...ja era hora! Una altra
escena era sobre la Cavalcada Multicolor i la presumpció que en ella corren
rius d`alcohol, la cancellera Merkel apareixia junt un altre ninot, junt a la
torre de casetes, per negociar la ubicació de les carpes i casals. Preferents i
jubilats apareixien en una nova escena, amb un cartell molt explícit Inseguretat Social, la referència als cromos del Coyote sublim!
A l`escena més política,
els ninots compartien espai amb els logos dels diferents colors dels partits
polítics, es parlava de la irrupció de Compromís com a nova força que li
arrencava espai als rogets i als blavets. Es evident que el guió podia
haver estat encara més cohesionat, però la temàtica també era oberta i tampoc
hi havia cap disbarat ni a la banda escrita, ni a la tridimensional. El modelat
només per ser nou, ja s`hauria de haver merescut un punt positiu, però ací
topem amb els reglaments, normes, tradicions, etc,...a banda crec que dins el
seu estil personal, un clàssic
evolucionat que simplifica i estira algunes línies, potser massa hieràtic
en alguns casos, però aconseguint unes proporcions quasi perfectes i un acabat
perfecte d`una bellesa indiscutible.
Curiosament com a la
Falla del Mercat, que acabava de vore, tampoc ací els colors càlids eren molt
intensos, de tota manera la falla no era tan freda. Sobtava la quasi total
absència del blau, que era substituït per verds, violetes, etc,....potser fora
en l`aspecte de la pintura, que la falla no combinava tan bé. No obstant el
cabell i la barba roja del burgés del cos central o en la dama del remat
centraven la vista en punts neuràlgics, però....mancaven colors? -Aquesta sensació
també l`havia tingut al Mercat- o potser tot era producte de les combinacions?
Era un poc estrany que tingueren més porció de colors càlids dos contrarremats,
que no el cos central, per posar un exemple.
En el cas de la part de
darrere, estaríem davant de la mateixa situació però encara més agreujada o no!
Potser precisament el que volien l`artista i el seu equip, era dotar de més
calidesa als ninots de les escenes que al propi cos central, per a desviar la
mirada cap a les escenes. Fora com fora, resulta ja un poc sospitós, que els
dos intents de Camí Nou per aportar saba nova al cadafal alzireny s`hagen premiat amb dos tercers premis que és
com dir els últims de la secció especial d`Alzira. El 2014 es podia parlar
d`algunes errades en l`acabat...també en el 2016? el millor ninot de la Secció
Especial, com a exemple dels bons acabats de Toni i la millor portada de
llibret de format gran acompanyen el 3r premi de la Secció Especial de les
Falles d`Alzira, com han dit alguns hi ha falles que guanyen i altres que són
recordades.
L’aventura de la natura de
Bernat Estela era redona, si si...de
base redona, en certa manera recordava les antigues falles infantils de no fa
tants anys, el cos central era bicèfal, mostrant dos rostres d`essers a cavall
de falleres i vegetals, per una banda tendre i fins alegre subjectant una
xiqueta amb tota la copa/cabells verda, l’altra
més seriosa i amb la mirada perduda semblava representar a la tardor. El nexe
comú, tots els ninots eren xiquets o animals, així com algun vegetal
humanitzat. En una falla amb base, cal fer alguna cosa per aconseguir una
composició més atractiva, ací era el joc de postures dels diferents ninots,
alçats, asseguts, tombats, etc,...que donaven moviment.
De temàtica didàctica-
educativa, apareixien ja no només els cartells explicatius de les escenes, sinó
també descripcions d`animals, alguns tant alzirenys com la rabosa, altres més
llunyans com la foca, l`os panda, la girafa, etc,...amb un dels millors modelats
que és pot trobar hui a la ribera, Estela continua sent un dels grans referents
al món de les falles infantils, la seua presència constant a les seccions 1ª o
especial de València, d`Alacant, d`Alzira o d`altres poblacions importants ha
segut i és constant i regular. Tot i que no ho semble, el seu estil no ha
deixat mai d`evolucionar, tot i que a un ritme molt lent, però si més que
altres artistes més joves de la Ribera.
Evident joc de forces
entre el rosa-morat envers el verd, com oposició de colors càlids front colors
freds, on fins i tot la gespa de la base jugava el seu paper, com també ho feia
el blanc de la decoració que il·luminava un conjunt sense ell més fosc. Sorprenents
filigranes al cos central, d`una de les dues parts o magnífic contrast entre el
marró clar, quasi siena i la resta de colors verds clorofíl·lics. Camí Nou
arreplegà ací un 2º premi de la secció especial infantil i la seua comissió el
palet al XIV concurs de teatre infantil en Valencià de Junta Local Fallera
d`Alzira 2016.
Grans volums es
visualitzaven a la tornada a la Plaça, un Festival
de Disfresses obra del taller de Pere
Baenas, que ocupava bona part de la raconada que va cap a l`antic carrer
Gandia. El cadafal mostrava peces de diferents falles realitzades pel mestre de
Daimús en anys anteriors, especialment a la Plaça del Pilar. L`originalitat no
era la millor qualitat d`una falla, que a pesar d`això encaixava prou bé les
diferents peces. Possiblement gràcies a la distribució de les peces, que
aconseguien una composició molt espectacular per la part frontal i un dels
laterals, deixant un conjunt estrany per la part de darrere, una composició un
tant agredolça.
Hi ha emplaçaments
agraïts i altres no desagraïts, però si complicats, per la ubicació, amplària,
etc,...en el cas de la Falla Plaça Major, te un emplaçament cèntric al 100%
però en una plaça enorme, probablement una de les dos o tres més grans fora de
la ciutat de València, un repte difícil de superar. Un gran ninot d`una dama
amb una mascara ocupava el centre del cadafal, lleugerament inclinada cap
avant, amb un parell de ninots de grandària més reduïda dalt el seu cap com a
coronament. A una distància mitjana un arlequí ocupava una posició de contra
remat, molt més a prop, quasi pegats, una altra figura femenina representativa
de Brasil, que ha ocupat posicions de cos central en altres cadafals, ocupava
ací un lloc subaltern però molt important com a contra remat més gran, dalt
el qual s`ubicava un ninot de mida
estàndard, amb una llarga trompeta fent de parella del que tenia la dama del
cos central.
En una posició més baixa,
apareixia l`acordionista zíngar que ja havia aparegut a la Plaça del Pilar,
Passeig-Mercat de Cullera, etc,...pot ser el contra remat més desubicat
respecte a la temàtica general, a l`igual que la bavaresa, molt repetida, però
efectiva, que apareixia per la part posterior. A les escenes de base, molta
crítica, com en l`entrada al paradís, vigilada per un pirata, on apareixien,
polítics, banquers, especuladors immobiliaris, traficants d`immigrants,
periodistes manipuladors, etc,...en un món tan manipulat, ja no es distingeix
entre el bé i el mal, també apareixia l`infern...el que pateixen a la nostra
societat, treballadors explotats, aturats, jubilats amb pensió mínima, etc,....
Un xiquet africà i un ric
occidental amb abric mostraven la diferència social, un altre ninot que renaixia a la Falla Plaça Major, era un
Pablo Iglesias alpinista el qual comptava amb unes quartetes molt bones. Un
parell de bandolers, mostraven el cobrament de comissions, el Bigotes o Correa
com a exemple de corruptes actuals. Memorable tant pel contingut com la rima el
cartell amb quarteta doble, que feia referència a Ciegsa, Emarsa, Canal Nou o
Diputació. Un ninot d`un venedor de kebabs i un altre d`un xinés, mostraven una
altra realitat més internacional: la dels multimilionaris asiàtics que compren
clubs de futbol occidentals, òbviament apareixia el propietari actual del
València C.F.
L’escena de la partida
d`escacs, mostrava les difícils jugades que calia fer per formar govern a
nivell estatal i desenrocar la situació política. Per fí apareixia la crítica
local, en primer lloc la intra fallera, on es criticava el reglament intern i
els seus efectes en la Cavalcada del Ninot, especialment en el tema alcohòlic,
....curiós que al costat dels citats cartells estiguera ple de gots de
plàstics. Un vampir representava l`administració amb els seus impostos i taxes.
Francament a nivell de modelat he de confessar que tot el conjunt era magnífic,
òbviament destacaven les grans peces centrals on els acabats eren molt
notables, però no anaven molt desencaminades la majoria de ninots d`escenes,
tot i que moltes no tenien el nivell de les primeres.
No voldria haver estat en
la pell del jurat ja que si per a mi el Mercat tenia el guió més cohesionat amb
el cadafal i també la composició risc, Camí Nou ho tenia en el modelat, però és
que la Plaça Major -sempre en la meua humil i personal opinió- tenia la pintura
mes encertada, una igualtat enorme a la secció especial d`Alzira. El propi cos
central de la Dama contenia una oposició de colors, on dominaven clarament els
freds, però d`una forma suau, transicions magnífiques del blau turquesa al
violeta o del rosa al violeta, amb el blanc com a espai neutre d`encontre entre
dues tendències complementàries.
Eixa suavitat femenina
donava pas a tons més estridents en els contra remats adjacents, tant en la figura
representativa del Brasil, com en l`arlequí, ambdós amb forts contrastos de
colors prou més vius, amb el denominador comú d`un espai neutre blanc o gris,
que servia de nexe d`unió amb el cos central, vertaderament sorprenent el
nivell de perfecció en aquest tipus de detalls que sovint passen inadvertits.
Algunes escenes no tenien un acabat tant perfeccionat, però en línies generals,
les errades eren de baix perfil. Fins i tot l`escena dels escacs o la del xinés
i l’àrab tenien bons contrastos. La Falla
Plaça Major aconsegueix el 2º premi de la Secció Especial, així com el
Premi a la millor Crítica Local.
Un any més, els campions
de les falles infantils repetien i defenien el títol a la mateixa comissió,
parlem dels Germans Parra. Uns clàssics malgrat la seua joventut, que
any rere any disputen el palet a un dels grans artistes alzirenys de tots els
temps: Bernat Estela. El lema de la seua falla era Passen i vegen, el circ ha arribat, de planta circular, el seu
diàmetre era sensiblement més gran que la resta, també la seua alçada i
amplària, parlem doncs de grans volums, dins del que són les falles infantils.
Calia rodar un parell de
vegades aquella falla, per a poder entendre la seua estructura interna. En
primer lloc destacava el cos central -que no era fàcil de descobrir- format per
un gran pallasso dins un cotxe humanitzat, acompanyat per un altre que semblava
una mena de contra remat que anava en bicicleta i encara més difícil de trobar,
per la munió de formes i colors, era un tercer pallasso quasi en el remat, en
un punt indeterminat, que vertaderament no sé molt bé on es recolzava, tal era
la complicació estructural. Molt interessant la distribució d`humans/pallassos
majoritàriament a la part frontal i dels ninots d`animals a la de darrere.
La complexitat
estructural revelava un horror vacui
total, on els espais diàfans desapareixien. Pot ser la pròpia grandesa del
cadafal era devaluada pels propis integrants o siga, els ninots que en moltes
ocasions tapaven el cos central, contra remat o altres parts de la pròpia
falla. Però també hi havia recursos interessants per trencar eixa possible pesadesa
del conjunt, com la dels típics pals llargs del circ, que donaven verticalitat
i alleugerien un poc eixa gran massa. El remat també estava compost per una
legió de xicotets ninots, que poblaven tots els racons de l`obra dels Parra.
Si hi ha un apartat que
resulta un privilegi analitzar en qualsevol obra dels Germans Parra, és el del
modelat. Pedra angular de les seues falles, es caracteritza habitualment per un
estricte seguiment del model natural, que sovint pot resultar un pel sever i
solemne, però d`una perfecció inqüestionable i si bé en el cadafal, apareixien
alguns ninots amb aquestes expressions, sorprenentment tant les figures animals
com les humanes dels pallassos, no mostraven tal severitat. Estan els Germans
Parra mutant cap un nou modelat? El que era evident, és que l`expressivitat general,
era sensiblement major que en cadafals anteriors, sense minvar la qualitat dels
acabats.
Difícil anàlisi, el de la pintura i els colors d`una falla amb
tants ninots, tot i que com a cadafal de
tema circense, tenia una abundant paleta de colors. Al bell mig, es podia
distingir el color roig del cotxe del cos central, però també altres tons més
suaus, com el fúcsia o el rosa, així com un taronja caqui molt suau o diferents
tonalitats grogues. En la part frontal, els colors freds eren minoria,
destacant el blau grisenc. Als laterals s`observava un equilibri major entre
colors càlids i freds, però a l`arribar a la part posterior, els freds
superaven àmpliament els càlids.
De nou observàvem un nou
recurs tècnic utilitzat pels Germans
Parra. Si els animals de la base tenien colors amarronats o grisencs i al
remat tornaven a tindre colors, hi havia una gran superfície fosca i fins i tot
negra que no era sinó la part posterior del cos central. Diferents globus
estratègicament col·locats, omplien de colors una zona sense ninots, que
d`altra banda haguera quedat molt pobra. Indiscutible 1r premi de la secció
especial infantil per a la Plaça Major
d`Alzira, acompanyat del millor ninot de la secció, així com el premi
d`enginy gràcia, també de la secció
especial infantil, aquest últim més discutible.
I d`infantil, a infantil,
a més a més sense eixir de la mateixa plaça, però no parlem de la mateixa
comissió, sinó de la Falla Gallera-Hort
dels Frares, plantada a l`altra banda, molt a prop del carrer Hort dels
Frares. Grup d`exploració. Missió la
Murta suposava el debut del jove artista local Borja Lorente Castillo en la secció segona infantil de les falles
d`Alzira. Fins i tot el benjamí dels artistes locals d`infantils, també
utilitzà una base de circumferència com Estela o els Germans Parra i fins ací
les coincidències compositives, per que si en alguna cosa te personalitat
aquest jove artista és en crear estructures o esquelets sobre els quals
posteriorment representa les seues falles.
En primer lloc Lorente,
deixa espais diàfans, fugint del concepte quan
més gran millor o muntanya de ninots amuntegats, tan estès
per Alzira i la Ribera, però també el de la creativitat, aconseguint crear
moltes falles infantils originals e inèdites, tot i que en aquest cas siga
sobre un tema recurrent, però tractat des d`un punt vista molt personal. En la
composició, semblava existir una doble estructura, com les dues cares d`una
muntanya. D`una banda una figura vegetal humanitzada com a metàfora de la
naturalesa, com a cos central-remat, envoltada de xiquets i d`essers vius,
animals i vegetals.
De l`altra, era evident
que es tractava de la vall de la Murta, amb elements tan característics com la
torre dels coloms del Monestir dels Jerònims del segle XVI, o la Creu del
Cardenal i de nou xiquets exploradors. El sentit del cadafal era absolutament
didàctic sobre els valors de preservació d`un patrimoni natural e històric
local. Com ocorre en molts cadafals nous de trinca, la cohesió temàtica entre
el guió i la representació tridimensional era molt elevada.
El modelat de les falles
de Borja, és el resultat d`una evolució constant, que no ha deixat de parar des
de que finalitza el seu curs de formació professional d`artista faller. Queda
molt per millorar, com és lògic per a la seua edat, però cada vegada
s`entreveuen nous detalls que fan albirar esperances, respecte a una continua
millora. L’expressivitat era present a tot el cadafal, des del cos central, que
mirava amb tendresa al seu fill, a un xiquet que mirava encuriosit amb una lupa
un cuc o la cara de preocupació d`un xiquet que sostenia la Torre dels Coloms,
etc,...
Altres detalls made in
Borja Lorente, són xicotetes innovacions
o detalls que afegeix a les seues falles, com xicotets arbres amb copes
realitzats amb goma eva o xicotetes flors amb cares humanes produint diverses
expressions. La pintura tenint en compte la temàtica, havia de tindre un grans
pes, com diria Raimon en una famosa cançó Tots
els colors del verd, no estaven tots, però si uns quants, un verd forestal
més fosc, un altre verd lloro, pastís, etc,....fent una gradació. A més a més
també la decoració era verda, tant a l`interior de la base, com a la gespa de
la decoració. També la llenya de color marró, tenia una certa gradació, tot i
que molt més tímida, ho ha dit més d`una vegada, les tonalitats del marró, són
molt difícils, de les que més.
Molt interessant la
coloració dels uniformes dels xiquets que rondaven la part de la Creu del
Cardenal i la Torre dels Coloms, amb camisa verda i pantaló marró, amb unes
tonalitats molt suaus, que quasi passaven inadvertides. Fins i tot la pròpia
Torre dels Coloms tenia una certa coloració verdosa. El grup candidat a
l`indult representava un microcosmos de tot el cadafal, amb els seus contrastos
interns i fins i tot amb algun color extra com el roig, tot i que de forma molt
limitada. Molt bon debut de Borja Lorente Castillo en la categoria, que
aconseguia per a la Falla la Gallera-Hort dels Frares el 2º premi de la secció
segona infantil de les falles d`Alzira.
A l`altra banda del
carrer Hort dels Frares, en el que sembla una replaça entre el carrer Pintor
Parra i el carrer Mestre Giner, s`alçava un any més, la Falla Gallera-Hort dels Frares, una de les falles més singulars de
la família fallera alzirenya, sempre original, enguany Yabba-llava Tuum! Identificava el cèntric cadafal amb el món dels
Pica pedra, dibuixos animats creats per William Hanna i Joseph Barbera el 1960.
La cohesió temàtica de la falla de Rubèn Gómez Aranda era total, ja la base era
el propi habitacle dels divertits prehistòrics i en el remat apareixien Fred
Picapedra i Barney Terregam, un poc més
separat la mascota de la família: Dino.
La composició tenia a més
a més, una característica pròpia, la gran mida dels remats que quasi superaven
el propi cos central i una cohesió total, ja que tant els personatges, com els
objectes pertanyien tots a la sèrie de dibuixos animats. Betty la dona de
Barney Terregam representava una dona amb gran formació que podria exercir la
presidència de la falla, també apareixia la seua Wilma amb el seu xiquet, un
tronco mòbil mal aparcat ens volia dir que ja al pleistocè aparcaven tan
malament que tallaven el carrer.
Dino al remat i un altre
dinosaure més menut avall, simbolitzaven alguns membres de Junta Local, a tenor
del que deien els cartells. La part posterior, a nivell de remats no tenia gran
interès, però si una escena sobre picapedrers com a metàfora dels fallers que no
fan el que cal..., un dels xiquets amb un garrot dalt un dinosaure, fa
referència a la mascletà rupestre o terratrèmol terrestre. Hi ha més
referències a Junta Local, destaca per la novetat, les retallades exercides per
acabar amb el dèficit que arrossega.
Més que composició,
destacava per la cohesió del guió, no tant de la crítica, tot i que calia
remarcar que la majoria era local i fallera. Respecte al seu modelat, responia
a fidels reproduccions d`uns personatges del còmic o el cel·luloide que Ruben Gomez
Aranda reproduïa deixant el seu propi estil o variant del model més original,
aquesta és la principal característica dels cadafals que està plantant
l`artista alzireny en la Falla Gallera-Hort dels Frares, des de fa una pila
d`anys. Com a conseqüència la falla tenia una bona càrrega d`enginy i gràcia.
Des del punt de vista de
la pintura, cal dir que l`artista estava molt
venut creativament parlant, m`explique, al fer una reproducció el més fidel
possible, havia de pintar exactament amb els mateixos colors i crec que ho va
aconseguir. A més a més amb uns colors no tan vius com al paper o al
cel·luloide, sinó una mica més pastís, més suaus...els quals així encaixaven
millor amb el gris de la base i amb les façanes confrontants. El punt d`atenció
es centrava en tonalitats càlides, sobretot grana de portes i finestres de la
base.
Molt aconseguit el
contrast entre l`ocre roig de de Barney Terregam i el marró daurat de Fred
Picapedra al remat, poques vegades he vist un domini tan gran de tonalitats del
marró en Alzira. La Gallera-Hort dels Frares obtingué del jurat el primer premi
i el premi d`enginy de la Secció Tercera, un cadafal que semblava per les seues
dimensions quasi més de segona, però això ja és una altra història. Continuava
el meu camí faller pel carrer Pintor Parra i girava pel primer carrer a la
dreta, cap al carrer de Sant Joan.
L’emplaçament on s`ubica
la Falla Sant Joan és molt peculiar,
tot i no estar en una plaça, l’angle de la corba que fa el carrer Sant Joan
desembocant en el carrer de la puríssima, crea una mena de xicoteta plaça
triangular en la que encara queden alguns edificis de l’època fundacional de la
comissió fa més de 75 anys. Des del 2014, la comissió ha patit una
transformació que ha fet incrementar de forma notable les seues
participacions en activitats culturals com el teatre faller o el llibret que ha
realitzat un ascens increïble en pocs anys.
Pel que respecta al
cadafal, Pegant la vara era una falla molt singular que posseïa
distintes singularitats, com haver segut plantada al tomb o estar construïda
amb vareta. Amb una composició ben senzilla, el cos central era un gran
recipient fet amb vareta, que contenia dins distintes begudes botelles de
begudes alcohòliques, també fetes amb vareta, com marca de la casa, el
recipient portava dins un modificat escut de la comissió amb un parell de borregos, nomenclatura amb la que extra
oficialment són coneguts els membres de la comissió degana.
La resta del cadafal
estava format per les escenes que reflexionaven al voltant del fet faller, la
despertà, etc,...he de reconèixer que no em vaig aturar massa, per que la
qualitat del modelat dels ninots, que era l’únic que hi havia modelat al
cadafal tampoc era molt atraient. Si que em vaig fixar en alguns dels cartells,
amb bona rima consonant i gràcia, però amb el defecte de combinar versos llargs
amb altres curts o molt curts que deixaven una sensació de desordre. Una falla
ad hoc, per una plaça molt especial realitzada per Vicent Piera Aranda que resultà premiada amb el 8é premi de la
secció tercera.
De Soca-rel (enllaç a la seua lectura en Issuu) Llibret Falla Plaça Sant Joan 2016. 1r premi llibret menut a Alzira i 19 a la Generalitat Valenciana.
Arribats ací cal destacar
la tasca cultural empresa des del 75 Aniversari, que ja ha donat els seus
fruits en les falles del 2016 amb un llibret premiat amb el 1r premi de llibret
menut, així com la millor portada en Alzira, però també a un 19é premi de
llibret de la Generalitat Valenciana que els catapulta a un nivell molt
important, en el concert de les comissions que aposten pel llibret, tant
d`Alzira com de la resta de poblacions del món faller.
Que
va passar a la Granja d`en Joan? Era la falla de la
comissió infantil realitzada un any més i ja va més d’un lustre per Jordi Carrascosa Moyano, un conte fet
falla, que tenia una composició senzilla però efectiva: un carro ple de palla
era el cos central, sobre el que seia una xiqueta amb un gat, unes gallines i
el conte al seu davant. La figura era la millor modelada amb diferència i també
la més realista. L`escena amb el ninot més voluminós era el del que estava
dormint en una hamaca, sota un sostre de palla.
A la part frontal hi
havia també una figura de granger amb línies més planes, que suposaven una
sorpresa dins els modelat habitual de Carrascosa, clar domini del color groc,
una tonalitat càlida però també suau, en la palla, en el color de la fusta del
carro, arena, etc,...i altres porcions de roig, rosa, etc,....vertaderament el
domini dels colors càlids era molt gran. Potser el propi empedrat gris d’epoca,
del carrer Sant Joan, li feia un favor al cadafal i el feia molt agradable a la
vista. El jurat li atorgà el 3r premi de la secció quart infantil.
Continuava ara pel carrer
Purísima, per a tornar a girar de nou a la dreta pel carrer Pastora a la dreta,
seguia recte i en pocs metres tornava a girar ara a l`esquerra per a transitar
pel carrer Murta pel qual seguiria un bon trajecte fins arribar a l`encreuament
amb el carrer Reis Catòlics, etapa final del sector Centre. Els cadafals més menuts
del sector, no estaven mancats de qualitat, ací estava la gràcia de visitar la Falla Colmenar-Reis-Catòlics-Murta. En
primer lloc ho vaig fer amb Els dies de
Nadal de Juanjo Salom.
La composició girava al
voltant d`un ninot de neu, un arbre de nadal i un caramel de pal, coronades per
una lluna. Acompanyant aquests elements, un ren, un xiquet amb el seu nino, o
un conjunt de caixes de regal, sobre les quals seia un ninot. La part de
darrere, tenia una escena única, una mare preparant el sopar d’un dia indeterminat
de les festes nadalenques. Tot ben acompanyat d`una ornamentació de pedra
blanca, a mode de neu i més enllà de la verda gespa.Amb tan escàs volum, calia
modelar molt i molt bé, destacant l`expressió del ninot de neu central que
tenia un somriure seré i reconfortant o una lluna un tant incrèdula.
Potser la solitària
figura de la mare a la banda posterior era la millor caracteritzada, o pot ser
no. El que si resultava indiscutible era la qualitat de la pintura, així com la
distribució. Un blanc morat-violeta al centre, en el ninot de neu, que tenia
una continuïtat en la lluna del remat i uns colors forts i foscos que li
complementaven al costat, com eren el verd de l`arbre o el marró del ren. Molt
estudiat estava el contrast de colors, ja que també la figura de la mare de
darrere tenia un vestit verd que connectava amb l`arbre i un cabell roig, que
creava un contrast. Curiosament el cadafal rebia un 4rt premi de la secció
quarta infantil, exactament darrere de la que acabava de vore.
Un
dia al parc era una falla de compromís, un desafiament, un repte, per un artista especialitzat en les falles infantils, que aconseguia realitzar un cadafal molt digne amb un pressupost molt exigu. En primer lloc plantejant una composició de forma triangular, on un gran pedestal eleva un ninot que fa de guàrdia flanquejat per una flor humanitzada i un seto de parc, per darrere unes senyals. Probablement les millors armes del carcaixentí, eren el seu bon modelat i una pintura sòbria pero ben distribuida les que aconseguien el miracle d`aconseguir un 6é premi a la secció quarta per a la Falla Colmenar-Reis Catòlics-Murta. Una xicoteta gran gesta per al jove artista carcaixentí. I en aquest miracle fet falla, finalitzava la meua ruta pels dos sectors més antics de les falles d`Alzira 2016.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada